Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Encanto (2021)

Startat av gstone, 18 juni 2020 kl. 15:42:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 juli 2023 kl. 00:13:02Det ska tydligen finnas vissa kriterier för att räknas som Disneyprinsessa men jag vet inte om Disney officiellt har gått ut med det eller om det är fansen som har hittat på det.


Jag tror att man behöver vara kunglig eller hjältinna (Mulan). När Disney Princess franchisen först introducerade har jag för mig att till och med Esmeralda räknades men inte nu längre.
Räknades inte Esmeralda efter att man kom på kriterier? ^^

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  3 juli 2023 kl. 19:35:11Räknades inte Esmeralda efter att man kom på kriterier? ^^
Jag tror hon helt enkelt inte sålde lika bra som de andra.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 juli 2023 kl. 19:38:21Jag tror hon helt enkelt inte sålde lika bra som de andra.
Tycker inte det ska spela någon roll om pengar eller inte. Fattar inte hur dom tänker där!? ???

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  3 juli 2023 kl. 19:39:18Tycker inte det ska spela någon roll om pengar eller inte. Fattar inte hur dom tänker där!? ???
Vad är det du inte förstår? Disney är ett mångmiljardsföretag...

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 juli 2023 kl. 19:47:01Vad är det du inte förstår? Disney är ett mångmiljardsföretag...
Nej, nej. Jag menar var inte Esmeralda rik nog för att vara prinsessa?  :o

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  3 juli 2023 kl. 22:50:05Nej, nej. Jag menar var inte Esmeralda rik nog för att vara prinsessa?  :o
Vad pratar du om nu? Det har inget med hur rika karaktärerna är att göra utan hur mycket pengar Disney kan tjäna på merchandise.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 juli 2023 kl. 22:57:24Vad pratar du om nu? Det har inget med hur rika karaktärerna är att göra utan hur mycket pengar Disney kan tjäna på merchandise.
Man får helt enkelt göra sin egna tolkning.  :o

Lilla My

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 juli 2023 kl. 00:13:02Jag tror att man behöver vara kunglig eller hjältinna (Mulan). När Disney Princess franchisen först introducerade har jag för mig att till och med Esmeralda räknades men inte nu längre.
Att de ska vara "kungliga" är inget krav alls. Det enda Disney går på är hur de kan marknadsföra karaktären. Kan de sätta henne i en flottig klänning och lägga henne mot en rosa bakgrund och sälja henne? Är hon tillräckligt lyckligt lottad i slutet av sin film för att kunna räknas som en "happily ever after"-karaktär? Kort sagt; kan de förvandla henne till en Askungen light i syfte att sälja?  ;)
 
Esmeralda har mycket riktigt varit en del av Disney-prinsessorna, Tingeling också (innan hon fick sin egna inriktning med Disney Fairies). Bägge dessa karaktärer skiljer sig en del från resten av upplägget, bl.a. genom att bete sig mer vuxet och inte direkt vinna något genom sina äventyr (speciellt Esmeralda).

Finns en GRYM person på Tiktok som går igenom hela Disney Princesses-fenomenet; @babbity.kate
Hon pratar om vad som "räknas" som Disney-prinsessa, deras kläder och klänningar, hur de omskolas från film-karaktär till Disney-prinsessa och skiftningen som pågått från 50-talets Disney (med Askungen - the supreme Disney Princess) till dagens moderna Disney-prinsessor. Är riktigt intressant och hon har många bra tankar!

Lilla My

Citat från: Elios skrivet  4 juli 2023 kl. 07:38:29Man får helt enkelt göra sin egna tolkning.  :o
Är ju ingen tolkning om du har fel lmao

Elios

Citat från: Lilla My skrivet  4 juli 2023 kl. 16:49:38Är ju ingen tolkning om du har fel lmao
Jag menar tolkning av berättelserna.
Alltså mer uppfattning vad man själv tycker räknas som prinsessa. Är hon en prinsessa i sagan eller så!?
Sen kan man ju undra vad kriterierna är för att räknas som prinsessa i Disney världen!? :o ???

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 december 2021 kl. 17:44:00Jag är fortfarande konfunderad att rollen gick till Sandra med tanke på att hon knappast är känd överhuvudtaget, i dubbningssammanhang är hon det absolut, men på scen är hon raka motsatsen till känd, jag är nästan helt säker på att hon har dubbning som extraknäck och har något annat bakom, men hon har aldrig någonsin framträtt varken som "synlig" skådespelare, i Medolifestivalen, i Idol, i Så Ska Det Låta, i Fångarna På Fortet, i Skansen, i Dobidoo, i Så Mycket Bättre, i Så Ska Det Låta, eller liknande...

Om man ser till tidigare Disney-Hjältinnor sedan Prinsessan och Grodan (inkl. Pixar) så har tjej-huvudrollen haft kända röster;
- Tiana: Pauline Kamusewu
- Rapunzel: Molly Sandén
- Merida: Amy Diamond
- Anna: Mimmi Sandén
- Vaiana: Wiktoria Johansson
- Raya: Ellen Bergström

Därför hade jag gett rollen till Clara Henry!
Så skulle ni håla med om att alla Disney-Hjältinnor har fått kända personer som svenska röster ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 13 juli 2023 kl. 22:36:58Så skulle ni håla med om att alla Disney-Hjältinnor har fått kända personer som svenska röster ?
Ingen av dem är ju direkt okända men hur pass kända de är varierar.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 december 2021 kl. 17:44:00Jag är fortfarande konfunderad att rollen gick till Sandra med tanke på att hon knappast är känd överhuvudtaget, i dubbningssammanhang är hon det absolut, men på scen är hon raka motsatsen till känd, jag är nästan helt säker på att hon har dubbning som extraknäck och har något annat bakom, men hon har aldrig någonsin framträtt varken som "synlig" skådespelare, i Medolifestivalen, i Idol, i Så Ska Det Låta, i Fångarna På Fortet, i Skansen, i Dobidoo, i Så Mycket Bättre, i Så Ska Det Låta, eller liknande...

Om man ser till tidigare Disney-Hjältinnor sedan Prinsessan och Grodan (inkl. Pixar) så har tjej-huvudrollen haft kända röster;
- Tiana: Pauline Kamusewu
- Rapunzel: Molly Sandén
- Merida: Amy Diamond
- Anna: Mimmi Sandén
- Vaiana: Wiktoria Johansson
- Raya: Ellen Bergström

Därför hade jag gett rollen till Clara Henry!
För mig känds det alltid väldigt betruggande att alla Disney-Hjältinnor för kända personer som svenska röster :D


Kommas det försätter med Asha :)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Zebastian

Några av de var kända när det begav sig men inte nu.

gstone

Citat från: Zebastian skrivet 13 juli 2023 kl. 22:41:41Några av de var kända när det begav sig men inte nu.
Alla är känd !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.