Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Star Trek

Startat av Lilla My, 10 juni 2020 kl. 09:02:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 24 juli 2020 kl. 22:23:48
Är du säker för jag tycker faktiskt att den borde heta Stjärnornas vandring på svenska

Det borde väl heta Fågelbajs på svenska eftersom det är just vad Star Trek ("starträck") betyder om man uttalar det på svenska... :)

Skämt åsido så var jag ett stort fan av Star Trek mellan 1995 och 2005 och såg nästan allt som fanns att se. Jag tyckte, och tycker fortfarande, att Star Trek gör sig bäst som TV-serie. Långfilmerna blev aldrig lika bra som serierna, och de tre senaste förstod jag aldrig poängen med. Kalla dem "reboot", "alternativt universum" eller "Kelvin-timeline" - det spelar ingen roll, för det blir de inte bättre av.

Av tv-serierna gillade jag speciellt The Next Generation, Deep Space Nine och Voyager. De var bra rakt igenom även om det fanns bättre och sämre avsnitt av alla tre. Enterprise började bra, men jag tappade intresset efter tredje säsongen och såg aldrig den fjärde.

Originalserien har flera fina berättelser och utmärkta skådespelare, men med dagens mått väldigt föråldrade miljöer.

Jag såg bara en handfull avsnitt av den animerade serien. Även om den kanske var påkostad på sin tid ser den väldigt billig ut. Figurerna sitter ner eller står upp i samma stela positioner medan bara munnen rör sig när de pratar, och samma animationsceller återanvänds i loop.

Nu har jag alldeles nyss börjat titta på den nya serien Discovery. Den ser inte så tokig ut, men jag måste säga att jag tycker att klingonernas make-up är kraftigt överdriven. Jag reagerade också på att huvudpersonen, som är en kvinna, heter "Michael" som normalt är ett pojknamn. Men det får kanske sin förklaring längre in i serien?!

Soscla

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 november 2020 kl. 11:34:47
Det borde väl heta Fågelbajs på svenska eftersom det är just vad Star Trek ("starträck") betyder om man uttalar det på svenska... :)

Hahahaha buuuuuu! Säämmstt!  ;D ;D
It's so fluffy I'm gonna die!

Lilla My

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 november 2020 kl. 11:34:47
Nu har jag alldeles nyss börjat titta på den nya serien Discovery. Den ser inte så tokig ut, men jag måste säga att jag tycker att klingonernas make-up är kraftigt överdriven. Jag reagerade också på att huvudpersonen, som är en kvinna, heter "Michael" som normalt är ett pojknamn. Men det får kanske sin förklaring längre in i serien?!

Jag och min bff (som jag konverterade till trekkie haha) började kolla på Discovery, men vi gav upp efter typ två-tre episoder. Så jävla långtråkig, we literally couldn't care about a single thing that happened. Vi slog om till TOS istället.

Ska ge den en chans till en vacker dag men ska kolla klart på hela TNG och DS9 först.

Lilla My

#33
Lekte lite med kostymer inatt. Ville se om jag kunde ge dem svarta kläder i rörligt format istället för att bara photoshopa bilder, sedan urartade det lite och min bff ville se Spock i rosa.







(EDIT: Bytte source så bildernas länkar är stabila och inte försvinner.)

KalleRussin

Citat från: Lilla My skrivet 16 november 2020 kl. 19:06:04
Lekte lite med kostymer inatt. Ville se om jag kunde ge dem svarta kläder i rörligt format istället för att bara photoshopa bilder, sedan urartade det lite och min bff ville se Spock i rosa.

He's adorable! ♡ Rosa passar honom utmärkt (◡‿◡✿) ✦
Fascinating

Lilla My


KalleRussin

Citat från: Lilla My skrivet 16 november 2020 kl. 18:48:56
Jag och min bff (som jag konverterade till trekkie haha) började kolla på Discovery, men vi gav upp efter typ två-tre episoder. Så jävla långtråkig, we literally couldn't care about a single thing that happened. Vi slog om till TOS istället.

Jag vill minnas att anledningen till all tristess vi upplevde var för att vi inte hade någon anledning att bry oss om karaktärerna. Personligen kände jag att man liksom slungas in i Discovery och skaparna hoppas att man automatiskt ska fatta tycke för karaktärerna och bry sig om dem - vilket inte var fallet för mig i alla fall. Tycker också den är väldigt tråkig (av det jag sett dvs.) i sättet den porträtterar besättningen, väldigt sterilt och en jäkla massa seriöst pratande. Den enda karaktären jag tyckte var en uns intressant var Saru, men det var mest för att han skiljde sig från de andra.

Kommer också ge den en ny chans senare (har långt kvar innan jag är där, ny trekkie after all~) och hoppas att den blir bättre efter några episoder. Still, TOS lyckades snappa upp mitt intresse redan i de första episoderna (Piloten inte inkluderat, den var lite seg imo) och fick mig att älska karaktärerna direkt.
Fascinating

Anders M Olsson

Egentligen bör man nog säga trekker, inte trekkie. "Trekkies" är mer som ett skällsord för folk som är överdrivet intresserade eller besatta av Star Trek. "Trekkers" är vad de seriösa fansen kallar sig själva.

Efter att ha sett de första fem avsnitten av Discovery tycker jag serien verkar lovande och inte alls tråkig. Den måste ha gått hem hos tittarna eftersom serien nu är inne på sin tredje säsong.

