Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Sammanställning över rollfigurers svenska röster genom tiderna (diskussionstråd)

Startat av Disneyfantasten, 5 januari 2020 kl. 21:28:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 18 mars 2022 kl. 17:15:41
Sluta säga att det är Hans Gustafsson som gör petter i Ett Gott skrat när det helt klart är Jan Koldenius >:(
Det tycker du, Men bevisligen stämmer det ju inte om man bara lyssnar så hör man vem det är. Fast det betyder ju inte att Jan inte kan ha spelat Petter i andra sammanhang.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 mars 2022 kl. 17:19:17
Det tycker du, Men bevisligen stämmer det ju inte om man bara lyssnar så hör man vem det är. Fast det betyder ju inte att Jan inte kan ha spelat Petter i andra sammanhang.

Precis, så du får sluta envisa dig Gstone annars får du ta konsekvenserna.

Jag kan eventuellt fråga Jan Koldenius om han spelat Petter vid något tillfälle.

gstone

Citat från: TonyTonka skrivet  5 januari 2020 kl. 21:42:23


Svarte Petter

Björn Gedda - Originaldubbningen av Musses Julsaga
Stephan Karlsén - En kortfilmssamling på 1980-talet, och senare vid diverse sammanhang mellan omkring 1993-2004.
Carl-Johan Rehbinder - Ett avsnitt av DuckTales
Per Sandborgh - Ett avsnitt av DuckTales
Hasse Jonsson - Ett avsnitt av DuckTales
Gunnar Ernblad - Ett avsnitt av DuckTales
Ulf Källvik - Musiksagan "Kalle Ankas hundtvätt"
Hans Gustafsson - En handfull kortfilmer från tidigt 90-tal.
Roger Storm - Minst två kortfilmer.
Anders Lönnbro - Långbens galna gäng, har även hört att han ska göra rollen i minst en kortfilm.
Benke Skogholt - De flesta sammanhang sedan 2004.
Jan Åström - Musse Piggs Underbara Värld från 2020.
Johan Hedenberg - Omdubbningen av gamla DuckTales

Då återstår Jan Koldenius som felaktigt står angiven som Petters röst i kortfilmen "Musse Pigg åker tåg", där det i själva verket är Hans Gustafsson som är rösten. Det är oklart om Jan Koldenius någonsin har gjort rösten till Svarte Petter.



Nej det är Jan Koldenius,
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  3 april 2022 kl. 20:26:33
Nej det är Jan Koldenius,

Nu får du ändå ge dig!

Både Jan Koldenius och Hans Gustafsson har säregna röster och en sådan röst har inte Jan Koldenius, det är definitivt Hans Gustafsson!

Så sluta säga sådana saker, det är riktigt tröttsamt!

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  3 april 2022 kl. 20:26:33
Nej det är Jan Koldenius,
Förlåt men om du tycker att det är Jan så måste du vara döv det hörs hur klart som helst att det är Hans. Sen så verkar ju creditslistan som finns efter kortfilmen på DVD inte ens stämma överens med själva kortfilmen. Så varför envisas om att en creditslista som är för något annat har rätt?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  3 april 2022 kl. 20:26:33
Nej det är Jan Koldenius,
Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 april 2022 kl. 20:39:04
Förlåt men om du tycker att det är Jan så måste du vara döv det hörs hur klart som helst att det är Hans. Sen så verkar ju creditslistan som finns efter kortfilmen på DVD inte ens stämma överens med själva kortfilmen. Så varför envisas om att en creditslista som är för något annat har rätt?
Ärligt talat var det för länge sedan jag såg den aktuella kortfilmen för att minnas hur rösten lät, men jag ska kolla upp saken och själv lyssna och jämföra med annat - och drar jag samma slutsats som du och Disneyfantasten så ändrar jag i creditsen på Dubbningshemsidan. :)

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 april 2022 kl. 20:44:07
Ärligt talat var det för länge sedan jag såg den aktuella kortfilmen för att minnas hur rösten lät, men jag ska kolla upp saken och själv lyssna och jämföra med annat - och drar jag samma slutsats som du och Disneyfantasten så ändrar jag i creditsen på Dubbningshemsidan. :)
Om du blir lite osäker så är det en bra idé att jämföra med Torulf från Bumbibjörnarna.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 april 2022 kl. 21:00:16
Om du blir lite osäker så är det en bra idé att jämföra med Torulf från Bumbibjörnarna.

Och Svinpäls i Piff & Puff Räddningspatrullen.

Zebastian

Jag vill bara att säga att jag tror att Hans faktiskt varit officiell röst för Svarte Petter ett tag eftersom att det även verkar vara han som gör honom i Här kommer Musse.

gstone

I ett gott skratt är det i alla fall  Jan Koldenius och inte Hans Gustafsson. >:(



[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  3 april 2022 kl. 22:32:42
I ett gott skratt är det i alla fall  Jan Koldenius och inte Hans Gustafsson. >:(
Det får du gärna tro, det stämmer dock inte. Hela creditlistan som kommer efter den kortfilmen stämmer inte för filmen ens.

gstone

Det  var vist inte fall  Jan Koldenius  som spelade petter utan Hans Gustafson.

Koldenius berättade själv  det för mig:D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Det var vist en lögn :(

Så jag åter gör till min ståndepukt

Det är Jan Koldenius som gör Petter i Ett gott skratt !! >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.


Steffan Rudvall

Det här kan väl Gstone lyssna på...