Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Gunnar Ernblad 1946-2021

Startat av Steffan Rudvall, 5 oktober 2021 kl. 09:41:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 januari 2022 kl. 09:12:04
Men där nämndes varken Svante Thuresson, Liza Öhman eller Rune Ek...  :(
Liza Öhman har ju gått bort först i år, och Guldbaggegalan (i likhet med Oscarsgalan) handlar ju alltid om vad som hänt året innan (d.v.s. i det här fallet 2021). Så det blir ju först i nästa års Guldbaggegala, som det eventuellt kan bli aktuellt.

Rune Ek är väl dock lite mer förvånansvärt, men det brukar ju alltid vara en och annan skådespelare som utelämnas; antingen av misstag eller avsiktligt...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 januari 2022 kl. 15:48:35
Liza Öhman har ju gått bort först i år, och Guldbaggegalan (i likhet med Oscarsgalan) handlar ju alltid om vad som hänt året innan (d.v.s. i det här fallet 2021). Så det blir ju först i nästa års Guldbaggegala, som det eventuellt kan bli aktuellt.

Rune Ek är väl dock lite mer förvånansvärt, men det brukar ju alltid vara en och annan skådespelare som utelämnas; antingen av misstag eller avsiktligt...

Fast Johannes Brost gick bort 4 januari 2018 och han omnämndes på Guldbaggegalan samma år...

Anders

Jag hittar inte den uppdateringen här, men Christian nämnde i en av sina nyligen sända livestreams att han har lyckats få tag på och sparat Gunnars anteckningar som han visade upp i extramaterialet till Röstskådespelaravsnittet i vilket han medverkade. Det kan ha varit tack vare dessa som han kunnat hjälpa till med så mycket dubbcredits till Dubbningshemsidan.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Disneyfantasten

Jag kunde inte komma på någon bättre tråd att skriva detta i.

Nyligen har jag kolla om på hela Christian Hedlunds Röstskådespelarna-serie.

Jag har för mig att Gunnar nämnde i videon att han provspelade Ior i Nya Äventyr Med Nalle Puh men blev underkänd men när jag såg om på den så hittade jag inget, eller minns jag kanske fel?

Jag vet iallafall att någon nämnt på forumet att Gunnar testat för Ior.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 april 2022 kl. 22:06:04
Jag kunde inte komma på någon bättre tråd att skriva detta i.

Nyligen har jag kolla om på hela Christian Hedlunds Röstskådespelarna-serie.

Jag har för mig att Gunnar nämnde i videon att han provspelade Ior i Nya Äventyr Med Nalle Puh men blev underkänd men när jag såg om på den så hittade jag inget, eller minns jag kanske fel?

Jag vet iallafall att någon nämnt på forumet att Gunnar testat för Ior.
Kan det ha varit Lasse Svensson som pratade om det kanske?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 april 2022 kl. 22:06:04
Jag har för mig att Gunnar nämnde i videon att han provspelade Ior i Nya Äventyr Med Nalle Puh men blev underkänd men när jag såg om på den så hittade jag inget, eller minns jag kanske fel?

Jag vet iallafall att någon nämnt på forumet att Gunnar testat för Ior.
Huruvida Gunnar pratat om det någon annanstans vet jag inte, men han berättade i alla fall det för mig för några år sedan - att han hade provspelat för I-or och hade hoppats och trott att han skulle få rollen, men blev underkänd av Disney i USA; så att han fick nöja sig med att "bara" översätta...

Det hade verkligen varit intressant att få höra hur Gunnar lät som I-or... Jag tror hursomhelst inte att han hade kunnat vara lika bra som John Harryson, så där och då var det nog bättre att han blev underkänd, men däremot kan jag tänka mig att Gunnar mycket väl kan ha klarat av rollen minst lika bra som Benke Skogholt.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 april 2022 kl. 22:26:55
Kan det ha varit Lasse Svensson som pratade om det kanske?

