Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Erika

Citat från: Traddles skrivet 11 december 2011 kl. 12:00:11
@Fantasygold: Haha! Då var jag alltså inte den enda som var förtjust i Sean. XD Sven Ahlström hade ett sånt härligt teatraliskt sätt att skådespela som man bara älskade.  ;D Skulle verkligen vilja se honom tillbaka i rollen!  8)

Här är en tredje person som var (och är fortfarande) förtjust i Jean.  :-[ ;)

Mina favoritjulkalendrar är "Sunes jul", "Mysteriet på Greveholm", "Trolltider" och "Jul i Kapernaum". Jag tycker även om "Kurt Olssons jul", "Jul i Mumindalen", "Stjärnhuset", "Liv i luckan" och ett par till.

Årets julkalender är ju bra på riktigt och kan nog bli en favorit.

Vad beträffar radions dito, så är "Familjen Anderssons sjuka jul" den enda radiokalendern som jag har följt.

CitatSen gillar jag även Jul I Kapernaum starkt, och nästan mer på senare år. Den är så himla speciell, både karaktärerna och handlingen (fick dessutom alldeles nyligen även reda på att de gett ut en uppföljare till den kalendern i form av en bok. Har läst den och den är faktiskt inte så dålig

Vad heter den boken? :)

Lilla My

Citat från: Traddles skrivet 11 december 2011 kl. 12:00:11
@Fantasygold: Haha! Då var jag alltså inte den enda som var förtjust i Sean. XD Sven Ahlström hade ett sånt härligt teatraliskt sätt att skådespela som man bara älskade.  ;D Skulle verkligen vilja se honom tillbaka i rollen!  8)

Jag har hört minst tre till som vart förtjusta i honom ;D Haha. Ja hoppas verkligen det.

Traddles

Citat från: Erika skrivet 11 december 2011 kl. 15:31:17
Vad heter den boken? :)

Boken heter "Svarta hål och farliga änglar" av Torbjörn Jansson (samma kille som skrev manuset till Julkalendern, med illustrationer av regisören. ;D) En märklig liten bok som jag bara nyligen fick reda på att den fanns (kom ut året efter att Jul i Kapernaum sändes).
Den utspelar sig typ nästan direkt efter att Amanda och Viktor gett sig av, och är en knepig blandning av barnbok och något som verkar passa sig mer för en äldre målgrupp. Tyckte personligen inte illa om den alls. Lite ovanlig läsning dock.  ;)
"A weak mind isn't strong enough to hurt itself. Stupidity has saved many a man from going mad."

Erika


TonyTonka

Det är nog inte så många som håller med mig, men jag tycker faktist att 2005-års julkalender En Decemberdröm var bra. Den är visserligen inte så julig, men det var inte Dieselråttor och Sjömansmöss heller.
I Mysteriet på Greveholm är Greven min favoritfigur. Den Julkalendern är som sagt riktigt bra.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lilla My

Citat från: Tonytonka skrivet  1 januari 2012 kl. 11:54:48
Det är nog inte så många som håller med mig, men jag tycker faktist att 2005-års julkalender En Decemberdröm var bra.

Jag håller inte med. Dieselråttor hade intressanta karaktärer, det hade inte Decemberdröm. Dessutom var storyn tråkig och väldigt lätt att glömma bort, jag hade totalt glömt bort den ett år efter jag såg den medan jag mindes Dieselråttor lika klart som ifall jag precis sett den.

Tror det är mest karaktärerna, storyn och skådespelarna jag stör mig på. Decemberdröm hade Gustavsson men det gör den inte till en bra kalender för det. Ungen som spelade huvudkaraktären spelade så dåligt så varje gång jag kollade skämdes jag, och jag var ändå "bara" 11 när jag såg den. Jag såg till halva kalendern sedan orkade jag inte mer, och jag fortfarande inte gett den en chans.

TonyTonka

Jag tycker faktist att En Decemberdröm tar upp bra saker som Kärlek till exempel. Och enligt mig är John Jangard utmärkt som Bobo. Men smaken är som baken - Delad.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Robin

Citat från: Tonytonka skrivet  1 januari 2012 kl. 22:57:33
Jag tycker faktist att En Decemberdröm tar upp bra saker som Kärlek till exempel. Och enligt mig är John Jangard utmärkt som Bobo. Men smaken är som baken - Delad.

