Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Röjar-Ralf kraschar internet

Startat av Disneyfantasten, 14 juni 2018 kl. 17:35:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

E

Här är fler Easter Eggs som jag såg i klippet med Ior

Bus dörr från Monsters Inc
Flygande Huset från Upp
Eva från WALL-E
Tsum Tsum
Klarabella Ko
Prylar med Nightmare Before Christmas-tema
Flygande Mattan från Aladdin

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 februari 2019 kl. 16:44:51
Jag tänkte samma tanke, men det fanns ingen som hette Divina i förnamn överhuvudtaget som listades i dubbcreditsen; oavsett efternamn.

Och enligt personregistret heter hon fortfarande Divina Sarkany.
Jag vet faktiskt inte vad hon gör nuförtiden. Såvitt jag kan hitta har hon inte medverkat i vare sig någon dubbning eller någon teater/musikal efter 2004 - 2005. Hon medverkade i realityserien/tävlingsprogrammet West End Star på TV3 2007, där hon kom på tredje plats, men efter det har det såvitt jag kan se varit tyst om henne.

Det verkar som att hon bytt yrke helt och hållet, eller åtminstone var så tydligen fallet för 8 - 9 år sedan. Jag lyckades hitta denna tidningsartikel om henne från 2010:
http://www.ttela.se/nyheter/lilla-edet/musikalartisten-divina-sarkany-trappar-ner-1.2952723

Hur går det med creditlistan?  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 februari 2019 kl. 20:47:11
Hur går det med creditlistan?  :)
Jag publicerade creditlistan sent igår kväll:
http://www.dubbningshemsidan.se/credits/rojar-ralf-kraschar-internet/

För övrigt måste nog den här dubbningen nästan slå nytt rekord i antal skådespelare - har jag inte räknat fel får jag det till 68 crediterade skådespelare...!

E

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 februari 2019 kl. 09:45:20
Jag publicerade creditlistan sent igår kväll:
http://www.dubbningshemsidan.se/credits/rojar-ralf-kraschar-internet/

För övrigt måste nog den här dubbningen nästan slå nytt rekord i antal skådespelare - har jag inte räknat fel får jag det till 68 crediterade skådespelare...!
Vet du vem Roger Storm gör röst till i filmen. Det känns som att man inte har hört hans röst på åratal. Även om jag vet att han är med i Christopher Robin och Nalle Puh

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  2 februari 2019 kl. 09:55:08
Vet du vem Roger Storm gör röst till i filmen. Det känns som att man inte har hört hans röst på åratal. Även om jag vet att han är med i Christopher Robin och Nalle Puh

Kanske samma person han gör i första filmen, liksom fallet med bland annat Johan Hedenberg, som även han stod angiven i båda filmerna... (samt Andreas Nilsson, Joakim Jennefors, Adam Fietz och några fler)

Mulan skulle jag misstänka spelas av någon av följande (har googlat deras åldrar);
- Elina Du Rietz
- Jessica Heribertsson
- Thérèse Andersson Lewis
- Suzanna Dilber
- Pauline Brunner
- Mathilde Martin

gstone

Ole Orned är nog Butcher Boy och Anton Olofoson Pyro.

Men vilka  gör Kankse, Little Debbie och Felony ?

Edvin Ryding gör nog Eboy.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Jag vill minnas att Eboy lät vagt bekant, men jag lyckades tyvärr inte placera in honom. Men som jag kommer ihåg rösten tror jag att det var en vuxen skådespelare som förställde rösten.

Vad gäller medlemmarna i Slaughter Race-spelet, så var det väl de som var med och sjöng låten "Slaughter Race" tillsammans med Vanilja. De crediterade sångarna för den låten var Liv Mjönes, Carla Abrahamsen, Fredrik Hiller, Anton Olofsson Raeder, Elina du Rietz, Sandra Caménisch, Mikaela Tidermark Nelson, Ole Ornered och Daniel Sjöberg.

Om vi då bortser från Carla Abrahamsen, så borde resterande således vara karaktärer i det spelet - men såvitt jag kommer ihåg nämndes ingen av dem vid namn i filmen (förutom Shank förstås), så jag har ingen aning vem som spelat respektive rollfigur.

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  2 februari 2019 kl. 09:55:08
Vet du vem Roger Storm gör röst till i filmen. Det känns som att man inte har hört hans röst på åratal. Även om jag vet att han är med i Christopher Robin och Nalle Puh
Nej, tyvärr inte. Hade jag sett creditlistan i förväg och vetat om att Roger Storm skulle vara med, så hade jag förmodligen känt igen honom; för Roger har ju en ganska säregen röst. Men när jag nu inte såg att han var med förrän efteråt är det inte så lätt att kunna minnas vem/vilka han spelade, då det inte var något jag reagerade över när jag såg filmen...

