Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Bröderna Grimms underbara värld

Startat av Anders M Olsson, 29 oktober 2021 kl. 08:47:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

För att inte gå för mycket off-topic i omröstningen om Den bästa filmatiseringen av Snövit fortsätter jag diskussionen om Bröderna Grimms underbara värld här i en egen tråd.

Senaste nytt från David Strohmaier (som leder restaureringsarbetet):
Citat
Hello Cinerama and "Wonderful World of the Brothers Grimm" fans.

Originally our digital restoration of the film was to come out in the fall of 2021 but after some discussions with George Feltenstein, who is now back hard at work at Warner Bros. we both agreed it would be best to make this a 60th anniversary special release. As many of you know 2022 is also the 70th anniversary of Cinerama itself! This release will be special in that it will be in both SmileBox and Letterbox formats with lots of bonus extras which we have prepared. One of the main extras will be a very detailed documentary look on how the film has been completely rescued from original Cinerama damaged negative elements resulting in a quite stunning image. Other extras we are considering will be an extensive slide show of the behind the scenes and publicity photos, with original posters and ads. We have reconstructed 2 trailers from 0-negs, and located a few 1962 TV trailers, along with some rare vintage radio interviews. A recent addition to the extras is an interview with Justin Humphreys who is the curator of the George Pal estate and author of the upcoming biography "George Pal: Man of Tomorrow".

Currently the plans are to release it at some point early next year. This release would not have been possible without the support of Cinerama Inc. and Warner Bros. who are both excited to finally get the project accomplished which completes the entire Cinerama library of 3-panel films.

David Strohmaier, Project Director and Restorationist
Tom H. March, Restorationist.

You can find the reconstructed theatrical trailer at:
www.in70mm.com/news/2021/grimm/index.htm


Mer info på Home Theater Forum:
https://www.hometheaterforum.com/community/threads/my-2-cents-worth-on-brothers-grimm.358328/post-5032552

Anders M Olsson

Slutet av februari eller början av mars är det som gäller nu beträffande Blu-rayutgåvan.

Fast man ska kanske inte bli alltför förvånad om det dröjer ytterligare någon månad...

Anders M Olsson

Den restaurerade versionen av Bröderna Grimms underbara värld kommer att få sin världspremiär på Museum of Modern Arts i New York den 23 januari.

https://www.moma.org/calendar/events/7515

Om det inte hade varit för pandemin hade jag nog rest dit, men även om det teoretiskt skulle gå att resa känns det ändå alltför osäkert. Man vet inte från dag till dag vilka restriktioner som kommer att gälla.

Det är ändå positivt att veta att restaureringen nu är klar, så Blu-rayutgåvan kan inte vara alltför avlägsen...

Daniel Hofverberg

Det verkar ju intressant och lovande. Har de gått ut med någon information än om eventuella undertexter på Blu-Ray-utgåvan?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 december 2021 kl. 07:34:21
Det verkar ju intressant och lovande. Har de gått ut med någon information än om eventuella undertexter på Blu-Ray-utgåvan?

Nej, tyvärr har jag ännu ingen konkret information om Blu-rayutgåvan mer än att den kommer att innehålla två versioner av filmen, både i s.k. smilebox och "vanlig" platt bredbild.

Smilebox är en speciell process som gör så att filmen ser ut som när den ursprungligen visades på bio på en kraftigt svängd filmduk.

Systerfilmen Så vanns vilda västern som gavs ut på Blu-ray för några år sen hade undertexter på en hel massa språk, bl.a. de nordiska, så jag håller det för väldigt troligt att det blir likadant med den här.

Anders M Olsson

Första skymten av Blu-rayutgåvan!
https://www.in70mm.com/news/2022/warner_archive/index.htm

Tyvärr anges inte vilka textade språk som ingår, men det kommer alldeles säkert mer information inom kort!


Anders M Olsson

#6
Här finns en inspelning av när Randy Gitsch och David Strohmaier introducerar premiären på den restaurerade versionen av Bröderna Grimms underbara värld i söndags den 23 januari i New York:


https://youtu.be/73AOhTiZGXY

Randy Gitsch är producent och David Strohmaier är regissör som har gjort lejonparten av restaureringen.

Dessutom medverkar Harrison Engle och Tom March som "frivilliga" när Randy ska demonstrera hur stor en riktig Cinerama-filmduk var när det begav sig på 1960-talet. Tyvärr syns ingen av dem i bild.

Harrison Engle har gjort en dokumentärfilm om restaureringen. Den visades efter huvudfilmen i söndags och kommer även att finnas med som extramaterial på Blu-rayutgåvan.

Tom March är pensionerad TV-ingenjör och har deltagit aktivt i själva restaureringsarbetet.

