Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Anders M Olsson

DR TV har lagt upp fem julkalendrar från tidigare år på sin play-tjänst:
https://www.dr.dk/drtv/julekalendere

  • Pagten (2009)
  • Jul på slottet (1986)
  • Jul i Gammelby (1979)
  • Jullerup Færgeby (1974)
  • Vinterbyøster (1973)
Ytterligare några ska tillkomma den 1 december:

  • Tidsrejsen (2014)
  • Nissebanden i Grønland (1989)
  • Bamses julerejse (1996)
Vad jag kan se är de fem som har lagts upp hittills inte geoblockerade, så det går bra att se dem även här i Sverige utan VPN. Samtliga utom Vinterbyøster har danska undertexter.

Erika

#631
Credits till Drömmarnas jul:




Såg också En hederlig jul med Knyckertz (SVT:s julkalender i år) verkar vara geoblockad (det står "Kan bara ses i Sverige"), måste vara första gången det händer (bortsett från julkalendrarna som finns i Öppet arkiv)?

Sabelöga

Houba !

Daniel Hofverberg

#633
Citat från: Erika skrivet  1 december 2021 kl. 04:17:27
Credits till Drömmarnas jul:



Trevligt att C More för en gångs skull har kompletta dubbcredits, som även innefattar regissör, inspelningstekniker och mixtekniker; vilket ju exempelvis Tinkas juläventyr inte hade utsatt. :)

Edit: Nästan komplett, rättare sagt - vem som sjunger ledmotivet framgår inte av dubbcreditsen. Vem är egentligen det...? Någon av de crediterade skådespelarna, eller någon annan?

Att döma av regisserande tekniker och projektledare är det för övrigt uppenbart att den här dubben gjorts av gamla IYUNO Media Group/BTI Studios, vilket nog för övrigt är första gången för C More, då tidigare dubbningar de har beställt har gjorts av SDI Media. Nu har ju som bekant de här två företagen samma ägare, men fungerar fortfarande i praktiken som två skilda företag med olika personal och olika lokaler.

Men vad har de egentligen ställt till med vad gäller ljudspåren på Drömmarnas jul...? Det svenska ljudspåret innehåller förstås svensk dubbning, men det danska ljudspåret innehåller inte den danskspråkiga originalversionen - där finns istället M&E-spåret, d.v.s. endast musik och effektljud helt utan tal. Det är förvisso trevligt, inte minst för att få tillgång till det fina ledmotivet även i instrumental form, men man hade ju velat ha tillgång till originalversionen också...

Till råga på allt är det norska och finska ljudspåret knäpptyst, och där hör jag inte minsta lilla ljud alls. :( Det är mycket möjligt att julkalendern inte har dubbats till norska eller finska, men då borde de ju heller inte ha ljudspår för det.

För övrigt ser jag att även den här gången släpps Drömmarnas jul endast digitalt via TV4 Play och C Mores streamingtjänst, så den sänds inte linjärt på vare sig TV4 eller C Mores linjära kanaler. Varför i allsindar inte vilja nå ut till så många som möjligt vid sådana här "storsatsningar" genom att också sända julkalendern linjärt...?! Det hade väl varit ett logiskt steg för att ta upp konkurrensen med SVT, istället för att Drömmarnas jul för det stora flertalet sannolikt kommer gå relativt obemärkt förbi...

Anders M Olsson

Beträffande Drömmarnas jul så finns inte den titeln i dubbningen. Flickan läser "Julönskningen" när titelskylten visas, så förmodligen hade TV4/C More inte bestämt den svenska titeln när dubbningen gjordes.

- Olivia Hillingsø som spelar huvudrollen som Julie är brorsdotter till Ellen Hillingsø som spelade Ingi i Tinka-serierna.
- Skolläraren Signe spelas av Neel Rønholt, Nille i Tinka-serierna.
- Christian Tafdrup (prins Fileas i Tinka-serierna) har också en roll i serien, men jag såg honom inte i första avsnittet. Förmodligen dyker han upp senare.

Använd följande kommando för att tanka ner första avsnittet för att slippa hackande video:
youtube-dl -f "(bestvideo+bestaudio)[protocol^=http_dash]" "https://www.tv4play.se/program/dr%C3%B6mmarnas-jul/del-1-s%C3%A4song-1/13361274"
Även praktiskt för den som inte abonnerar på C More, men ändå vill slippa reklamen.

Anders M Olsson

På YLE, Finland: (Kräver VPN till Finland om man inte befinner sig där!)

Julefeber (Julfeber) har danskt tal, men svenska och finska undertexter.
Stjernestøv (Stjärnstoft) är dubbad till svenska (finlandssvenska) och har finska undertexter.
Snøfall (Snöfall) är dubbad till svenska (rikssvenska) och har både svenska och finska undertexter.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 december 2021 kl. 10:53:32
På YLE, Finland: (Kräver VPN till Finland om man inte befinner sig där!)

Julefeber (Julfeber) har danskt tal, men svenska och finska undertexter.
Stjernestøv (Stjärnstoft) är dubbad till svenska (finlandssvenska) och har finska undertexter.
Snøfall (Snöfall) är dubbad till svenska (rikssvenska) och har både svenska och finska undertexter.
Snöfall förmodar jag har samma dubbning som tidigare sänts på SVT (gjord av Eurotroll)...?

