Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Bio Tråden

Startat av moviefan, 31 juli 2023 kl. 20:56:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 19 februari 2024 kl. 13:37:33Undrar om du eller jag går på bio mer ????

Du verkar lite mer picky ;)
Tja, vad jag kan se har jag gått på bio fyra gånger hittills i år - om man tycker det är mycket eller lite är väl en definitionsfråga...

Betydligt mer än mina bröder i alla fall, som vanligtvis brukar gå på bio en eller max två gånger per år...!

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 19 februari 2024 kl. 13:37:33Undrar om du eller jag går på bio mer ????

Du verkar lite mer picky ;)
Undrar om det inte är du som är lite för anspråkslös? Jag menar folk brukar ju inte gå på bio och betala för biljetterna utan att vara intresserade av filmen.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 februari 2024 kl. 21:25:54Undrar om det inte är du som är lite för anspråkslös? Jag menar folk brukar ju inte gå på bio och betala för biljetterna utan att vara intresserade av filmen.
anspråkslös?

Jag gillar ju film !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 19 februari 2024 kl. 21:32:13anspråkslös?

Jag gillar ju film !
Anspråkslös i den betydelsen att du inte har så mycket krav på filmer du ser.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 februari 2024 kl. 21:34:02Anspråkslös i den betydelsen att du inte har så mycket krav på filmer du ser.
Är det något negativet ? ???

Ddt betyder väl att jag hittar bra saker i många filmer ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag ska se Rallygänget på Tisdag 
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 25 februari 2024 kl. 00:46:32Jag ska se Rallygänget på Tisdag
I Skellefteå går Rallygänget (liksom alla dubbade filmer just nu) bara på lördag och söndag, så jag ska se filmen imorgon.

Då man ju inte kan se förrän på onsdag vilka filmer som går nästa helg så vågar jag helt enkelt inte chansa på att filmen kommer gå nästa helg, då det är ganska många filmer på bio just nu och fler filmer än vad som egentligen ryms i de sex salonger som finns i Skellefteå...

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 februari 2024 kl. 02:43:21I Skellefteå går Rallygänget (liksom alla dubbade filmer just nu) bara på lördag och söndag, så jag ska se filmen imorgon.

Då man ju inte kan se förrän på onsdag vilka filmer som går nästa helg så vågar jag helt enkelt inte chansa på att filmen kommer gå nästa helg, då det är ganska många filmer på bio just nu och fler filmer än vad som egentligen ryms i de sex salonger som finns i Skellefteå...
Brukar du se animerade filmer som egentligen ska vara filmer till barn?

Inget illa menat, det är väl kul med animerat om du nu tycker det.
Jag kollar på animerat ibland men är inte jättegammal.

Nu vet jag ju inte förutsättningarna såklart ;D
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 09:20:29Brukar du se animerade filmer som egentligen ska vara filmer till barn?

Inget illa menat, det är väl kul med animerat om du nu tycker det.
Jag kollar på animerat ibland men är inte jättegammal.

Nu vet jag ju inte förutsättningarna såklart ;D
Det beror på, det är trots allt stor skillnad på barn och barn...

Genom arbetet med Dubbningshemsidan ser jag på mycket animerat, delvis för dubbningarnas skull; även om jag av förståeliga skäl har tvingats begränsa mig en hel del sedan den "gamla goda tiden" när jag fick gå på pressvisningar och/eller fick fribiljetter till alla filmer.

Så nuförtiden ser jag inte på alltför barnsliga filmer, riktat till yngre barn, utan begränsar mig till filmer som jag upplever att även vuxna kan få ett visst utbyte av. Det är förstås inte alltid helt lätt att avgöra målgruppen i förväg, så nån gång kan man gå på en nitlott, men genom trailers och information kan man åtminstone få ett visst hum. Och är det många biofilmer ungefär samtidigt kan man ju också få begränsa sig ytterligare, då man varken har råd eller orkar gå på bio jätteofta...

För att ta ett konkret exempel: Vem är du, mamma Mu? har jag inte ämnat till att se, och kommer mest troligt inte att se den heller; då den helt enkelt verkar alldeles för barnslig och det förefaller ganska uppenbart att den riktar sig till de allra yngsta. Men det är en enorm skillnad mellan den filmen och Rallygänget, som fungerar ganska bra även för vuxna och har en djupare innebörd som går över huvudet på de flesta barn.

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 februari 2024 kl. 17:09:36Det beror på, det är trots allt stor skillnad på barn och barn...

Genom arbetet med Dubbningshemsidan ser jag på mycket animerat, delvis för dubbningarnas skull; även om jag av förståeliga skäl har tvingats begränsa mig en hel del sedan den "gamla goda tiden" när jag fick gå på pressvisningar och/eller fick fribiljetter till alla filmer.

