Hej allihopa! Har någon av er någonsin hanterat ett verktyg eller musikinstrument? 
Vilket märkligt ämne! Verktyg och musikinstrument har väl inte så mycket gemensamt?

Men ja, jag har nog använt alla, eller så gott som alla de uppräknade verktygen! Musikinstrument är jag däremot inte så bra på. Jag spelade lite piano och blockflöjt som barn men det är inget jag har fortsatt med. Jag lyssnar däremot gärna på musik!
Exempel på verktyg är följande;
...
- Skiffnyckel
- Sporrskruvmejsel
Vad är "sporrskruvmejsel"? Finns det verkligen något verktyg som heter så? Jag känner till "spårskruvmejsel" och "spärrskruvmejsel". Är det något av dessa du menar?
Jag förmodar att "skiffnyckel" ska vara "skiftnyckel".
- Mätare
Ett väldigt allmänt och luddigt begrepp som inte säger så mycket om man inte vet sammanhanget. Du får nog precisera vad det är du menar.
- Verktygs-Fil
Jag tror inte man brukar säga "verktygs-fil". Det räcker nog med bara "fil" om ordet står i en lista på verktyg. Sen finns det förstås många olika slags filar: Rundfil, bågfil, rasp m.m. Att det inte är filmjölk, fil på en hårddisk eller fil på vägen framgår väl rätt tydligt.

Jag gillar dock endast akustisk musik, alltså gillar jag inte elinstrument, så dessa vill jag helst slippa…
Har du lyssnat på en theremin? Det är förmodligen världens första elektroniska musikinstrument och uppfanns redan för 100 år sen. Det sägs att thereminen är det enda elektroniska instrumentet som får framföras i en symfoniorkester.
Här finns några videor med den ungerska thereminvirtuosen Katica Illényi:
https://youtu.be/lY7sXKGZl2wKanske ändrar du dig när du har hört Katica spela!?