Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Dubbningar av icke kända personer

Startat av moviefan, 30 maj 2019 kl. 17:36:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Finns det dubbningar som har gjorts av icke kända ? Eller är det mest kända artister/skådespelare som får dubb jobb ?

Disneyfantasten

Det är svårt att svara på, det finns säkert många personer som dubbat som jag inte ens kan namnet på... (världen är full av människor)

Elios

Citat från: moviefan skrivet 30 maj 2019 kl. 17:36:52
Finns det dubbningar som har gjorts av icke kända ? Eller är det mest kända artister/skådespelare som får dubb jobb ?

Simba-The King Lion hade ju inte en ändå röst man kände igen.
Likaså Cartoon Network som visar Tv-serien om Katten Gusraf
Känner inte igen en endaste röst i den och eftersom Cartoon Network inte verkar ha så lätt för är ju att kunna ge ut en hel creditslista hur som helst så är det säkert ett dubbningsbolag som kanske t. ex. Falkenbergsrevyn hade legat bakom!?^^  ???

Elios

Men jo ett bra konkret exempel som jag skulle gissa på som ofta så tänker jag på 40-talets dubbning av Dumbo. Där är det väl ingen här på forumet som har missat att det var svensk-amerikaner som kom hit för att dubba!!!!!  8)

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 30 maj 2019 kl. 17:36:52
Finns det dubbningar som har gjorts av icke kända ? Eller är det mest kända artister/skådespelare som får dubb jobb ?
Det beror väl lite på hur man definierar kända, men det finns oerhört många som medverkat i dubbningar som i alla fall inte jag känner till. Så det är långt ifrån bara välkända artister och skådespelare...

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 maj 2019 kl. 20:42:01
Det beror väl lite på hur man definierar kända, men det finns oerhört många som medverkat i dubbningar som i alla fall inte jag känner till. Så det är långt ifrån bara välkända artister och skådespelare...

Undrar lite hur dem får rollerna. Även dem som bara står med bland övriga röster!?^^  ;D

gstone

Jag kan nämna några ick kända som har dubbat.

Anna Rydgren i Kejsarens nya Stil.

Björn Blomqvist i Björnbröder

Kaj Stenberg  i ett små Kryps liv

Mats Jernudd i Hitta Nemo

Andreas Utterhall  i  Råttatouille

Johan Lejdemyr i Wall E

Calle Stjernlöf i samma film

Karl Windén  i Monters University

Sara Franceschi i samma film

Elin Bemark  i samma film

och Richie Puss i Superhjätarna 2

Så även om man inte alls är känd kan mab få relativet stora roller i Disney filmer.

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Käthie Nilsson är komplett okända och hon fick åndå en stor roll i Pochontas.

Det värkar som dom bara tog henne från gatan. 
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Citat från: Elios skrivet 30 maj 2019 kl. 18:32:03
Men jo ett bra konkret exempel som jag skulle gissa på som ofta så tänker jag på 40-talets dubbning av Dumbo. Där är det väl ingen här på forumet som har missat att det var svensk-amerikaner som kom hit för att dubba!!!!!  8)

De kom inte hit (dvs till Sverige) för att dubba, utan dubbningen gjordes i USA. Disney samlade helt enkelt ihop svenskar som av en eller annan anledning råkade bo eller befinna sig i Hollywood just då. En del var kända, men inte nödvändigtvis som skådespelare.

Greta Magnusson-Grossman var t.ex. känd och fashionabel inredningsarkitekt.
Olle Nordemar var klippare, filmfotograf och regissör, inte skådespelare. Han blev så småningom väldigt känd här i Sverige som producenten bakom flera Astrid Lindgren-filmer.

moviefan

Är Nathalie Familli etablerad artist, eller ? (Hon är svenska rösten till Melody, i Den lilla sjöjungfrun 2) 

Elios

Citat från: moviefan skrivet 16 juni 2019 kl. 21:14:12
Är Nathalie Familli etablerad artist, eller ? (Hon är svenska rösten till Melody, i Den lilla sjöjungfrun 2)

Enligt info är hon idag 30 år och bor i Vällingby enligt Ratsit. Tycker det faktiskt känns lite trist att såna här namn visar sig bara en gång sen försvinner dem och ingen vet vilka dem är längre. Ett annat typ av exempel Sean Bussoli som spelade Tarzan. Vad hände med honom kan man ju undra!?  ???