Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Bäst som Nasse?

Startat av Elios, 11 juni 2011 kl. 23:42:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vem spelar Nasse bäst?

Marie Isedal
0 (0%)
Jörgen Lantz
13 (86.7%)
Pontus Gustafsson
1 (6.7%)
Michael Blomqvist
1 (6.7%)

Antal personer som röstat: 15

Elios

Vem är den svenska röstens bästa Nasse?
Motivera gärna!  ;)

Daniel Hofverberg

Sett till den bästa rolltolkningen tycker jag bäst om Jörgen Lantz, som bäst lyckades att göra en egen rolltolkning och bibehålla originalets röstkaraktär och charm. Om man strikt ser till likhet med den amerikanska originalrösten, så måste jag dock medge att nuvarande Michael Blomqvist är bättre.

Pontus Gustafsson tycker jag inte alls passade särskilt väl som Nasse, trots att han generellt är den av de tre skådisarna som jag tycker bäst om.

Marie Isedal lät kanske lite för feminin, men jag tycker fortfarande om henne i rollen som förmedlade en fin charm och röstkaraktär.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 juni 2011 kl. 02:32:08
Sett till den bästa rolltolkningen tycker jag bäst om Jörgen Lantz, som bäst lyckades att göra en egen rolltolkning och bibehålla originalets röstkaraktär och charm. Om man strikt ser till likhet med den amerikanska originalrösten, så måste jag dock medge att nuvarande Michael Blomqvist är bättre.

Pontus Gustafsson tycker jag inte alls passade särskilt väl som Nasse, trots att han generellt är den av de tre skådisarna som jag tycker bäst om.

Marie Isedal lät kanske lite för feminin, men jag tycker fortfarande om henne i rollen som förmedlade en fin charm och röstkaraktär.


Lite Kuriosa: båda Björnes skådespelare har gjort den svenska rösten till Nasse. (Jörgen Lantz och Pontus Gustafsson)

Själv röstar jag  på Jörgen Lantz då jag tycker att han passar bäst i rollen. Michael Blomqvist och Pontus Gustafsson är enligt mig inte heller så tokiga i rollen. Dock så saknas Gunnel Fred (jag kan ha skrivit fel namn) från Nalle Puh och I-ors dag (faktumed att ingen av skådisarna förutom Puh och Kanin har skådespelaren från Nalle Puh och I-ors dag.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Cadpig

Jag växte upp med Lantz fantastiska version av Nasse och därför kommer den alltid kännas rätt för mig. Gustafsson lät bedrövlig och det var först med Puhs film om Heffaklumpen jag började vänja mig vid Blomqvist.

Elias Prenbo

Som egen tolkning tycker jag bäst om Jörgen Lantz, som i mina ögon lyckats göra den bästa tolkningen till karaktären. Jag tycker det är synd att han inte längre är godkänd av Disney för rollen, men jag är ändå glad över att han fick göra rösten i de flesta avsnitten av Nya Äventyr med Nalle Puh.

Som god tvåa kommer nuvarande Michael Blomqvist, som är den som är mest lik originalrösten.

Ingen skådespelare är dålig som Nasse, men den jag tycker minst om är Pontus Gustafsson, som är avsevärt mörkare är originalet, men han är inte så pjåkig ändå.

Elios

Pontus Gustafsson och Jörgen Lantz har ju vid vissa tillfällen extremt lika röster. Men tycker litegrann att Pontus Gustafsson är bäst som Nasse medans Jörgen Lantz är mer bäst som Björne. Då dom båda har spelat den rollen också.  ;D ;D

Lillefot

#6
Jörgen Lantz utan tvekan. Hans insats som Nasse bevisar att man inte alltid behöver vara exakt lik originalet för att passa ypperligt till en roll. När jag lyssnar på hans insats så känner man verkligen osäkerheten och rädslan som Nasse bär med sig i många situationer.

Pontus Gustaffson är mycket duktig som skådespelare, och jag har en viss nostalgisk koppling till hans insats i och med att jag gillade att titta på Vännernas Fest mycket som barn. Trots det har jag idag lite svårt för hans insats som Nasse, då den i mina ögon låter för hes och konstlad.

Michael Blomqvist är också mycket duktig i rollen, då han förmedlar Nasses osäkra röstkaraktär magnifikt och är den som är mest lik originalet. Förhoppningsvis för han behålla sin godkända status för rollen så länge det går.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet 11 mars 2023 kl. 18:04:21Jörgen Lantz utan tvekan. Hans insats som Nasse bevisar att man inte alltid behöver vara exakt lik originalet för att passa ypperligt till en roll. När jag ltssnar på hans insats så känner man verkligen osäkerheten och rädslan som Nasse bär med sig i många situationer.

Pontus Gustaffson är mycket duktig som skådespelare, och jag har en viss nostalgisk koppling till hans insats i och med att jag gillade att titta på Vännernas Fest mycket som barn. Trots det har jag idag lite svårt för hans insats som Nasse, då den i mina ögon låter för hes och konstlad.

Michael Blomqvist är också mycket duktig i rollen, då han förmedlar Nasses osäkra röstkaraktär magnifikt och är den som är mest lik originalet. Förhoppningsvis för han behålla sin godkända status för rollen så länge det går.

Håller med om vad du säger, förutom att jag inte skulle säga att jag har svårt för Pontus Gustafssons insats som Nasse även om han är svagare i rollen än Jörgen och Michael, jag kan hålla med om att han på flera ställen kan låta lite konstlad för rollen, och ibland hör man till och med att det låter som en man som försöker låta som Nasse (å andra sidan är Nasse av hankön även om han inte låter maskulin), samma sak med Björne, men han är åtminstone avsevärt bättre än Gunnel Fred och Marie Isedal, som båda är utmärkta skådespelare men som inte alls låter särskilt Nassiga, de låter helt enkelt för feminina för rollen... (värt att nämna att jag också brukade se Vännernas Fest som barn, samma med Tigers Film och Boken om Puh då den gick på TV)

Förresten så kan jag säga att Pontus Gustafssons insats som Babe är bättre än som Nasse, även där hör man ibland att det är en man som försöker låta liten. (tror förresten att det var just Babe som inspirerade Monica Forsberg till att rollbesätta Nasse med Gustafsson i samband med Tigers Film)

Mathilda Gustafsson

Om Kurt Löf hade fått göra rösten så skulle hans insats ligga precis under Jörgen sen Michael sen Pontus.