Men när man ser en film första gången koncentrerar man sig ju ärligt talat mer på filmen i sig och handlingen än på rösterna till biroller...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 februari 2019 kl. 02:31:12
Jag vill minnas att Eboy lät vagt bekant, men jag lyckades tyvärr inte placera in honom. Men som jag kommer ihåg rösten tror jag att det var en vuxen skådespelare som förställde rösten.

Vad gäller medlemmarna i Slaughter Race-spelet, så var det väl de som var med och sjöng låten "Slaughter Race" tillsammans med Vanilja. De crediterade sångarna för den låten var Liv Mjönes, Carla Abrahamsen, Fredrik Hiller, Anton Olofsson Raeder, Elina du Rietz, Sandra Caménisch, Mikaela Tidermark Nelson, Ole Ornered och Daniel Sjöberg.

Om vi då bortser från Carla Abrahamsen, så borde resterande således vara karaktärer i det spelet - men såvitt jag kommer ihåg nämndes ingen av dem vid namn i filmen (förutom Shank förstås), så jag har ingen aning vem som spelat respektive rollfigur.
Nej, tyvärr inte. Hade jag sett creditlistan i förväg och vetat om att Roger Storm skulle vara med, så hade jag förmodligen känt igen honom; för Roger har ju en ganska säregen röst. Men när jag nu inte såg att han var med förrän efteråt är det inte så lätt att kunna minnas vem/vilka han spelade, då det inte var något jag reagerade över när jag såg filmen...

Men när man ser en film första gången koncentrerar man sig ju ärligt talat mer på filmen i sig och handlingen än på rösterna till biroller...

Fredrik Hiller var defentivet Butcher Boy. Det hörde jag lät och Pyro var inte Ole Ornered. Så jag tror Pyro var Aton Olofsson. Han  lät för ungdomlig för att vara Daniel Sjöberg.

Men vem var Kankse ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Jean-Cyprien

Hi again ! I've talked to Daniel Sjöberg (the artistic director) on Instagram. Here are the Swedish voices of the Princesses in Röjar-ralf kraschar internet :

Snövit : Mikaela Tidermak
Askungen : Lizette Pålsson
Törnrosa : Sandra Caménisch
Ariel / Jasmin : Myrra Malmberg
Belle : Sofia Källgren
Pocahontas : Heléne Lundström
Mulan : Anna Isbäck
Tiana : Pauline Kamusewu
Rapunzel : Molly Sandén
Merida : Amy Diamond
Elsa : Annika Herlitz
Anna : Mimmi Sandén
Vaiana : Wiktoria Johansson

😊

Disneyfantasten

Citat från: Jean-Cyprien skrivet  4 februari 2019 kl. 11:31:25
Hi again ! I've talked to Daniel Sjöberg (the artistic director) on Instagram. Here are the Swedish voices of the Princesses in Röjar-ralf kraschar internet :

Snövit : Mikaela Tidermak
Askungen : Lizette Pålsson
Törnrosa : Sandra Caménisch
Ariel / Jasmin : Myrra Malmberg
Belle : Sofia Källgren
Pocahontas : Heléne Lundström
Mulan : Anna Isbäck
Tiana : Pauline Kamusewu
Rapunzel : Molly Sandén
Merida : Amy Diamond
Elsa : Annika Herlitz
Anna : Mimmi Sandén
Vaiana : Wiktoria Johansson

😊

Tack, så det är alltså Anna Isbäck som är Mulans tredje svenska räst...

Men frågade du varför inte Lizette Pålsson var Snövit i filmen medan hon var Askungen, trots att hon gjort båda i många år, dessutom så var ju Myrra Malmberg både Ariel och Jasmine i filmen, plus att Pålsson är mer lik Snövits originalröster än vad Mikaela Tidermark är, så jag förstår inte orsaken till bytet...

Daniel Hofverberg

Citat från: Jean-Cyprien skrivet  4 februari 2019 kl. 11:31:25
Hi again ! I've talked to Daniel Sjöberg (the artistic director) on Instagram. Here are the Swedish voices of the Princesses in Röjar-ralf kraschar internet :
Thank you for asking him. :)

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 februari 2019 kl. 11:38:37
Men frågade du varför inte Lizette Pålsson var Snövit i filmen medan hon var Askungen, trots att hon gjort båda i många år, dessutom så var ju Myrra Malmberg både Ariel och Jasmine i filmen, plus att Pålsson är mer lik Snövits originalröster än vad Mikaela Tidermark är, så jag förstår inte orsaken till bytet…
Lizette Pålsson har väl ändå inte gjort Snövit i så jättemånga sammanhang, eller? Trots allt har det ju, till skillnad från Askungen, inte funnits någon mer långfilm med Snövit sedan 1937 års film.

