Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Mjölktandsmössen

Startat av Mathilda Gustafsson, 16 april 2024 kl. 20:33:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Såg att det fanns DVD och VHS utgåvor av serien har dessa samma dubbning som på SVT?

BPS

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 16 april 2024 kl. 20:33:00Såg att det fanns DVD och VHS utgåvor av serien har dessa samma dubbning som på SVT?
När dubbades serien? Det verkar ju vara en inhouse produktion på SVT men samtidigt hittar jag inget konkret år för när den började visas här.

Erika

Citat från: BPS skrivet 16 april 2024 kl. 20:47:49När dubbades serien? Det verkar ju vara en inhouse produktion på SVT men samtidigt hittar jag inget konkret år för när den började visas här.
Vill minnas den ursprungligen sändes i Björnes magasin, bör ha varit omkring 1995.

BPS

Citat från: Erika skrivet 16 april 2024 kl. 21:06:36Vill minnas den ursprungligen sändes i Björnes magasin, bör ha varit omkring 1995.
Det förklarar varför den tidigaste sändningen jag kunde hitta när jag sökte på seriens titel var från 2004...

Erika

Citat från: BPS skrivet 16 april 2024 kl. 21:08:22Det förklarar varför den tidigaste sändningen jag kunde hitta när jag sökte på seriens titel var från 2004...
Det var besynnerligt, för jag lyckades hitta en tidig sändning från 1994-02-02 när jag sökte på titeln. Var har du kollat? Själv kollade jag på Svensk mediedatabas.

På tal om det, enligt de uppgifter som finns på samma ställe verkar vhs- och dvd-utgåvorna ha SVT:s dubbning. :) 

BPS

Citat från: Erika skrivet 16 april 2024 kl. 21:16:31Det var besynnerligt, för jag lyckades hitta en tidig sändning från 1994-02-02 när jag sökte på titeln. Var har du kollat? Själv kollade jag på Svensk mediedatabas.

På tal om det, enligt de uppgifter som finns på samma ställe verkar vhs- och dvd-utgåvorna ha SVT:s dubbning. :)
Jag sökte också på SMDB men med utökad sökning och då är det äldsta man får fram visningar på Barnkanalen 2004.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 16 april 2024 kl. 21:47:26Jag sökte också på SMDB men med utökad sökning och då är det äldsta man får fram visningar på Barnkanalen 2004.
Det beror på var du skriver in "Mjölktandsmössen" vid Utökad sökning - söker du på Titel får du bara fram förekomster där Mjölktandsmössen används som titel/rubrik i tablåerna, så då blir första förekomsten 2004. Om du istället skriver in det på Fritext, så hittar du åt 38 sändningar i Björnes magasin och Sommarbio på SVT1 och SVT2 mellan 1994 och 1999.

Att enbart söka på titel är generellt sett ingen bra idé, för då missar man i stort sett alla förekomster där något har ingått som del av något annat program.

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 april 2024 kl. 22:11:59Det beror på var du skriver in "Mjölktandsmössen" vid Utökad sökning - söker du på Titel får du bara fram förekomster där Mjölktandsmössen används som titel/rubrik i tablåerna, så då blir första förekomsten 2004. Om du istället skriver in det på Fritext, så hittar du åt 38 sändningar i Björnes magasin och Sommarbio på SVT1 och SVT2 mellan 1994 och 1999.

Att enbart söka på titel är generellt sett ingen bra idé, för då missar man i stort sett alla förekomster där något har ingått som del av något annat program.
Ja, fast fritext är ju det förvalda om man bara använder sökformuläret utan Utökad sökning. Så varför skulle någon göra sej besväret att försämra sin sökning?
Houba !

BPS

Citat från: Sabelöga skrivet 17 april 2024 kl. 02:53:44Ja, fast fritext är ju det förvalda om man bara använder sökformuläret utan Utökad sökning. Så varför skulle någon göra sej besväret att försämra sin sökning?
För att den ibland reagerar på enstaka ord i titeln och man får inrelevanta att söka resultat.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 17 april 2024 kl. 06:05:25För att den ibland reagerar på enstaka ord i titeln och man får inrelevanta att söka resultat.
I vissa fall, ja. Knappast med en så specifik titel som "Mjölktandsmössen" dock, men att exempelvis söka på "Arthur" blir inte så lätt med fritext då den bl.a. hittar åt skådespelare som har Arthur som förnamn i olika filmer...

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 april 2024 kl. 08:29:16I vissa fall, ja. Knappast med en så specifik titel som "Mjölktandsmössen" dock, men att exempelvis söka på "Arthur" blir inte så lätt med fritext då den bl.a. hittar åt skådespelare som har Arthur som förnamn i olika filmer...
När det är titlar som inte bara är ett ord är det mycket enklare att göra som BPS annars får man massor med orelevanta visningar.

Tintin

Citat från: Erika skrivet 16 april 2024 kl. 21:06:36Vill minnas den ursprungligen sändes i Björnes magasin, bör ha varit omkring 1995.
Avsnittet Råttfällan (vid 12.17)


https://www.youtube.com/watch?v=2mxtnGCyMRI

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.