Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Snobben (Eurotrolls dubbningar)

Startat av TonyTonka, 31 augusti 2008 kl. 21:23:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet 17 juni 2024 kl. 20:50:40Är inte det falsk marknadsföring? Vadå "De sex långfilmerna i remastrat skick!" De är inte långfilmer inte i närheten när de är en halvtimme och i 576p märks det inte om det är remastrat.
Långfilmer är absolut fel ordval, ja - det rör sig om de sex TV-specialerna som producerades under 1960-talet. Kanske ett utländskt omslag som har översatts av någon oerfaren översättare som inte varit särskilt insatt...? På det brittiska omslaget till samma DVD står det "All Six Remastered TV Specials", vilket stämmer mycket bättre.

Men nog kan man absolut märka av att något är remastrat/restaurerat även om det är i 576p - det finns många exempel på det, och upplösningen har ingenting med om det är restaurerat att göra. Du kan ju göra en ny inscanning och få bort repor och smuts, även om upplösningen är begränsad till SD-upplösning. Du kan förstås inte få bättre upplösning, men däremot kan du få bättre kvalitet inom den upplösningen.

Däremot är förmodligen restaurerat ett bättre ordval än remastrat, men det är ju inte de första i världen som har lite svårt att särskilja på de begreppen.

Scoobydoofan1

Citat från: Marcusen skrivet 17 juni 2024 kl. 20:50:40Är inte det falsk marknadsföring? Vadå "De sex långfilmerna i remastrat skick!" De är inte långfilmer inte i närheten när de är en halvtimme och i 576p märks det inte om det är remastrat.

Fråga dom som gjorde DVD utgåvan av Snobben samlingen från 60 talet.

Marcusen

Det finns väl inte ens sex långfilmer med Snobben 

A Boy Named Charlie Brown (1969), Snoopy Come Home (1972), Race for Your Life, Charlie Brown (1977), Bon Voyage, Charlie Brown (and Don't Come Back!!) (1980) & The Peanuts Movie (2015) blir bara 5.

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet 18 juni 2024 kl. 10:35:51Det finns väl inte ens sex långfilmer med Snobben

A Boy Named Charlie Brown (1969), Snoopy Come Home (1972), Race for Your Life, Charlie Brown (1977), Bon Voyage, Charlie Brown (and Don't Come Back!!) (1980) & The Peanuts Movie (2015) blir bara 5.
Precis, och ingen av dessa är med på DVD-boxen (även fast den första filmen från 1969 ju borde ha funnits med utifrån att det "ska" vara en komplett samling från 1960-talet).

Jag gissar att någon som inte varit insatt i utgåvans innehåll har översatt den brittiska utgåvans rubrik "All Six Remastered TV Specials", och dragit slutsatsen att "TV Specials" inte är ett begrepp som är vedertaget i Sverige (vilket väl i och för sig är en korrekt slutsats). "TV Specials" säger ju ingenting om längden, så har man inte själv sett på DVD-skivornas innehåll eller sett någon av specialerna är det kanske inte så långsökt att personen som översatt har antagit att TV-specialerna är av långfilmslängd och därmed översatt det med "långfilmer".

Klantigt, men då omslag oftast designas av andra avdelningar som inte varit inblandade i innehållet, så känns det kanske inte långsökt att ett sådant misstag kan uppstå - även fast man kan tycka att någon borde ha upptäckt det innan det gått ut i tryck...

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 juni 2024 kl. 10:46:50Precis, och ingen av dessa är med på DVD-boxen (även fast den första filmen från 1969 ju borde ha funnits med utifrån att det "ska" vara en komplett samling från 1960-talet).

Jag gissar att någon som inte varit insatt i utgåvans innehåll har översatt den brittiska utgåvans rubrik "All Six Remastered TV Specials", och dragit slutsatsen att "TV Specials" inte är ett begrepp som är vedertaget i Sverige (vilket väl i och för sig är en korrekt slutsats). "TV Specials" säger ju ingenting om längden, så har man inte själv sett på DVD-skivornas innehåll eller sett någon av specialerna är det kanske inte så långsökt att personen som översatt har antagit att TV-specialerna är av långfilmslängd och därmed översatt det med "långfilmer".

