Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Barnprogram på svt

Startat av TonyTonka, 18 juli 2013 kl. 02:33:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet 18 juli 2013 kl. 02:33:40
Tillbaka till Vintergatan

Bara jag som får absolut krupp varje gång folk skriver såhär? Om man menar Tillbaka Till Vintergatan, så fine då fattar jag, men så många skriver "Tillbaka till" när de in fact menar själva sommarlovsprogrammen från -00 och -01, SOM INTE hette så! De hette "Vintergatan 5a" och "Vintergatan 5b", om jag får be! Stor skillnad, jag är dökär i sommarlovsprogrammen fortfarande, men "tillbaka till"-recapen är inte alls lika bra. Dock älskar jag tanken bakom och det faktum att det finns, rätt fantastiskt att de lyckades rädda programmet såpass att de kunde sända det igen i repris :) Men kan man så kollar man ju på inspelningar av orginalprogrammet  ;D

Citat från: TonyTonka skrivet 18 juli 2013 kl. 02:33:40
Gnottarna

Var inte det ett program som kom senare 2004-ish? För jag minns att jag tyckte det var ett fruktansvärt barnsligt program redan när det kom ut  ???

Lilla My

Citat från: Jabberjaw skrivet  6 februari 2019 kl. 22:07:28
[...] eller halvtaskig CGI animerad nyproducerad skit som blivit lite av ett fenomen sedan 2015 på flera barnprogram kanaler.  :-[

Det finns flera anledningar till detta.

1 - Det är billigare att producera barnprogram som är datoranimerade. Ju lägre budget desto bättre. Att göra handanimerade program är en konstform som blir mer och mer eftertraktat just för att det är så dyrt och tidskrävande, och även där sköts det mesta via datorer.
2 - Sverige är ett av de länder som hellre köper in program istället för att producera egna, because billigare att bara köpa in och dubba en serie än att skapa den helt själv.
3 - Du har en nostalgi och minnen kopplade till program som du såg när du var liten. Även sådant som VHS-flimmer kan koppla minnen till dig som de nyare programmen inte har, vilket gör att det är tusen gånger lättare att såga det moderna och plastiga programmen lite mer och hylla det äldre, handgjorda och gryniga programmen lite mer.

Men framför allt; utbudet idag är ENORMT. När jag var liten fanns det Bolibompa som fokuserade på svenskproducerat eller inköpta program av SVT som gått igenom noga check för att det ska vara okej och för att de inte skulle kasta pengar i sjön när de sänder det kanske en kväll i veckan. Idag finns det vet inte hur många kanaler för barn med barnprogram 24/7.

Ju större utbud = Desto mer skräp som silas in och får en chans att visas. Program som aldrig hade fått en chans när bara Bolibompa fanns får nu det då det krävs fler program för att fylla kanalen.

Elios

Jag älskade med Nalle har ett stort blått hus, Gnottarna & Den Tecknade Mr. Bean.

Kommer ihåg att jag var helt spänd när den skulle komma då jag alltid gillat Rowan Atkinson där och se det som tecknat är ju helt underbart.  8)

Anders M Olsson

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  3 juni 2019 kl. 19:06:21
När sändes Lantmusen och Stadsmusen, Angelina Ballerina, Gnottarna och Tweenies på Barnkanalen senast ???

Jag har fått fram följande genom att söka på SMDB:

Lantmusen och Stadsmusen - 2008-11-14
Angelina Ballerina - 2008-03-17
Gnottarna - 2008-09-16
Tweenies - 2014-06-13

Elios

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 juni 2019 kl. 20:46:53
Jag har fått fram följande genom att söka på SMDB:

Tweenies - 2014-06-13

Kanske helt ointressant men just det datumet tog jag studenten.
Anywho så undrar jag lite om dem inte borde ladda upp de gamla avsnitten av t. ex. TV-Skeppet och så på Svt Arkiv, någon gång?^^  ;D

Lilla My

En dröm jag har är ju dock att återse gamla Bolibompa-inspelningar från studion. Kommer antagligen inte hända med tanke på hur många gäster, telefonsamtal och annat som hände då som av rättighetsskäl nog inte kan visas på TV igen, men det är ändå en dröm. De få klipp som finns på Youtube från sent 90-tal eller tidigt 2000-tal är magisk nostalgi.

Minns också när de bytte studio (dels första gången och sedan andra gången, när det blev en jättestor grej av det) och hela teamet var inkluderade för att vänja barnen vid att programmet skulle se annorlunda ut i framtiden. Så mycket hjärta på det!

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 26 augusti 2019 kl. 13:57:22
Ett av programmen på listan (Häxan Surtant och Landet Häxania) kommer sändas på kanalen 8 September

Dom kanske hade kvar listan iallafall

NÅGRA av programmen på listan har jag också skrivit några fler gånger (INTE alla samtidigt)

Vad trevligt att höra att Häxan Surtant och Landet Häxania kommer att visas igen... (jag har saknat den som bara den och den har inte visats på 7 år, den visades 2012 men har inte visats mer efter det, så jag ser framemot att återse den!  :) )

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 26 augusti 2019 kl. 20:37:35
Det är också kul att Nya äventyr med Nalle Puh sänds där igen

Och i övermorgon visas den tjeckiska serien 2 Snubbar igen


Jag tycker också att det är trevligt att den serien sänds igen... (där flera bra svenska röster förekommer), fast så är ju den serien Disney så den borde ju ingå i Disneydags tycker jag...

Hoppas att Hotell Kantarell och Hemliga Klubben med Tant Lyckra visas igen för det var längesen de gick där...

Jabberjaw

Hade varit roligt om dom visade Kapten Björnbär igen  :-[


Disneyfantasten

Citat från: Jabberjaw skrivet 26 augusti 2019 kl. 21:04:05
Hade varit roligt om dom visade Kapten Björnbär igen  :-[



Den har jag aldrig hört talas om...

Zenon

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 26 augusti 2019 kl. 20:37:35
Det är också kul att Nya äventyr med Nalle Puh sänds där igen

Och i övermorgon visas den tjeckiska serien 2 Snubbar igen



Nya äventyr med Nalle Puh????
Googlade men hitta ingen info, källa?

Zenon

Verkar ej ligga på stream tyvärr.

Anders M Olsson

Citat från: Zenon skrivet  5 september 2019 kl. 06:33:49
Verkar ej ligga på stream tyvärr.

Nej, Disneyprogrammen går inte att se i efterhand på SVT Play. Det gäller både Disneydags och Nalle Puh. Man får titta på dem eller spela in dem när de sänds.

Streama går ju på sätt och vis eftersom man kan se kanalerna live.

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  5 september 2019 kl. 09:18:42
Det gällde också Doktor McStuffins och Musses Klubbhus när dom sändes

Och även Nalle har ett stort blått hus när det sändes runt 2012

Det brukar väl bara gå att se till en viss tidpunkt.  ::)

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  5 september 2019 kl. 12:10:20
Program som Disney gjort brukar aldrig komma till SVT Play

Nalle stora blåa hus var en sammanproduktion av Disney och Jim Henson

Kanske lika bra det. Menade andra program som kanske typ ett avsnitt från Bäst I Test så står det: kan ses till det och det där datumet.  ;D