Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Värsta röstskådespelarvalen

Startat av MOA, 30 augusti 2020 kl. 19:51:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Adam skrivet 16 juli 2022 kl. 11:23:36
* Ulf Peder Johansson som Fågelskrämman i Mumfie
- Motivering: Hans delivery var rätt stelbent (no pun intended) och störande, och han var dessutom inte så bra på att sätta höga sångtoner i musikalnumrena.
Han har nog aldrig varit känd för att ha en bra sångröst.Håller med om att han låter stelbent men jag störde mig int särskilt mycket på de

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 juli 2022 kl. 08:35:17
Vilken knölval och blåval är det du syftar på?

Det var bara ett skämt som anspelar på att ordet "Val" finns med i "röstskådespelarval", typ som en ordvits. Så jag syftade inte på någon särskild blåval eller knölval. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Seriös lista med motivationer:

Anders Byström som Homer Simpson i synnerhet, men även Simpsons: Filmens dubbning överlag

Vanligtvis brukar jag försvara dubbningar, men dubbningen till Simpsons: Filmen tycker inte ens jag är särskilt bra. Det finns några passande röster i filmen, närmare bestämt Annica Smedius som Bart och Nelson, Jenny Wåhlander som Lisa, Peter Kjellström som Moe, Johan Lindqvist som Ned och Anders Öjebo som Mr. Burns, men för det mesta är dubbningen fruktansvärt misscastad. Det största problemet är dock Anders Byström, som jag brukar gilla, men som här inte passar alls. Han är väl hyfsad som borgmästaren och Fat Tony, men som Homer och Farfar är han inte särskilt bra. Han låter inte lik originalrösten, förmedlar inte karaktärens charm och får (enligt min åsikt) karaktären att låta mer douchig än vad karaktären ska vara. Men till Byströms försvar så är det en väldigt svår roll som kräver en väldigt speciell röst, och utav dem som vanligtvis är med i KMs dubbningar var antagligen Anders Byström det mest logiska valet. Per Sandborgh, som gjorde rollen i den kortlivade tv-dubben är väl inte heller så röstlik, men lyckas i stället fånga karaktären på ett så bra sätt att det inte gör något att han inte låter exakt som Dan Castellaneta.

Johan Ulveson som Mike Wazowski i Monsters University

Jag har full förståelse för att Robert Gustafsson inte kunde reprisera sin roll som Mike, men hur mycket jag än älskar Johan Ulveson tycker jag inte alls att han passar som Mike, då han har för mörk och distinkt röst. Robert har förvisso också en distinkt röst, men han låter mycket närmare originalrösten Billy Crystal, så det gör ingenting. Jag tycker personligen att Jonas Bergström som numera verkar göra rollen passar mycket bättre än vad Johan Ulveson gör.


Jan Jönsson som Nalle Puh

Nu har jag iofs bara hört hans insats som Nalle Puh i första filmen, och där låter han för stel och opersonlig i rollen. Han låter något bättre i trailern för Christoffer Robin och Nalle Puh som dubbades ex antal år senare, men jag tycker ändå inte riktigt han passar som Nalle Puh.


Kristian Ståhlgren som Shaggy

Kristian Ståhlgren är absolut en skicklig röstskådespelare, men hans rolltolkning av Shaggy saknar charmen och komiken som de andra rolltolkningarna har. Dessutom får han Shaggy att låta lite för vanlig. Han är dock mycket lik Scott Menvilles Shaggy från Scooby-Doo and Shaggy Get a Clue! så helt värdelös är väl inte hans Shaggy.


Hasse Jonsson som Chuckie Finster

Jag älskar Hasse Jonsson och hans röst är en stor del av min barndom, men jag tycker inte riktigt han passar som Chuckie Finster, då jag är mer van vid hans kvinnliga originalröst, så jag tycker att Anna Engh/Nordell i All Grown Up! fungerar bättre. Men det här är en av de mer accepterbara "dåliga" castingvalen om man säger så.