I slutet av presentationen nämner Randy en tråkig nyhet: Skådespelerskan Yvette Mimieux - den dansande prinsessan i filmen - avled i förra veckan, 80 år gammal.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Yvette_Mimieux

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 januari 2022 kl. 09:58:43
Första skymten av Blu-rayutgåvan!
https://www.in70mm.com/news/2022/warner_archive/index.htm

Tyvärr anges inte vilka textade språk som ingår, men det kommer alldeles säkert mer information inom kort!



den har jag viljat se länge.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Filmen finns nu upplagd på amazon.com med releasedatum 29 mars. Den går dock ännu inte att förhandsboka, och det står inte heller något pris.

https://www.amazon.com/dp/B09R6VTNNV

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 januari 2022 kl. 08:28:33
Filmen finns nu upplagd på amazon.com med releasedatum 29 mars. Den går dock ännu inte att förhandsboka, och det står inte heller något pris.

https://www.amazon.com/dp/B09R6VTNNV
Och heller inga ljudspår och undertexter... :(

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 januari 2022 kl. 13:59:40
Och heller inga ljudspår och undertexter... :(

Filmen går nu att förboka på amazon.com. Den kostar 24,99 dollar + frakt och moms.

Tyvärr finns det ännu inga fullständiga specar, och det som redan står där behöver inte nödvändigtvis stämma. T.ex. står det "Number of discs: 1" när det klart och tydligt anges på fodralet att det är en "2-disc Special Edition".

Notera också att DVD-versionen, som också finns att beställa på Amazon.com, inte är den restaurerade utgåvan, utan en gammal italiensk utgåva av mycket sämre kvalité.

Jag avvaktar till början av mars, och har det inte kommit upp några fullständiga specar då kommer jag att maila till David som har gjort restaureringen, och som jag känner personligen. Just nu tror jag att det är för tidigt att fråga honom. Det är inte han som mastrar skivorna, utan någon på Warner. Såvitt jag vet har han inte jobbat med några andra ljudspår än det engelska, så vi ska inte förvänta oss några dubbade språk. Att det minst blir engelsk text kan vi ändå vara ganska säkra på.

Jag tror för övrigt inte heller att filmen någonsin har dubbats till svenska eller några andra av de nordiska språken. Den svenska premiärannonsen från den 17 januari 1964 har ingen notering om svenskt tal, och filmen var 11 års-tillåten när det begav sig.


Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 februari 2022 kl. 03:41:13
Jag tror för övrigt inte heller att filmen någonsin har dubbats till svenska eller några andra av de nordiska språken. Den svenska premiärannonsen från den 17 januari 1964 har ingen notering om svenskt tal, och filmen var 11 års-tillåten när det begav sig.


Jag känner mig också ganska säker på att filmen inte har dubbats till något nordiskt språk - det vore ju också tämligen anmärkningsvärt om den hade det utifrån tidsperioden.

Men det vore ju minsann inte fel om Blu-Ray-utgåvan hade svensk text, även om man i och för sig klarar sig hyfsat med engelsk text. :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 februari 2022 kl. 09:29:56
Men det vore ju minsann inte fel om Blu-Ray-utgåvan hade svensk text, även om man i och för sig klarar sig hyfsat med engelsk text. :)

Jag håller med. Warner har definitivt resurser att låta texta upp sina filmer på så gott som vilka språk som helst. Systerfilmen Så vanns vilda västern, som filmades parallellt med Bröderna Grimms underbara värld, har ljudspår på sju olika språk på Blu-ray och undertexter på 14.

Det som talar mot att samma resurser kommer att läggas ner den här gången är etiketten "Archive Collection". Det är en serie utgåvor som egentligen bara är tänkta för den inhemska amerikanska marknaden. Jag har en del andra titlar ur den serien i min samling, och de har bara text och tal på engelska, inget annat. Det positiva är att samtliga är regionsfria och samtliga har engelsk textning.

Men om svensk text saknas har jag texter på svenska, danska, norska, holländska och engelska som jag har plockat ut från en tv-sändning på Turner Classic Movies innan den kanalen lades ner här i Norden. När jag väl har Blu-rayutgåvan i min hand kan jag synka texterna till den.

Det är visserligen inte optimalt eftersom det kräver att man rippar skivan för att se filmen textad, såvida man inte har en Blu-rayspelare som kan överlagra undertexter från en extern fil. Jag har hört att bl.a. spelare av fabrikatet Oppo ska ha den finessen.

Anders M Olsson

Filmen ligger just nu på 18:e plats på Amazons lista över de mest sålda titlarna, i gott sällskap av heta titlar som Encanto och No Time to Die.

https://www.amazon.com/gp/bestsellers/movies-tv/

Jag visste i.o.f.s. att det finns ett stort sug efter den runt om i världen, men att den skulle sälja så bra hade jag ärligt talat inte väntat mig. :)

Vi får se hur länge den ligger kvar på topplistan. Listan uppdateras enligt uppgift varje timme.


Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 februari 2022 kl. 03:41:13
Jag avvaktar till början av mars, och har det inte kommit upp några fullständiga specar då kommer jag att maila till David som har gjort restaureringen, och som jag känner personligen. Just nu tror jag att det är för tidigt att fråga honom. Det är inte han som mastrar skivorna, utan någon på Warner. Såvitt jag vet har han inte jobbat med några andra ljudspår än det engelska, så vi ska inte förvänta oss några dubbade språk. Att det minst blir engelsk text kan vi ändå vara ganska säkra på.

David tror att det enbart kommer att bli engelskt tal och engelsk text, men han har inga helt säkra uppgifter ännu.

Medan vi väntar på Blu-rayutgåvan finns det massor av text och bilder här:
http://www.incinerama.com/wwotbg.htm