Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Eurotroll uppköpt

Startat av Mathilda Gustafsson, 7 juni 2022 kl. 16:04:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Jag har hört att Eurotroll blivit uppköpt av något franskt bolag Vet någon om detta stämmer?

Lillefot

#1
Ser ut som det, sökte för att se efter och den här finns en artikel som ska gå igenom det
https://slator.com/dubbing-brothers-expands-into-nordics-acquires-eurotroll/

Tyvärr är den bakom en betalvägg, så det hjälper inte så mycket. Och på Eurotrolls egna sida kan jag inte se något som antyder ett uppköp.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Steffan Rudvall

Eurotroll är ju ett familjeföretag så varför skulle de plötsligt sälja nu?

Daniel Hofverberg

#3
Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 juni 2022 kl. 16:20:52
Eurotroll är ju ett familjeföretag så varför skulle de plötsligt sälja nu?
Jag blir också väldigt konfunderad över detta... Eurotroll har ju dessutom nyligen startat nya studior i Köpenhamn och Helsingfors, så det känns lite märkligt att ett familjeföretag och ett av fåtalet kvarvarande privatägda studior i Norden plötsligt skulle sälja företaget.

Kanske någon som befinner sig i branschen vet mer om detta, och kan upplysa om det är sant eller inte?

Jag hittar tyvärr ingen artikel som inte är bakom en betalvägg som nämner något om detta. Det står heller inget om det på Dubbing Brothers webbsida. På deras webbsida framgår att företaget, utöver huvudkontor i Frankrike, även har dubbningsstudior i USA, Italien och Belgien - men inte ett ord om någon studio i Sverige, Danmark eller Finland...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 juni 2022 kl. 23:52:39
Jag blir också väldigt konfunderad över detta... Eurotroll har ju dessutom nyligen startat nya studior i Köpenhamn och Helsingfors, så det känns lite märkligt att ett familjeföretag och ett av fåtalet kvarvarande privatägda studior i Norden plötsligt skulle sälja företaget.

Kanske någon som befinner sig i branschen vet mer om detta, och kan upplysa om det är sant eller inte? Jag hittar tyvärr ingen artikel som inte är bakom en betalvägg som nämner något om detta.
Mathilda hörde tydligen detta genom Henrik Ståhl som hörde detta på Eurotroll... Jag tror dock att det snarare kan handla om ett samarbete...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 juni 2022 kl. 00:01:25
Mathilda hörde tydligen detta genom Henrik Ståhl som hörde detta på Eurotroll... Jag tror dock att det snarare kan handla om ett samarbete...
Samarbete låter ju mer logiskt än uppköp i mina ögon, för det finns absolut mycket att vinna på att samarbeta med andra studior för att kunna erbjuda dubbning på fler språk.

Kanske Christian Hedlund vet mer om detta? Även om han kanske inte är på Eurotroll dagligen bör han väl vara tillräckligt insatt i branschen för att veta vad som är sant och inte.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juni 2022 kl. 00:05:33
Samarbete låter ju mer logiskt än uppköp i mina ögon, för det finns absolut mycket att vinna på att samarbeta med andra studior för att kunna erbjuda dubbning på fler språk.

Kanske Christian Hedlund vet mer om detta? Även om han kanske inte är på Eurotroll dagligen bör han väl vara tillräckligt insatt i branschen för att veta vad som är sant och inte.
Mathilda förklarade för mig att Henrik Ståhl nämnde det i en Instagram live med just Christian Hedlund och tydligen ska Christian ha varit ganska överraskad.

Men att Eurotroll ska säljas kan inte stämma, speciellt med tanke på vad som hände Media Dubb.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 juni 2022 kl. 00:09:16
Men att Eurotroll ska säljas kan inte stämma, speciellt med tanke på vad som hände Media Dubb.
Jag tycker också att det låter märkligt - efter allt som hände med Media Dubb vore Eurotroll det sista företaget jag hade väntat mig skulle gå med på att bli uppköpta...

Mathilda Gustafsson

Jag bifogar när Henrik Ståhl berättar detta.

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  8 juni 2022 kl. 00:16:42
Jag bifogar när Henrik Ståhl berättar detta.
Så som Henrik beskriver det verkar det ju inte som att han är en riktigt insatt så det kan väl vara något slags missförstånd.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 juni 2022 kl. 00:19:56
Så som Henrik beskriver det verkar det ju inte som att han är en riktigt insatt så det kan väl vara något slags missförstånd.
Hmm, det verkar faktiskt som att det kan vara sant - jag såg precis att det på Allabolag.se står följande bland nya händelser för Eurotroll AB:

Citat från: Allabolag.seÄRENDE
2022-05-19
Ändring av företrädare/firmateckning

Ärende hos Bolagsverket
Ärendets Diarienummer:2022/264300
Om det bara hade rört sig om ett samarbete, så hade det ju inte funnits någon anledning att meddela något till Bolagsverket.

Ärenden hos Bolagsverket är förstås offentliga handlingar, men tyvärr verkar inte diarienummer och ärenden hos dem vara sökbara på nätet. När jag söker på Eurotroll på Bolagsverkets webbplats får jag dock meddelandet "Det finns 2 ärenden hos oss som inte är registrerade.", vilket väl kanske kan tolkas som att det inte har gått igenom än - i så fall kan det ju förklara att varken Eurotrolls eller Dubbing Brothers webbsajter nämner något om det...

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juni 2022 kl. 01:58:49
Hmm, det verkar faktiskt som att det kan vara sant - jag såg precis att det på Allabolag.se står följande bland nya händelser för Eurotroll AB:
Om det bara hade rört sig om ett samarbete, så hade det ju inte funnits någon anledning att meddela något till Bolagsverket.

Ärenden hos Bolagsverket är förstås offentliga handlingar, men tyvärr verkar inte diarienummer och ärenden hos dem vara sökbara på nätet. När jag söker på Eurotroll på Bolagsverkets webbplats får jag dock meddelandet "Det finns 2 ärenden hos oss som inte är registrerade.", vilket väl kanske kan tolkas som att det inte har gått igenom än - i så fall kan det ju förklara att varken Eurotrolls eller Dubbing Brothers webbsajter nämner något om det...
Så även eurotroll säljs?

Adam Larsson

Lasse Svensson skulle aldrig sälja, så det måste vara hans son Oskar som ligger bakom detta!

Christian Hedlund

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juni 2022 kl. 00:05:33
Samarbete låter ju mer logiskt än uppköp i mina ögon, för det finns absolut mycket att vinna på att samarbeta med andra studior för att kunna erbjuda dubbning på fler språk.

Kanske Christian Hedlund vet mer om detta? Även om han kanske inte är på Eurotroll dagligen bör han väl vara tillräckligt insatt i branschen för att veta vad som är sant och inte.

Det stämmer.
Har inte mer info än så, men EUROTROLL har sålts till ett franskt företag.
Har inte mer kunskap kring detta än så.
Christian Hedlund
Voice Actor - Content Creator
Youtube.com/1man20voices
Rostskadespelarna.se
1man20voices.com

gstone

Kommer Eurotroll  bli smäre ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.