Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vaiana (Moana) - Live-actionversion

Startat av gstone, 3 april 2023 kl. 19:42:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Live action Vaiana kommer visas på bio 2025.

https://collider.com/moana-live-action-release-date/

Det är ju i alla fall bra att den kommer på bio.

Då kaknse det finns en chanes att den även kommer på Blu Ray. ;)

Fast fyiska media kankse inte finns klvar år 2025 förstås :-\
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

#31
Citat från: gstone skrivet 13 juni 2023 kl. 19:06:41Live action Vaiana kommer visas på bio 2025.

https://collider.com/moana-live-action-release-date/

Det är ju i alla fall bra att den kommer på bio.

Då kaknse det finns en chanes att den även kommer på Blu Ray. ;)

Fast fyiska media kankse inte finns klvar år 2025 förstås :-\

Men kom igen, då är ju filmen inte ens 10 år.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 juni 2023 kl. 19:45:48Men mom igen, då är ju filmen inte ens 10 år.
Jag håller med, det känns lite desperat och/eller ogenomtänkt att göra en live-actionversion av Vaiana så snabbt.

Men det beror väl lite på vilken målgrupp man vänder sig till - har man tänkt sig att vända sig till en mer vuxen målgrupp (d.v.s. ungefär som Disney gjorde med Mulan) kan det finnas en poäng med att göra en live-actionfilmatisering, i och med att de flesta vuxna inte ämnar till att se animerade filmer utan sina (eventuella) barn; då det fortfarande råder en allmän (miss)uppfattning om att animerade filmer uteslutande är barnfilmer. Alltså kommer de flesta vuxna som inte har barn inte att ha sett Vaiana, varför det kan finnas marknad för en live-actionversion riktad till en mer vuxen eller åtminstone tonårig publik.

Har man däremot tänkt sig att göra live-actionversionen riktad till barn eller familjer så känns det tämligen meningslöst - bland den målgruppen har ju de flesta redan sett den animerade filmen, och har (gissningsvis) knappast något större intresse av att se en "otecknad" version av samma handling...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juni 2023 kl. 21:56:40Jag håller med, det känns lite desperat och/eller ogenomtänkt att göra en live-actionversion av Vaiana så snabbt.

Men det beror väl lite på vilken målgrupp man vänder sig till - har man tänkt sig att vända sig till en mer vuxen målgrupp (d.v.s. ungefär som Disney gjorde med Mulan) kan det finnas en poäng med att göra en live-actionfilmatisering, i och med att de flesta vuxna inte ämnar till att se animerade filmer utan sina (eventuella) barn; då det fortfarande råder en allmän (miss)uppfattning om att animerade filmer uteslutande är barnfilmer. Alltså kommer de flesta vuxna som inte har barn inte att ha sett Vaiana, varför det kan finnas marknad för en live-actionversion riktad till en mer vuxen eller åtminstone tonårig publik.

Har man däremot tänkt sig att göra live-actionversionen riktad till barn eller familjer så känns det tämligen meningslöst - bland den målgruppen har ju de flesta redan sett den animerade filmen, och har (gissningsvis) knappast något större intresse av att se en "otecknad" version av samma handling...
Om den dubbas och är en musikal kommer ge den en hedlig chanes :)
 
Det kan ju inte skada att vara optimistisk :D
 
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 13 juni 2023 kl. 22:08:35Om den dubbas och är en musikal kommer ge den en hedlig chanes :)
 
Det kan ju inte skada att vara optimistisk :D
 

Då kan jag säga att de två Dalmatiner-filmerna med Glenn Close är riktigt bra (i och för sig, det har jag ju sagt förut).

Bland de som hade premiär under 2010/2020-talen tycker jag att Berättelsen om Askungen är ganska bra för till skillnad från många av de som gjordes efter den så känns den inte som någon 1:1 nyinspelning utan skiljer sig tillräckligt från den tecknade för att inte kännas som samma sak plus att man tydligt ser att (nästan) alla miljöer är verkliga.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juni 2023 kl. 21:56:40Jag håller med, det känns lite desperat och/eller ogenomtänkt att göra en live-actionversion av Vaiana så snabbt.