Jag håller med. En Decemberdröm var är magisk! och Bobo är helt underbar! Tomas alfredson har ju gjort den och det finns vissa likheter med Låt den rätte komma in tycker jag, fast lättsammare,ljusare och heeeelt annan stämning. Men lika nära och kärleksfullt.

TonyTonka

#23
Glada nyheter till alla Jean fans - Sven Ahlström och Pierre Lindstedt återvänder som spökerna.
Se själva i denna bakomfilmen som SVT släppt:
http://svtplay.se/v/2675822/hon_ar_en_tjej_som_gillar_vampyrer
Det är dock en ny familj, men dom lovade även att någon ur den gamla familjen skulle dyka upp.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Nu har de släppt en trailer för Mysteriet på Greveholm 2 - Grevens återkomst


http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Jv8ZGeumKYs

För övrigt så har det avslöjats på deras facebook-sida att Leif är en av familjen från orginalserien som kommer att vara med i år.

Jag vet inte vad ni tycker, men jag tycker det verkar vara nice!  :D

Fast jag tycker dock att man skulle tagit med hela den gamla familjen och liksom låta dom återkomma till slottet, 16 år senare..
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lilla My

Fast nu kommer du ju med ganska gammal fakta.

Citat från: TonyTonka skrivet 25 oktober 2012 kl. 22:25:44
Nu har de släppt en trailer för Mysteriet på Greveholm 2 - Grevens återkomst


http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Jv8ZGeumKYs

Trailern har vart ute sedan i Juli, ustläppt lite fort medan dem höll på att klippa. Jag fick gåshud när jag såg den första gången, och samtidigt tändes det hopp inom mig eftersom det verkar hända så otroligt mycket! Det värsta som kan hända är att det känns hurtigt och för fort spelat, men jag tror inte det. De bästa kalendrarna är de där det händer en massa saker och där det direkt byggs upp en story. Det värsta kalendrarna är dem som väntar med storyn tills 5'te episoden och sedan drar ut på det och har ett stort anti-climax där man mitt i allt ska känna julglädje torrare än Sahara-öknen. Tacka vet ja kalendrar där det händer en massa!

Citat från: TonyTonka skrivet 25 oktober 2012 kl. 22:25:44
För övrigt så har det avslöjats på deras facebook-sida att Leif är en av familjen från orginalserien som kommer att vara med i år.

Också en gammal nyhet. Dem avslöjade redan i Februari/Mars att åtminstonde en(!) gammal karaktär skulle vara med, och när det avslöjades att det var Leif blev alla hyperglada eftersom det (som väntat) vart en mycket populär karaktär. Är ännu osäkert om det kommer finnas flera gamla karaktärer, men då dem inte avslöjas något mer i varken bilder eller information så verkar det inte det. Fans även rykten om att Leif skulle driva en "spök-utdrivningsfirma" men det har aldrig bekräftats.

Citat från: TonyTonka skrivet 25 oktober 2012 kl. 22:25:44
Fast jag tycker dock att man skulle tagit med hela den gamla familjen och liksom låta dom återkomma till slottet, 16 år senare..

Jag vet inte det. Det skulle krocka med en massa saker:
1) En julkalender behöver barn. Varför? För att det är mycket, mycket svårare för barn att ta till sig något om bara vuxna spelar. Det kan gå, självklart, men när det uppenbart är barn med som spelar (som dessutom är duktiga skådespelare) så rycks man med på ett annat sätt. Den yngsta som var med i Greveholm (Linn Bülow / Lillan) är idag 26 år.
2) Alla skulle kanske inte vilja vara med igen. Då kan man iförsig strunta i de som inte vill vara med, men det blir o-komplett och stelt på något vis.
3) Storyn. Att komma på en till story kanske inte skulle vara konstigt (det har dem ju gjort nu menar jag), men att göra det med karaktärer som redan vart på slottet och känner till allt där kanske inte är lika kul som att utsätta helt nya personer för det.

Finns fler saker man kan ta upp (diskuterade detta med en kompis för inte så länge sedan och det blev en timme lång debatt) men det ska jag inte göra. Det värsta som skulle hända om man tog tillbaka alla gamla karaktärer vore att det bara blir fel och allt skulle då kännas som en halvdan fanfiction. Jag är helt för den nya familjen, speciellt eftersom det verkar vara färgstarka karaktärer och duktiga skådespelare (från det lilla man fått se).

TonyTonka

Citat från: Fantasygold skrivet 25 oktober 2012 kl. 23:25:18
Fast nu kommer du ju med ganska gammal fakta.

