Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Anders M Olsson

Förra årets isländska julkalender Randalín og Mundi: Dagar í desember inleddes med en riktigt svängig jullåt som jag trodde var specialskriven för serien. Men det visade sig att den är drygt 30 år gammal.

Låten heter Það er alveg dagsatt, vilket betyder "Det är alldeles sant".

Hemmi är smeknamn för Hermann Gunnarsson, men vem Dengsi (eller Dengsa) är har jag tyvärr inte lyckats hitta.


https://youtu.be/4Z5r5Bbn7Zw

Sabelöga

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 november 2023 kl. 14:06:19Förra årets isländska julkalender Randalín og Mundi: Dagar í desember inleddes med en riktigt svängig jullåt som jag trodde var specialskriven för serien. Men det visade sig att den är drygt 30 år gammal.

Låten heter Það er alveg dagsatt, vilket betyder "Det är alldeles sant".

Hemmi är smeknamn för Hermann Gunnarsson, men vem Dengsi (eller Dengsa) är har jag tyvärr inte lyckats hitta.
Verkar finnas några intervjuer med Mengsi


https://www.youtube.com/watch?v=1NY1YzsUG7I

https://www.youtube.com/watch?v=FGxB_QSrp24
Houba !

Sabelöga

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 november 2023 kl. 14:06:19Förra årets isländska julkalender Randalín og Mundi: Dagar í desember inleddes med en riktigt svängig jullåt som jag trodde var specialskriven för serien. Men det visade sig att den är drygt 30 år gammal.

Låten heter Það er alveg dagsatt, vilket betyder "Det är alldeles sant".

Hemmi är smeknamn för Hermann Gunnarsson, men vem Dengsi (eller Dengsa) är har jag tyvärr inte lyckats hitta.
Dengsi heter Daníel Hellerup.
Houba !

Anders M Olsson


Steffan Rudvall

Att nästa års julkalender presenterades tidigare i år kan det betyda att man har tänkt lägga ner mer tid på den än vanligt?

gstone

Är det för tidigt att köpa Bamse julkalendern ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  4 november 2023 kl. 23:11:07Är det för tidigt att köpa Bamse julkalendern ?
Man får väl göra som man själv vill, men julförberedelserna börjar väl de flesta med på första advent eller 1 december...

Sabelöga

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 november 2023 kl. 22:32:12Att nästa års julkalender presenterades tidigare i år kan det betyda att man har tänkt lägga ner mer tid på den än vanligt?
Jag hoppas det :)
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 november 2023 kl. 22:32:12Att nästa års julkalender presenterades tidigare i år kan det betyda att man har tänkt lägga ner mer tid på den än vanligt?
Jag tolkar det också som att nästa års julkalender kommer vara lite mer påkostad än vanligt, och att den kommer få ta tid att spela in; istället för som oftast när de brukar spela in allt under loppet av någon månad på våren.

Vi ska väl kanske inte förvänta oss samma budget och kvalitet som danskarna gjort sig kända för vid sina julkalendrar, men blir det mer välgjort än de flesta svenska får man vara tacksam.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 november 2023 kl. 23:17:18Man får väl göra som man själv vill, men julförberedelserna börjar väl de flesta med på första advent eller 1 december...
Fast kalandern finns ju bara i affären fram till 23 november  ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Erika

Det verkar som SVT Barn kommer sända en till julkalender, Julmiraklet. På tv kommer den sändas på tre språk - nordsamiska, lulesamiska och sydsamiska, på SVT Play alla tre plus ett till språk. 

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 10 november 2023 kl. 05:40:35Det verkar som SVT Barn kommer sända en till julkalender, Julmiraklet. På tv kommer den sändas på tre språk - nordsamiska, lulesamiska och sydsamiska, på SVT Play alla tre plus ett till språk.
Vilket är egentligen originalspråket? Jag hittar ingenting alls om den här...

För övrigt verkar det vara en väääldigt lång serie - hela 5 minuter per avsnitt...! Och jag som tyckte att SVTs vanliga julkalendrar de senaste decennierna varit korta nog...

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 november 2023 kl. 08:27:06Vilket är egentligen originalspråket? Jag hittar ingenting alls om den här...
Ingen aning, har heller inte lyckats hitta någon mer information (bortsett från det som finns på SVT Play) om Julmiraklet. Hittade den av en ren slump imorse i SVT:s tv-tablå för 1 december.

Sabelöga

Citat från: Erika skrivet 10 november 2023 kl. 13:00:28Ingen aning, har heller inte lyckats hitta någon mer information (bortsett från det som finns på SVT Play) om Julmiraklet. Hittade den av en ren slump imorse i SVT:s tv-tablå för 1 december.
Skarpögt! Men hur vet du att det är en julkalender? Vad jag kan se så går den bara dagligen upp till den trettonde.

Värt att nämna är kanske också att den kristna Kanal 10 sände en kalender förra året med samma namn: https://smdb.kb.se/catalog/search?q=Julmiraklet&sort=NEWEST#
Houba !

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 november 2023 kl. 08:27:06Vilket är egentligen originalspråket? Jag hittar ingenting alls om den här...

För övrigt verkar det vara en väääldigt lång serie - hela 5 minuter per avsnitt...! Och jag som tyckte att SVTs vanliga julkalendrar de senaste decennierna varit korta nog...
Det antyds att ett AI-system kommer berätta en simpel saga från bilder och idéer inskickade av tittare.
Houba !