Disneyfantasten

#176
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 februari 2019 kl. 11:54:46
Thank you for asking him. :)
Lizette Pålsson har väl ändå inte gjort Snövit i så jättemånga sammanhang, eller? Trots allt har det ju, till skillnad från Askungen, inte funnits någon mer långfilm med Snövit sedan 1937 års film.

Jodå, Snövit har visst gjorts av Lizette Pålsson i ett flertal sammanhang, vilket inte nödvändigtvis behöver vara just långfilmer!  ;)

Lizette Pålsson har gjort Snövit i följande;
- samtliga Disney On Ice föreställningar där hon medverkat (vissa av dem är upprepade flera gånger), möjligen började hon redan 1998
- TV-serien Hos Musse (2001-2003), i samtliga avsnitt där karaktären har repliker
- uppföljaren Lejonkungen 3 Hakuna Matata (2004) (syns bland publiken i slutet och har en kort replik)
- DVD-filmen Prinsess-Sagor Volym 2 (2006)
- PC-spelet Disney Princess Enchanted Journey (2007)
- ett avsnitt ur TV-serien Sofia Den Första 2014

och möjligen fler sammanhang därtill... (möjligen i merchandise och dylikt som jag mest troligt inte har sett)

Men vad jag förstått så har du uppenbarligen aldrig varit på någon Disney On Ice föreställning...? (i och för sig, det har du ju sagt tidigare)

Om du dessutom har läst mitt tidigare inlägg här i tråden så kan du se att jag plockat upp sammanhang där Pålsson gjort Askungen, vilket faktiskt är mer än enbart de tre långfilmerna!  ;)

OBS! Jag menade 2an och 3an, men jag skrev fel i hastigheten...

I vilket fall, här är listan igen där Lizette Pålsson gjorde Askungen;
- samtliga Disney In Ice föreställningar där hon medverkat (vissa av dem är upprepade flera gånger), möjligen började hon redan 2000
- PC-spelet Askungen Det Förtrollade Slottet 2000
- TV-serien Hos Musse 2001-2003 (i samtliga avsnitt där karaktären har repliker)
- uppföljaren Askungen 2 Drömmen Slår In 2002
- spelboken med Askungen (har inte spelat den själv, men minns den och är rätt säker på att Pålsson gjorde rollen då)
- DVD-filmen Prinsess-Sagor Volym 1 (2005)
- PC-spelet Disney Princess Enchanted Journey (2007)
- uppföljaren Askungen 3 Det Magiska Trollspöet (2007)
- en TV-reklam på Disney Junior med en pysselhörna
- pilotavsnittet av Sofia Den Första 2012-2013
- föreställningen Disney Live 2013
- långfilmen Röjar-Ralf Kraschar Internet 2018

och möjligen fler sammanhang därtill...

Daniel Hofverberg

Tack för informationen. Nej, Disney On Ice har jag aldrig varit på, då ingen sådan föreställning varit i norra Sverige än så länge.

Jag tycker dock ändå att de sammanhang du nämner är relativt obetydliga jämfört med stora långfilmer med karaktären som huvudroll, så därför tror jag inte att Lizette Pålsson varit självklar som Snövit på samma sätt som Askungen. Det är inte ens säkert att hon behövt godkännas av Disney för dessa sammanhang, i och med att de flesta inte varit någon enorm roll (i Hos Musse hade ju liksom inte Snövit repliker i varenda avsnitt, och där var det förmodligen bara den fasta ensemblen som behövt godkännas); och det är heller inte säkert att det finns dokumenterat på samma sätt som med långfilmer.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 februari 2019 kl. 20:57:26
Tack för informationen. Nej, Disney On Ice har jag aldrig varit på, då ingen sådan föreställning varit i norra Sverige än så länge.

Jag tycker dock ändå att de sammanhang du nämner är relativt obetydliga jämfört med stora långfilmer med karaktären som huvudroll, så därför tror jag inte att Lizette Pålsson varit självklar som Snövit på samma sätt som Askungen. Det är inte ens säkert att hon behövt godkännas av Disney för dessa sammanhang, i och med att de flesta inte varit någon enorm roll (i Hos Musse hade ju liksom inte Snövit repliker i varenda avsnitt, och där var det förmodligen bara den fasta ensemblen som behövt godkännas); och det är heller inte säkert att det finns dokumenterat på samma sätt som med långfilmer.

Fast Askungen 2 & 3 är väl inte heller stora långfilmer, utan endast direct-to-video uppföljare som producerats av lågbudget-bolaget DisneyToon, som lades ner ifjol, hur förklarar du det?

Med "stora långfilmer" menar jag oftast biovisade filmer från Walt Disney Animation Studios och Pixar Animation Studios...

Om du tycker att långfilmer är de enda självklara så kan du säga det så att vi slippet missförstånd!  ;)

gstone

Anton Reader gör två roller i filmen. Jag har hört från SÄKER källa att han är Eboy och jag har också lista ut att han gör rösten till Pyro.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.