Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Musiksagor

Startat av TonyTonka, 21 januari 2009 kl. 21:11:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Elios

Minns bara att jag hade nog bara två musiksagor tror att en handlade om Kalle Anka och den andra var Den lilla sjöjungfrun.  :o

MOA

Tror jag har några musiksagor(eller liknande)i garaget

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 10 september 2016 kl. 22:47:07
Jag skulle inte vilja påstå att jag är någon expert på ämnet, men det kanske var berättarrösten som spelades in i Juli 1998? Om inte kanske det var så att musiksagan inte hade autentiskt filmljud?  ???

Ursäkta sent svar men vad jag vet så hade musiksagan autentiskt filmljud så det måste betyda att det är den nyinspelade berättarrösten som åsyftas!

Det är samma sak med Lilla Djungelboken, där den första svenska VHS-filmen ("Född Att Vara Fri" gavs ut februari 1998 medan musiksagan med autentiskt ljud spelades in juli 1998 vilket även här måste innebära den nyinspelade berättarrösten eftersom den definitivt innehåller autentiskt ljud från avsnitten!

www.youtube.com/watch?v=A0aceGxn-0A

En annan sak är att det är en felcreditering, där står nämligen Claes Jansson, Bertil Engh, Glsta Prüzelius, Gunnar Uddén, Hans Lindgren och Roger Storm angivna (som gjorde de rollerna i sina vuxen-varianter i ramberättelsen på VHS) medan det definitivt är Alexander Lundberg, Mariam Wallentin, Nick Atkinson, Sofia Caiman, Niclas Wahlgren och Mikael Albertsson som gör de rollerna här eftersom de faktiskt är barn här!

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  6 januari 2020 kl. 23:41:48
Har bara böcker inga kassetter, annars hade jag redan slängt upp de på YouTube.


Lejonkungen: Den klaraste stjärnan

Medverkande:
Berättare (Mufasa) - Johan Schinkler
Simba - Johan Halldén
Mohatu - Bo Maniette
Gasell, Zebra - Gunilla Erixson
Krokodil - Stefan Ljungqvist
Flodhäst, Zebra - Roger Storm
Gnu - Helene Lundström
m.fl.

Producent/ Regi: Monica Forsberg
Översättning: Monica Forsberg

Tekniker:
Daniel Bergfalk
Thomas Banestål
Anders Öjebo

Inspelat i KM Studio AB, april 1995

Hittade den precis på YouTube; www.youtube.com/watch?v=Cfevu7km8_4

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  6 januari 2020 kl. 23:41:48
Lejonkungen: Den klaraste stjärnan

Medverkande:
Berättare (Mufasa) - Johan Schinkler
Simba - Johan Halldén
Mohatu - Bo Maniette
Gasell, Zebra - Gunilla Erixson
Krokodil - Stefan Ljungqvist
Flodhäst, Zebra - Roger Storm
Gnu - Helene Lundström
m.fl.

Producent/ Regi: Monica Forsberg
Översättning: Monica Forsberg

Tekniker:
Daniel Bergfalk
Thomas Banestål
Anders Öjebo

Inspelat i KM Studio AB, april 1995

Jag har lyssnat igenom musiksagan ett par gånger och vissa crediteringar är tydligen fel;

>Gunilla Eriksson (vars efternamn här verkar vara felcrediterat) spelar Gasell

>Heléne Lundström spelar Flodhäst

>Roger Storm spelar Gnu, Zebra och Flodhäst

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 april 2020 kl. 16:56:19
Ursäkta att jag frågar, men vad är avsnittets originaltitel, vilka var iblandade bakom dubbningen och när spelades den in?  :)

Här står det, upptäckte den på YouTube strax efter att den laddades upp;

www.youtube.com/watch?v=iWyMMVzVka0&t=889s

Där står att den spelades in september-oktober 1993!  :)

JRL

Citat från: gstone skrivet  3 augusti 2020 kl. 13:14:55
Ulf Källvik är också Bombo  Och Peter Wanngren Gransse

Gammal post, men jag minns att jag hade en Bumbibjörnarna-kassett som barn. Förutom dem du nämnde så spelade Monica Forsberg Nanna och Bo Maniette spelade Bernhard. Det blev väldigt förvirrande för någon som var van vid filmerna. Gramse hade en pitchad röst, och lät så olik Roger Storm att det var svårt att hålla sig för skratt (han lät precis som Nidvin). Bombo lät som Wicket från Ewokerna (också Ulf Källvik). Bo Maniette och Jan Koldenius däremot låter ju inte helt olika. Tror Roger Storm faktiskt spelade Hubbe, precis som i serien.