Kanske kommer på flera senare, hoppas att mina motiveringarna var bra formulerade. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

gstone

Citat från: TonyTonka skrivet 16 juli 2022 kl. 15:43:18
Seriös lista med motivationer:

Anders Byström som Homer Simpson i synnerhet, men även Simpsons: Filmens dubbning överlag

Vanligtvis brukar jag försvara dubbningar, men dubbningen till Simpsons: Filmen tycker inte ens jag är särskilt bra. Det finns några passande röster i filmen, närmare bestämt Annica Smedius som Bart och Nelson, Jenny Wåhlander som Lisa, Peter Kjellström som Moe, Johan Lindqvist som Ned och Anders Öjebo som Mr. Burns, men för det mesta är dubbningen fruktansvärt misscastad. Det största problemet är dock Anders Byström, som jag brukar gilla, men som här inte passar alls. Han är väl hyfsad som borgmästaren och Fat Tony, men som Homer och Farfar är han inte särskilt bra. Han låter inte lik originalrösten, förmedlar inte karaktärens charm och får (enligt min åsikt) karaktären att låta mer douchig än vad karaktären ska vara. Men till Byströms försvar så är det en väldigt svår roll som kräver en väldigt speciell röst, och utav dem som vanligtvis är med i KMs dubbningar var antagligen Anders Byström det mest logiska valet. Per Sandborgh, som gjorde rollen i den kortlivade tv-dubben är väl inte heller så röstlik, men lyckas i stället fånga karaktären på ett så bra sätt att det inte gör något att han inte låter exakt som Dan Castellaneta.

Johan Ulveson som Mike Wazowski i Monsters University

Jag har full förståelse för att Robert Gustafsson inte kunde reprisera sin roll som Mike, men hur mycket jag än älskar Johan Ulveson tycker jag inte alls att han passar som Mike, då han har för mörk och distinkt röst. Robert har förvisso också en distinkt röst, men han låter mycket närmare originalrösten Billy Crystal, så det gör ingenting. Jag tycker personligen att Jonas Bergström som numera verkar göra rollen passar mycket bättre än vad Johan Ulveson gör.


Jan Jönsson som Nalle Puh

Nu har jag iofs bara hört hans insats som Nalle Puh i första filmen, och där låter han för stel och opersonlig i rollen. Han låter något bättre i trailern för Christoffer Robin och Nalle Puh som dubbades ex antal år senare, men jag tycker ändå inte riktigt han passar som Nalle Puh.


Kristian Ståhlgren som Shaggy

Kristian Ståhlgren är absolut en skicklig röstskådespelare, men hans rolltolkning av Shaggy saknar charmen och komiken som de andra rolltolkningarna har. Dessutom får han Shaggy att låta lite för vanlig. Han är dock mycket lik Scott Menvilles Shaggy från Scooby-Doo and Shaggy Get a Clue! så helt värdelös är väl inte hans Shaggy.


Hasse Jonsson som Chuckie Finster

Jag älskar Hasse Jonsson och hans röst är en stor del av min barndom, men jag tycker inte riktigt han passar som Chuckie Finster, då jag är mer van vid hans kvinnliga originalröst, så jag tycker att Anna Engh/Nordell i All Grown Up! fungerar bättre. Men det här är en av de mer accepterbara "dåliga" castingvalen om man säger så.


Kanske kommer på flera senare, hoppas att mina motiveringarna var bra formulerade. :)

SLUTA >:(
Johan Ulveson är jättebra  som Mike Wazowski och Jan Jönsson är bra som Nalle Puh !!! >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 16 juli 2022 kl. 19:00:25
SLUTA >:(
Johan Ulveson är jättebra  som Mike Wazowski och Jan Jönsson är bra som Nalle Puh !!! >:(

Tyvärr håller jag verkligen inte med dig om det.

Däremot tycker jag att Johan är jättebra i bl.a. Änglahund, Resan Till Amerika 2 Fievel i Vilda Västern, Herkules, Nicke Nyfiken, osv.!  :)

Lillefot

Citat från: gstone skrivet 16 juli 2022 kl. 19:00:25
SLUTA >:(
Johan Ulveson är jättebra  som Mike Wazowski och Jan Jönsson är bra som Nalle Puh !!! >:(
Återigen är det åsikter, käre gstone.

Dock håller jag även med TonyTonka att Jan Jönsson inte är någon höjdare som Nalle Puh, tycker han låter för alldaglig och stel som karaktären. Inte så mycket att filmen från 2011 inte går att njuta av och jag har ännu inte hört hur han är i Christopher Robin, men ändå.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 16 juli 2022 kl. 23:09:48
Dock håller jag även med TonyTonka att Jan Jönsson inte är någon höjdare som Nalle Puh, tycker han låter för alldaglig och stel som karaktären. Inte så mycket att filmen från 2011 inte går att njuta av och jag har ännu inte hört hur han är i Christopher Robin, men ändå.
Jag instämmer fullständigt. Jan Jönsson är helt klart ingen höjdare som Nalle Puh - jag har absolut hört värre genom åren och han har blivit något bättre i Christoffer Robin & Nalle Puh, men alltför lyckad är han ändå inte...

