Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Diagnoser

Startat av gstone, 6 september 2018 kl. 00:17:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Elios skrivet 16 mars 2020 kl. 16:47:17
Jag kanske aldrig förstår mig på folks religion. Men jag angriper ju inte dem för det och tycker inte heller att man ska göra det heller!  >:(

Jo, om den är OND
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios


Lilla My

Citat från: gstone skrivet 16 mars 2020 kl. 15:30:09
Och Religion får man angripa folk över för RELIGION ÄR ETT VAL !

Fast att angripa folk för deras religioner är ju inte rätt, det inser du väl? Det vore som att jag skulle hata, mordhota och trakassera en person bara för att den föredrar vanilj framför choklad...

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 16 mars 2020 kl. 17:15:02
Fast att angripa folk för deras religioner är ju inte rätt, det inser du väl? Det vore som att jag skulle hata, mordhota och trakassera en person bara för att den föredrar vanilj framför choklad...

vanilj ÄR INTE OND
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Sabelöga

#34
Citat från: Lilla My skrivet 16 mars 2020 kl. 17:15:02
Fast att angripa folk för deras religioner är ju inte rätt, det inser du väl? Det vore som att jag skulle hata, mordhota och trakassera en person bara för att den föredrar vanilj framför choklad...
Inte riktigt va.. Den stora skillnaden här är väll ändå att religion till skillnad från vaniljpreferens påverkar liv och kan därav förbättra som förstöra.
Den ska därför heller inte stå oemotsagd och ska kunna kritiseras precis som all annan filosofi.
Houba !

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 16 mars 2020 kl. 17:06:54
Jo, om den är OND

Vad är en ond religion menar du? Kom gärna med några argument kring varför den religionen är ond när du ändå är i farten.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 16 mars 2020 kl. 18:23:22
Vad är en ond religion menar du? Kom gärna med några argument kring varför den religionen är ond när du ändå är i farten.
Jag instämmer - ska man komma med sådana uttalanden, så måste man komma med noggranna motiveringar varför en religion skulle vara ond. Annars börjar man närma sig gränsen till vad som är straffbart att skriva enligt svensk lag.

Att sedan ett mindre antal utövare av religionen skulle kunna betraktas som onda är ju en annan femma, och har ingenting med religionen i sig att göra.

Och som parentes kan jag ju tillägga att om man sett TV-serien The Handmaid's Tale, så skulle man nog lika gärna vilja påstå att kristendomen är ond... ;)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 mars 2020 kl. 20:35:15
Jag instämmer - ska man komma med sådana uttalanden, så måste man komma med noggranna motiveringar varför en religion skulle vara ond. Annars börjar man närma sig gränsen till vad som är straffbart att skriva enligt svensk lag.

Att sedan ett mindre antal utövare av religionen skulle kunna betraktas som onda är ju en annan femma, och har ingenting med religionen i sig att göra.

Och som parentes kan jag ju tillägga att om man sett TV-serien The Handmaid's Tale, så skulle man nog lika gärna vilja påstå att kristendomen är ond... ;)

Jag vill INTE PARTA MER RELIGION  >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: gstone skrivet 16 mars 2020 kl. 23:11:04
Jag vill INTE PARTA MER RELIGION  >:(

Men vad skulle en "ond" religion för dig vara egentligen?  ???

Lilla My

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 16 mars 2020 kl. 18:11:15
Inte riktigt va.. Den stora skillnaden här är väll ändå att religion till skillnad från vaniljpreferens påverkar liv och kan därav förbättra som förstöra.
Den ska därför heller inte stå oemotsagd och ska kunna kritiseras precis som all annan filosofi.

Fast om en person går och yxmördar och säger "jag gjorde det p.g.a. vanilj!" - är det då vaniljens fel? ;) En person kan absolut vara besatt av vanilj såpass att det faktiskt har enorm påverkan på personens liv. Det är fortfarande inte vaniljens fel om personen bestämmer sig för att gå bananas på stan en dag och ha ihjäl människor.

