Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Jungle Cruise (2020)

Startat av Disneyfantasten, 25 augusti 2019 kl. 12:56:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Den 23 Juli 2020 så kommer Disney med en "originell" spelfilm baserad på en Disneyland-attraktion, nämligen Jungle Cruise...

För en gångs skull kanske jag ser denna spelfilm om den dubbas till svenska...

Disneyfantasten

Om filmen inte dubbas till svenska kanske jag tvingas hoppa över den, filmen finns ju ändå alltid att se i efterhand, så jag kanske köper den när den finns ute i affärerna...

(jag vill helst av allt fokusera på att se alla kommande Walt Disney Animation Studios & Pixar Animation Studios filmer på bio och det blir billigare om jag håller mig till dessa, ju färre filmer jag ser på bio desto billigare)

Simon Axelsson

Tror detta kan bli lite samma som Pirates-filmerna när det kommer till dubbning, alltså ingen alls. Sådana här Live-Action icke remakes brukar väl ändå inte Disney dubba? Hur som helst, jäkligt intresserad av denna, hoppas få se en trailer snart. Älskar Dwayne Johnson och om denna är något lik Jumanji lär den vara otroligt underhållande.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Den här filmen kommer ha en öppet homesuxell karatärer. Ett första för Disney.

Infant San ju attLeFu var det I Skönheten och Odjuret från 2017.
..

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Alexander

Citat från: gstone skrivet 27 augusti 2019 kl. 03:01:22
Den här filmen kommer ha en öppet homesuxell karatärer. Ett första för Disney.

Infant San ju attLeFu var det I Skönheten och Odjuret från 2017.
..

Likadant med Hugo och Djali från Ringaren i Notre Dame och bakgrundsfigurer i Star vs mökrets makter.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 27 augusti 2019 kl. 08:08:03
Likadant med Hugo och Djali från Ringaren i Notre Dame och bakgrundsfigurer i Star vs mökrets makter.

Vilket kön kommer att vara homosexuella?

Jag har läst att i ett avsnitt av TV-serien "Once Upon A Time" så förekommer det ett homosexuellt tjej-par... ( kolla här; www.youtube.com/watch?v=08gx8aenmh8 )

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 augusti 2019 kl. 08:11:52
Vilket kön kommer att vara homosexuella?

Jag har läst att i ett avsnitt av TV-serien "Once Upon A Time" så förekommer det ett homosexuellt tjej-par... ( kolla här; www.youtube.com/watch?v=08gx8aenmh8 )

Men är en tv serie och på psppert gjort av ABC och inte Disney själva.

den homosexuella karaktären är den yngre brodern till Emily Blunt karaktär. Han heter McGregor Houghton.

Det namnet låter väldigt brittiskt. Har ingenting att göra med homesexuailten ville bara
Påpeka det.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 27 augusti 2019 kl. 15:37:39
Men är en tv serie och på psppert gjort av ABC och inte Disney själva

ABC ägs av Disney, så teknisk sett är Once Upon A Time... Disney, karaktärer från flertalet Disney-filmer dyker ju upp i serien dessutom.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Alexander

#8
Citat från: gstone skrivet 27 augusti 2019 kl. 15:37:39
Men är en tv serie och på psppert gjort av ABC och inte Disney själva.

den homosexuella karaktären är den yngre brodern till Emily Blunt karaktär. Han heter McGregor Houghton.

Det namnet låter väldigt brittiskt. Har ingenting att göra med homesexuailten ville bara
Påpeka det.

TV kanalen ABC ägs av Disney sedan 1996 och alla Tv serier som görs åt ABC produceras av Disney.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/American_Broadcasting_Company

En anledning till att Disneyfigurer som Merida, Elsa m.fl kan vara med i serien Once upon a time   :)

Dessutom angående diskussionen.
Även Disney Channel serier med inslag av HBTQ är Andi Mack och Lycka till Charlie.  :)

Eriksson

#9
Jag såg denna film på bio häromdagen, och den rekommenderas VARMT! Hade spetsat in mig på den i flera år, bara för att det är en Disney-film som varken är en uppföljare eller en nyinspelning (tänka sig! Disney KAN komma på nåt nytt!), och mina förväntningar har för ovanlighetens skull icke kommit på skam! Denna mycket vassa och helgjutna film, i stil med både Indiana Jones och Pirates of the Caribbean, beredde mig en oerhört underhållande och engagerande och allmänt trivsam upplevelse rakt igenom. Jag hade inte tråkigt en enda sekund!

