Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Dataspel

Startat av TonyTonka, 24 maj 2009 kl. 20:35:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jimstrom

#30
Någon som minns Levande Böckers matte äventyr Mattemysteriet: Jakten på den försvunna hjärnan?

Dessa röster minns jag från minnet i alla fall:

Dr. Fuskenstein      - Dick Ericsson
Vladimir Vampyren  - Hasse Jonsson
Harry Hemsk          - Dick Ericsson
Ekvationsmästaren - Mikael Roupé?
Gammelmormor     - ?
Kocken                 - Dick Ericsson
Talgissaren           - ?
Fjällis                  - Hasse Jonsson
Fröken Rosa          - ?
Mumieflickan         - ?
Huvudpersonen     - ?
Radiorösten         - Dick Ericsson
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Experten

Ratchet & Clank: All 4 One

Ratchet - Jesper Salén
Clank - Adam Alsing
Kapten Quark - Dick Eriksson
Doktor Nefarious - Anders Öjebo

Källa: Wikipedia

TonyTonka

Musse - Dagens hjälte

Musse Pigg - Anders Öjebo
Mimmi Pigg - Lizette Pålsson
Långben - Johan Lindqvist
Kalle Anka - Andreas Nilsson
Kajsa Anka - Marie Kühler
Svarte-Petter - Stephan Carlsén
Ludwig von Anka - Gunnar Uddén
Lovisa Lunch - Birgitta Fernström
Jack - Bo Maniette
Cissi - Frida Nilsson
Herr Myntström - Bo Maniette
Granne - Fredrik Hiller

Övriga Röster: Pierre Lindstedt, Johan Svensson, Johan Wilhemsson, Stefan Berglund, Daniel Bergfalk

Någon som vet om Disney godkänner rösterna även i datorspelen?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Ett småkrypsliv

Samma röster som i filmen

Tre stora grisar

Berättaren - Hans Lindgren
Dogge & Dagge - Magnus Rongedal
Torsten - Ole Ornered
Vargen - Mikael Ahlberg (fast låter som Steve Kratz)
Pappa - Hans Wahlgren
Mamma - Eva Bysing
Polismannen - Stephan Carlsén
Poliskvinnan - Eva Bysing
Rödluvan - Eva Widgren

Woodii - Den svarta diamanten

Leo Hallerstam
Gunnar Ernblad

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Bolibompa - Drakens hus

Ika Nord (Draken)
Vanna Rosenberg (Kossan)
Robert Gustafsson (Älgen)
Johan Ulvesson (Albatrossen)
Pelle Karlberg (Trädgårdsmästare Sune och Kalven)

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elias Prenbo


TonyTonka

Citat från: Elias Prenbo skrivet 14 januari 2016 kl. 20:17:23
Du menar väl Hans Lindgren?

Nix, jag menar Gunnar Uddén.  Det är han som står i röstlistan i spelet, och Sorken låter inte som Hans Lindgren. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elias Prenbo

Citat från: TonyTonka skrivet 17 januari 2016 kl. 20:55:23
Nix, jag menar Gunnar Uddén.  Det är han som står i röstlistan i spelet, och Sorken låter inte som Hans Lindgren. ^^
Så konstigt, jag var nästan 100 på att det var Hans Lindgren som spelade Sorken, för jag tyckte att det lät som jag är van vid (jag har iallafall svårt att tänka mig någon annan än Hans Lindgren i den rollen) och Sorken har alltid spelat Hans Lindgren, ja iallafall så länge han levde och var aktiv som skådespelare (i "Små Äventyr med Nalle Puh" spelades han iallafall av Bert-Åke Varg), detta var en enorm förvåning för mig.

TonyTonka

Scooby-Doo och fallet med den stygga stendraken:

Scooby-Doo - Steve Kratz
Shaggy - Fredrik Dolk
Velma - Annica Smedius
Daphne - Annelie Berg Bhagavan
Fred - Peter Sjöquist

Övriga röster: Louise Raeder, Torsten Wahlund, m.fl

Dubben gjordes tydligen av PangStudios.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elias Prenbo

Jag hittade ganska nyligen några klipp ur ett Aladdin PC spel på svenska på YouTube och jag hörde Myrra Malmberg som Jasmine, Nils Eklund som Sultanen och Bo Maniette som Jafar.

Men jag tyckte att Aladdin och Anden lät annorlunda, det lät inte alls som jag är van vid, det lät inte som Dan Ekborg eller Peter Jöback, vet någon vilka rösterna tillhör?

Jag undrar dock vem som gör Nasira.

Jag har också sett spelet Disney Villains Revenge på YouTube (dock på engelska), så jag har en liten fråga: har det spelet någonsin släppts i Sverige och isåfall, vilka gör rösterna där?

TonyTonka

Citat från: Elias Prenbo skrivet 10 oktober 2016 kl. 16:04:29
Jag hittade ganska nyligen några klipp ur ett Aladdin PC spel på svenska på YouTube och jag hörde Myrra Malmberg som Jasmine, Nils Eklund som Sultanen och Bo Maniette som Jafar.

