Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

2024 Disney animerad

Startat av gstone, 27 september 2023 kl. 18:03:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Första info har kommt om Walr Disney Aniamtion Studios filmen som kommer ut hösten 2024.

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Tror att vi inte hört något alls om film, så verkar det som Walt Disney Animation Studios faktiskt kommer släppa en film i november

Jag hoppas verkligen att filmen har röstskådespelare i sig !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  2 februari 2024 kl. 20:12:44Jag hoppas verkligen att filmen har röstskådespelare i sig !
Nu förstår jag inte riktigt - vad skulle den annars ha...? En stumfilm helt utan dialog, eller vad...? Det förefaller osannolikt med en långfilm helt utan tal i dagens läge...


gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 februari 2024 kl. 13:34:23Nu förstår jag inte riktigt - vad skulle den annars ha...? En stumfilm helt utan dialog, eller vad...? Det förefaller osannolikt med en långfilm helt utan tal i dagens läge...
En del animerad filmer är helt utan dialog :-\
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  3 februari 2024 kl. 21:11:46En del animerad filmer är helt utan dialog :-\
Ja visst finns det ett antal sådana men det är ju inte alls vanligt. Med största sannolikhet innehåller filmen nog tal för jag tror nog inte stumfilm funkar för barn 2024...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 februari 2024 kl. 21:16:45Ja visst finns det ett antal sådana men det är ju inte alls vanligt. Med största sannolikhet innehåller filmen nog tal för jag tror nog inte stumfilm funkar för barn 2024...
Precis, jag tror inte att stumfilm vore ett vinnande koncept för barn 2024.

Inte ens Fåret Shaun är ju 100% stumfilm, utan där finns ju talade repliker, även om dessa är på låtsasspråk som ingen förstår - men det är ju likväl skådespelare som måste läsa in de påhittade replikerna ändå...
(Och att Disney skulle gå så långt som Fåret Shaun är nog ytterst osannolikt, då jag gissar att många barn inte kommer finna det alltför njutbart i långfilmsformat)

Citat från: gstone skrivet  3 februari 2024 kl. 21:11:46En del animerad filmer är helt utan dialog :-\
Visst, men inte tillhör det vanligheterna direkt. Om vi bortser från konstfilmer och animerade filmer främst riktade mot en vuxen publik, kommer jag bara ihåg en enda animerad långfilm som är 100% utan dialog; d.v.s. som inte ens har låtsasprat som människorna i Fåret Shaun - närmare bestämt Småkryp - Långfilmen från 2013, där det bara finns läten som nog inte ens någon skådespelare har spelat in.
(Och räknar vi animerade filmer utan "riktig" dialog på befintliga språk tillkommer förstås också de två långfilmerna med Fåret Shaun)

Men tre filmer av alla de tiotusentals animerade filmer som producerats världen över under 2000-talet är ju knappast någon enorm andel...

Bland animerade kortfilmer finns det avsevärt fler som helt saknar dialog, men det är ju en annan femma då kortfilmer har helt andra förutsättningar än en hel långfilm på över en timme.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 februari 2024 kl. 02:09:42Precis, jag tror inte att stumfilm vore ett vinnande koncept för barn 2024.

Inte ens Fåret Shaun är ju 100% stumfilm, utan där finns ju talade repliker, även om dessa är på låtsasspråk som ingen förstår - men det är ju likväl skådespelare som måste läsa in de påhittade replikerna ändå...
(Och att Disney skulle gå så långt som Fåret Shaun är nog ytterst osannolikt, då jag gissar att många barn inte kommer finna det alltför njutbart i långfilmsformat)
Visst, men inte tillhör det vanligheterna direkt. Om vi bortser från konstfilmer och animerade filmer främst riktade mot en vuxen publik, kommer jag bara ihåg en enda animerad långfilm som är 100% utan dialog; d.v.s. som inte ens har låtsasprat som människorna i Fåret Shaun - närmare bestämt Småkryp - Långfilmen från 2013, där det bara finns läten som nog inte ens någon skådespelare har spelat in.
(Och räknar vi animerade filmer utan "riktig" dialog på befintliga språk tillkommer förstås också de två långfilmerna med Fåret Shaun)

Men tre filmer av alla de tiotusentals animerade filmer som producerats världen över under 2000-talet är ju knappast någon enorm andel...

Bland animerade kortfilmer finns det avsevärt fler som helt saknar dialog, men det är ju en annan femma då kortfilmer har helt andra förutsättningar än en hel långfilm på över en timme.
Robot Dreams har ingen dialog 😕

Den blev ändå nominerade till Oscarn detta år.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  4 februari 2024 kl. 09:50:23Robot Dreams har ingen dialog 😕

Den blev ändå nominerade till Oscarn detta år.
Den har ju inte haft premiär än i Sverige, så det vet jag ingenting om.

Robot Dreams får ju biopremiär först om en dryg månad, och jag har tyvärr ingen tidsmaskin för att resa framåt i tiden och se filmen i förtid... ;)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 februari 2024 kl. 13:35:10Den har ju inte haft premiär än i Sverige, så det vet jag ingenting om.

Robot Dreams får ju biopremiär först om en dryg månad, och jag har tyvärr ingen tidsmaskin för att resa framåt i tiden och se filmen i förtid... ;)
jag tänker inte se dem alls !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Erika

Citat från: gstone skrivet  4 februari 2024 kl. 09:50:23Robot Dreams har ingen dialog 😕

Den blev ändå nominerade till Oscarn detta år.
Men riktar den sig till barn? Visserligen kan nog även barn få ut något ur filmen, men det verkar som Robot Dreams riktar sig främst till vuxna. 

Verkar vara en fin film, åtminstone sett till handlingen. :)

gstone

Citat från: Erika skrivet  5 februari 2024 kl. 14:13:41Verkar vara en fin film, åtminstone sett till handlingen. :)
Alla har olika smak :)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  5 februari 2024 kl. 14:13:41Men riktar den sig till barn? Visserligen kan nog även barn få ut något ur filmen, men det verkar som Robot Dreams riktar sig främst till vuxna.

Verkar vara en fin film, åtminstone sett till handlingen. :)
Utan att ha sett den, får jag också känslan av att Robot Dreams huvudsakligen vänder sig till en mer vuxen publik, även om barn säkert också kan få utbyte av den.

Seriealbumet som den bygger på verkar ju heller inte huvudsakligen vara en barnbok, utan mer för en lite äldre publik.

Jag tycker också filmen verkar ganska lovande, men om jag sen går och ser den på bio eller inte är en senare fråga - det behöver man ju ändå inte bestämma sig om på en dryg månad, när den inte ens haft premiär än...

gstone

Filmen blir Vaiana 2 🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳😍😍😍😍❗️
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  7 februari 2024 kl. 22:26:43Filmen blir Vaiana 2 🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳😍😍😍😍❗️
Hoppas på samma svenska röster som i första filmen, iallafall bland de som fortfarande lever.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 februari 2024 kl. 22:33:37Hoppas på samma svenska röster som i första filmen, iallafall bland de som fortfarande lever.
I alla fall Wiktoria Johansson är väl ganska självklart att hon kommer tillbaka då hon faktiskt spelar huvudkaraktären och har ju dessutom represerat rollen utanför filmen.

Jag är dock rädd att Ole Ornered har gått och blivit godkänt som Maui. Inget illa mot honom men han passar inte så bra om man jämför med Björn Bengtsson.