Jag kan faktiskt inte minnas att jag sett någon film med Dwayne Johnson tidigare, men han är definitivt inte dålig. Dock är det Emily Blunt som lyfter filmen till skyarna! Hon är SÅ suverän!!!

Översättare som jag är, så måste jag ju nämna den svenska texten, som i detta fall är fullständigt förträfflig! Jennifer Warrender, som står för den, brukar alltid vara mycket bra, men nu har hon nog överträffat sig själv!

Gå och se denna film, säger jag bara!
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Disneyfantasten

Jag har för mig att det redan finns en tråd om denna film...

Eriksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 september 2021 kl. 13:42:58
Jag har för mig att det redan finns en tråd om denna film...
Jag hittade ingen när jag sökte.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Daniel Hofverberg

Jungle Cruise verkar faktiskt ganska lovande, men tyvärr har den redan slutat gå på biografen i Skellefteå. :(

Så att se filmen får dessvärre lov att vänta tills filmen släpps "som vanligt" på Disney+ den 12 november... Den finns visserligen som Premier Access på Disney+, men 249 kr är alldeles för hutlöst för att få tillgång till filmen en och en halv månad före den släpps som vanligt.

Citat från: Eriksson skrivet 24 september 2021 kl. 13:46:18
Jag hittade ingen när jag sökte.
Jag hittar ingen heller.

Disneyfantasten

Citat från: Eriksson skrivet 24 september 2021 kl. 13:46:18
Jag hittade ingen när jag sökte.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 september 2021 kl. 13:51:35
Jungle Cruise verkar faktiskt ganska lovande, men tyvärr har den redan slutat gå på biografen i Skellefteå. :(

Så att se filmen får dessvärre lov att vänta tills filmen släpps "som vanligt" på Disney+ den 12 november... Den finns visserligen som Premier Access på Disney+, men 249 kr är alldeles för hutlöst för att få tillgång till filmen en och en halv månad före den släpps som vanligt.
Jag hittar ingen heller.


www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=11153.0

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 september 2021 kl. 13:51:35
Jungle Cruise verkar faktiskt ganska lovande, men tyvärr har den redan slutat gå på biografen i Skellefteå. :(

Så att se filmen får dessvärre lov att vänta tills filmen släpps "som vanligt" på Disney+ den 12 november... Den finns visserligen som Premier Access på Disney+, men 249 kr är alldeles för hutlöst för att få tillgång till filmen en och en halv månad före den släpps som vanligt.

Eller så vill du kanske köpa den på DVD eller Blu-ray när den släpps den 4 oktober. Gissningsvis kommer den då att säljas för samma pris som exempelvis Cruella, 179 kronor.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 september 2021 kl. 14:09:09
Eller så vill du kanske köpa den på DVD eller Blu-ray när den släpps den 4 oktober. Gissningsvis kommer den då att säljas för samma pris som exempelvis Cruella, 179 kronor.
Tack för tipset, det hade jag helt missat. 179 kr känns ju helt klart betydligt rimligare än 249 kr, för att dessutom äga den och ha den i fysisk form, men det är förstås fortfarande relativt mycket pengar när man inte vet om man kommer att tycka om filmen.

Jag får se hur jag gör...

Anders M Olsson

#16
Jag ser nu att Ginza säljer Jungle Cruise för 149 kronor på DVD och 169 kronor på Blu-ray. Båda priserna gäller förhandsbokning.

CDON tar 149 kronor på DVD och 179 kronor på Blu-ray. Men de har dessutom en kampanj så att man kan förhandsboka två DVD eller två Blu-ray för 279 kronor. Man får inte blanda formaten, och man får köpa max 8 titlar.

Discshop har ännu inte lagt upp titeln till förhandsbokning.

Anders M Olsson

Konstigt att Discshop fortfarande inte har lagt upp Jungle Cruise i sin webbutik med tanke på att den släpps på måndag...  ???

Simon Axelsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 oktober 2021 kl. 20:14:28
Konstigt att Discshop fortfarande inte har lagt upp Jungle Cruise i sin webbutik med tanke på att den släpps på måndag...  ???