Det borde verkligen gå att hitta någon bättre, trots den besvärliga situationen att Guy de la Berg (som passade perfekt i rollen) sorgligt nog gått bort. Jag tycker ändå att Jan Jönsson är bättre än vad Olli Markenroos var i rollen, men likväl inte särskilt lyckad och det borde gå att hitta en bättre voice-match till Jim Cummings.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 juli 2022 kl. 00:28:13
Jag instämmer fullständigt. Jan Jönsson är helt klart ingen höjdare som Nalle Puh - jag har absolut hört värre genom åren och han har blivit något bättre i Christoffer Robin & Nalle Puh, men alltför lyckad är han ändå inte...

Det borde verkligen gå att hitta någon bättre, trots den besvärliga situationen att Guy de la Berg (som passade perfekt i rollen) sorgligt nog gått bort. Jag tycker ändå att Jan Jönsson är bättre än vad Olli Markenroos var i rollen, men likväl inte särskilt lyckad och det borde gå att hitta en bättre voice-match till Jim Cummings.

För min del är det lite som att välja mellan pest och kolera mellan Olli Markenros och Jan Jönsson, båda är begåvade skådespelare, men ingen av dem lyckas med att förmedla Nalle Puhs svenska röst gentemot Sterling Holloway och Jim Cummings, Markenros är stor nostalgi och är även den jag hörde först, främst av allt har den ett stort nostalgivärde i och med hans medverkan i Nalle Puh och Jakten På Christoffer Robin som jag älskade som barn, men trots allt det har jag aldrig varit särskilt nöjd med Markenros i rollen då hans stämma förutom att den är helt olik originalrösterna dessutom låter på tok för ljus och gnällig och konstlad och tillgjord och även för maskulin för karaktären, visserligen är ju Nalle Puh med all tydlighet en hanbjörn, men att ha en särskilt maskulin röst passar inte som dessutom är konstlad till karaktärens personlighet, däremot har Markenros gjort så många andra bra roller inom sin dubbningskarriär, Jan Jönsson å andra sidan känns mer malplacerad, tråkig och alldaglig för karaktären, även han känns onaturlig för karaktären och lyckas heller inte förmedla karaktärens speciella röst gentemot originalrösten, till skillnad från Markenros så har Jönsson inte någon nostalgisk koppling att luta sig till, den enda andra dubbningsroller jag kan hitta åt att han gjort är Muskelsmurfen i en tidig 1980-talsdubbning som jag ännu inte har hört.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 18 juli 2022 kl. 13:15:19
Jag blir arg

Då får du lära dig att hantera din vrede!  ;) (om du gör det så framstår du och agerar som en stark person)

Will Siv

Citat från: Lillefot skrivet 16 juli 2022 kl. 11:53:58
Nja, där vet jag inte om jag håller med dig. Ulfs insats som Fågelskrämman var definitivt stel under vissa scener och hans sångröst var inte den bästa i dubbningen. Utan att ha sett serien på engelska kan jag dock inte uttala mig om det var tänkt att han skulle låta så, men när det gäller bara rösten så tycker jag att Ulf passar ypperligt bra i rollen. Han får fram tonerna av en levande konstruktion som inte sett annat än beiga, fulla åkrar ända sedan sin livstid. Även hans inlevelse blev bättre i de sista avsnitten, i mitt tycke.

Då är det värre ställt i mina ögon med Anders Öjebo som Amiralen, som gjorde en mycket bra insats men lät röstmässigt för ljus för karaktären. Där hade jag hellre hört Bo Maniette eller någon annan med lite mörkare stämma.
I originalet är det berättarrösten som även "spelar" alla karaktärerna, förutom en, ( ungefär som Olof Thunberg med Bamse ), därför var serien nog svårare att dubba.

Fast Monica & Co lyckades faktiskt.

Lillefot

#85
Citat från: Will Stewart skrivet 18 juli 2022 kl. 18:17:32
I originalet är det berättarrösten som även "spelar" alla karaktärerna, förutom en, ( ungefär som Olof Thunberg med Bamse ), därför var serien nog svårare att dubba.