Trailern har vart ute sedan i Juli, ustläppt lite fort medan dem höll på att klippa. Jag fick gåshud när jag såg den första gången, och samtidigt tändes det hopp inom mig eftersom det verkar hända så otroligt mycket! Det värsta som kan hända är att det känns hurtigt och för fort spelat, men jag tror inte det. De bästa kalendrarna är de där det händer en massa saker och där det direkt byggs upp en story. Det värsta kalendrarna är dem som väntar med storyn tills 5'te episoden och sedan drar ut på det och har ett stort anti-climax där man mitt i allt ska känna julglädje torrare än Sahara-öknen. Tacka vet ja kalendrar där det händer en massa!

Också en gammal nyhet. Dem avslöjade redan i Februari/Mars att åtminstonde en(!) gammal karaktär skulle vara med, och när det avslöjades att det var Leif blev alla hyperglada eftersom det (som väntat) vart en mycket populär karaktär. Är ännu osäkert om det kommer finnas flera gamla karaktärer, men då dem inte avslöjas något mer i varken bilder eller information så verkar det inte det. Fans även rykten om att Leif skulle driva en "spök-utdrivningsfirma" men det har aldrig bekräftats.

Jag vet inte det. Det skulle krocka med en massa saker:
1) En julkalender behöver barn. Varför? För att det är mycket, mycket svårare för barn att ta till sig något om bara vuxna spelar. Det kan gå, självklart, men när det uppenbart är barn med som spelar (som dessutom är duktiga skådespelare) så rycks man med på ett annat sätt. Den yngsta som var med i Greveholm (Linn Bülow / Lillan) är idag 26 år.
2) Alla skulle kanske inte vilja vara med igen. Då kan man iförsig strunta i de som inte vill vara med, men det blir o-komplett och stelt på något vis.
3) Storyn. Att komma på en till story kanske inte skulle vara konstigt (det har dem ju gjort nu menar jag), men att göra det med karaktärer som redan vart på slottet och känner till allt där kanske inte är lika kul som att utsätta helt nya personer för det.

Finns fler saker man kan ta upp (diskuterade detta med en kompis för inte så länge sedan och det blev en timme lång debatt) men det ska jag inte göra. Det värsta som skulle hända om man tog tillbaka alla gamla karaktärer vore att det bara blir fel och allt skulle då kännas som en halvdan fanfiction. Jag är helt för den nya familjen, speciellt eftersom det verkar vara färgstarka karaktärer och duktiga skådespelare (från det lilla man fått se).

Jag tycker ändå att Ivar skulle varit den enda karaktärer ur Familjen Olsson att medverka i årets kalender och inte Leif, det var ju faktist Ivar som besegrade Greven och räddade prinsessan. Jag struntar i att Gustaf Åkerblom (Som spelade Ivar) i år är 30 år, jag tycker ändå att Ivar kunde hjälpt de nya barnen med lite information från hans egna upplevelser.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet 26 oktober 2012 kl. 00:06:32
Jag tycker ändå att Ivar skulle varit den enda karaktärer ur Familjen Olsson att medverka i årets kalender och inte Leif, det var ju faktist Ivar som besegrade Greven och räddade prinsessan. Jag struntar i att Gustaf Åkerblom (Som spelade Ivar) i år är 30 år, jag tycker ändå att Ivar kunde hjälpt de nya barnen med lite information från hans egna upplevelser.

Det hade nog vart häftigt. Men som sagt så tog dem den karaktär som överlag var populärast, och det var (tro det eller ej) Leif.

TonyTonka

#28
Citat från: Fantasygold skrivet 26 oktober 2012 kl. 00:40:35
Det hade nog vart häftigt. Men som sagt så tog dem den karaktär som överlag var populärast, och det var (tro det eller ej) Leif.


Leif är inte heller så dum. Hur kan förresten Greven vara med? Han dog ju av julmusten i ettan?


Lade för övrigt till årets julkalender ifall någon gillar den nu till jul  :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Här är en artikel om Gustaf Åkerblom som spelade Ivar. Lägg märke till att på slutet står det"
Gustaf lämnade oss med en cliffhanger, delar av orginalskådisarna från 1996 kommer återvända i TV rutan till jul när SVT visar Mysteriet på Greveholm - Grevens Återkomst."
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3352&grupp=18323&artikel=5277751

Det borde rimligtvis innebära att inte bara Leif återvänder. Om någon mer familjemedlem skulle dyka upp, vem skulle ni vilja se då?  :)


https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D