Tja, CDON lade upp den för inte så länge sen, så jag förhandsbokade den och Free Guy i onsdags i och med att båda släpps på måndag och för att spara runt 80 kr, men de har enbart skickat den sistnämnda än så länge... har Disney möjligtvis inte skickat ut Blu-Ray och DVD-utgåvorna av Jungle Cruise till webbutiker och dylikt än?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Eriksson

Jag har inte velat förhandsboka filmen, för jag inbillar mig att det bidrar till att den försvinner tidigare från biograferna... Lyckligtvis fortsätter den att visas i alla fall under första halvan av nästa vecka, så förhoppningsvis hinner jag gå och se om den då, och jag vill fortfarande uppmana alla som inte sett den på bio att göra det om möjlighet finns!
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Anders M Olsson

Eftersom Discshop ännu inte har lagt upp Jungle Cruise i sin webbutik beställde jag den idag på Ginza. Det blev visserligen lite dyrare eftersom jag som diamantkund har fri frakt på Discshop, och Ginza tar hela 39 kronor för frakten. Den ska finnas i lager på Ginza, så jag bör ha den senast i slutet av veckan.

Jag tittade även efter den på ICA Maxi i Löddeköpinge, men där fanns den inte. Inte heller fanns Free Guy där.

Eriksson

Hör det verkligen till vanligheterna nu för tiden att en film fortfarande visas på bio efter att den släppts på video?
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Simon Axelsson

Citat från: Eriksson skrivet  4 oktober 2021 kl. 21:17:08
Hör det verkligen till vanligheterna nu för tiden att en film fortfarande visas på bio efter att den släppts på video?

Det beror väl på hur bra det gått för filmen på bio.


Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 oktober 2021 kl. 14:19:48
Jag tittade även efter den på ICA Maxi i Löddeköpinge, men där fanns den inte. Inte heller fanns Free Guy där.

Det är inte jättekonstigt i mitt tycke. Black Widow dröjde typ en vecka innan den fanns tillgänglig på ICA Maxi där jag bor.

För den delen fick jag (eller ja, min pappa) meddelande om att Jungle Cruise försenats från CDON, så gissningsvis är det så att diverse butiker, både på nätet och i verkligen, inte fått in den ännu.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Anders M Olsson

Citat från: Simon Axelsson skrivet  4 oktober 2021 kl. 21:37:18
Det är inte jättekonstigt i mitt tycke. Black Widow dröjde typ en vecka innan den fanns tillgänglig på ICA Maxi där jag bor.

Jättekonstigt är det såklart inte. Men det har ändå hänt vid flera tillfällen att ICA Maxi har fått in nya filmer och börjat sälja dem på den officiella releasedagen. Det gjorde ju ingen skada att titta efter den när jag ändå var i butiken för att handla. Med lite tur hade den kanske funnits! :)

Citat från: Simon Axelsson skrivet  4 oktober 2021 kl. 21:37:18
För den delen fick jag (eller ja, min pappa) meddelande om att Jungle Cruise försenats från CDON, så gissningsvis är det så att diverse butiker, både på nätet och i verkligen, inte fått in den ännu.

Mitt exemplar ska ha skickats från Ginza i morse. Men nu har Ginza tydligen sålt slut på det lager de hade och väntar på en ny leverans. Discshop har fortfarande inte fått in den...

Anders M Olsson

Citat från: Eriksson skrivet  4 oktober 2021 kl. 21:17:08
Hör det verkligen till vanligheterna nu för tiden att en film fortfarande visas på bio efter att den släppts på video?

Nej, det hör nog inte till vanligheterna, men det händer ibland. Generellt har tiden mellan biopremiär och hemvideorelease krympt. Speciellt under pandemin har en del filmer släppts på streaming mot extra avgift samtidigt som biopremiären.

Redan innan pandemin har det pratats om att filmbolagen i USA helst skulle vilja släppa filmer på streaming och/eller DVD/Blu-ray samtidigt som biopremiären, men biografägarna har opponerat sig kraftigt.

En idé som jag tror skulle vara värd att fundera på är att biograferna säljer aktuella filmer på DVD/Blu-ray i kassan, kanske med ensamrätt så länge filmerna fortfarande finns kvar på biorepertoaren. Då skulle biobesökarna kunna se en film i salongen, och om de tycker om den även köpa med sig ett exemplar hem. Även de som bara vill se filmen hemma skulle då tvingas att gå till bion för att köpa den, vilket skulle ge biografägarna kompensation för eventuellt publikbortfall.

Eriksson

Jag såg om filmen idag.

Den är inspelad på Hawaii, men man undrar ju hur mycket i filmen som faktiskt är riktiga miljöer. Med tanke på hur Disney brukar göra nu för tiden kanske de inte har filmat mycket riktig djungel alls...
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Anders M Olsson

Citat från: Eriksson skrivet  6 oktober 2021 kl. 20:56:18
Jag såg om filmen idag.

Den är inspelad på Hawaii, men man undrar ju hur mycket i filmen som faktiskt är riktiga miljöer. Med tanke på hur Disney brukar göra nu för tiden kanske de inte har filmat mycket riktig djungel alls...