Så nuförtiden ser jag inte på alltför barnsliga filmer, riktat till yngre barn, utan begränsar mig till filmer som jag upplever att även vuxna kan få ett visst utbyte av. Det är förstås inte alltid helt lätt att avgöra målgruppen i förväg, så nån gång kan man gå på en nitlott, men genom trailers och information kan man åtminstone få ett visst hum. Och är det många biofilmer ungefär samtidigt kan man ju också få begränsa sig ytterligare, då man varken har råd eller orkar gå på bio jätteofta...

För att ta ett konkret exempel: Vem är du, mamma Mu? har jag inte ämnat till att se, och kommer mest troligt inte att se den heller; då den helt enkelt verkar alldeles för barnslig och det förefaller ganska uppenbart att den riktar sig till de allra yngsta. Men det är en enorm skillnad mellan den filmen och Rallygänget, som fungerar ganska bra även för vuxna och har en djupare innebörd som går över huvudet på de flesta barn.
Tänkte bara om man sitter i en bio salong och så sitter man själv som vuxen i salongen (om man inte räknar med barnens föräldrar) så kan det vara lite pinsamt kan man tycka.

Men det är alldeles rätt att animerat och animerat behöver inte rikta sig till samma målgrupp, även om folk kan tänka direkt att man är för stor för att titta på barnfilmer.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 17:16:13Tänkte bara om man sitter i en bio salong och så sitter man själv som vuxen i salongen (om man inte räknar med barnens föräldrar) så kan det vara lite pinsamt kan man tycka.
Men han brukade väl gå på pressvisningar när han såg all animerad film för.

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 25 februari 2024 kl. 17:23:08Men han brukade väl gå på pressvisningar när han såg all animerad film för.
Vet inte vad pressvisning är. Men jag som är väldigt sällan på bio sitter i en salong med människor och ser på stor skärm där filmen visas. Från en projektor möjligtvis, annars vet jag inte hur salongen lyckas få så gigantisk skärm.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 17:25:28Vet inte vad pressvisning är. Men jag som är väldigt sällan på bio sitter i en salong med människor och ser på stor skärm där filmen visas. Från en projektor möjligtvis, annars vet jag inte hur salongen lyckas få så gigantisk skärm.
Presvisningar är biovisningar för pressen det vill säga främst filmrecensenter när det kommer till biofilm.

Lennartsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 februari 2024 kl. 17:28:04Presvisningar är biovisningar för pressen det vill säga främst filmrecensenter när det kommer till biofilm.
Så Daniel är filmrecensent? Jag har läst hans recensioner men trodde det bara var för dubbningsshemsidan inte officiellt 

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 25 februari 2024 kl. 17:23:08Men han brukade väl gå på pressvisningar när han såg all animerad film för.
Ja, precis - på pressvisningar var jag ju van vid att sitta själv oavsett vilken film det gällde, och med en eller max två andra personer i salongen. Som mest var det förutom jag Roger Lindström, en recensent från Norran (lokaltidning här i Västerbotten); plus Fransesca Quartey som då var VD för Västerbottensteatern, och som recenserade för Go'kväll i SVT.
(Fransesca var ju för övrigt en gång i tiden med mycket i dubbningar för Gothenburg Sound, och jag träffade henne på en teater så sent som i fredags)

De sista åren de hade pressvisningar i Skellefteå hade alla andra slutat, så jag satt helt ensam i en stor biosalong vid alla filmer - i bästa fall kan det ha varit en medarbetare på biografen som också satt med, om någon ville se filmen ifråga, men oftast var jag själv...

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 17:16:13Tänkte bara om man sitter i en bio salong och så sitter man själv som vuxen i salongen (om man inte räknar med barnens föräldrar) så kan det vara lite pinsamt kan man tycka.
Jag tänkte så en gång i tiden, men i och med pressvisningarna fick man vänja av sig vid sådana tankar. Då var det inte alls ovanligt att jag fick sitta ensam i en biosalong och se på väldigt barninriktade filmer; typ Lilla spöket Laban och liknande...

Citat från: Lennartsson skrivet 25 februari 2024 kl. 20:31:29Så Daniel är filmrecensent? Jag har läst hans recensioner men trodde det bara var för dubbningsshemsidan inte officiellt
Och varför skulle inte Dubbningshemsidan vara "officiellt"...? Det är just för Dubbningshemsidan som jag gick på pressvisningar och recenserade filmer.

Tyvärr blev det slut med allt sånt när nya föreståndare/chefer tog över, som inte alls såg samma poäng med pressvisningar eller ens fribiljetter... :(