Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Mest sada filmer i sverige NÅGONSIN ?

Startat av gstone, 22 januari 2020 kl. 09:53:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Vid dags läget alltså Januari 2020, Vilka är dom tio mest sedda filmerna på bio i Sverige någonsin oansett ursprungsland ?

Vilka tio filmer har alltså haft mest besökare på bio i Sverige någonsin vid denna tid punkt.

Alltså filmer överhöghet inte bara svenska filmer och besökare om dt går att kolla och pengar då inflation gör dom sifforna något osanna.

Jag skulle vilja en så ny lista som mjöligt !

Gärna typ slutet på 2019 eller rent av mitt på denna månad och igen jag menar folk so har sätt den inte nödvändigt hur många kronor en tjänat och det filmer över huvudlaget.

Och på svensk alltså inte bio i USA eller hels världen. Förlåt om jag ör över tydlig men jag frågande en  personal  på min dagligaverksamhet och hon missförstod mig hela tiden så jag gav ut till slut. Så därför vill jag vara extra tydlig här !

Vilka är alltså dom tio mest sedda filmerna på bio i Sverige som av 21 Januari 2020 ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Soscla

Det här är visserligen bara för 2019, men tror nog att vissa av dem kan vara med på listan över mest sedda nånsin. Typ Lejonkungen och Endgame blev ju så hemskt populära! Och när den gick på bio kändes det som att varenda en gick och såg "En man som heter Ove".
(Orelaterat men Norges mest sedda film är "Flåklypa Grand Prix", har jag hört :D )

https://www.moviezine.se/nyheter/10-mest-sedda-biofilmerna-i-sverige-under-2019
It's so fluffy I'm gonna die!

Daniel Hofverberg

De enda som sammanställer total statistik över biobesökare i Sverige är nog Svenska Filminstitutet, och deras mätningar sträcker sig "bara" bakåt till 1965 - före det mättes och sammanställdes alltså inte biobesökare på samma sätt, varför det inte går att få fram äldre siffror än 1965.

De har också en viss eftersläpning på besöksräkningen, så de har hittills bara sammanställt siffror fram till slutet av 2018; för 2019 finns alltså ännu inga officiella siffror att tillgå (vet inte när det kommer).

Du kan hitta en fullständig lista här, där man kan bläddra ner så långt nedåt man vill - ända ner till de 8 stackars filmer som bara en enda person sett på bio (!)... :o
https://www.filminstitutet.se/sv/fa-kunskap-om-film/analys-och-statistik/biografstatistik/
Sidan är dock lite svårhanterlig och fungerar inte så jättebra med de webbläsare jag testat med. Den verkar dock fungera bäst med Edge i Windows 10.

Men det här är i alla fall de 10 mest sedda filmerna på bio i Sverige mellan 1965 och 2018, tillsammans med antal biobesök:
1      Djungelboken (1968)                        4 509 373
2      Sound of Music (1965)                      3 443 458
3      Titanic (1998)                             2 235 533
4      Sällskapsresan (1980)                      2 038 785
5      Lejonkungen (1994)                         2 025 470
6      Sagan om ringen - Härskarringen (2001)     1 942 799
7      Tjejen som visste för mycket (1979)        1 938 114
8      Åskbollen (1965)                           1 924 422
9      Mamma Mia! (2008)                          1 905 581
10     Doktor Zjivago (1966)                      1 869 504


Med andra ord är Djungelboken väldigt svårslagen, som ungefär halva Sveriges befolkning har sett på bio - i och med det stora utbudet i dagens läge skulle jag tro att det är osannolikt att någon film någonsin kommer att klå det rekordet...

Vill man ha mer avancerad statistik har Svenska Filminstitutet en webbtjänst för att få fram det, men den sträcker sig bara mellan 2001 och 2016:
http://193.10.144.132/

Ett frågetecken kvarstår dock: Räknas dessa antal biobesökare hur många som såg respektive film vid premiäromgången, eller innefattar den även senare nypremiärer på bio? Det hittar jag ingenting om på Svenska Filminstitutets sida, och för exempelvis Djungelboken (som gått upp på bio vid flera olika tillfällen genom åren) gör det förstås stor skillnad för antalet. Om nypremiärer räknas med lär ju filmer från senare år inte ha en chans att slå rekordet, för nuförtiden sker ju nästan aldrig nypremiärer av äldre filmer på bio.

Soscla

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 januari 2020 kl. 16:40:32

Men det här är i alla fall de 10 mest sedda filmerna på bio i Sverige mellan 1965 och 2018, tillsammans med antal biobesök:
1      Djungelboken (1968)                        4 509 373
2      Sound of Music (1965)                      3 443 458
3      Titanic (1998)                             2 235 533
4      Sällskapsresan (1980)                      2 038 785
5      Lejonkungen (1994)                         2 025 470
6      Sagan om ringen - Härskarringen (2001)     1 942 799
7      Tjejen som visste för mycket (1979)        1 938 114
8      Åskbollen (1965)                           1 924 422
9      Mamma Mia! (2008)                          1 905 581
10     Doktor Zjivago (1966)                      1 869 504



Oj! Att det var sån dramatiskt stor skillnad på första och andra trodde jag inte! Superintressant!
It's so fluffy I'm gonna die!

Daniel Hofverberg

Citat från: Soscla skrivet 22 januari 2020 kl. 17:32:14
Oj! Att det var sån dramatiskt stor skillnad på första och andra trodde jag inte! Superintressant!
Det trodde inte jag heller. En tänkbar förklaring kan vara ifall de räknat ihop publiksiffror från senare nypremiärer till samma summa (vilket jag som sagt inte hittar något om) - för Djungelboken gick ju utöver den svenska premiären 1968 även upp på bio 1987 och 1993, medan jag inte kan hitta något som tyder på att Sound of Music gått upp på bio vid senare tillfällen i Sverige. Eller rättare sagt verkar den filmen ha blivit barntillåten ett år efter den ursprungliga premiären (som hade 11-årsgräns), men ingen aning i hur stor skala den då gick upp. Det var ju i alla fall hursomhelst ingen ny generation som tillkommit, om filmen nu inte gått upp vid något senare tillfälle som jag inte hittar något om.