Det finns ett par dokumentärer på Blu-rayskivan med scener från inspelningen. Byn som expeditionen utgår från byggdes upp på riktigt, både exteriört och interiört, så att de sömlöst kunde filma folk som gick utifrån och in eller tvärtom.

Annars är nog väldigt mycket av miljöerna gjorda i datorn. De hade båten i en bassäng där den kunde snurras runt, gungas och tippas i olika riktningar och utsättas för olika vattenkaskader. Bakom bassängen fanns en blå bakgrund som man ersatte digitalt med de datorgenererade miljöerna.

Trots den förmodligen astronomiska budgeten tycker jag inte att resultatet har blivit speciellt lyckat. Jag ger filmen två poäng av fem möjliga. Den är helt enkelt inte trovärdig. Nu menar jag inte att filmer måste vara verklighetstrogna, men det måste trots allt finnas en viss logik bakom sagorna, något som jag tycker saknas här.

För att få ett motiv att ge sig in i djungeln på en båtfärd låter man Lily (Emily Blunt) söka efter en blomma som påstås kunna bota allehanda sjukdomar. Det låter väldigt fantasilöst och osannolikt. Men okej, jag kan ändå köpa det så långt. Men därifrån fläskar man sen bara på med övernaturliga händelser - till synes helt oplanerat - efter hand som behovet uppstår när man inte har lyckats knyta ihop handlingen på något mera trovärdigt sätt. Sen ska vi bara inte tala om klichéernas kliché - en tysk amiral som också är ute efter den åtråvärda blomman!

Som bekant bygger Jungle Cruise på en attraktion från nöjesfältet Disneyland. Det gör Muppets Haunted Mansion också, men den tycker jag har blivit en mycket mera lyckad adaptering av förlagan. Den får fyra poäng av fem möjliga!

Eriksson

Så herr Olsson är inte imponerad... Uppenbarligen har jag själv inte lika höga krav på trovärdighet. Jag tycker fortfarande, efter att ha sett filmen två gånger, att den är suverän. Nåja, visst har den sina brister, men den har ändå storligen överträffat mina förväntningar.

Du har kanske problem med Pirates of the Caribbean också, Anders?
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Disneyfantasten

Citat från: Eriksson skrivet  8 oktober 2021 kl. 21:48:13
Så herr Olsson är inte imponerad... Uppenbarligen har jag själv inte lika höga krav på trovärdighet. Jag tycker fortfarande, efter att ha sett filmen två gånger, att den är suverän. Nåja, visst har den sina brister, men den har ändå storligen överträffat mina förväntningar.

Du har kanske problem med Pirates of the Caribbean också, Anders?

Om jag förstått saken rätt så är Anders M Olsson inte särskilt intresserad av spelfilmer i allmänhet, det är troligen därför som han till exempel tycker ännu sämre om Disneys remake-spelfilmer än vad jag gör... (dock ogillar jag personligen The Jungle Book 2016, Alice Through The Looking Glass 2016, The Lion King 2019, Lady and The Tramp 2019 och Mulan 2020, särskilt den förstnämnda)

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 oktober 2021 kl. 22:00:49
Om jag förstått saken rätt så är Anders M Olsson inte särskilt intresserad av spelfilmer i allmänhet, [...]

Då har du missförstått saken helt. Jag tycker mycket om spelfilmer, men det är inte precis Disney som gör de bästa spelfilmerna just nu.

En bra film blir det om man har en intressant och originell historia att berätta. Inte när våld, action och datorgenererade specialeffekter blir ett självändamål.

Anders M Olsson

Citat från: Eriksson skrivet  8 oktober 2021 kl. 21:48:13
Så herr Olsson är inte imponerad... Uppenbarligen har jag själv inte lika höga krav på trovärdighet. Jag tycker fortfarande, efter att ha sett filmen två gånger, att den är suverän. Nåja, visst har den sina brister, men den har ändå storligen överträffat mina förväntningar.

Ändå gav jag filmen ett relativt bra betyg (två av fem) om man jämför med Sydsvenskans recensent som bara delade ut ett poäng. Jag tyckte trots den hjärndöda historien att skådespelarna gjorde en hygglig insats.

Saxat ur Michael Tappers recension i Sydsvenskan:
CitatRegissören Jaume Collet-Serra ("The Commuter") och hans filmteam har aldrig satt sin fot ens i närheten av Amazonas. Det märks med besked. Förutom några djungelexteriörer tagna på Hawaii, har större delen av filmen konstruerats vid en datorskärm. Man kunde lika gärna spelat in den hos en grossist för plastväxter och uppstoppade djur.