Jag förstår din tanke och har hört den många gånger förut, jag håller bara inte med den. Att en person är ond är inte p.g.a. religionen i sig utan att personen är ond. Religioner är så pass stora grupperingar av människor att det är svårt att säga att en religion i sig är ond eftersom om man t.ex. räknar procent är det en sådan liten procent av folk inom religionen som sysslar med "onda" handlingar. Sedan finns det olika graderingar i en religion, och små grupper inom en religion. Sverige t.ex. räknas fortfarande som ett kristet land trots att otroligt få fortfarande ser sig själva som djupt religiösa. Min poäng är att det är så otroligt luddigt och envist dumt att säga att man judgar folk så fort de säger att de tillhör en viss religion för just den meningen kan innefatta så otroligt många olika typer av religioner och nivåer där i. Att säga "du är muslim/kristen/hindu/religös, därför är du såhär!" är ju dessutom väldigt stereotypiskt. :-\

Sabelöga

Citat från: Lilla My skrivet 17 mars 2020 kl. 12:07:26
Fast om en person går och yxmördar och säger "jag gjorde det p.g.a. vanilj!" - är det då vaniljens fel? ;) En person kan absolut vara besatt av vanilj såpass att det faktiskt har enorm påverkan på personens liv. Det är fortfarande inte vaniljens fel om personen bestämmer sig för att gå bananas på stan en dag och ha ihjäl människor.

Jag förstår din tanke och har hört den många gånger förut, jag håller bara inte med den. Att en person är ond är inte p.g.a. religionen i sig utan att personen är ond. Religioner är så pass stora grupperingar av människor att det är svårt att säga att en religion i sig är ond eftersom om man t.ex. räknar procent är det en sådan liten procent av folk inom religionen som sysslar med "onda" handlingar. Sedan finns det olika graderingar i en religion, och små grupper inom en religion. Sverige t.ex. räknas fortfarande som ett kristet land trots att otroligt få fortfarande ser sig själva som djupt religiösa. Min poäng är att det är så otroligt luddigt och envist dumt att säga att man judgar folk så fort de säger att de tillhör en viss religion för just den meningen kan innefatta så otroligt många olika typer av religioner och nivåer där i. Att säga "du är muslim/kristen/hindu/religös, därför är du såhär!" är ju dessutom väldigt stereotypiskt. :-\
Du har absolut rätt i det du säjer om det inte fanns facit (dvs hela skrifter) som dom religösa säjer sej leva efter som innehåller avskyvärd moral. Som tur är så följer ju dom flesta religösa människor inte dessa böcker utan är bra människor trots allt. Dock så har ju krig startats, folk mördats, och terrordåd begåtts p.g.a. religion, men om det är nog för att i dagens läge att kalla religionen i sej ond, är en annan femma. Poängen är just det att religioner (speciellt dom abrahemitiska) kan ganska lätt användas som förvändning för henska handlingar. Så helt oskyldig kan man aldrig säja att den är.

Dessutom, varför skulle Sverige va ett kristet land? Enligt vem eller vilken definition? Så vitt jag vet så utgör folk som bekänner sej till kristendomen mindre än hälften av befolkningen, och staten har ingen officiellt erkänd religion.
Houba !

Lilla My

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 17 mars 2020 kl. 13:03:44
Dessutom, varför skulle Sverige va ett kristet land? Enligt vem eller vilken definition? Så vitt jag vet så utgör folk som bekänner sej till kristendomen mindre än hälften av befolkningen, och staten har ingen officiellt erkänd religion.

Hade för mig att Sverige i stort fortfarande räknas som ett kristet land, såsom många i Europa. Dock verkar det faktiskt som att Sverige numera räknas som ett sekulärt land, vilket ju bättre passar in i dagens samhälle. Får komma ihåg det! ;D

Sabelöga

Citat från: Lilla My skrivet 17 mars 2020 kl. 13:22:13
Hade för mig att Sverige i stort fortfarande räknas som ett kristet land, såsom många i Europa. Dock verkar det faktiskt som att Sverige numera räknas som ett sekulärt land, vilket ju bättre passar in i dagens samhälle. Får komma ihåg det! ;D
Tänkte väll det ;D
Houba !

Goliat

#43
Religion, jag är uppvuxen kristen, gått över till buddhismen. Jag har sett två delar, blivit uppvuxen i bibelbältet där jag blivit utsatt för en hel del hemska saker "i kristendomens namn". Men även stött på andra som inom svenska kyrkan varit alkoholister, drogmissbrukare som tack vare att de funnit en tro eller hopp i livet lyckats vända allt.

Finns alltid två sidor, sedan kan jag också säga emot om jag inte håller med när folk ska kränka andra på grund av religion, ursprung, hudfärg, sexuell läggning m.m. i någon religions namn. Det är människans påhitt, har man sån hat kanske man ska söka hjälp för det.

Fast detta har inget med autism att göra. Autism är heller inte en ursäkt att kunna få bete sig hur man vill. Men diskutera saker kan man göra, det är bra. :)

Btw, inte riktad åt någon...

Lilla My

Citat från: lost_t3ckn4t skrivet 18 mars 2020 kl. 10:03:33
Religion, jag är uppvuxen kristen, gått över till buddhismen.

Näämen heej! Vi sitter i samma båt ;D