TonyTonka

Jag har köpt ett stort antal musiksagoböcker, och har nu fler uppgifter att komma med. Tyvärr inga kassettband, förutom Mimmi och Jag: Vi klär ut oss, Prinsen och Tiggarpojken, Lady och Lufsen (1997 års version), Magica de hex jagar turkronan, Snövit och den magiska stenen samt EuroDisney den tjuvaktiga papegojan.

Pocahontas och nybyggarna

Berättaren/Samuel Quincy - Roger Storm
Pocahontas - Helene Lundström
Nakoma - Malin Nilsson
Rebecka - Linn Bülow (aka Lillan i Mysteriet på Greveholm)
Guvernören - Gunnar Uddén
Fru Quincy - Monica Forsberg

Regi och producent - Monica Forsberg
Översättning - Hasse Andersson
Inspelat i KM Studio, januari 1996.

Musses mysterier - Det stora tågrånet

Berättaren - Peter Wanngren
Musse - Anders Öjebo
Långben - Hans Lindgren
Konduktör LeDog - Roger Storm
Mr. Hey Sveysson - Bertil Engh
Sir Reginald - Peter Wanngren
Miss Pladder - Birgitta Fernström
Madame Kokett - Christel Körner
Detektiv Schniffengraul - Michael B. Tretow

Regi - Monica Forsberg
Översättning - Martin Cronström
Tekniker - Thomas Banestål
Inspelat i KM Studio, januari 1994

(mer i nästa inlägg)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 17 januari 2022 kl. 15:20:10
Jag har köpt ett stort antal musiksagoböcker, och har nu fler uppgifter att komma med. Tyvärr inga kassettband, förutom Mimmi och Jag: Vi klär ut oss, Prinsen och Tiggarpojken, Lady och Lufsen (1997 års version), Magica de hex jagar turkronan, Snövit och den magiska stenen samt EuroDisney den tjuvaktiga papegojan.

Pocahontas och nybyggarna

Berättaren/Samuel Quincy - Roger Storm
Pocahontas - Helene Lundström
Nakoma - Malin Nilsson
Rebecka - Linn Bülow (aka Lillan i Mysteriet på Greveholm)
Guvernören - Gunnar Uddén
Fru Quincy - Monica Forsberg

Regi och producent - Monica Forsberg
Översättning - Hasse Andersson
Inspelat i KM Studio, januari 1996.

Musses mysterier - Det stora tågrånet

Berättaren - Peter Wanngren
Musse - Anders Öjebo
Långben - Hans Lindgren
Konduktör LeDog - Roger Storm
Mr. Hey Sveysson - Bertil Engh
Sir Reginald - Peter Wanngren
Miss Pladder - Birgitta Fernström
Madame Kokett - Christel Körner
Detektiv Schniffengraul - Michael B. Tretow

Regi - Monica Forsberg
Översättning - Martin Cronström
Tekniker - Thomas Banestål
Inspelat i KM Studio, januari 1994

(mer i nästa inlägg)

Då har alltså Guvernör Ratcliffe haft två svenska röster genom tiderna...

Intressant att Monicas man Hasse översatt musiksagan...

Intressant också att de anlitade skådespelaren till Lillan i Mysteriet På Greveholm att medverka i en musiksaga utförd av KM Studio...

TonyTonka

Prinsen och tiggarpojken

Berättaren - Ingemar Carlehed
Musse och prinsen - Anders Öjebo
Kaptenen - Stephan Karlsén
Klasse - Hans Gustafsson
Kungen - Ulf Källvik
Långben - Hans Lindgren
Portvakt m.fl. - Roger Storm

Översättning - Lars Torefeldt
Producent - Monica Forsberg
Tekniker - Lennart Olsson och Thomas Banestål
Inspelat i KM Studio, juni 1991

Aladdin och äventyret i mirakelgrottan

Berättaren - Kenneth Milldoff
Aladdin - Peter Jöback
Anden - Dan Ekborg
Jafar - Mikael Samuelsson
Tiger-Guden - Torsten Wahlund

Producent - Martin Cronström
Svensk berättartext - Martin Cronström
Svensk dialogtext - Helene Edberg
Tekniker - Lasse Liljeholm, Lasse Lundberg, Berndt Frithiof, Didi Adawi
Mixning - Brian Witoft (ska vara danskt ö, men har ingen aning om hur man gör danskt ö på mitt tangentbord xD)

Den Lilla Sjöjungfrun -  I människornas värld

Berättare - Ingemar Carlehed
Ariel - Johanna Ljungberg
Blunder - Johan Halldén
Kung Triton - Ingemar Carlehed
Sebastian - Anders Öjebo
Aquata - Christel Körner
Arista - Birgitta Fernström
M.fl.