Den artificiella miljökänslan spiller över på handlingen. Inte för en sekund känns någon av rollgestalterna äkta. Inte en replik känns innerlig. Allt stannar vid plump förkonstling, trots den namnkunniga rollistan.

Simon Axelsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 oktober 2021 kl. 07:56:44
En bra film blir det om man har en intressant och originell historia att berätta. Inte när våld, action och datorgenererade specialeffekter blir ett självändamål.

Jag tror inte att nåt av det var filmens självändamål, det tror jag inte någon films självändamål är. Jag skulle satsa på att det de ville göra var en underhållande film, något jag själv upplever att de har gjort.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten

#32
Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 oktober 2021 kl. 07:56:44
Då har du missförstått saken helt. Jag tycker mycket om spelfilmer, men det är inte precis Disney som gör de bästa spelfilmerna just nu.

En bra film blir det om man har en intressant och originell historia att berätta. Inte när våld, action och datorgenererade specialeffekter blir ett självändamål.

Jag har för mig att du skrev det själv i denna tråd;

www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=13555.msg109080#msg109080

Plus också att du inte har en enda spelfilms-sida på Disneyania... (bortsett från de som är delvis animerade), vilket också gör det svårare att samla på sig info om dem för allmänheten...

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 oktober 2021 kl. 08:22:21
Ändå gav jag filmen ett relativt bra betyg (två av fem) om man jämför med Sydsvenskans recensent som bara delade ut ett poäng. Jag tyckte trots den hjärndöda historien att skådespelarna gjorde en hygglig insats.

Saxat ur Michael Tappers recension i Sydsvenskan:

Jag har ännu inte sett den filmen, men i det här fallet tycker jag att "hjärndöda historien" faktiskt var elakt sagt, dels är denna baserad på en Disneyland-attraktion (samma med Pirates of The Caribbean filmerna och The Country Bears), och det tycker jag är en bra idé, och dels så tycker jag det är riktigt orättvist att jämföra denna med Disneys remake-spelfilmer på deras tecknade klassiker! (du verkar dock inkludera remake-filmer i allmänhet oavsett vad)

Om man talar om "hjärndöd historia" så tycker jag att The Jungle Book från 2016 är soklart många gånger värre, och till skillnad från flera andra av Disneys remake-spelfilmer så är skådespelarna i just denna film jättedåliga och karaktärerna är fruktansvärt dåligt skrivna! Usch, hatar faktiskt att Disney pumpar ut remake-filmer på löpande band med alldeles för mycket datorteknik som saknar skäl och hjärta bara för PR och pengar... (och både denna och 2019-års The Lion King använder den tecknade Disney-loggan i början som överhuvudtaget inte alls verkar användas någon annanstans, det verkar som att den Disney-loggan endast är avsedd för remake-filmer med djur och natur, den loggan hade kunnat passa mycket bättre in på ett så fenomenalt mästerverk som Zootropolis som kom ut samma år som denna film) det enda positiva med denna film är att Rakscha talar...

Citat från: Simon Axelsson skrivet  9 oktober 2021 kl. 09:21:04
Jag tror inte att nåt av det var filmens självändamål, det tror jag inte någon films självändamål är. Jag skulle satsa på att det de ville göra var en underhållande film, något jag själv upplever att de har gjort.

I fallet med 2016-års The Jungle Book har man dock inte ens försökt med det utan det syns lång väg att skaparna medvetet ville misslyckas, samma med 2019-års The Lion King och Lady and The Tramp...

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 oktober 2021 kl. 10:04:39
I fallet med 2016-års The Jungle Book har man dock inte ens försökt med det utan det syns lång väg att skaparna medvetet ville misslyckas, samma med 2019-års The Lion King och Lady and The Tramp...

Nej, det håller jag verkligen inte med om! Ingen gör någonsin en film och vill medvetet misslyckas. Det kan visserligen hända att de som fått i uppdrag att göra en film inte bryr sig om det blir bra eller ej, men det känner jag definitivt inte var fallet här, speciellt inte med The Jungle Book.

Du får gärna förklara på vilket sätt det syns lång väg att man vill misslyckas för det kan jag inte se. Dock kanske vi ska ta det i en separat tråd eller något sånt.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet  9 oktober 2021 kl. 11:06:22
Nej, det håller jag verkligen inte med om! Ingen gör någonsin en film och vill medvetet misslyckas. Det kan visserligen hända att de som fått i uppdrag att göra en film inte bryr sig om det blir bra eller ej, men det känner jag definitivt inte var fallet här, speciellt inte med The Jungle Book.

