Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Gamla Bolibompa kan komma tillbaka

Startat av Mathilda Gustafsson, 22 november 2020 kl. 21:50:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson


Daniel Hofverberg

Varför söker egentligen SVT en ny drakskådespelare? Vad hände med den nuvarande Bolibompa-draken; d.v.s. Patrik Elgh...? Har han fått sparken, eller slutat frivilligt...?

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 november 2020 kl. 00:22:58
Varför söker egentligen SVT en ny drakskådespelare? Vad hände med den nuvarande Bolibompa-draken; d.v.s. Patrik Elgh...? Har han fått sparken, eller slutat frivilligt...?
Det kanske är för att Bolibompadraken ska vara mer i TV och att Patrik helt enkelt inte har tid.

Är de förresten Patrik som gör rösten till draken i de sammanhang där den pratar?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 november 2020 kl. 00:29:35
Är de förresten Patrik som gör rösten till draken i de sammanhang där den pratar?
I alla fall i Bolibompa syns Patrik Elgh bara i bild (i drakdräkten), och hörs aldrig - där är det istället berättarrösten Henrik Ståhl som även gör Drakens röst (vid de läten och enstaka repliker han har där).

Hur det varit i andra sammanhang vet jag tyvärr inte, men spontant skulle jag gissa att Patrik sannolikt inte gjort rösten någonstans.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 november 2020 kl. 00:50:34
I alla fall i Bolibompa syns Patrik Elgh bara i bild (i drakdräkten), och hörs aldrig - där är det istället berättarrösten Henrik Ståhl som även gör Drakens röst (vid de läten och enstaka repliker han har där).

Hur det varit i andra sammanhang vet jag tyvärr inte, men spontant skulle jag gissa att Patrik sannolikt inte gjort rösten någonstans.
Drakens röst är väldigt lik Henrik Ståhl så det är nog han som spelar draken vid tal i all media.

Daniel Hofverberg

Att döma av SVTs artikel, som länkades till i den här tråden, verkar det ju dock som att den nya skådespelaren i drakdräken även kommer att göra Drakens röst; så att framöver inte längre kommer bli separata personer för dräkt och röst. Åtminstone tycker jag att det här uttalandet av SVT Barns projektledare inte gärna kan misstolkas:

Citat från: Frida Boethius– Det är ett svårt jobb att nå ut ur den här dräkten med sin röst och sin kropp, och det är fysiskt ganska tufft – det är varmt att vara i en dräkt. Vi tar verkligen det här på allvar och vi tror att vi behöver leta brett, säger hon.
Att "nå ut med sin röst och sin kropp" stämmer ju som sagt inte alls idag, då vi aldrig får höra Patrik Elghs röst, så jag kan bara förmoda att det kommer bli ändring på det framöver.

Jag gissar att det betyder att Draken framöver kommer ha fler repliker, så att det skulle bli för opraktiskt att fortsätta spela in rösten i en ljudstudio i efterhand; så att skådespelaren som tar över rollen framöver kommer att spela in Drakens repliker direkt vid inspelningstillfället inifrån drakdräkten.

Elios


Erika

Citat från: Elios skrivet 23 november 2020 kl. 05:47:01
Är draken en han eller en hon?^^

Vill minnas att SVT har sagt att Draken är en hen.

Erik Friman

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 november 2020 kl. 02:19:19
Att döma av SVTs artikel, som länkades till i den här tråden, verkar det ju dock som att den nya skådespelaren i drakdräken även kommer att göra Drakens röst; så att framöver inte längre kommer bli separata personer för dräkt och röst. Åtminstone tycker jag att det här uttalandet av SVT Barns projektledare inte gärna kan misstolkas:
Att "nå ut med sin röst och sin kropp" stämmer ju som sagt inte alls idag, då vi aldrig får höra Patrik Elghs röst, så jag kan bara förmoda att det kommer bli ändring på det framöver.

Jag gissar att det betyder att Draken framöver kommer ha fler repliker, så att det skulle bli för opraktiskt att fortsätta spela in rösten i en ljudstudio i efterhand; så att skådespelaren som tar över rollen framöver kommer att spela in Drakens repliker direkt vid inspelningstillfället inifrån drakdräkten.
Är det inte samma sätt som när Jörgen Lantz och Pontus Gustafsson hade på sig björndräkten och gestaltar som Björne med deras egna röster?

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Friman skrivet 23 november 2020 kl. 07:28:25
Är det inte samma sätt som när Jörgen Lantz och Pontus Gustafsson hade på sig björndräkten och gestaltar som Björne med deras egna röster?
Jag skulle tro att det kommer bli precis så framöver, men så har det alltså inte varit hittills då Drakens röst görs separat och spelas in i ljudstudio med en annan skådespelare än den som varit i dräkten.

MOA


Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 23 november 2020 kl. 18:01:46
Tror dock Draken e en hane
Som tidigare sagt så är draken hen och kallas aldrig han eller hon utan bara draken.


Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 november 2020 kl. 18:07:57
Som tidigare sagt så är draken hen och kallas aldrig han eller hon utan bara draken.

Jag minns att det fanns gamla drakens värld där berättaren (som förresten lät som en flicka) sa "här bor Draken och hennes vänner", sen så spelades ju Draken också av Ika Nord, så jag tror det är rätt så säkert att säga att Draken är en hona! :)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 november 2020 kl. 20:28:10
Jag minns att det fanns gamla drakens värld där berättaren (som förresten lät som en flicka) sa "här bor Draken och hennes vänner", sen så spelades ju Draken också av Ika Nord, så jag tror det är rätt så säkert att säga att Draken är en hona! :)
Draken är nog ingenting den är nog bara en drake utan något kön eftersom att den spelats av både kvinnor och män.