Då tycker jag i så fall att originalserien är tråkigare. Den visades inte förrän 1977 i svensk TV, och då hade vi fått se den tyska serien Rymdpatrullen redan 1967 och den engelska Månbas Alpha 1976. Båda verkade mera moderna och spännande, så Star Trek kändes som ett nerköp.

Soscla

Citat från: Lilla My skrivet 16 november 2020 kl. 19:06:04
Lekte lite med kostymer inatt. Ville se om jag kunde ge dem svarta kläder i rörligt format istället för att bara photoshopa bilder, sedan urartade det lite och min bff ville se Spock i rosa.

Men hur cool får man vara aaaahh slutaaa! Så bra gjort och håller med KalleRussin, Spock i rosa är mmm *chef's kiss*
It's so fluffy I'm gonna die!

Lilla My

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 november 2020 kl. 06:53:29
Egentligen bör man nog säga trekker, inte trekkie. "Trekkies" är mer som ett skällsord för folk som är överdrivet intresserade eller besatta av Star Trek. "Trekkers" är vad de seriösa fansen kallar sig själva.

... Fast nej? Jag hör båda användas flitigt av fans nuförtiden, men minns det faktum att jag såg jättemånga forumtrådar om just detta back in 2007 - 2009 där Trek-fans avskydde ordet "trekker" och kom med diverse argument (som jag givetvis inte kommer ihåg) till varför det namnet sög, så har blivit färgad av de diskussionerna ända sedan dess. Ser fortfarande "trekkie" användas betydligt mer i de fankretsar jag befinner mig i just nu, och i mina öron låter "trekkie" mycket gladare och softare än fucking "trekker" som får mig att tänka på "truck". Tut tut.

Citat från: Soscla skrivet 17 november 2020 kl. 11:42:42
Men hur cool får man vara aaaahh slutaaa! Så bra gjort och håller med KalleRussin, Spock i rosa är mmm *chef's kiss*

Iiiiihhh taack! :-* Och visst ääär han!

Scoobydoofan1

Citat från: Lilla My skrivet 17 november 2020 kl. 15:01:24
... Fast nej? Jag hör båda användas flitigt av fans nuförtiden, men minns det faktum att jag såg jättemånga forumtrådar om just detta back in 2007 - 2009 där Trek-fans avskydde ordet "trekker" och kom med diverse argument (som jag givetvis inte kommer ihåg) till varför det namnet sög, så har blivit färgad av de diskussionerna ända sedan dess. Ser fortfarande "trekkie" användas betydligt mer i de fankretsar jag befinner mig i just nu, och i mina öron låter "trekkie" mycket gladare och softare än fucking "trekker" som får mig att tänka på "truck". Tut tut.

Iiiiihhh taack! :-* Och visst ääär han!
Dom håller sig nog till original serien och filmerna med dom från 60 talet.

Lilla My

#41
Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 17 november 2020 kl. 15:06:17
Dom håller sig nog till original serien och filmerna med dom från 60 talet.

Men nej, åter igen. Sluta anta saker lol

EDIT: Om något så är det tvärtom. "Trekker" användes av Nimoy & co själva för att beskriva fans.
EDIT2: Sorry för min dryga ton. Jag var hungrig.

Scoobydoofan1

Citat från: Lilla My skrivet 17 november 2020 kl. 15:10:39
Men nej, åter igen. Sluta anta saker lol

EDIT: Om något så är det tvärtom. "Trekker" användes av Nimoy & co själva för att beskriva fans.
Missförstod det innan, trodde ni menade att trekkies var dom gamla fansen.

KalleRussin

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 november 2020 kl. 06:53:29
Egentligen bör man nog säga trekker, inte trekkie. "Trekkies" är mer som ett skällsord för folk som är överdrivet intresserade eller besatta av Star Trek. "Trekkers" är vad de seriösa fansen kallar sig själva.
Det finns en sida på Memory Alpha som tar upp ämnet! Jag har inte läst hela, men den tar upp olika punkter om hela Trekker vs. Trekkie-grejen, värt att läsa om man är intresserad av det https://memory-alpha.fandom.com/wiki/Trekkie

Personligen tycker jag det är lite löjligt att sätta sådana stämplar/nedvärderande termer på varandra. Vill man kalla sig Trekkie eller Trekker så borde man inte få höra ett "aja-baja, nu har du fel" - båda termerna är accepterade som en nämnare för Star Trek fans trots allt. Nimoy sa Trekkers, Gene sa Trekkies - båda fungerar enligt min åsikt!

Dessutom är Trekker också en term för backpackers och dessutom en (så vitt jag vet helt orelaterad) sci-fi comic - lite förvirrande imo, så jag föredrar personligen Trekkie!
Fascinating

Lilla My

#44
Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 17 november 2020 kl. 16:03:17
Missförstod det innan, trodde ni menade att trekkies var dom gamla fansen.

Är jättesvårt att hitta vilken term som användes först och båda termerna har gått i populäritet i omgångar, så blir också jätteknepigt att säga att den ena termen är för fans av TOS/den äldre serien och att den andra är för post-TNG/de nyare serierna för det funkar inte heller riktigt //shrug

Citat från: KalleRussin skrivet 17 november 2020 kl. 17:06:00
Nimoy sa Trekkers,

..... btw var du också tvungen att dubbelkolla och tänka efter för att inte skriva "Nimsy" istället för "Nimoy"?