Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Spam på forumet och uppgradering av forumprogramvara

Startat av Daniel Hofverberg, 31 maj 2011 kl. 15:32:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Som de flesta av er säkert redan märkt har forumet översvämmats av spaminlägg de senaste veckorna. Jag och Erika (forumets moderator) har försökt att hålla efter och radera allt, men trots allt lär de flesta ändå ha märkt att det dykt upp spam. Det är tyvärr en decentraliserad attack som pågår just nu, riktat mot alla forum som använder den här forumprogramvaran (Simple Machines Forum) och till viss del även andra forumprogramvaror. De spamskydd som finns (såsom CAPTCHA-kontrollen med att skriva in bokstäverna som visas) verkar uppenbarligen inte längre fungera särskilt väl.

Jag väntar just nu på att en helt ny version av forumprogramvaran ska släppas, som ska medföra en hel del nya funktioner och finesser och till viss del även ett nytt utseende. Den nya versionen är utlovad att släppas innan slutet av maj, fast jag inser förstås att chansen att den tidsplanen kommer att hålla är ganska liten då det här är sista dagen i maj månad... Den nya forumprogramvaran ska enligt uppgift innehålla en del nya spamskydd, och förhoppningsvis ska det räcka för att hålla merparten av spaminläggen borta.

Av förståeliga skäl vill jag inte lägga ner alltför mycket tid på att försöka spamsäkra och modifiera en äldre version av forumet (som ändå måste göras om snart), utan väljer därför att avvakta tills den nya versionen har släppts för att se om den löser spamproblemen. Därför ber jag er att ha tålamod i några dagar till, och försöker stå ut med all spam (tills de hunnit tas bort förstås).

Ett alternativ som jag vet skulle minska ner mängden spam till nästan noll är att stänga av möjligheten för gäster att kunna skriva inlägg, så att endast registrerade medlemmar kan göra det. Men då jag vet att det förekommer en del oregistrerade gäster som faktiskt skriver legitima inlägg på forumet, så drar jag mig för att göra den ändringen. Det kanske är nödvändigt om inget annat biter på dessa irriterande spamrobotar, men jag ser det bara som en sista utväg.

I och med spamproblemen kommer jag att prioritera att uppgradera forumet till den nya versionen så fort som möjligt efter att den versionen har kommit ut. Det kan medföra vissa problem under en övergångsperiod, och att vissa funktioner kanske tillfälligt försvinner.

Framförallt finns det en stor risk att spelhallen kommer att försvinna under en kortare period, då den bygger på en tilläggsmodul till forumprogramvaran som måste göras om och uppgraderas till den nya forumprogramvaran. Förhoppningsvis går det relativt smärtfritt, men har man otur kan någonting krångla som gör att spelhallen blir borta en längre period. Det här forumet är även anpassat med ett stort antal andra tilläggsmoduler, men de flesta andra förutom spelhallen lär inte märkas särskilt mycket av utåt.

Jag kommer givetvis att förvarna när uppgraderingen av forumet kommer att ske, eftersom det kommer att innebära att allting ligger nere en kortare tid medan uppgraderingen pågår - förhoppningsvis går allting på under en timme, men skulle något krångla kan det i värsta fall handla om dagar.

Till sist en uppmaning till alla användare: På andra forum har det rapporterats om att spam-epidemin också har resulterat i att spammare försökt att på automatisk väg logga in på andra personers användarkonton, genom att robotar prövar en större mängd lösenord gång på gång. Jag ser ingenting i loggfilerna som tyder på att samma sak har hänt här, men jag rekommenderar ändå att ni ser över era lösenord till forumet och ser till så att de är tillräckligt säkra. Framförallt är det en fördel om man väljer lösenord som inte finns med i vanliga ordlistor (i synnerhet inte engelska ordlistor), eftersom det är vanligt att robotar som hackare använder sig av går igenom alla ord i vanliga ordlistor (främst engelska sådana) och försöker använda som lösenord tills något är rätt.