Klantigt, men då omslag oftast designas av andra avdelningar som inte varit inblandade i innehållet, så känns det kanske inte långsökt att ett sådant misstag kan uppstå - även fast man kan tycka att någon borde ha upptäckt det innan det gått ut i tryck...
Dom borde ha gjort nånting liknande som Scanbox gjorde med sina DVD utgåvor av Snobben Box 1 och Snobben Box 2, båda DVD boxarna är väldigt fina och DVD omslagen är också välgjord och dom boxarna var i hög standard, likadant som Familjen Flinta Säsong 2 DVD box och DVD omslagen.

Marcusen

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 juni 2024 kl. 10:46:50Precis, och ingen av dessa är med på DVD-boxen (även fast den första filmen från 1969 ju borde ha funnits med utifrån att det "ska" vara en komplett samling från 1960-talet).

Varför inte bara skriva "De sex filmerna i remastrat skick!"

Historielektions Soveren

Citat från: TonyTonka skrivet 12 augusti 2019 kl. 20:41:06Någon som vet vad för dubbning som finns på VHS:en på bilden?  ???
Fick du reda på vilka röster det är?
En kille som ångrar att han sov på lektionerna

Lennartsson

Varför, Snobben, varför? har alltså hela tre dubbningar? Är det rekord eller finns det andra Snobben specialer med fler?

Lennartsson

Är Paramount VHS:erna svåra att få tag på? Skulle så gärna vilja se Tävla för livet, Snobben på svenska har kollat på Tradera men verkar inte finnas

Daniel Hofverberg

Citat från: Lennartsson skrivet 22 juni 2024 kl. 17:10:40Är Paramount VHS:erna svåra att få tag på? Skulle så gärna vilja se Tävla för livet, Snobben på svenska har kollat på Tradera men verkar inte finnas
Paramounts VHS-utgåvor verkar helt klart svåra att få tag i - de dyker inte upp särskilt ofta på Tradera, och det är väldigt sällsynt att jag sett till dem på second hand-affärer, så jag gissar att de inte släpptes i någon enorm upplaga...

Tävla för livet, Snobben/Det var min bästa födelsedag nånsin, Snobben lyckades jag få tag i efter flera års letande; men Lycklig resa, Snobben, och kom inte tillbaka/Du är råttfångaren, Snobben har jag fortfarande inte lyckats få tag i (men skulle väldigt gärna vilja).

Bib

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juni 2024 kl. 18:43:25Paramounts VHS-utgåvor verkar helt klart svåra att få tag i - de dyker inte upp särskilt ofta på Tradera, och det är väldigt sällsynt att jag sett till dem på second hand-affärer, så jag gissar att de inte släpptes i någon enorm upplaga...

Tävla för livet, Snobben/Det var min bästa födelsedag nånsin, Snobben lyckades jag få tag i efter flera års letande; men Lycklig resa, Snobben, och kom inte tillbaka/Du är råttfångaren, Snobben har jag fortfarande inte lyckats få tag i (men skulle väldigt gärna vilja).
Jag har för mig att du nämnt tidigare att du skulle lägga ut Tävla för livet, Snobben då du sa att den var digitaliserad och klar

Daniel Hofverberg

Citat från: Bib skrivet 22 juni 2024 kl. 19:10:41Jag har för mig att du nämnt tidigare att du skulle lägga ut Tävla för livet, Snobben då du sa att den var digitaliserad och klar
Den ska vara digitaliserad, men jag har inte lyckats hitta åt skivan än - jag har bränt ut den på DVD vid något skede för att spara hårddiskutrymme, men har ännu inte lyckats hitta åt DVD-skivan ifråga...

Men skam den som ger sig...! ;)

Bib

Det är lite udda att det bara är Bon Voyage och Race for your life som släppts på VHS i Sverige både Paramount och Esselte Video valde de två och inga andra. Paramount släppte ju tydligen alla fyra Snobben filmerna på VHS 2001 i andra länder men inte här.

Lennartsson

Citat från: Bib skrivet 22 juni 2024 kl. 19:20:35Det är lite udda att det bara är Bon Voyage och Race for your life som släppts på VHS i Sverige både Paramount och Esselte Video valde de två och inga andra. Paramount släppte ju tydligen alla fyra Snobben filmerna på VHS 2001 i andra länder men inte här.
Kanske äger Paramount inte rättigheterna till de två första filmerna i Europa? I något land tror jag det är Disney som distribuerar den

Bib

Vissa har klagat på Apples nydubbningar men jag måste säga att de är bra speciellt Viggo som Karl det låter kusligt likt en ung Leo Hallerstam.