Men det beror väl lite på vilken målgrupp man vänder sig till - har man tänkt sig att vända sig till en mer vuxen målgrupp (d.v.s. ungefär som Disney gjorde med Mulan) kan det finnas en poäng med att göra en live-actionfilmatisering, i och med att de flesta vuxna inte ämnar till att se animerade filmer utan sina (eventuella) barn; då det fortfarande råder en allmän (miss)uppfattning om att animerade filmer uteslutande är barnfilmer. Alltså kommer de flesta vuxna som inte har barn inte att ha sett Vaiana, varför det kan finnas marknad för en live-actionversion riktad till en mer vuxen eller åtminstone tonårig publik.

Har man däremot tänkt sig att göra live-actionversionen riktad till barn eller familjer så känns det tämligen meningslöst - bland den målgruppen har ju de flesta redan sett den animerade filmen, och har (gissningsvis) knappast något större intresse av att se en "otecknad" version av samma handling...

Ja, just det där att animerade filmer bara är för barn är en missuppfattning och mentalitet som jag helt är emot, det finns många animerade filmer (både från Disney och andra företag) som är uppbyggda på ett sätt att de håller väl än idag och är värda att ses flera gånger om och går att uppskatta även i vuxen ålder.

Talar man om serier som är 100% barnriktade så är det väl snarare serier som Pingu, Postis Per, m.fl.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 13 juni 2023 kl. 22:08:35Om den dubbas och är en musikal kommer ge den en hedlig chanes :)
 
Det kan ju inte skada att vara optimistisk :D
Jag kommer säkerligen att se filmen förr eller senare oavsett vilket, men däremot är jag betydligt mer skeptisk till att se den på bio. Om inte Vaiana får ovanligt bra kritik, så blir det nog att vänta tills den släpps på Disney+, så man kan se den utan att lägga ner pengar (och utan att Disney får in pengar, ifall den nu inte är bra)...

Jag är som sagt skeptisk, men det var jag ju i och för sig innan Den lilla sjöjungfrun också, så ibland har man fel och filmer kan överraska... Men ur ett rent ekonomiskt perspektiv har jag svårt att se att en live-actionfilmatisering av Vaiana skulle bli framgångsrik om de inte byter målgrupp och vänder sig till en mer vuxen publik; för annars har jag svårt att se varför barnfamiljer skulle gå och se en live-actionversion av en så ny film (i synnerhet på bio, där det ju för barnfamiljer krävs en betydligt större tröskel än via streamingtjänster)...

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 juni 2023 kl. 22:21:02Ja, just det där att animerade filmer bara är för barn är en missuppfattning och mentalitet som jag helt är emot, det finns många animerade filmer (både från Disney och andra företag) som är uppbyggda på ett sätt att de håller väl än idag och är värda att ses flera gånger om och går att uppskatta även i vuxen ålder.
Jag håller med dig, men där är vi helt klart i underläge om man ser på befolkningen i stort. I min bekantskapskrets och bland släktingar är det i alla fall ingen som skulle välja att se en animerad film, vare sig på bio, DVD eller streaming, om de inte har barn med sig och därför kan "slå två flugor i en smäll". Sådana får jag vackert se ensam.

Enda undantaget är om det rör sig om japansk anime som inte är dubbad till svenska och/eller som har en hög åldersgräns, så att det därför blir mer uppenbart att det inte är en barnfilm... Exempelvis lyckades jag med viss tvekan få sällskap när jag gick och såg Suzume på bio tidigare i år.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 juni 2023 kl. 22:21:02Talar man om serier som är 100% barnriktade så är det väl snarare serier som Pingu, Postis Per, m.fl.
Ja Pingu har ju inte äms något tal ;D
Vad är Postis Per ?

Är det den tecknad Patoo head serien med samma röster som Moondreamers ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juni 2023 kl. 22:30:26Jag kommer säkerligen att se filmen förr eller senare oavsett vilket, men däremot är jag betydligt mer skeptisk till att se den på bio. Om inte Vaiana får ovanligt bra kritik, så blir det nog att vänta tills den släpps på Disney+, så man kan se den utan att lägga ner pengar (och utan att Disney får in pengar, ifall den nu inte är bra)...