Du får gärna förklara på vilket sätt det syns lång väg att man vill misslyckas för det kan jag inte se. Dock kanske vi ska ta det i en separat tråd eller något sånt.

Det kan vi göra, jag fixar en ny tråd för det...

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 oktober 2021 kl. 10:04:39
Jag har för mig att du skrev det själv i denna tråd;

Plus också att du inte har en enda spelfilms-sida på Disneyania... (bortsett från de som är delvis animerade), vilket också gör det svårare att samla på sig info om dem dör allmänheten...

Jag uttryckte mig kanske lite otydligt. Jag ser mycket spelfilmer från många olika bolag, men har inget speciellt intresse av att se alla, samla alla, hålla reda på premiärdatum, videoutgivning, tekniska data etc. I det avseendet har jag större intresse av Disneys animerade filmer.

Att det inte finns några spelfilms-sidor på Disneyania är inte mitt beslut, utan Johans, som är den som egentligen äger och driver sajten. Men rent allmänt skulle det bli ett alldeles för omfattande arbete att även dokumentera spelfilmerna. Någonstans måste man dra gränsen. Det är tillräckligt svårt att hålla sajten aktuell ändå, och det finns många luckor som skulle behöva fyllas i.

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 oktober 2021 kl. 10:04:39
Jag har ännu inte sett den filmen, men i det här fallet tycker jag att "hjärndöda historien" faktiskt var elakt sagt, dels är denna baserad på en Disneyland-attraktion (samma med Pirates of The Caribbean filmerna och The Country Bears), och det tycker jag är en bra idé, och dels så tycker jag det är riktigt orättvist att jämföra denna med Disneys remake-spelfilmer på deras tecknade klassiker! (du verkar dock inkludera remake-filmer i allmänhet oavsett vad)

Då tycker jag att du ska se den själv och bilda dig en egen uppfattning. Att den är baserad på en åktur i Disneyland är ingen kvalitetsstämpel. Den kopplingen märks bara en liten stund i början när man gör en kort parodi på åkturen, vilket egentligen är den bästa biten av filmen. Därefter går historien i en helt annan riktning.

Jag skäms inte ett dugg för att kalla historien för "hjärndöd", för det är precis vad den är. Om jag verkligen hade velat vara elak hade jag gett filmen noll eller en stjärna, eller noll stjärnor och en dödskalle. Men lite bättre än så är den faktiskt.

Muppets Haunted Mansion är däremot mycket tydligare baserad på Haunted Mansion i Disneyland. Den har tagit med väldigt mycket från attraktionen och har blivit en mycket bättre och roligare film.

När det gäller remake-filmer anser jag väldigt generellt att de sällan blir lika bra som originalfilmerna. Då menar jag i största allmänhet från alla bolag, men Disneys spelfilms-remakes utmärker sig speciellt. Inte bara är de sämre än originalen, de drar dessutom uppmärksamheten från de riktiga tecknade klassikerna.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 oktober 2021 kl. 11:56:11
Jag uttryckte mig kanske lite otydligt. Jag ser mycket spelfilmer från många olika bolag, men har inget speciellt intresse av att se alla, samla alla, hålla reda på premiärdatum, videoutgivning, tekniska data etc. I det avseendet har jag större intresse av Disneys animerade filmer.

Att det inte finns några spelfilms-sidor på Disneyania är inte mitt beslut, utan Johans, som är den som egentligen äger och driver sajten. Men rent allmänt skulle det bli ett alldeles för omfattande arbete att även dokumentera spelfilmerna. Någonstans måste man dra gränsen. Det är tillräckligt svårt att hålla sajten aktuell ändå, och det finns många luckor som skulle behöva fyllas i.

Okej, då förstår jag...

Jo, jag har märkt det att du missat jättemånga uppdateringar och jag förstår hur du känns, jag hade inte heller orkat räkna upp alla spelfilmer, det är jättemånga, jag brukar bara räkna upp urval av dem, precis samma sak gör jag med kortfilmerna!

En del spelfilmer är dock familjeriktade...

Annars kanske du kan låta dina barn (om du har några) ta över skrivandet på sajten efter dig? (om jag minns rätt så är du född på 1950-talet) bara ert välmenande förslag, hoppas du inte tar illa vid dig, det är det sista jag vill, jag HATAR att såra andra!

