Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Värsta röstskådespelarvalen

Startat av MOA, 30 augusti 2020 kl. 19:51:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Rikigt dåliga val händer rätt sällan
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: Lillefot skrivet 15 juli 2022 kl. 22:05:59
I film 7 och 8 så stämmer det, där har Lillefot en kvinnlig sångerska för sångerna, och röstbytet hörs väldigt tydligt. Men jag tar nog hellre det än 4ans för gamla röst.

I 7an konstigt nog så gäller det bara för Långt bort i det mytiska långt bort, för sången därpå (Snäll ändå) så är det Leo som sjunger istället. Vem sångerskan är har jag dock inte kunnat lista ut, creditslistorna är inte tydliga där.

Lite ljudklipp som bevis:
I ljudklippet som heter  lillefot_sångröst_lbt7 tycker jag att det låter lite som Jasmine Heikura.

Lillefot

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 juli 2022 kl. 22:13:51
I ljudklippet som heter  lillefot_sångröst_lbt7 tycker jag att det låter lite som Jasmine Heikura.
Kan vara möjligt, är själv dock fortfarande osäker.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

MOA

Citat från: Lillefot skrivet 15 juli 2022 kl. 22:05:59
I film 7 och 8 så stämmer det, där har Lillefot en kvinnlig sångerska för sångerna, och röstbytet hörs väldigt tydligt. Men jag tar nog hellre det än 4ans för gamla röst.

I 7an konstigt nog så gäller det bara för Långt bort i det mytiska långt bort, för sången därpå (Snäll ändå) så är det Leo som sjunger istället. Vem sångerskan är har jag dock inte kunnat lista ut, creditslistorna är inte tydliga där.

Lite ljudklipp som bevis:
Men gud va opassande

Lillefot

Citat från: MOA skrivet 15 juli 2022 kl. 23:35:06
Men gud va opassande
Jag håller med dig. Å andra sidan så var Leos sångröst som sagt inte den bästa, och att rösten byts för några minuter står jag hellre ut med än +60 minuter med målbrotts-Lillefot från 4:an.  :-\
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Steffan Rudvall

Citat från: Lillefot skrivet 15 juli 2022 kl. 23:43:55
Jag håller med dig. Å andra sidan så var Leos sångröst som sagt inte den bästa, och att rösten byts för några minuter står jag hellre ut med än +60 minuter med målbrotts-Lillefot från 4:an.  :-\
Ja byts ut, men varför inte till en kille som kan sjunga.

Lillefot

#66
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 juli 2022 kl. 23:50:01
Ja byts ut, men varför inte till en kille som kan sjunga.
Bra fråga faktiskt, det borde ju bli mindre påtagligt att välja en manlig sångare än en kvinnlig.

Vore intressant att fråga Lasse Svensson om det, om han kan minnas varför. Kan det vara för att de hade svårt att hitta några manliga med liknande röstläge?
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

TonyTonka

Jag tycker att knölvalen är sämst på att dubba, hen är alltid felcastad. Blåvalen är mycket bättre.  ;D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 16 juli 2022 kl. 05:16:44
Jag tycker att knölvalen är sämst på att dubba, hen är alltid felcastad. Blåvalen är mycket bättre.  ;D

Vilken knölval och blåval är det du syftar på?

Daniel Hofverberg

#69
Citat från: TonyTonka skrivet 16 juli 2022 kl. 05:16:44
Jag tycker att knölvalen är sämst på att dubba, hen är alltid felcastad. Blåvalen är mycket bättre.  ;D
Jag måste medge att jag tänkt samma tanke av den märkligt formulerada rubriken i tråden. Den värsta valen som bor i vatten och avlopp...? ::)
(men det låter opraktiskt för valar att tvingas nöja sig med avlopp, de behöver bo i havet...!  ;) )

Gustav Jonsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juli 2022 kl. 10:27:09
Jag måste medge att jag tänkt samma tanke av den märkligt formulerada rubriken i tråden. Den värsta valen som bor i vatten och avlopp...? ::)
Kanske kan man döpa om tråden till Värsta röstskådespelarvalen

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 16 juli 2022 kl. 10:32:26
Är det dåligt?
Att använda begreppet VA i Sverige som något annat än förkortning för Vatten & avlopp, ja.

Adam

#72
Mina i urval (än så länge i enbart svenska dubbningar):

* Anders Byström som Homer Simpson och Abe Simpson i Simpsons-filmen
- Motivering: Byström lät inte det minsta lik originalen, vilket inte vore en jättedeal om han inte talade med urkass inlevelse och känsla, vilket var ett av de många ting som totalförstörde den svenska dubben.

* Johannes Brost som Ebenezer Scrooge/Joakim von Anka i Musse Piggs Julsaga/Julafton
- Motivering: Han överspelade och lät alldeles för ung för rollen.

* Christer Nerfont som vuxna Kovu i Lejonkungen 2: Simbas skatt
- Motivering: Han lät platt, livlös, och inte det minsta engagerad.

* Ulf Peder Johansson som Fågelskrämman i Mumfie
- Motivering: Hans delivery var rätt stelbent (no pun intended) och störande, och han var dessutom inte så bra på att sätta höga sångtoner i musikalnumrena.

