Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Jan Koldenius (1939-2022)

Startat av Oscar Isaksson, 27 augusti 2022 kl. 13:07:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oscar Isaksson

Det är med sorg i hjärtat jag meddelar att Jan Koldenius inte längre finns ibland oss.
Han gick bort lugnt och stilla lördagen den 20 augusti efter en tids sjukdom.
Tankarna går till hans sambo Gunilla Orvelius samt hans barn och barnbarn.

Kolle och jag hade många, långa, intensiva samtal genom åren där vi till stor del talade om livet, teater och buddhismen. Han var en  stor mentor, förebild och kamrat.

Erika

Det var riktigt tråkigt att höra. Vila i frid. :'(

TonyTonka

Vila i frid Baloo. Kommer också alltid att vara Bernard i Bumbibjörnarna för mig.   :'(
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lillefot

#3
Det var mycket ledsamt att höra, Jan var mycket duktig som skådespelare och att han nu far till samma plats som många andra av Sveriges bortgångna skådisar är tragiskt.

Bumbibjörnarna har förlorat sin vise och kloke ledare. Vila i frid, dina insatser ska aldrig glömmas bort.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

MOA


Steffan Rudvall

Åh nej inte han också... Han kommer att vara saknad må han Vila i frid!

Marcusen


Anders

Mycket tråkigt! Även om de är relativt gamla så kommer alltid nyheten som en chock. Förutom de tre björnarna (Bernard Bumbi, Baloo och Grizzlykoff) minns jag honom även som Obelix i Asterix – Gallernas hjälte, som var bland de första tecknade långfilmerna jag såg som barn. Vila i frid! :-\
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

ddubbning

Mycket tråkigt att höra, Jan Koldenius var en skicklig röstskådespelare med en varm röst.
Vila i frid.

Skokaka

Åh nej! Jag var rädd för att detta skulle hända! Han var en riktig legend i alla dessa år... :'( Som alltid, må han vila i frid...

Och nu kan vi inte veta om han var Svartepetter i Ett Gott Skratt eller inte... :-\  

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Det var trist, då blir det ingen intervju med honom...

Och svaret på om han var påtänkt i den planerade omdubbningen av Djungelboken i samband med nypremiären på bio 1993 eller inte dog med honom...

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 augusti 2022 kl. 18:57:52Det var trist, då blir det ingen intervju med honom...

Och svaret på om han var påtänkt i den planerade omdubbningen av Djungelboken i samband med nypremiären på bio 1993 eller inte dog med honom...
De får vi aldrig veta svaret på

Adam

:-[
Bernard Bumbi, Baloo, och fladdermusen Ralff är tre roller med Jan Koldenius som jag aldrig kommer att glömma. På tal om den sistnämnda rollen, han och Anders Pontén som spelade fladdermusen Alff i samma serie (Gnottarna) är på ett sätt "återförenade" nu. 💗
(Vet att det står motsatta namn på bägge karaktärer på Wikipedia och så, men jag vill inte minnas att det var så när jag såg på serien, just saying!)
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

gstone

vad gjord så han vägdrade att dubba Pongo och de 101 dalmatinerna ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.