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 oktober 2021 kl. 11:56:11
Då tycker jag att du ska se den själv och bilda dig en egen uppfattning. Att den är baserad på en åktur i Disneyland är ingen kvalitetsstämpel. Den kopplingen märks bara en liten stund i början när man gör en kort parodi på åkturen, vilket egentligen är den bästa biten av filmen. Därefter går historien i en helt annan riktning.

Jag skäms inte ett dugg för att kalla historien för "hjärndöd", för det är precis vad den är. Om jag verkligen hade velat vara elak hade jag gett filmen noll eller en stjärna, eller noll stjärnor och en dödskalle. Men lite bättre än så är den faktiskt.

Muppets Haunted Mansion är däremot mycket tydligare baserad på Haunted Mansion i Disneyland. Den har tagit med väldigt mycket från attraktionen och har blivit en mycket bättre och roligare film.

När det gäller remake-filmer anser jag väldigt generellt att de sällan blir lika bra som originalfilmerna. Då menar jag i största allmänhet från alla bolag, men Disneys spelfilms-remakes utmärker sig speciellt. Inte bara är de sämre än originalen, de drar dessutom uppmärksamheten från de riktiga tecknade klassikerna.

Jag kommer så småningom att se filmen, har inte bestämt när dock, allt har sin tid...

Muppets Hanuted Mansion är en film jag inte ens visste fanns, jag personligen älskar verkligen Mupparnas Julsaga...

Jag håller med att spelfilms-remakes sällan blir lika bra som de tecknade, särskilt när de nästan bara består av fotorealistisk CGI-teknik så är ju chansen lika noll att de någonsin kan komma upp i samma klass som de tecknade, och jag håller med att det att de drar uppmärksamheten från de tecknade inte heller är så bra, det bästa är att jämföra dem sida vid sida och de tecknade vinner lång väg... (om man ska nämna några riktigt bra så är det som sagt de två Dalmatiner-spelfilmerna från 1996 och 2000, särskilt den sistnämnda)

Eriksson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 oktober 2021 kl. 07:56:44
En bra film blir det om man har en intressant och originell historia att berätta. Inte när våld, action och datorgenererade specialeffekter blir ett självändamål.
Där håller jag helt med. Ändå ser jag nåt speciellt i Jungle Cruise. Visst kanske inte handlingen är speciellt originell, och jag hade helst varit utan det smärtsamt förutsägbara slutet, men jag har svårt att se storyn som "hjärndöd" hur jag än betraktar den. Jag kan visserligen också tycka att de övernaturliga inslagen kan kännas onödiga, men jag anser att de vävs in på ett någorlunda naturligt sätt med sägnen och allt och de förstör inte filmupplevelsen för mig. Och jag bara älskar humorn och spänningen, tycker att filmen är allmänt trivsam och underhållande, och att skådespelarna är riktigt bra - speciellt suveräna Emily Blunt, som sagt.

Jag är fortfarande nyfiken på vad du tycker om Pirates of the Caribbean, Anders, och då menar jag främst första filmen, som jag tycker har en riktigt bra story.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Anders M Olsson

#38
Citat från: Eriksson skrivet 11 oktober 2021 kl. 21:06:51
Jag är fortfarande nyfiken på vad du tycker om Pirates of the Caribbean, Anders, och då menar jag främst första filmen, som jag tycker har en riktigt bra story.

Jag har inte sett Pirates of the Caribbean-filmerna. Jag undviker helst filmer med Johnny Depp.
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12049.msg71429#msg71429

Anders M Olsson

Citat från: Eriksson skrivet 11 oktober 2021 kl. 21:06:51
Och jag bara älskar humorn och spänningen, tycker att filmen är allmänt trivsam och underhållande, och att skådespelarna är riktigt bra - speciellt suveräna Emily Blunt, som sagt.

Att Emily Blunt är bra håller jag helt med om. Det drar upp betyget lite. Tyvärr kan hon inte på egen hand rädda en film som i övrigt är tämligen usel.

Eriksson

#40
Det är fascinerande hur olika man kan tycka! Hoppas att nån mer här ser filmen, så vi får en tredje åsikt...

Du hade väl sett den, Simon Axelsson?
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Eriksson

Citat från: Simon Axelsson skrivet  9 oktober 2021 kl. 09:21:04
Jag skulle satsa på att det de ville göra var en underhållande film, något jag själv upplever att de har gjort.
Just det, du skrev att du finner den underhållande. Då är jag åtminstone inte ensam om det!
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Anders M Olsson

#42
Citat från: Eriksson skrivet 12 oktober 2021 kl. 21:10:09
Det är fascinerande hur olika man kan tycka! Hoppas att nån mer här ser filmen, så vi får en tredje åsikt...