Men mycket roligt med svensk dubbning på Stjernestøv och svensk text på Julefeber - ingen av dem har ju sänts alls i Sverige, och i Finland brukar de ju sällan eller aldrig satsa på dubbning av julkalendrar. :)


Mindre roligt är dock att Kristiania Magiske Tivolitheater på NRK verkar vara geoblockerad till Norge, till skillnad från de flesta tidigare julkalendrar i Norge som varit öppna i hela världen. :( Får hoppas att det blir lika som ifjol att de tar bort geoblockeringen efter någon dag...

Anders M Olsson

#637
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 december 2021 kl. 11:31:16
Snöfall förmodar jag har samma dubbning som tidigare sänts på SVT (gjord av Eurotroll)...?

Ja, det har den.



Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 december 2021 kl. 11:31:16
Mindre roligt är dock att Kristiania Magiske Tivolitheater på NRK verkar vara geoblockerad till Norge, till skillnad från de flesta tidigare julkalendrar i Norge som varit öppna i hela världen. :( Får hoppas att det blir lika som ifjol att de tar bort geoblockeringen efter någon dag...

Ja, jag kopplade upp mig med VPN till Norge och hämtade ner avsnittet med youtube-dl. Tidigare har man kunnat gå runt blockeringen genom att tanka ner med youtube-dl, men det gick inte längre utan VPN.

gstone

Var kan man se Snöfall och Drömmarnas jul ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall


Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet  1 december 2021 kl. 12:05:38
Var kan man se Snöfall och Drömmarnas jul ?

Snöfall i original, på norska:
https://tv.nrk.no/serie/snoefall

Snöfall
, dubbad till svenska: (Men kräver VPN till Finland.)
https://arenan.yle.fi/1-4007245

Drömmarnas jul på TV4 Play:
https://www.tv4play.se/program/dr%C3%B6mmarnas-jul/
Finns även reklamfritt på C More (om du har abonnemang).



Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 december 2021 kl. 11:39:28
Ja, jag kopplade upp mig med VPN till Norge och hämtade ner avsnittet med youtube-dl. Tidigare har man kunnat gå runt blockeringen genom att tanka ner med youtube-dl, men det gick inte längre utan VPN.
Tråkigt att höra. :(

Fungerar alla VPN-tjänster nu mot NRK, eller hade de börjat blockera en del VPN-tjänster?

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 december 2021 kl. 12:32:16
Snöfall[/b], dubbad till svenska: (Men kräver VPN till Finland.)
https://arenan.yle.fi/1-4007245
Tyvärr verkar SVT inte släppa Snöfall i år igen på SVT Play, som de gjort flera tidigare år. Faktum är att jag inte hittar åt någon nytillkommen julkalender på SVT Play, vare sig svensk eller utländsk, utöver årets svenska och de som "alltid" finns som del av Öppet Arkiv. :(

Anders M Olsson

#642
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 december 2021 kl. 12:45:52
Tråkigt att höra. :(

Fungerar alla VPN-tjänster nu mot NRK, eller hade de börjat blockera en del VPN-tjänster?

Jag har testat Express VPN och Surfshark, och båda fungerar just nu mot både NRK och YLE.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 december 2021 kl. 12:45:52
Tyvärr verkar SVT inte släppa Snöfall i år igen på SVT Play, som de gjort flera tidigare år. Faktum är att jag inte hittar åt någon nytillkommen julkalender på SVT Play, vare sig svensk eller utländsk, utöver årets svenska och de som "alltid" finns som del av Öppet Arkiv. :(

Ja, jag blev besviken över att SVT inte har lagt upp fler julkalendrar utöver dem som ligger mer eller mindre permanent i kategorin "Öppet arkiv". Dessutom har SVT inte ens uppdaterat texten längst upp på julkalendersidan. Där finns fortfarande förra årets presentation: "Streama årets julkalender Mirakel och återse klassiska julkalendrar som Pelle Svanslös, Selmas saga, Mysteriet på Greveholm och Trolltider. "

Speciellt skulle jag vilja se Jakten på tidskristallen som jag tyvärr missade att tanka ner när den fanns på SVT Play i fjol. Den finns visserligen på NRK men då i norskdubbad version. Inte för att jag har några problem att förstå norska, men det känns ändå fånigt att behöva "gå över ån efter vatten" och se en svensk julkalender på norska.

Jakten på tidskristallen är en av de få svenska julkalendrar som inte finns utgiven på DVD, så det går inte att få tag på den där heller.

Marcusen

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 december 2021 kl. 12:45:52
Tråkigt att höra. :(

Fungerar alla VPN-tjänster nu mot NRK, eller hade de börjat blockera en del VPN-tjänster?
Tyvärr verkar SVT inte släppa Snöfall i år igen på SVT Play, som de gjort flera tidigare år. Faktum är att jag inte hittar åt någon nytillkommen julkalender på SVT Play, vare sig svensk eller utländsk, utöver årets svenska och de som "alltid" finns som del av Öppet Arkiv. :(
Tjuvarnas jul finns.

Erika

Jag reagerade också på att speakerrösten sa Julönskningen istället för Drömmarnas jul, tror också TV4/C More bestämde sig sent för vad julkalendern skulle heta på svenska...

Håller också med om TV4 och C More borde visa Drömmarnas jul linjärt, har full förståelse för att man kanske inte "vågade" med de tidigare (dubbade) julkalendrarna av diverse olika anledningar... Men nu när tidningarna t.o.m. tipsar om TV4 (Play) och C More också har en julkalender så kanske det är på tiden att man börjar tänka om? Nu är det för sent, men inför nästa år borde man kosta på sig att visa julkalendern både digitalt och linjärt.