Översättning och produktion - Monica Forsberg
Tekniker - Thomas Banestål
Inspelat i KM Studio, april 1993

Det ska tilläggas att även Ursula, Andrina och Måsart har repliker i musiksagan enligt boken och English Voice Over Wiki. Jag har dock bara boken, och deras röster står inte utsatta i musiksagan. Men eftersom att det verkar vara samma skådespelare som i tv-serien så kan man väl anta att Roger Storm är Måsart och Christel Körner är Ursula.


Har den äran på födelsedagen

Har både bok och kassettband. Tyvärr står ingenting i boken om vilka som medverkar, och jag har ännu inte lyssnat på kassettbandet. Men jag gissar att Monica Forsberg på ett eller annat sätt har ett finger med i spelet. ^^

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 januari 2022 kl. 15:29:44
Då har alltså Guvernör Ratcliffe haft två svenska röster genom tiderna...

Intressant att Monicas man Hasse översatt musiksagan...

Intressant också att de anlitade skådespelaren till Lillan i Mysteriet På Greveholm att medverka i en musiksaga utförd av KM Studio...

Det är inte Guvernör John Ratcliffe, utan en annan karaktär. Därmed har Ratcliffe bara haft en röst.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 17 januari 2022 kl. 15:31:27
Det är inte Guvernör John Ratcliffe, utan en annan karaktär. Därmed har Ratcliffe bara haft en röst.

Lätt att ta fel när man inte hört musiksagan...  :-\

TonyTonka

Uppdatering: Jag försökte lyssna på Har den äran på födelsedagen-kassettbandet, men tyvärr fungerade det inte, trots att det var i originalförpackning när jag köpte den. Ena sidan var helt tyst, och den andra lät som att kassettbandet spelades upp baklänges.  :-\
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

#178
Citat från: TonyTonka skrivet 17 januari 2022 kl. 16:29:44
Uppdatering: Jag försökte lyssna på Har den äran på födelsedagen-kassettbandet, men tyvärr fungerade det inte, trots att det var i originalförpackning när jag köpte den. Ena sidan var helt tyst, och den andra lät som att kassettbandet spelades upp baklänges.  :-\

Det var verkligen snopet...

Jag vill minnas att när jag och mamma köpte Modig på DVD under slutet av december 2012 så verkade den svenska versionen av någon anledning inte vilja fungera alls så jag förstår hur det känns, medan det engelska ljudspåret fungerade jättebra. När jag sedan såg Modig på TV våren 2013 när jag var hos pappa var det på svenska så det fungerade utan problem... (sen köpte jag själv filmen på Bluray under 2017 när jag flyttade till boende men jag hade ingen Bluray-spelade förrän början av 2019 och då fungerade det svenska ljudspåret på Modig)

Disneyfantasten

Jag kom att tänka på en sak; jag har för mig att det förekommer (kortare) musiksagor av Kejsarens Nya Stil, Atlantis, Monsters Inc, Lilo och Stitch, Skattkammarplaneten, Nasses Stora Film, Hitta Nemo, Björnbröder, Superhjältarna, Bilar och Råttatouille på CD...

Jag vet att Thomas Hellberg är berättarrösten i Monsters Inc musiksagan och enligt forumsmedlemmen TonyTonka så är Benke Skogholt berättarrösten i Atlantis-musiksagan...

När det gäller Nasses Stora Film så skulle jag spontant gissa på Ingemar Carlehed som ju ändå var berättarrösten i samtliga Nalle Puh dubbningar 1990-2005.

Så då undrar jag; vilka var berättarrösten i resten? (jag vill minnas att TonyTonka en gång nämnde i ett PM att han som barn hade musiksagan av Skattkammarplaneten, dessutom så vet jag att när jag var på kollo 2007 tillsammans med mamma så var det någon som hade CD-skivor av Hitta Nemo, Björnbröder och Bilar, jag vet at jag själv äger CD-skivan av Råttatouille men tyvärr står det ingen info alls om den där då jag köpte skivan begagnad med genomskinlig plastficka, men jag vet att jag har lyssnat även på den CD-skivan)