Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Snobben (Eurotrolls dubbningar)

Startat av TonyTonka, 31 augusti 2008 kl. 21:23:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 juni 2024 kl. 00:45:00Bra fråga! Jag hittar i alla fall ingenting som tyder på att det skulle finnas någon internationellt distribuerad serie bestående av just dessa 23 specialer - och varför just dessa 23, när det finns andra specialer från liknande årtal...?

I så fall är det nog mer sannolikt att det finns (eller funnits) något paketavtal med alla eller de flesta specialer, där SVT har valt ut 23 av dem av någon anledning.
Även fast avsnitten inte sänts i kronologisk ordning verkar det vara alla specialerna mellan 1965 och 1991 förutom ett fåtal som handlar specifikt om amerikanska företeelser till exempel Thanksgiving och Arbor Day. Andra som har hoppats över är längre specialer, musikaler och clipshows...

Det är alltså dessa som har hoppats över:

A Charlie Brown Thanksgiving

It's a Mystery, Charlie Brown

You're a Good Sport, Charlie Brown

It's Arbor Day, Charlie Brown

It's Your First Kiss, Charlie Brown

What a Nightmare, Charlie Brown!

A Charlie Brown Celebration

It's an Adventure, Charlie Brown

What Have We Learned, Charlie Brown? A Tribute

You're a Good Man, Charlie Brown

Snoopy: The Musical

It's the Girl in the Red Truck, Charlie Brown

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 juni 2024 kl. 01:38:01Även fast avsnitten inte sänts i kronologisk ordning verkar det vara alla specialerna mellan 1965 och 1991 förutom ett fåtal som handlar specifikt om amerikanska företeelser till exempel Thanksgiving och Arbor Day. Andra som har hoppats över är längre specialer, musikaler och clipshows...
Flertalet av de som SVT hoppat över är ju som du säger logiska att hoppa över av olika skäl - men It's A Mystery, Charlie Brown, You're A Good Sport, Charlie Brown och It's Your First Kiss, Charlie Brown är väl såvitt jag kommer ihåg relativt vanliga specialer; normallånga, inga clipshows och som inte fokuserar på typiskt amerikanska företeelser...? Således mindre logiska att hoppa över, om det inte är något jag glömt bort i dessa...

(It's a Mystery, Charlie Brown dubbades istället första gången för Warner Bros. DVD-box Snobben - Samlingen från 70-talet, där dubbad av SDI Media, medan flertalet andra av de du nämnde dubbats för första gången av Eurotroll för Apple under senare tid. 4 Snobben-specialer totalt, varav 3 av de du nämnde inom det tidsspannet, har fortfarande aldrig dubbats i Sverige.)

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 juni 2024 kl. 02:01:42Flertalet av de som SVT hoppat över är ju som du säger logiska att hoppa över av olika skäl - men It's A Mystery, Charlie Brown, You're A Good Sport, Charlie Brown och It's Your First Kiss, Charlie Brown är väl såvitt jag kommer ihåg relativt vanliga specialer; normallånga, inga clipshows och som inte fokuserar på typiskt amerikanska företeelser...? Således mindre logiska att hoppa över, om det inte är något jag glömt bort i dessa...
Det skulle väl i sådana fall vara det amerikanska i It's Your First Kiss, Charlie Brown så är ju handlingen baserad runt en "Homecoming". 

Scoobydoofan1

Citat från: Bib skrivet 23 juni 2024 kl. 22:09:41Men då måste det finnas någon som är villig att göra det och har alla och sådana växer inte på träd.
Det beror på vem som har Box 1 och Box 2 från Scanbox när det gäller Snobben samlingen, samma sak med andra utgångna DVD utgåvor av eftersökta serier, beroende på vad det är man söker efter osv.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 juni 2024 kl. 01:38:01Även fast avsnitten inte sänts i kronologisk ordning verkar det vara alla specialerna mellan 1965 och 1991 förutom ett fåtal som handlar specifikt om amerikanska företeelser till exempel Thanksgiving och Arbor Day. Andra som har hoppats över är längre specialer, musikaler och clipshows...

Det är alltså dessa som har hoppats över:

A Charlie Brown Thanksgiving

It's a Mystery, Charlie Brown

You're a Good Sport, Charlie Brown

It's Arbor Day, Charlie Brown

What a Nightmare, Charlie Brown!

