Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Olof Lundström Orloff (1938-2022)

Startat av Oscar Isaksson, 13 september 2022 kl. 19:23:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oscar Isaksson

Skådespelaren och glaskonstnären Olof Lundström Orloff har gått bort 84 år gammal. Han dubbade som flitigast under 70 och 80-talet.

Erika


Steffan Rudvall

Vad synd, Jag minns honom främst från Rederiet...Vila i frid.

Disneyfantasten


Lillefot

Ännu en från Sveriges fina skådespelarensemble som tagits ifrån oss. Ledsamt.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

TonyTonka

Nu tycker jag allt att lite för många dött på för kort tid. :(

Vila i frid. :(
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Skokaka

Jag har nog kommit lite sent, men han lät nog som en bra skådespelare. Vila i frid, Olof. :(

Skokaka

Citat från: TonyTonka skrivet 13 september 2022 kl. 20:27:12Nu tycker jag allt att lite för många dött på för kort tid. :(

Vila i frid. :(
Just det, det är inte roligt det här inte... :(

Elios

Kan inte hitta något på sajten. Vad har han dubbat? ^^
Vila i frid! :/

Skokaka

Citat från: Elios skrivet 13 september 2022 kl. 23:57:02Kan inte hitta något på sajten. Vad har han dubbat? ^^
Vila i frid! :/
Jag hoppas det här hjälper, om detta har faktiskt hänt på riktigt: https://sv.wikipedia.org/wiki/Olof_Lundstr%C3%B6m_Orloff

Daniel Hofverberg

Väldigt sorgligt att höra, Olof var en duktig skådespelare. :'(

Citat från: Elios skrivet 13 september 2022 kl. 23:57:02Kan inte hitta något på sajten. Vad har han dubbat? ^^
Vila i frid! :/
Det beror nog på att det bara är i Hjälp! Jag är en fisk som han crediterats under det namnet - i de flesta sammanhang före det var det som Olof Lundström. Men de här dubbningarna bör vara han:
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/sok.php?sok=Olof+Lundstr%F6m&typ=fritext&avdelning=alla
(Men sen har han säkerligen medverkat i fler dubbningar också som inte finns med på Dubbningshemsidan)

Adam

#11
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 september 2022 kl. 19:28:58Vad synd, Jag minns honom främst från Rederiet...Vila i frid.
Kommer ihåg honom därifrån, jag med, men ett annat tydligt minne av honom från mina lite tidigare dagar var som rösten till Kattpolisen Tusse Batong i vinylmusiksagan Måns får ärva (ur Pelle Svanslös), som var en av många barnljudboksstycken som fanns med på ett visst kassettband jag brukade lyssna på som liten (som också innehöll Paddington, Astrid Lindgren-visor, Fablernas värld, Nicke Lilltroll och Bamse).
...och så har jag förstås inte glömt bort hans röstinsatser ur Musse Piggs Julsaga/Julafton, eller Hjälp! Jag är en fisk.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Anders M Olsson

Heter hans rollfigur i Peter från Alpskogen verkligen "Kyrkohedern" (inte Kyrkoherden)? Jag har inte sett serien, så jag vet inte.

Jag såg Olof Lundström Orloff på scenen flera gånger under åttio- och nittiotalen på Fredriksdalsteatern i Nils Poppes föreställningar och även en gång hos Eva Rydberg.

Hans efternamn har en speciell historia. Det är inget vanligt dubbelnamn.

När han arbetade som glaskonstnär i Frankrike hade fransmännen svårt att uttala hans förnamn. Det blev "Orloff" i stället för Olof. Därför använde han sig av Orloff som artistnamn, dock utan att det var officiellt inregistrerat.

Men omkring 1993-1994 bestämde han sig för att på skoj skicka in en ansökan om ändring av efternamn. Han hade aldrig tänkt sig att det skulle bli godkänt, men det blev det. Så fr.o.m. 1994 hette han officiellt Olof Orloff, inte Lundström.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 september 2022 kl. 09:34:32Heter hans rollfigur i Peter från Alpskogen verkligen "Kyrkohedern" (inte Kyrkoherden)? Jag har inte sett serien, så jag vet inte.
Förmodligen har jag stavat fel, men jag ska leta fram mina inspelningar av serien och hitta åt det eller de avsnitten för att säkerställa; så ändrar jag om det blivit fel. :)

Elios

Citat från: Skokaka skrivet 13 september 2022 kl. 23:59:22Jag hoppas det här hjälper, om detta har faktiskt hänt på riktigt: https://sv.wikipedia.org/wiki/Olof_Lundstr%C3%B6m_Orloff
Med sajten menade jag på Svenska röster & credits men nu ser jag att Daniel visade här att man ska bara skriva Olof Lundström utan Orloff för det var det jag gjorde och då hittade jag inte.  :o :o