Det tro jag inte för jag lyssnade om på honom också, å andra sidan kommer jag inte ihåg allt de sa till punkt och prickar...

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 april 2022 kl. 22:50:45
Det hade verkligen varit intressant att få höra hur Gunnar lät som I-or... Jag tror hursomhelst inte att han hade kunnat vara lika bra som John Harryson, så där och då var det nog bättre att han blev underkänd, men däremot kan jag tänka mig att Gunnar mycket väl kan ha klarat av rollen minst lika bra som Benke Skogholt.

Jag håller med dig om allt det där. Sen var även Stephan Karlsén - som gjorde rollen i kortfilmen Iors Födelsedag - mycket bra i rollen som Ior.

En till jag tror skulle kunna passa ypperligt i rollen är Jan Åström, han är bra på att göra mörka röster.

Lillefot

Kanske fel att bumpa den här tråden, men jag tänkte dela med mig av något som är relevant:

Idag besökte jag Gunnars gravplats, på norra begravningsplatsen i Solna. Det var stillsamt väder, solen sken men trots det kändes det ändå en aning kyligt.

När jag väl fann graven, som var rödbrun, så var det enda jag ville göra var att sitta mitt emot den och gå igenom alla tankar. Att just här vilar en av Sveriges duktigaste röstskådespelare, som bidrog starkt till flera barns uppväxt på 80, 90 och 2000-talet, tagen ifrån oss det föregående året på grund av en förjäklig sjukdom. Och även om jag aldrig tog chansen att få möta honom face to face som några andra av oss fick göra, så utstrålade han mycket glädje och intresse för sitt yrke när han visade sig.

Utöver det gick jag mentalt igenom de roller han gestaltat. Det känns verkligen som att de kopplingar i verkligheten man har till sin barndom, sakta men säkert tynar bort.

Det blev en bra lång stund vid graven, som kändes längre än vad den varade medans känslorna strömmade ur en, om än stillsamt. Jag hoppas verkligen att hans grav får stå fredfullt på sin plats, för all framtid. :'(

Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

MOA

Citat från: Lillefot skrivet  8 oktober 2022 kl. 16:10:57Kanske fel att bumpa den här tråden, men jag tänkte dela med mig av något som är relevant:

Idag besökte jag Gunnars gravplats, på norra begravningsplatsen i Solna. Det var stillsamt väder, solen sken men trots det kändes det ändå en aning kyligt.

När jag väl fann graven, som var rödbrun, så var det enda jag ville göra var att sitta mitt emot den och gå igenom alla tankar. Att just här vilar en av Sveriges duktigaste röstskådespelare, som bidrog starkt till flera barns uppväxt på 80, 90 och 2000-talet, tagen ifrån oss det föregående året på grund av en förjäklig sjukdom. Och även om jag aldrig tog chansen att få möta honom face to face som några andra av oss fick göra, så utstrålade han mycket glädje och intresse för sitt yrke när han visade sig.

Utöver det gick jag mentalt igenom de roller han gestaltat. Det känns verkligen som att de kopplingar i verkligheten man har till sin barndom, sakta men säkert tynar bort.

Det blev en bra lång stund vid graven, som kändes längre än vad den varade medans känslorna strömmade ur en, om än stillsamt. Jag hoppas verkligen att hans grav får stå fredfullt på sin plats, för all framtid. :'(


Så omtänksamt❤
Dagen då han dog var en hemsk dag i mitt liv

Lillefot

Citat från: MOA skrivet  8 oktober 2022 kl. 16:58:45Så omtänksamt❤
Dagen då han dog var en hemsk dag i mitt liv
Ja, den dagen var verkligen en stor förlust för många här i landet...
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet  8 oktober 2022 kl. 16:10:57Kanske fel att bumpa den här tråden, men jag tänkte dela med mig av något som är relevant:

Idag besökte jag Gunnars gravplats, på norra begravningsplatsen i Solna. Det var stillsamt väder, solen sken men trots det kändes det ändå en aning kyligt.