Jag är som sagt skeptisk, men det var jag ju i och för sig innan Den lilla sjöjungfrun också, så ibland har man fel och filmer kan överraska... Men ur ett rent ekonomiskt perspektiv har jag svårt att se att en live-actionfilmatisering av Vaiana skulle bli framgångsrik om de inte byter målgrupp och vänder sig till en mer vuxen publik; för annars har jag svårt att se varför barnfamiljer skulle gå och se en live-actionversion av en så ny film (i synnerhet på bio, där det ju för barnfamiljer krävs en betydligt större tröskel än via streamingtjänster)..
Kommer du ändå lägga upp credits om den eventuellt skulle dubbas ?

Och går det bra att jag ser den för dubbningen och sångernas skulll ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juni 2023 kl. 22:30:26lm (i synnerhet på bio, där det ju för barnfamiljer krävs en betydligt större tröskel än via streamingtjänster)...
Jag håller med dig, men där är vi helt klart i underläge om man ser på befolkningen i stort. I min bekantskapskrets och bland släktingar är det i alla fall ingen som skulle välja att se en animerad film, vare sig på bio, DVD eller streaming, om de inte har barn med sig och därför kan "slå två flugor i en smäll". Sådana får jag vackert se ensam.

Enda undantaget är om det rör sig om japansk anime som inte är dubbad till svenska och/eller som har en hög åldersgräns, så att det därför blir mer uppenbart att det inte är en barnfilm... Exempelvis lyckades jag med viss tvekan få sällskap när jag gick och såg Suzume på bio tidigare i år.
Jag bry mig inte om om det är tecknad eller inte.

Det viktiga är att den är dubbade.

Dock ser jag inte allt dubbat då det vore omöligt.

Men nu när är en stor film från Disney kommer jag passa på att se den.

Disney har ju som sagt ofta bra dubbningar och jag gillar musikalfilmer väldigt mycket :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 13 juni 2023 kl. 22:33:15Kommer du ändå lägga upp credits om den eventuellt skulle dubbas ?
Självklart, jag lägger aldrig någon värdering kring vad jag tycker om en film eller serie när jag publicerar creditlistor. Jag försöker alltid få med så många creditlistor som möjligt, helt oberoende distributör, filmbolag och målgrupp.

Men har inte Disney Character Voices ändrat sig innan dess lär jag vara beroende av att andra tar kort på bioduken, för att kunna lägga upp credits medan filmen går på bio. Jag kan liksom inte trolla fram dubbcredits från tomma intet...

Citat från: gstone skrivet 13 juni 2023 kl. 22:33:15Och går det bra att jag ser den för dubbningen och sångernas skulll ?
Du ska självklart göra som du vill. Jag skulle aldrig ämna till att försöka övertala någon annan att inte se en film, i synnerhet inte utan att själv ha sett den (jag kan ju inte veta hur en film är innan jag själv har sett den), utan det är upp till var och en att ta ställning till efter bästa förmåga. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juni 2023 kl. 22:39:16Självklart, jag lägger aldrig någon värdering kring vad jag tycker om en film eller serie när jag publicerar creditlistor. Jag försöker alltid få med så många creditlistor som möjligt, helt oberoende distributör, filmbolag och målgrupp.

Men har inte Disney Character Voices ändrat sig innan dess lär jag vara beroende av att andra tar kort på bioduken, för att kunna lägga upp credits medan filmen går på bio. Jag kan liksom inte trolla fram dubbcredits från tomma intet..
Jag skulle nog gladligen hjälåa till med det om de behöves :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: gstone skrivet 13 juni 2023 kl. 22:30:46Ja Pingu har ju inte äms något tal ;D
Vad är Postis Per ?

Är det den tecknad Patoo head serien med samma röster som Moondreamers ?
Moondreamers?Nu e du för långt ute,Postman Per handlar om en Postman som delar ut brev

https://www.youtube.com/watch?v=p5va-HJvox8&t=23s

gstone

Citat från: MOA skrivet 13 juni 2023 kl. 23:34:19Moondreamers?Nu e du för långt ute,Postman Per handlar om en Postman som delar ut brev

https://www.youtube.com/watch?v=p5va-HJvox8&t=23s
Trodde det stod  potatis per ;D

Var vist Poties per  :)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Nu när det kommer en riktigt uppföljare för bio.

Tycker jag inte vi behöver denna film 😒❗️

Disney borde skrotas den 👎
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.