* Jonas Malmsjö som Larry Daley i Natt på museet
- Motivering: Jonas lät i mina öron för ung, återigen, och hade dessutom ett opassande ljust tonläge i rösten för att ens efterlikna Ben Stiller.

* Björn Granath som Reginald i Natt på museet
- Motivering: Björn var utan tvivel en av våra mest begåvade skådespelare och dubbare, men när det gällde att dubba afroamerikaner, som Bill Cobbs i det här fallet, var han i stort sätt en besvikelse, då även han knappast lät en aning lik skådisen.

* Hasse Andersson som Razoul i Jafars återkomst
- Motivering: Hasses stämma passade helt enkelt inte in, då den återigen var för ljus och inte särskilt raspig (jämfört med originalets Jim Cummings, för att inte nämna karaktärens övriga svenska röster; Micke Dubois och Johan Hedenberg).

* Gustav Larson som Odjuret i Skönheten & odjuret: Den förtrollade julen och Belles magiska värld
- Motivering: Gustavs röst må ha varit rätt så lämplig för karaktärens mänskliga form, men i figurens odjursform framstod han bara som underväldigande.

* Roger Storm som Uggla i Nalle Puh och jakten på Christoffer Robin
- Motivering: Helt utan tvekan Ugglas tråkigaste svenska röst genom tiderna, mest för att jag tycker att Roger Storm trist nog är en av våra mer underväldigande dubbare, vilket har framkommit i nästan varenda dubbning han medverkat, inklusive denna.

* Acke Svensson som Trap-Jaw i KM Studios/Mediahusets dubbning av 1983-års He-Man
- Motivering: Helt ärligt, vem i Tors namn tyckte att det här var ett bra castingval till att börja med!?? Trodde de på fullaste allvar under hans audition att han lät det minsta hotfull, var trogen originalrösten eller var det minsta lämplig för rollfiguren!???

(OBS: Jag kan komma att uppdatera ifall jag kommer på fler!)
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Steffan Rudvall

Citat från: Adam skrivet 16 juli 2022 kl. 11:23:36
Mina i urval (än så länge i enbart svenska dubbningar):

* Anders Byström som Homer Simpson, samt 'vem det nu var som dubbade' Abe Simpson i Simpsons-filmen
- Motivering: Dessa två lät inte det minsta lika originalen, vilket inte vore en jättedeal om inte bägge två talade med urkass inlevelse och känsla, vilket var en av de många ting som totalförstörde den svenska dubben.
Alltså Anders Byström och Anders Byström.
Citat från: Adam skrivet 16 juli 2022 kl. 11:23:36
* Johannes Brost som Ebenezer Scrooge/Joakim von Anka i Musse Piggs Julsaga/Julafton
- Motivering: Han överspelade och lät alldeles för ung för rollen.
Men om man ser det från den tidens perspektiv så var det ju ingen i Sverige som visste hur Joakim von Anka skulle låta.

Lillefot

#74
Citat från: Adam skrivet 16 juli 2022 kl. 11:23:36
* Ulf Peder Johansson som Fågelskrämman i Mumfie
- Motivering: Hans delivery var rätt stelbent (no pun intended) och störande, och han var dessutom inte så bra på att sätta höga sångtoner i musikalnumrena.
Nja, där vet jag inte om jag håller med dig. Ulfs insats som Fågelskrämman var definitivt stel under vissa scener och hans sångröst var inte den bästa i dubbningen. Utan att ha sett serien på engelska kan jag dock inte uttala mig om det var tänkt att han skulle låta så, men när det gäller bara rösten så tycker jag att Ulf passar ypperligt bra i rollen. Han får fram tonerna av en levande konstruktion som inte sett annat än beiga, fulla åkrar ända sedan sin livstid. Även hans inlevelse blev bättre i de sista avsnitten, i mitt tycke.

Då är det värre ställt i mina ögon med Anders Öjebo som Amiralen, som gjorde en mycket bra insats men lät röstmässigt för ljus för karaktären. Där hade jag hellre hört Bo Maniette eller någon annan med lite mörkare stämma.

Citat från: Adam skrivet 16 juli 2022 kl. 11:23:36
* Roger Storm som Uggla i Nalle Puh och jakten på Christoffer Robin
- Motivering: Helt utan tvekan Ugglas tråkigaste svenska röst genom tiderna, mest för att jag tycker att Roger Storm trist nog är en av våra mer underväldigande dubbare, vilket har framkommit i nästan varenda dubbning han medverkat, inklusive denna.
Jag håller med dig här, dock inte för att jag tycker Roger Storm är dålig som skådespelare (snarare en som märks tydligt när han får en opassande roll), men som Uggla låter han alldeles för alldaglig och tråkig, och behåller inte alls någon bra/"adlig" röstkaraktär för figuren. Det märks att han var ett nödval efter att gamle gode Carl Billquist gick bort så tidigt.

Säg vad man vill om Olli Markenros insats som Nalle Puh, hans röst var i alla fall ingen som man kan förvänta sig av gemene man att ha, utan påminner mer om en mjuk teddybjörn. Den lyckan har inte Roger i rollen som Uggla.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran