Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vilka svenskdubbade barnfilmer måste man ha, som enbart finns på dvd lr vhs?

Startat av Zenon, 8 april 2017 kl. 12:50:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zenon

Jag har väldigt bra koll på bluray marknaden, och vilket utbud som finns där med svenskdubb.
Men har ingen vidare koll på dvd och vhs!
Finns det ens någon svenskdubbad barnfilm som ej gick från vhs till dvd?
Och vilka dvd är ett måste? Som ej gått vidare till bluray.
Tacksam för svar :)

Richardo

Katten Gustaf tv-serien har inte släppts på Blu-Ray så vitt jag vet, och inte heller de två Digimon-säsongerna eller TV-serien Hamtaro.

Daniel Hofverberg

Det finns mängder av svenskdubbade filmer som bara släppts på VHS, och som inte släppts på DVD i Sverige. Även om man bortser från avsnitt av TV-serier och kortfilmer och bara ser till rena långfilmer, så lär man nog ändå komma upp i några dussin filmer. Ser man på filmer som har släppts på DVD men som inte har samma dubbning som på VHS blir listan ännu längre...

Så finns det också ett flertal exempel på filmer som har släppts på DVD i Sverige, men som där saknar sin svenska dubbning som släppts på VHS. Bl.a. Casper, Djungel-George, Joe - jättegorillan, Familjen Flinta i Viva Rock Vegas, Grinchen - julen är stulen, Den oändliga historien, Den oändliga historien 2, Dr. Dolittle, Saludos Amigos och Tre Caballeros. DVD-utgåvorna av alla dessa har endast engelskt ljudspår med svensk text, medan filmerna har dubbats till svenska och släppts på VHS med svenskt tal. Exakt varför lär vi nog aldrig få något svar på, åtminstone i merparten av fallen...

Och de svenskdubbade filmer som släppts på DVD men inte på Blu-Ray blir en så lång lista att det nog är omöjligt att få någon översikt över...

Zenon

Ingen som kan komma med nå rekommendationer av filmer som enbart kommit på dvd med svenskdubb?

Alexander

Citat från: Zenon skrivet 15 april 2017 kl. 16:17:29
Ingen som kan komma med nå rekommendationer av filmer som enbart kommit på dvd med svenskdubb?

Några rekommendationer:
Landet för längesedan 1- 14
Tummelisa (Endast första DVD utgåvan har svensk tal. Den senaste utgåvan saknar, tror det beror på rättighetsproblem)
Balto 1- 3
Svanprinsessan 1- 6 (När den kommande Svanprinsessan 7 är färdig ska den nog också bara komma ut på DVD i Sverige)
Fievel Resan till Amerika 1- 4
Bartok- en riktig hjälte
Vildkatten Banjo
Hjälp! Jag är en fisk!
Lilla Nemo i drömmarnas land
Prinsen av Egypten
Josef- drömmarnas konung
Vägen till El Dorado
Sinbad
Spirit- Hästen från Vildmarken

Samt några Disney uppföljare och Studio Ghibli filmer.  :)

Hans Tolvaly

Min rekommendation är Don Bluth's Änglahund.
Svenskdubben finns enbart på VHS. Men den svenska dubben överträffar det engelska originalet något avsevärt.
Filmen är dessutom fantastiskt bra. En av Bluth's bästa i min mening.

moviefan

Jag kan verkligen rekommendera

Balto
Rädda Willy
Kalle och Chokladfabriken 2005
Shrek
Sinbad
Kung Fu Panda
Kampen om Kamelot (Det Magiska Svärdet)

Anders M Olsson

Citat från: moviefan skrivet 25 april 2017 kl. 17:41:32
Jag kan verkligen rekommendera

Balto
Rädda Willy
Kalle och Chokladfabriken 2005
Shrek
Sinbad
Kung Fu Panda
Kampen om Kamelot (Det Magiska Svärdet)

Fast när det gäller Kalle och chokladfabriken skulle jag utan att tveka rekommendera 1971 års originalversion istället för plagiatet från 2005. Förutom att den äldre filmen är mycket bättre innehåller den de klassiska sångerna: "The Candy Man", "Golden Ticket", "Pure Imagination" m.fl.

Vill man ha den dubbad på svenska är det i så fall DVD-utgåvan som gäller. Blu-rayutgåvan är enbart textad, inte dubbad. Personligen föredrar jag förstås att se den på engelska med svenska texter.

moviefan


Will Siv

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 april 2017 kl. 06:13:49
Fast när det gäller Kalle och chokladfabriken skulle jag utan att tveka rekommendera 1971 års originalversion istället för plagiatet från 2005. Förutom att den äldre filmen är mycket bättre innehåller den de klassiska sångerna: "The Candy Man", "Golden Ticket", "Pure Imagination" m.fl.

"Plagiat"?  ???

Den är ju baserad på samma bok.


Samlaren

En film som jag vet endast kom på VHS är Snövit - Äventyret fortsätter.

Fred

Tiny Toons sommarlov finns bara på VHS. Dessutom finns det fyra VHSer med totalt åtta avsnitt från serien med svensk dubbning som inte har släppts varken på DVD eller på Blu-ray. Tazmania eller Varning för Taz samt Greve Duckula finns bara på VHS. Utöver det har jag inte jättebra koll men skulle gissa att det finns en hel uppsjö av serier från 1980- och 90-talen som kommit ut på VHS på svenska men som inte har släppts på något annat medium i Sverige.