När jag väl fann graven, som var rödbrun, så var det enda jag ville göra var att sitta mitt emot den och gå igenom alla tankar. Att just här vilar en av Sveriges duktigaste röstskådespelare, som bidrog starkt till flera barns uppväxt på 80, 90 och 2000-talet, tagen ifrån oss det föregående året på grund av en förjäklig sjukdom. Och även om jag aldrig tog chansen att få möta honom face to face som några andra av oss fick göra, så utstrålade han mycket glädje och intresse för sitt yrke när han visade sig.

Utöver det gick jag mentalt igenom de roller han gestaltat. Det känns verkligen som att de kopplingar i verkligheten man har till sin barndom, sakta men säkert tynar bort.

Det blev en bra lång stund vid graven, som kändes längre än vad den varade medans känslorna strömmade ur en, om än stillsamt. Jag hoppas verkligen att hans grav får stå fredfullt på sin plats, för all framtid. :'(



Och även för de som är barn i sinnet som jag till exempel, det är synd att jag aldrig kunnat prata med honom via teams, samma med många andra legendarer...

Nåja, men som tröstpris hann iallafall Christian Hedlund intervjua honom så att hans historia finns sparad.

Men ja, verkligheten svider verkligen på många sätt...

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet  8 oktober 2022 kl. 17:29:04Ja, den dagen var verkligen en stor förlust för många här i landet...

Ja, för mig också, han hade en så djup röst och hade så fina ord att säga när han intervjuades av Christian.

Vilken otrolig slump att du stötte på hans gravsten, det är inte varje dag man gör det.

Steffan Rudvall

#102
Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 oktober 2022 kl. 18:08:26Ja, för mig också, han hade en så djup röst och hade så fina ord att säga när han intervjuades av Christian.

Vilken otrolig slump att du stötte på hans gravsten, det är inte varje dag man gör det.
Stötte på är nog fel ord det var ju Lillefots intention att hitta den. Den dagen var för mig förresten för mig en mycket sorglig dag

Lillefot

#103
Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 oktober 2022 kl. 18:06:52Och även för de som är barn i sinnet som jag till exempel, det är synd att jag aldrig kunnat prata med honom via teams, samma med många andra legendarer...

Nåja, men som tröstpris hann iallafall Christian Hedlund intervjua honom så att hans historia finns sparad.

Men ja, verkligheten svider verkligen på många sätt...
Ja verkligen. Utan Christian hade vi nog aldrig kunnat ana att han hade sån övergripande dokumentation över sina arbeten. 30+ års information som annars sannolikt hade försvunnit.

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 oktober 2022 kl. 18:08:26Ja, för mig också, han hade en så djup röst och hade så fina ord att säga när han intervjuades av Christian.

Vilken otrolig slump att du stötte på hans gravsten, det är inte varje dag man gör det.
Instämmer, sedan var det imponerande hur mycket han kunde förställa sin röst för att passa en mängd olika karaktärer. Allt från onda ledare som Krulos och Dr. Claw, till en liten mus som Göte (i Ludde och hans vänner till PC). Även om man kände igen honom på rösten så gjorde inte det något, det var snarare en positiv sak skulle jag själv påstå.

När det gäller gravstenen så var det dock ingen slump att jag hittade den. Jag hade fått info om vart den var placerad via youtube-användaren Kalle Nordvall (som också kände Gunnar innan han gick bort). Därmed planerade jag sedan att åka in en helgdag för att få sörja honom, vilket nu blev idag. (Detta skrevs innan jag såg Steffans inlägg, sorry).

Om du själv är intresserad, så finns den i kvarter 11C på begravningsplatsen med nummer 377.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Skokaka

Om ni har lyckats att träffa på Gunnar när han var vid liv så måste ni ha haft jätte mycket tur. Jag är besviken att jag aldrig fick chansen, men det är ju som så att jag har aldrig ens träffat på någon kändis... Han var en stor del i min barndom. :'(