Absolut. Jag missunnar inte någon att se filmen, och jag ser fram emot fler omdömen.

Jag gissar att de flesta vill vänta med att se filmen till den 12 november när filmen släpps "fri" på Disney+. Då behöver man inte känna sig lurad om man inte skulle tycka om den.

Men om man mot förmodan skulle tycka att filmen är jättebra kanske man så småningom vill köpa den på DVD eller Blu-ray för att ha den permanent i sin samling.

För övrigt finns den fortfarande inte hos Discshop, så nu har jag skrivit till dem och påpekat problemet.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 oktober 2021 kl. 17:24:58
Jag gissar att de flesta vill vänta med att se filmen till den 12 november när filmen släpps "fri" på Disney+. Då behöver man inte känna sig lurad om man inte skulle tycka om den.

Men om man mot förmodan skulle tycka att filmen är jättebra kanske man så småningom vill köpa den på DVD eller Blu-ray för att ha den permanent i sin samling.
Jag kommer definitivt att göra så - jag kommer att se filmen när den dyker upp fritt på Disney+, och tycker jag om den så kommer jag i så fall att köpa den på Blu-Ray längre fram. :)

Jag hade ursprungligen tänkt att gå och se filmen på bio, men den slutade gå så pass fort i Skellefteå (den gick nog bara här i några veckor, tror jag) så att jag aldrig hann med det. :(

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 oktober 2021 kl. 17:24:58
För övrigt finns den fortfarande inte hos Discshop, så nu har jag skrivit till dem och påpekat problemet.

Jag fick svar från Discshop idag. De tycks inte bry sig de minsta om att alla andra webbutiker har Jungle Cruise i lager och att jag t.o.m. såg den på ICA Maxi i går söndag...

CitatI dagsläget har vi tyvärr ingen information om eller när varan väntas komma till försäljning hos oss. Så fort vi vet kommer denna information komma upp på hemsidan, så håll gärna fortsatt utkik där!

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet  9 oktober 2021 kl. 11:06:22
Nej, det håller jag verkligen inte med om! Ingen gör någonsin en film och vill medvetet misslyckas. Det kan visserligen hända att de som fått i uppdrag att göra en film inte bryr sig om det blir bra eller ej, men det känner jag definitivt inte var fallet här, speciellt inte med The Jungle Book.

Du får gärna förklara på vilket sätt det syns lång väg att man vill misslyckas för det kan jag inte se. Dock kanske vi ska ta det i en separat tråd eller något sånt.

Jag borde egentligen ha sagt detta direkt men jag tar hjälp av detta citerade stycke;

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 oktober 2021 kl. 11:56:11
När det gäller remake-filmer anser jag väldigt generellt att de sällan blir lika bra som originalfilmerna. Då menar jag i största allmänhet från alla bolag, men Disneys spelfilms-remakes utmärker sig speciellt. Inte bara är de sämre än originalen, de drar dessutom uppmärksamheten från de riktiga tecknade klassikerna.

Hoppas att du nu förstår lite hur jag tänker!

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 november 2021 kl. 18:40:00
Jag borde egentligen ha sagt detta direkt men jag tar hjälp av detta citerade stycke;

Hoppas att du nu förstår lite hur jag tänker!

Verkligen nödvändigt att ta upp efter över en månads tid...
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet 27 november 2021 kl. 19:42:06
Verkligen nödvändigt att ta upp efter över en månads tid...

Ber om ursäkt för det, jag kommer ofta ihåg saker en lång tid...

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 oktober 2021 kl. 06:57:31
Jag har inte sett Pirates of the Caribbean-filmerna. Jag undviker helst filmer med Johnny Depp.
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12049.msg71429#msg71429
VA  >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(
Johnny Depp. är den bästa skådespelaren som finns-

Nu blir jag arg !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 oktober 2021 kl. 10:04:39

I fallet med 2016-års The Jungle Book har man dock inte ens försökt med det utan det syns lång väg att skaparna medvetet ville misslyckas, samma med 2019-års The Lion King och Lady and The Tramp...

Jag håller inte med  >:( >:( >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 27 november 2021 kl. 20:01:20
VA  >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(
Johnny Depp. är den bästa skådespelaren som finns-

Nu blir jag arg !
Citat från: gstone skrivet 27 november 2021 kl. 20:03:35
Jag håller inte med  >:( >:( >:(

Ta det lungt nu, det är ju inget intensivt mot dig!

Erika

Håller med. Ta det lugnt och inse att man har olika åsikter, Gstone!