Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Pettson och Findus på nya äventyr (Pettersson und Findus, Staffel 3)

Startat av Mathilda Gustafsson, 6 juli 2023 kl. 22:23:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 september 2023 kl. 08:42:56Några sekunder innan Svenska röster listas Voices så det var bara en miss från min sida. Förklar ju dock varför jag inte kände igen någon av dem.
Lätt att bli lurad... Jo, av någon märklig anledning har förtexter och eftertexter engelsk bildversion med utsatta engelskspråkiga dubbcredits; trots att det är en tysk produktion. Man kan ju undra varför...? Är dubbningen gjord utifrån den engelska dubbningen och inte det tyska originalet...?

Då jag är på jobbet har jag inte haft möjlighet att se på avsnittet än, men vi bör väl kunna anta att de svenska rösterna anges i storleksordning; så att Emilia Sagvik spelar Findus och Per Eggers spelar Pettson...?
(Jag har dock ingen erfarenhet av Emilia Sagviks röst, så säker kan jag inte vara - hon var ju med även i
Spider-Man: Across the Spider-Verse, men där var hon bara crediterad som "Övriga röster" varför det inte är så lätt att veta hur hennes röst låter...)


Gustav Jonsson

Vad heter den här serien på svenska? SVT Play kallar den bara Pettson och Findus medans bildversionen säger Pettson och Findus på nya äventyr

Daniel Hofverberg

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 28 september 2023 kl. 09:27:45Vad heter den här serien på svenska? SVT Play kallar den bara Pettson och Findus medans bildversionen säger Pettson och Findus på nya äventyr
Ja, SVT verkar ha lite svårt att komma överens med sig själva om vad serien egentligen heter... ;)

På finländska YLE heter den i alla fall genomgående Pettson och Findus.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 september 2023 kl. 10:01:22Ja, SVT verkar ha lite svårt att komma överens med sig själva om vad serien egentligen heter... ;)

På finländska YLE heter den i alla fall genomgående Pettson och Findus.
Dessutom har de inte ens samma titlar även om de är på svenska (YLE och SVT)

FabulousSloth

Intressant att de nya filmerna och serien görs i Tyskland.
(Det finns ju flera andra filmer som har animerats i utomlands också.)
Profilbild av SundaysPlayzone.

Steffan Rudvall

Citat från: FabulousSloth skrivet  3 oktober 2023 kl. 18:27:48Intressant att de nya filmerna och serien görs i Tyskland.
(Det finns ju flera filmer som har animerats i andra länder också.)
De flesta filmatiseringarna av Pettson och Findus är ju samproduktioner. Men den här nya säsongen verkar vara helt tysk till skillnad från de tidigare.

FabulousSloth

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 juli 2023 kl. 02:20:45Jag har kollat, och säsong 3 av Pettson och Findus har en finlandssvensk dubbning. Det förstärker ju misstankarna att den säsongen sannolikt inte har sänts/släppts i Sverige, även om jag i och för sig inte vet vilken dubbning som säsong 1 och 2 hade i Finland (som ju tyvärr inte finns på svenska på YLE Arenan för tillfället).

De dubbcredits som står utsatta efter sluttexterna är följande:

Översättning:
Mirva Öhman

Svenska röster:
Stella Laine
Frank Skog
Anna Hultin
Peter Kanerva
Marika Westerling
Nina Hukkinen
Edith Holmström
Aaro Wichmann
Nina Palmgren

Svensk version:
Uptempo - Giving Voice To Your Stories Since 1986

Det här verkar vara dubbningsstudion ifråga:
https://uptempo.fi/en/

Vågar vi gissa att rösterna står utsatta i storleksordning, så att Stella Laine spelar Findus och Frank Skog spelar Pettson...? Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Stellas röst och den här serien står inte med på hennes webbsida, men Findus låter som en vuxen kvinna som förställt rösten en smula så det känns rimligt att det kan vara hon.
Skulle vara intressant att höra hur det låter! :D
Profilbild av SundaysPlayzone.

FabulousSloth

#23
Har kollat på några avsnitt nu på SVT Play och gillar det! :)
Karaktärerna är likadana som i filmerna jag växte upp med (menar att de inte har ändrat/lagt till något), fortfarande lika kul med mucklorna i bakgrunden.
Är glad att det är cel-shading som liknar 2D och inte "vanliga" 3D-modeller.
"Nya rösten" till Findus påminner lite om rösten i de "gamla" filmerna, men såklart lite ljusare.
Profilbild av SundaysPlayzone.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 oktober 2023 kl. 18:29:42De flesta filmatiseringarna av Pettson och Findus är ju samproduktioner. Men den här nya säsongen verkar vara helt tysk till skillnad från de tidigare.
Är inte de senare långfilmerna (spelfilmerna) också helt och hållet tyska produktioner?

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 oktober 2023 kl. 20:26:19Är inte de senare långfilmerna (spelfilmerna) också helt och hållet tyska produktioner?
Jo du har rätt, men jag har för mig att Nordqvist själv är inblandad i någon av dem också.

Sabelöga

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 oktober 2023 kl. 20:30:34Jo du har rätt, men jag har för mig att Nordqvist själv är inblandad i någon av dem också.
Bara den första - Roligheter ;) 
Houba !

E

Jag skulle gissa att antingen Beatrice Järås eller Sharon Dyall är Bedas röst. Var det inte förresten ganska längesen som Beatrice medverkade i en dubbning? Jag tror Sommarlägret var senaste hon var med i eller har jag fel?

gstone

Citat från: E skrivet 16 oktober 2023 kl. 16:00:23Jag skulle gissa att antingen Beatrice Järås eller Sharon Dyall är Bedas röst. Var det inte förresten ganska längesen som Beatrice medverkade i en dubbning? Jag tror Sommarlägret var senaste hon var med i eller har jag fel?
Undrar hur det kommmer sig att Beatrice Järås dubbade igen ?

Fick hon ett ovanligt "generöst" lön erbjudanden ;D  ???
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Erika

Citat från: E skrivet 16 oktober 2023 kl. 16:00:23Jag skulle gissa att antingen Beatrice Järås eller Sharon Dyall är Bedas röst. Var det inte förresten ganska längesen som Beatrice medverkade i en dubbning? Jag tror Sommarlägret var senaste hon var med i eller har jag fel?
Hon var även med i Heidi och Bangarang, tror båda dubbades efter Sommarlägret.