De flesta spaminlägg har skett av oregistrerade gäster, men det förekommer också en del misstänkta registreringar av medlemmar som antingen postar spam eller inte gör någonting. Det finns en viss risk att dessa suspekta medlemmar kan skicka ut spam via privata meddelanden till användare här; något jag inte kan se då jag av förståeliga skäl inte har möjlighet att se andras PM. Om ni skulle råka ut för att få spammeddelanden via privata meddelanden, så meddela mig användarnamnet på personen som skickat ut dessa samt exempel på hur något sådant spammeddelande sett ut, så ser jag till att omedelbart bannlysa vederbörande.

TonyTonka

måste man registrera sig på nytt när den nya verisonen kommer?

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Nej, ingen omregistrering eller något sådant behövs. Alla medlemmar, ämnen, inlägg, privata meddelanden och bifogade bilder kommer att finnas kvar från det nuvarande forumet.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 juni 2011 kl. 19:09:37
Nej, ingen omregistrering eller något sådant behövs. Alla medlemmar, ämnen, inlägg, privata meddelanden och bifogade bilder kommer att finnas kvar från det nuvarande forumet.

bra, ljudklipp också?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Absolut. Inget kommer att försvinna, och funktions- och innehållsmässigt kommer inget att förändras. Enda skillnaden kan bli mer eller mindre tydliga utseendemässiga skillnader.

Och givetvis kommer jag att säkerhetskopiera hela det befintliga forumet innan uppgradering, utifall att något mot all förmodan skulle gå snett.

För övrigt kanske det inte är så jätteakut med uppgraderingen trots allt, då mängden spam har minskat rejält de senaste 3 - 4 och jag knappt sett till ett enda. Vi får hoppas att det har lugnat sig permanent, så att det inte bara är lugnet före stormen...

Daniel Hofverberg

Ett litet förtydligande: Ljudklippen i sig kommer inte att försvinna eller hända något med. Funktionen för att kunna spela upp MP3-filer direkt i webbläsaren utan att behöva ladda hem dem (d.v.s. Play- och Pause-knapparna vid ljudklipp) är däremot ett egengjort tillägg till forumprogramvaran, och det är inte säkert att jag kan göra de förändringarna i den nya programvaran ända från start. Därför finns en viss risk att det tillägget inte kommer att fungera under en övergångsperiod, så att man får lov att ladda hem ljudklippen (klicka på filnamnen) för att kunna spela upp dem.

Alla sådana här anpassningar som jag gjort av det här forumet kommer jag att försöka göra även för den nya versionen, men det kan ta tid och det är inte säkert att det kan ske samtidigt som själva uppgraderingen/installationen.

Daniel Hofverberg

Idag släpptes den nya versionen av forumprogramvaran (SMF 2.0). Men eftersom problemen med spam har minskat så rejält de senaste dagarna, så känns det inte lika akut längre. Därför väljer jag att avvakta lite med att uppgradera forumet, tills jag hunnit säkerställa att spelhallen, uppspelning av bifogade ljudfiler och andra tillägg fungerar som det ska med den nya versionen.

Eftersom det varit så väldigt få spaminlägg de senaste 4 - 5 dagarna, så känns det smartare att ta det lite långsamt och säkerställa att allt fungerar, hellre än att skynda på en uppgradering som kan orsaka problem.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 juni 2011 kl. 00:55:12
För övrigt kanske det inte är så jätteakut med uppgraderingen trots allt, då mängden spam har minskat rejält de senaste 3 - 4 och jag knappt sett till ett enda. Vi får hoppas att det har lugnat sig permanent, så att det inte bara är lugnet före stormen...


Idag (såg även en spammare igår) har en våg av spammare svept fram. Tre stycken har varit är på ungefär en timme.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Hoppas verkligen dem förbaskade spamarna försvinner snart.  :-\

Daniel Hofverberg

Jo, jag har lagt märke till att det skett en epidemi av spaminlägg de senaste dagarna. Skillnaden från förut är dock att den här gången har alla registrerat sig och postat direkt efteråt; det har alltså inte varit oregistrerade gäster som postat spam (som nästan alltid förut). Tyvärr är det nog svårt att förhindra sådan form av spam, och jag misstänker att den nya forumprogramvaran inte kan förhindra mycket när det handlar om personer som faktiskt registrerat sig för att posta skräpinlägg.

