Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Dubbningshemsidan flyttar till ny server

Startat av Daniel Hofverberg, 23 september 2020 kl. 01:50:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 april 2021 kl. 08:36:05
Fråga; varför inte?

Jag menar, en del av dina rollistor här på hemsidan är ju kompletta! (t.ex. Frost, Shrek, ect.) så nog finns det själ att komplettera de andra rollistorna på Dubbningshemsidan...
Jag vill givetvis alltid ha så kompletta creditlistor som möjligt - ju fler rollfigurer, desto bättre.

Men generellt sett brukar jag inte publicera uppgifter som bara framkommit via röstidentifiering, utan bara uppgifter som bekräftats från officiellt håll av filmbolag, dubbningsstudio, regissör, tekniker, skådespelare eller annan inblandad - eller åtminstone att det finns något mer att gå på än bara röstidentifiering. Detta av den enkla anledningen att röstidentifiering lätt kan bli fel, och hur duktig man än är på att känna igen röster finns alltid risken att man hört fel och att det i själva verket inte är som man tror.

Ibland får jag lov att göra undantag till regeln - det gäller bland annat äldre dubbningar, där det helt enkelt inte går att få fram officiellt bekräftade uppgifter. Likaså gör jag undantag om det är någon stor roll som saknas i officiella listor, så att det skulle framstå som onaturligt att denna rollfigur saknas - då är det bättre att chansa med röstidentifiering än att hoppa över en viktig huvudroll, då det skulle leda till så många frågor och irritation kring varför hen saknas.

Men om det gäller mindre biroller i en film/serie ser jag vanligtvis ingen anledning att publicera uppgifter om sådant som enbart bygger på röstidentifiering, då risken är för stor att det blir fel, utan främst uppgifter som bekräftats från officiellt håll - jag kan dock ibland göra undantag om flera personer oberoende av varandra kommer fram till samma röster, eller om det av annan anledning finns starka indikationer på hur det förhåller sig, så att risken är mindre att det blir fel.

Men alla uppgifter du har som bekräftats av dubbningsstudio, regissör, tekniker, översättare, skådespelare eller annan som på något sätt varit inblandad publicerar jag mer än gärna. :)

I fallen med Frost och Shrek har jag fått listor från filmbolagen som faktiskr innehåller samtliga rollfigurer, och i dessa fall publicerar jag givetvis alla uppgifter jag fått. Visserligen kan jag nog misstänka att Disney skickat något internt dokument till mig av misstag, och att det inte var menat att utomstående skulle få en så komplett rollista för Frost, men när jag nu fått det så publicerar jag givetvis det jag fått...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 april 2021 kl. 13:20:28
Jag vill givetvis alltid ha så kompletta creditlistor som möjligt - ju fler rollfigurer, desto bättre.

Men generellt sett brukar jag inte publicera uppgifter som bara framkommit via röstidentifiering, utan bara uppgifter som bekräftats från officiellt håll av filmbolag, dubbningsstudio, regissör, tekniker, skådespelare eller annan inblandad - eller åtminstone att det finns något mer att gå på än bara röstidentifiering. Detta av den enkla anledningen att röstidentifiering lätt kan bli fel, och hur duktig man än är på att känna igen röster finns alltid risken att man hört fel och att det i själva verket inte är som man tror.

Ibland får jag lov att göra undantag till regeln - det gäller bland annat äldre dubbningar, där det helt enkelt inte går att få fram officiellt bekräftade uppgifter. Likaså gör jag undantag om det är någon stor roll som saknas i officiella listor, så att det skulle framstå som onaturligt att denna rollfigur saknas - då är det bättre att chansa med röstidentifiering än att hoppa över en viktig huvudroll, då det skulle leda till så många frågor och irritation kring varför hen saknas.

Men om det gäller mindre biroller i en film/serie ser jag vanligtvis ingen anledning att publicera uppgifter om sådant som enbart bygger på röstidentifiering, då risken är för stor att det blir fel, utan främst uppgifter som bekräftats från officiellt håll - jag kan dock ibland göra undantag om flera personer oberoende av varandra kommer fram till samma röster, eller om det av annan anledning finns starka indikationer på hur det förhåller sig, så att risken är mindre att det blir fel.

Men alla uppgifter du har som bekräftats av dubbningsstudio, regissör, tekniker, översättare, skådespelare eller annan som på något sätt varit inblandad publicerar jag mer än gärna. :)

I fallen med Frost och Shrek har jag fått listor från filmbolagen som faktiskr innehåller samtliga rollfigurer, och i dessa fall publicerar jag givetvis alla uppgifter jag fått. Visserligen kan jag nog misstänka att Disney skickat något internt dokument till mig av misstag, och att det inte var menat att utomstående skulle få en så komplett rollista för Frost, men när jag nu fått det så publicerar jag givetvis det jag fått...

Hur tänker du då med uteslutningsmetoder?

Ett sådant exempel är Tingeling och Legenden om Önskedjuret där det bara är Myrra Malmberg som står angiven under "Övriga röster" och enligt min uppsökning på Behind The Voice Actors så verkar en karaktär saknas i rollistan, nämligen Ivy, så därför borde det rimligtvis innebära att Malmberg spelar Ivy!