Fast Monica & Co lyckades faktiskt.
Jaså det? Då måste verkligen Monica och alla skådisarna få cred för deras arbete med serien, det kan knappast ha varit lätt att försöka ge röster när bara en skådespelare är med i originalversionen.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Will Siv

Citat från: TonyTonka skrivet 16 juli 2022 kl. 15:43:18
Seriös lista med motivationer:

Anders Byström som Homer Simpson i synnerhet, men även Simpsons: Filmens dubbning överlag

Vanligtvis brukar jag försvara dubbningar, men dubbningen till Simpsons: Filmen tycker inte ens jag är särskilt bra. Det finns några passande röster i filmen, närmare bestämt Annica Smedius som Bart och Nelson, Jenny Wåhlander som Lisa, Peter Kjellström som Moe, Johan Lindqvist som Ned och Anders Öjebo som Mr. Burns, men för det mesta är dubbningen fruktansvärt misscastad. Det största problemet är dock Anders Byström, som jag brukar gilla, men som här inte passar alls. Han är väl hyfsad som borgmästaren och Fat Tony, men som Homer och Farfar är han inte särskilt bra. Han låter inte lik originalrösten, förmedlar inte karaktärens charm och får (enligt min åsikt) karaktären att låta mer douchig än vad karaktären ska vara. Men till Byströms försvar så är det en väldigt svår roll som kräver en väldigt speciell röst, och utav dem som vanligtvis är med i KMs dubbningar var antagligen Anders Byström det mest logiska valet. Per Sandborgh, som gjorde rollen i den kortlivade tv-dubben är väl inte heller så röstlik, men lyckas i stället fånga karaktären på ett så bra sätt att det inte gör något att han inte låter exakt som Dan Castellaneta.
Håller inte helt med.

Per lät för rasspig och överdriven.

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet 16 juli 2022 kl. 15:43:18
Seriös lista med motivationer:

Anders Byström som Homer Simpson i synnerhet, men även Simpsons: Filmens dubbning överlag

Vanligtvis brukar jag försvara dubbningar, men dubbningen till Simpsons: Filmen tycker inte ens jag är särskilt bra. Det finns några passande röster i filmen, närmare bestämt Annica Smedius som Bart och Nelson, Jenny Wåhlander som Lisa, Peter Kjellström som Moe, Johan Lindqvist som Ned och Anders Öjebo som Mr. Burns, men för det mesta är dubbningen fruktansvärt misscastad. Det största problemet är dock Anders Byström, som jag brukar gilla, men som här inte passar alls. Han är väl hyfsad som borgmästaren och Fat Tony, men som Homer och Farfar är han inte särskilt bra. Han låter inte lik originalrösten, förmedlar inte karaktärens charm och får (enligt min åsikt) karaktären att låta mer douchig än vad karaktären ska vara. Men till Byströms försvar så är det en väldigt svår roll som kräver en väldigt speciell röst, och utav dem som vanligtvis är med i KMs dubbningar var antagligen Anders Byström det mest logiska valet. Per Sandborgh, som gjorde rollen i den kortlivade tv-dubben är väl inte heller så röstlik, men lyckas i stället fånga karaktären på ett så bra sätt att det inte gör något att han inte låter exakt som Dan Castellaneta.
Jag har alltid tyckt att Steve Kratz bör vara det självklara valet för en svensk Homer.

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 juli 2022 kl. 00:41:58
Jag har alltid tyckt att Steve Kratz bör vara det självklara valet för en svensk Homer.
Jag hade samma idé.

Anders

Citat från: MOA skrivet 30 augusti 2020 kl. 19:51:42
Ett skräckexempel e Nina Gunke som Krang
Håller med. Enligt min åsikt är Sun Studios dubbning av TMNT i sin helhet fruktansvärd, men rollplaceringen av Nina som Krang sticker ut i detta avseende. Krang ska ju vara en stridslysten diktator från en annan dimension, och är dessutom en manlig karaktär. Nina får honom att låta mer som en alkoholiserad medelålders morsa som inte orkar hålla reda på sina småbarn. Sedan är det den där överdrivna stockholmskan på det.

Även om Andreas Nilsson i Media Dubbs version inte heller låter speciellt lik originalet så låter hans rolltolkning i alla fall slemmig och slurpande, som karaktären ska låta.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!