Men jag tyckte att Aladdin och Anden lät annorlunda, det lät inte alls som jag är van vid, det lät inte som Dan Ekborg eller Peter Jöback, vet någon vilka rösterna tillhör?

Jag undrar dock vem som gör Nasira.

Jag har också sett spelet Disney Villains Revenge på YouTube (dock på engelska), så jag har en liten fråga: har det spelet någonsin släppts i Sverige och isåfall, vilka gör rösterna där?

Nu kan jag inte svära på något, men jag är ganska säker på att Disney Villains Revenge inte släppts i Sverige. Men som sagt kan jag mycket väl ha fel.

Vad gäller Aladdin: Nasiras Hämnd så hittade jag ett klipp där figurerna du nämner medverkar:


https://www.youtube.com/watch?v=NLx9o1AkYR0

Nasiras röst påminner lite om Maria Weisby, men då KM Studio brukar ligga bakom dubbningen av spelen som släpptes under tidsperioden som spelet släpptes i, så tror jag att sannolikheten att det är hon är ganska liten. Andens röst lät bekant, men jag kan tyvärr inte placera den. Jag kanske bara inbillar mig, men jag tycker att Andens röst låter lite elektronisk på något sätt. Jag är dock 95% säker på att det är Linus Wahlgren som gör rösten till Aladdin.

Kanske någon annan kan kolla på klippet och identifiera Nasira och Andens röster?  ???

Jag fixade förresten några klipp med Gunnar Uddén som Sorken ur Nalle Puh: Skolstart om du vill lyssna på hur han låter i rollen. :)

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elias Prenbo

Ja, nu hör jag att det inte var Hans Lindgren. Det där att jag fick för mig att det var Hans Lindgren var kanske för att det var flera år sedan jag senast spelade det spelet och då hade jag inte så mycket kunskap om skådespelare och dubbare som jag har idag.

Det är såhär att jag är född 1996-07-26 och när jag var liten var jag inte så kunnig om de intressen jag har idag: djur och Disney, men senare började jag änvända mig av internet och så fortsatte jag 2007 och framåt och läste och lärde mig mer och mer om både djur och Disney, så idag har jag mycket kunskap om det och så har jag också sedan årsskiftet 2012/2013 även lärt mig en del om tecknade filmer som INTE är Disney (bland annat DreamWorks, Don Bluth, Warner Bros och lite till). På sensommaren 2014 började jag även med stort intresse för dubbningar. Ja, jag lär mig allt mer och mer hos både djur, Disney och dubbningar och när man tillslut har läst något tillräckligt mycket så är man van vid det.

Hursomhelst så vill jag minnas att Sorken inte allt har så mpnga dialoger i just det spelet, så det kanske var därför som han gjordes av Gunnar istället för Hans.

Jag gissar iallafall att spelet borde ha gjorts ca 2001-2002, då det bland annat var Thomas Hellberg som gjorde Tiger då (som blev utbytt till Rolf Lydahl inför Nasses Stora Film 2003 och numera är den nuvarande rösten), plus att Nalle Puh gjordes av den numera bortgågne Guy De La Berg (som gjorde rollen från 2000 fram till 2010/2011 och byttes ut till Jan Jönsson till Nalle Puhs Film Nya Äventyr i Sjumilaskogen 2011). Illafall så gjordes Kanin, som vanligt (sedan 1988) av Charlie Elvegård. Uggla gjordes av Gunnar Uddén, som var Ugglas röst ca 2000-2005, innan han 2011 blev utbytt till Per Svensson. Pontus Gustafsson gjorde även Nasse 2000-2003 och idag görs han av Mikael Blomqvist. Ior gjordes också av Benke Skogholt, som gjort rollen sedan Tigers Film 2000.

Alexander

Håller med dig, Elias. Har själv mycket mer kunskap om dubbning nu än vad jag hade när jag var mindre.

När jag var liten trodde jag att alla skådespelarna spelade in samtidigt och pratade med varandra. Dessutom trodde jag att varje figur hade sin egen skådespelare och hade ingen annan om deras talanger att ändra rösten och spela flera stycken.  :)

Elias Prenbo

Jag håller just nu på att kolla på hela spelet Aladdin Nasiras Nämnd på YouTube och så hör jag Anders Öjebo som Jago.

PS: jag vill förresten säga att i början så hör jag Razouls röst ("Den där råttan Aladdin bor i det här skyffet, HITTA HONOM!") i början av spelet och jag undrar vem det kan vara.

Nu är det så att i första Aladdin-filmen så vet jag att Razoul görs av Micke Dubois, i Jafars Återkomst görs han av Hasse Andersson och i Aladdin och Rövarnas Konung görs han av Johan Hedenberg (som även gör rollen i TV-serien), jag tycker inte alls att rösten är det minsta lik varesig Micke eller Hasse, så jag skulle gissa på Johan, men jag kan ha fel.

Förresten så undrar jag även nu vilka som gör rösterna i Djungelboken Dansande Actionspel. Den enda jag minns med säkerhet är att Bertil Engh var Kung Louie, då jag lätt känner igen hans insats i den rollen och minns att han lät exakt så, men de andra rösterna minns jag tyvärr ärligt talat inte exakt hur de lät.

Christer

Ja det är Johan Hedenberg.