Förresten så tycker jag att vi kanske borde diskutera vidare i denna tråd;

www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=2884.15

Steffan Rudvall

För en stund sen när jag skulle logga in på Dubbningshemsidans forum så fick jag den här texten "Dubbningshemsidan håller på att flytta till ny server, och under tiden ligger forumet nere. Tyvärr har allting dragit ut på tiden p.g.a. problem bortom vår kontroll, men vi räknar med att forumet ska fungera igen före kl.20:00 idag."

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 juli 2022 kl. 21:58:25
För en stund sen när jag skulle logga in på Dubbningshemsidan så fick jag den här texten "Dubbningshemsidan håller på att flytta till ny server, och under tiden ligger forumet nere. Tyvärr har allting dragit ut på tiden p.g.a. problem bortom vår kontroll, men vi räknar med att forumet ska fungera igen före kl.20:00 idag."
Det berodde på att jag av säkerhetsskäl uppgraderade forumprogramvaran till den senaste versionen, och då hamnar forumet automatiskt i underhållsläge under en kort period - vilket resulterar i standardmeddelandet jag fyllde i när jag bytte till den nuvarande servern.

TonyTonka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 juli 2022 kl. 21:58:25
"Dubbningshemsidan håller på att flytta till ny server, och under tiden ligger forumet nere. Tyvärr har allting dragit ut på tiden p.g.a. problem bortom vår kontroll, men vi räknar med att forumet ska fungera igen före kl.20:00 idag."

Varför står det "vi" i meddelandet, Dubbningshemsidan drivs väl bara av Daniel?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Anders M Olsson


Daniel Hofverberg

Som ni säkert har märkt har Dubbningshemsidan legat nere ett par timmar. Av okänd anledning började MySQL att fyllas med enormt stora loggfiler - binärloggar som inom loppet av någon timme fyllde 10 GB av disken, tills dess att disken var helt full. :(

Det har tagit mig lite tid att hitta åt vart allt hårddiskutrymme tagit vägen, och sen bli av med loggfilerna och få upp MySQL-servern igen; men nu hoppas jag att allt ska fungera igen. :)

Fortfarande kvarstår dock frågan hur det här egentligen har kunnat hända, och där har jag inget svar. Möjligen något slags enträget hackningsförsök eller DDOS-attack, som gjorde så många försök att hacka sig in i MySQL-databasen så att loggen fylldes med rader om detta...?

Daniel Hofverberg

Nu har det återigen hänt att servern kraschade då MySQL fyllde hela servern med binärloggfiler (binlog) tills allt hårddiskutrymme tog slut... :(

Den här gången upptäckte jag det ganska snabbt, så det blev nog inte mer än max en halvtimme som sajten och e-posten låg nere - men icke desto mindre börjar det bli akut att hitta en lösning på det här problemet, så att servern inte kan krascha på det här sättet...

Daniel Hofverberg

Nu har det återigen hänt att servern dog då hela hårddiskutrymmet blev överfullt av filer vid namn Dubbningshemsidan-bin.000001, Dubbningshemsidan-bin.000002, o.s.v. i MySQL-katalogen tills hela hårddisken blev full... :(

När det väl händer verkar den alltså fortsätta att skapa sådana filer tills det inte finns plats mer, och då kommer förstås heller inte Apache längre att fungera så att ingen sida kommer svara på anrop (så för slutkunder ser det ut som att sidan laddar "för evigt").

Jag har ännu inte lyckats hitta någon förklaring till vad det här beror på, och har därför heller inte lyckats förhindra det. Den här gången satt jag dessbättre vid datorn när det hände, så att jag kunde åtgärda problemet omedelbart - så sajten låg nog inte nere mer än max 10 minuter - men icke desto mindre är det problematiskt och jag skulle verkligen vilja veta vad det beror på och hur man ser till att det inte händer igen...

Steffan Rudvall

Det konstiga är att när forumet låg nere gick det att komma till hemsidan men för mig bara till Svenska röster och creditsavdelningen men där gick det inte att söka på något för då laddade sidan men utan att något hände eller så fick man felmeddelande.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 mars 2023 kl. 21:04:20Det konstiga är att när forumet låg nere gick det att komma till hemsidan men för mig bara till Svenska röster och creditsavdelningen men där gick det inte att söka på något för då laddade sidan men utan att något hände eller så fick man felmeddelande.
Eftersom det var MySQL som kraschade (fyllde hårddisken med filer) är det nog troligt att sidor som inte är beroende av MySQL-databasen fortfarande fungerade - därav fungerade nog startsidan, men forumet, recensioner och flera andra sidor är förstås beroende av en databas och fungerar därmed inte...

Daniel Hofverberg

Och nu har det hänt igen - oklart hur länge sajten legat nere den här gången, då jag inte suttit vid datorn... :(

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 mars 2023 kl. 23:10:32Och nu har det hänt igen - oklart hur länge sajten legat nere den här gången, då jag inte suttit vid datorn... :(
I alla fall sedan i eftermiddags.

Will Siv

Så det var därför jag inte kunde komma in på sidan.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet 29 mars 2023 kl. 23:30:16Så det var därför jag inte kunde komma in på sidan.

Samma med mig här hemma på kvällen.