Jag har inte kunnat se något mönster med IP-adress eller internetleverantör för de olika spammarna, utan de har t.o.m. kommit från olika världsdelar.

Frågan är huruvida de här spaminläggen har postats av spamrobotar, eller om det är levande personer som manuellt postat spam. Nuförtiden har det nämligen börjat bli ganska vanligt att spammare - för att komma runt spamskydd - anlitar riktiga personer i U-länder som mot en billig penning får registrera sig och posta spam på en mängd forum. Om det är sådana levande människor lär det ju inte finnas något spamskydd i världen som är särskilt effektivt, men om det rör sig om spambots så borde det finnas tilläggsmoduler till forumet för att täta till skyddet ytterligare.

Daniel Hofverberg

Jag har förberett för den nya forumprogramvaran, och håller på att göra de sista justeringarna för att de nödvändiga tilläggsmodulerna ska fungera.

Jag har planerat att uppgradera forumet till den nya versionen någon gång under helgen; preliminärt blir det på lördag afton om jag hinner få klart allt tills dess. I samband med uppgraderingen kommer forumet att ligga nere under ca 20 - 40 minuter, och om något går snett eller krånglar kan det ta längre tid än så. Därefter bör förhoppningsvis forumet i grundfunktion fungera, men spelhallen, möjligheten att spela upp ljudklipp direkt i webbläsaren (utan att ladda hem filerna) och vissa andra tilläggsfunktioner kan vara borta i några dagar (upp till en vecka) beroende på hur mycket som måste göras om för att de delarna ska fungera med den nya versionen.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 juni 2011 kl. 21:42:37
Jag har förberett för den nya forumprogramvaran, och håller på att göra de sista justeringarna för att de nödvändiga tilläggsmodulerna ska fungera.

Jag har planerat att uppgradera forumet till den nya versionen någon gång under helgen; preliminärt blir det på lördag afton om jag hinner få klart allt tills dess. I samband med uppgraderingen kommer forumet att ligga nere under ca 20 - 40 minuter, och om något går snett eller krånglar kan det ta längre tid än så. Därefter bör förhoppningsvis forumet i grundfunktion fungera, men spelhallen, möjligheten att spela upp ljudklipp direkt i webbläsaren (utan att ladda hem filerna) och vissa andra tilläggsfunktioner kan vara borta i några dagar (upp till en vecka) beroende på hur mycket som måste göras om för att de delarna ska fungera med den nya versionen.


nu är det söndag förmiddag, och jag har inte märkt någon skillnad?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Tyvärr hann jag inte få klar förberedelserna i tid, då jag upptäckte problem med en tilläggsmodul som måste åtgärdas innan det går att uppgradera.

Jag har istället siktat in mig på ikväll eller imorgon för uppgraderingen. Tro mig; när det väl har gjorts så kommer ni att märka skillnad.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 juni 2011 kl. 12:38:21
Tyvärr hann jag inte få klar förberedelserna i tid, då jag upptäckte problem med en tilläggsmodul som måste åtgärdas innan det går att uppgradera.

Jag har istället siktat in mig på ikväll eller imorgon för uppgraderingen. Tro mig; när det väl har gjorts så kommer ni att märka skillnad.


Jag bara undrade: blir det några flashanimationer så att man måste ladda ner senaste verisonen av Shockwave?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

#14
Nej, forumet kommer aldrig att använda Flash i större skala.

Det enda som kommer att använda Flash är funktionen för att spela upp bifogade ljudklipp direkt i webbläsaren, men det kan man alltid avstå från om man föredrar att bara ladda hem filerna traditionellt. Och den funktionen bör inte kräva någon ny version av Flash, då stöd för MP3-uppspelning har funnits i ett antal år i Flash.

Tillägg: Spelen i spelhallen använder förstås också Flash, men det är oundvikligt och har alltid varit så. De flesta spelen ska dock inte kräva någon särskilt ny version, och de flesta har ju åtminstone någon gammal version av Flash Player installerad.