Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 10 augusti 2022 kl. 23:50:48Det finns någon dålig göteborgsdubbning av Snobben också där medverkar inte heller någon skådespelare
Den är inte så dålig, Eurotrolls dubbning är ju dock bättre.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 10 augusti 2022 kl. 21:52:31Även DVD-dubben av The All-New Dennis the Menace kan man kategorisera på samma sätt, utgiven av samma bolag. Såg faktiskt den på en DVD jag hittade begagnad i Västervik i år, och blev paff när jag hörde någon random göteborgare med bristande inlevelse som Farbror Nilsson istället för Peter Harryson.

Den kanske inte är fullt lika illa som det exemplet du tog upp, men men... för att inte tala om att man också kunde höra de engelska originalrösterna i bakgrunden då och då.
Ja, DVD-dubben av The Incredible Dennis the Menace/The All-New Dennis the Menace är verkligen allt annat än bra. Inte riktigt lika illa som den lektordubbade Stålmannen, men likväl allt annat än behaglig - och får Sun Studios dubbningar av Turtles och Dastardly & Muttley att framstå som oförglömliga mästerverk som förtjänar Nobelpris i jämförelse... ;)

Det blir riktigt skrattretande om man dessutom betänker Film-Factorys skryt på deras egen webbsida, innan de gick i konkurs:
"Alla dubbar görs av Nordens mer välrenommerade dubbstudior som garanterar kvalitén."

Det är nästan så man måste börja undra om uttalandet var ironiskt menat...? ::)


Det finns ju dock en riktigt bra dubbning av The All-New Dennis the Menace också, som sändes på FilmNet 1995 - 1996 och som Eurotroll producerade. Jag har alla 13 avsnitt av den serien inspelade från FilmNet, om det skulle vara av intresse för någon. :)

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 10 augusti 2022 kl. 23:50:48Det finns någon dålig göteborgsdubbning av Snobben också där medverkar inte heller någon skådespelare
Jag tycker inte det är något fel med Gothenburg Sounds dubbning av Snobben. Det är kanske inte många kändisar med, men de flesta gör ganska bra ifrån sig och har inte direkt dålig inlevelse - och när det i Snobben faktiskt ska röra sig om barn är det väl inte så konstigt att riktiga barn gör rösterna...?

Mathilda Gustafsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 augusti 2022 kl. 00:03:22Den är inte så dålig, Eurotrolls dubbning är ju dock bättre.
Den är skev alla bara pratar göteborgska

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 11 augusti 2022 kl. 01:27:48Den är skev alla bara pratar göteborgska
När det är Göteborgare som medverkar och dubbningen spelades in i Göteborg, så är det väl inte så konstigt om alla talar göteborgska...?

Och det är väl inget fel med det, finns det något som säger att alla dubbningar måste vara på stockholmska...?

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 augusti 2022 kl. 01:29:38När det är Göteborgare som medverkar och dubbningen spelades in i Göteborg, så är det väl inte så konstigt om alla talar göteborgska...?

Och det är väl inget fel med det, finns det något som säger att alla dubbningar måste vara på stockholmska...?
Det är bara väldigt konstigt att höra när man är van att i svenska dubbningar förekommer väldigt lite dialekter

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 11 augusti 2022 kl. 01:30:29Det är bara väldigt konstigt att höra när man är van att i svenska dubbningar förekommer väldigt lite dialekter
Förvisso, men då är det väl alla dubbningar som är "fel på"; för det finns ju egentligen ingen som helst anledning att de flesta rollfigurer i alla dubbningar ska tala stockholmska...
(Men dock tyvärr ett svårlösligt problem rent praktiskt, när alla nu verksamma studior finns i Stockholm)

Racnar

#576
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 augusti 2022 kl. 01:35:56Förvisso, men då är det väl alla dubbningar som är "fel på"; för det finns ju egentligen ingen som helst anledning att de flesta rollfigurer i alla dubbningar ska tala stockholmska...
(Men dock tyvärr ett svårlösligt problem rent praktiskt, när alla nu verksamma studior finns i Stockholm)
Det är inte så svårlösligt de har väldigt många människor som emigrerat till Stockholm från runt om i landet

Mathilda Gustafsson

Citat från: Racnar skrivet 11 augusti 2022 kl. 01:39:40Det är inte så svårlösligt du har väldigt många människor har emigrerat till Stockholm från runt om i landet
Det de ansvariga som inte väljer att anlita dem

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 augusti 2022 kl. 01:12:22Det finns ju dock en riktigt bra dubbning av The All-New Dennis the Menace också, som sändes på FilmNet 1995 - 1996 och som Eurotroll producerade. Jag har alla 13 avsnitt av den serien inspelade från FilmNet, om det skulle vara av intresse för någon. :)
Gärna det, chansen att den sänds igen på TV är väldigt liten, så det vore kul att få se den. :)
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 11 augusti 2022 kl. 08:39:58Gärna det, chansen att den sänds igen på TV är väldigt liten, så det vore kul att få se den. :)
Ja, förmodligen lär väl TV-dubben av The All-New Dennis the Menace lida av samma rättighetsproblem som det mesta annat från FilmNet, så chansen att den sänds eller används igen lär ju som sagt vara ytterst liten... :(

Jag ska försöka leta fram mina DVD-skivor och lägga upp digitaliseringarna på Archive.org. Det här är ju i alla fall inget som Warner Bros. eller Disney äger, så sannolikheten borde vara hyfsad att VHS-rippar av en sådan här serie får vara kvar. :)

MOA

Citat från: Lillefot skrivet 10 augusti 2022 kl. 23:43:41Inte vet jag, men allt jag kan säga dig är att den dubbningen får både Sun Studios kassa dubbning av Turtles, samt VHS-dubben av Super Mario Bros. Super Show att framstå som mästerverk i jämförelse.
Då måste jag också se den

Lillefot

Citat från: MOA skrivet 11 augusti 2022 kl. 10:40:09Då måste jag också se den
Jag kan fixa lite ljudklipp från den åt dig, när jag får möjlighet.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

MOA

Citat från: Lillefot skrivet 11 augusti 2022 kl. 11:00:49Jag kan fixa lite ljudklipp från den åt dig, när jag får möjlighet.
Tack så mycket kära Lillefot,du gör oss alla en tjänst

Marcusen

Jag vill gnälla på att jag aldrig gick och såg Sagan om Ringen filmerna på bio. Jag trodde de skulle vara dåliga men sen så såg jag dem på TV eller hos någon kompis minns inte och de var jättebra. Så nu gnäller jag på mig själv för att jag inte gick och såg dem på bio!

Steffan Rudvall

Citat från: Marcusen skrivet 11 augusti 2022 kl. 15:56:05Jag vill gnälla på att jag aldrig gick och såg Sagan om Ringen filmerna på bio. Jag trodde de skulle vara dåliga men sen så såg jag dem på TV eller hos någon kompis minns inte och de var jättebra. Så nu gnäller jag på mig själv för att jag inte gick och såg dem på bio!
Du behöver inte gnälla om det, filmerna börjar snart visas på Nordisk Film Bio i Malmö.