Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Star Trek

Startat av Lilla My, 10 juni 2020 kl. 09:02:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lilla My

Har vi några Trekkies på forumet?? Jag är nyfrälst och har precis börjat plöja igenom TNG och vill höra lite tips! - Vilken säsong/version av ST är er favorit? Något speciellt ni tycker jag absolut bör kolla in (filmer etc.) eller något ni tycker jag ska hålla mig långt borta från (jag kommer ju se allt som finns förr eller senare men ja, ni fattar)? Hit me up nerds! ;D

Christer

You rang?

Jättestor trekkie här, även om det var ett mycket större intresse för mig vid millenieskiftet än vad det är nu. Mina favoritserier är TOS och DS9. TOS (originalserien alltså) är väldigt blandad kompott, men det är mycket nostalgi för mig så jag har stort överseende med dess negativa sidor. Det var ju en relativt progressiv serie 1966 men nu ligger den väldigt långt efter, jag tror du skulle ha problem med den daterade kvinnosynen framförallt. Det finns förstås också mycket bra, annars hade det inte blivit en enorm franchise efteråt.

Annars tycker jag TNG är ett bra val att börja med, även om den är lite långsam och mossig idag så finns det väldigt stora höjdpunkter blandat med väldigt många dussinavsnitt.

Lilla My

Älskar faktiskt TOS också! Spock var det som lockade mig till hela serien från första början ;)

Vad gäller kvinnosynen tycker jag att TOS generellt är väldigt tam med tanke på att den gjordes på 60-talet. Visst det är väldigt få kvinnor med (samma i TNG) men de är väldigt öppna med att i alla fall FÖRSÖKA visa en sorts framtidsvärld där kvinnor och män är jämställda, vilket jag applåderar dem för. Inte många serier som vågade det!

DS9 funderar jag på att börja se när jag plöjt igenom TOS och TNG ordentligt (+ filmerna också). Finns det något speciellt med just den serien du tycker är bra?


Soscla

Jag har bara sett Voyager i sin helhet och ett gäng avsnitt av TNG men älskar ÄLSKAR Voyager. Bästa introt, alla som tycker annat har feeeeel! Karaktärerna är så underbara och Janeway är så cool.
It's so fluffy I'm gonna die!

Lilla My

Citat från: Soscla skrivet 14 juni 2020 kl. 21:31:31
[...] men älskar ÄLSKAR Voyager.

Intressant! Vad i Voyager fick dig att börja kolla och vad var det som fick dig att fastna? :D

Christer

Kul att du redan sett TOS! De är ju progressiva på så sätt att kvinnor är jämställda männen i arbete och så, men det är ju fortfarande väldigt objektifierade rent tv-produktionsmässigt. Men ja som sagt, 60-talet.

DS9 har så himla bra karaktärer, och var verkligen en frisk fläkt i att ha en sammanhängande story som inte bara nollställdes varje vecka.

Lilla My

Citat från: Christer skrivet 15 juni 2020 kl. 12:05:34
Kul att du redan sett TOS! De är ju progressiva på så sätt att kvinnor är jämställda männen i arbete och så, men det är ju fortfarande väldigt objektifierade rent tv-produktionsmässigt. Men ja som sagt, 60-talet.

Sant sant

Citat från: Christer skrivet 15 juni 2020 kl. 12:05:34
DS9 har så himla bra karaktärer, och var verkligen en frisk fläkt i att ha en sammanhängande story som inte bara nollställdes varje vecka.

Åååh kul!!

Det bästa med att vara ny i en så pass stor fandom är att det finns så mycket att se! ;D

Soscla

Citat från: Lilla My skrivet 15 juni 2020 kl. 01:27:05
Intressant! Vad i Voyager fick dig att börja kolla och vad var det som fick dig att fastna? :D
Vad som fick mig att börja kolla hmm.... Det var väl bara att det sändes på tv och min storasyster tyckte det var coolt och jag som typ sjuåring ville gilla samma saker haha! Men styrkan är absolut karaktärerna, de är så väldigt färggranna och underbara och alla (tycker jag) känns äkta och inte för stereotypa. Storyn är väl mest bara att de sopas ut i rymden och ska hitta hem igen (vet inte vad de andra serierna har för sig riktigt) och på vägen är det lite veckans planet/tekniska problem/karaktärsutveckling.
It's so fluffy I'm gonna die!

Scoobydoofan1

#8
Såg på original filmerna efter den originella serien lades ner efter säsong 3. Filmerna var bra.

Lilla My

Precis sett den trailern för den nya animerade serien och jag vill fan dö.... Försöker de seriöst förstöra Star Trek på alla sätt och vis som går?

Scoobydoofan1

#10
Citat från: Lilla My skrivet 21 juli 2020 kl. 22:56:11
Precis sett den trailern för den nya animerade serien och jag vill fan dö.... Försöker de seriöst förstöra Star Trek på alla sätt och vis som går?
Star Trek förstördes när dom gjorde om film serien med den första filmen i 2009, det enda som var bra med den filmen var Leonard nimoy, må han vila i fred. Såg nyss på trailern för serien, det ser ut som andra serier som dom stors företagen släpper i dagsläge, urusel animation, dålig händelse i serien. Ser ut som andra Disney serier som använder dålig animation och berättelser, på tal om det så är kycklingar i rymden (Disney XD) skräp. Ser ut som den serien. Håller mig till star Trek the animated series, den gamla versionen, inte det nya skräp. CBS har gåt ner toaletten.

Mathilda Gustafsson

Om Star Wars heter Stjärnornas Krig på svenska heter då Star Trek Stjärnornas vandring?

Christer

Citat från: Lilla My skrivet 21 juli 2020 kl. 22:56:11
Precis sett den trailern för den nya animerade serien och jag vill fan dö.... Försöker de seriöst förstöra Star Trek på alla sätt och vis som går?

Jag hoppas verkligen att det är bara klippningen av trailern som får det att verka så hysteriskt.

Scoobydoofan1

Citat från: Christer skrivet 22 juli 2020 kl. 09:56:45
Jag hoppas verkligen att det är bara klippningen av trailern som får det att verka så hysteriskt.
Med tanken på att nya serier följer samma formula så kommer serien bli likadan som andra serier som har samma karaktärer. Det är samma sak med andra franchise serier och filmer, star wars är..... har inte ens ord för den film serien. Bättre att hålla sig till dom gamla till den sista filmen innan dom släppte star wars last jedi 2015, samma sak från star Trek, från den originella serien och filmer till den sista star Trek filmen som hade gänget från "star Trek the next generation".

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 22 juli 2020 kl. 01:57:17
Om Star Wars heter Stjärnornas Krig på svenska heter då Star Trek Stjärnornas vandring?
Star Trek heter Star Trek i de flesta länder