A Charlie Brown Celebration

It's an Adventure, Charlie Brown

What Have We Learned, Charlie Brown? A Tribute

You're a Good Man, Charlie Brown

Snoopy: The Musical

It's the Girl in the Red Truck, Charlie Brown

Har någon av dessasom SVT hoppat över dubbats av Din Video?

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 25 juni 2024 kl. 12:30:09Har någon av dessa som SVT hoppat över dubbats av Din Video?

Följande dubbades av Din Video men hoppades över av SVT.

It is An Adventure, Charlie Brown
What a Nightmare, Charlie Brown

Mathilda Gustafsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 juni 2024 kl. 12:51:02Följande dubbades av Din Video men hoppades över av SVT.

It is An Adventure, Charlie Brown
What a Nightmare, Charlie Brown
Varför såg Din Video de som acceptabla men inte SVT?

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 25 juni 2024 kl. 15:22:55Varför såg Din Video de som acceptabla men inte SVT?
SVT fick väl helt enkelt något slags paket och så valde man de bästa specialerna... Jag menar It is An Adventure, Charlie Brown kan ju närmast liknas vid ett sketchprogram och har ju ingen handling.

What a Nightmare, Charlie Brown fokuserar på Snobben och har knappt någon dialog förutom några få repliker av Karl så avsaknaden av dialog kan ha någonting med det att göra.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 juni 2024 kl. 15:33:22SVT fick väl helt enkelt något slags paket och så valde man de bästa specialerna... Jag menar It is An Adventure, Charlie Brown kan ju närmast liknas vid ett sketchprogram och har ju ingen handling.

What a Nightmare, Charlie Brown fokuserar på Snobben och har knappt någon dialog förutom några få repliker av Karl så avsaknaden av dialog kan ha någonting med det att göra.
Dessa dubbningar är säkert svåra att få tag på idag om dom inte sänts på TV

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 25 juni 2024 kl. 15:58:48Dessa dubbningar är säkert svåra att få tag på idag om dom inte sänts på TV
Din Video utgåvorna dyker upp lite då och då på Tradera...

Mathilda Gustafsson

Citat från: MOA skrivet 25 juni 2024 kl. 15:58:48Dessa dubbningar är säkert svåra att få tag på idag om dom inte sänts på TV
Tror nog de är så svåra att få tag på att ingen har en komplett samling med volym 1 till 9 för det verkar vara en okänd dubbning jämfört med svt:s

Will Siv

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 25 juni 2024 kl. 15:22:55Varför såg Din Video de som acceptabla men inte SVT?
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 juni 2024 kl. 15:33:22SVT fick väl helt enkelt något slags paket och så valde man de bästa specialerna... Jag menar It is An Adventure, Charlie Brown kan ju närmast liknas vid ett sketchprogram och har ju ingen handling.

"It's Your First Kiss Charlie Brown" var lite kontroversiell för den var FÖR hård mot Karl. 
- what.

MOA

Citat från: Will Siv skrivet 25 juni 2024 kl. 17:22:12"It's Your First Kiss Charlie Brown" var lite kontroversiell för den var FÖR hård mot Karl.
För hård? Blev han mobbad eller utfryst eller skadad på ett hårt sätt? Blev han backstabbad av kompisarna?

Historielektions Soveren

Citat från: MOA skrivet 25 juni 2024 kl. 18:43:50För hård? Blev han mobbad eller utfryst eller skadad på ett hårt sätt? Blev han backstabbad av kompisarna?
Citat från: Will Siv skrivet 25 juni 2024 kl. 17:22:12"It's Your First Kiss Charlie Brown" var lite kontroversiell för den var FÖR hård mot Karl.
Som vanligt skyller gänget sina sportliga förluster på Karl men de är ju alltid hårda mot honom så jag tror inte det spelar någon roll
En kille som ångrar att han sov på lektionerna

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 25 juni 2024 kl. 16:08:53Tror nog de är så svåra att få tag på att ingen har en komplett samling med volym 1 till 9 för det verkar vara en okänd dubbning jämfört med svt:s
Jag har de flesta av Din Videos VHS-utgåvor, men har för mig att jag tyvärr saknar en volym. Ska kolla upp det mer ordentligt.

De är som sagt inte helt lätta att få tag i, och så blir ju saken heller inte bättre av att långt ifrån alla ens har VHS-bandare i dagens läge; och Gothenburg Sounds dubbning har ju aldrig sänts på TV eller släppts på DVD...

Olyckligt att den dubbningen börjar vara så sällsynt, för det var en riktigt bra och välgjord dubbning.