Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Olof Lundström Orloff (1938-2022)

Startat av Oscar Isaksson, 13 september 2022 kl. 19:23:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skokaka

Citat från: Elios skrivet 14 september 2022 kl. 23:26:27Med sajten menade jag på Svenska röster & credits men nu ser jag att Daniel visade här att man ska bara skriva Olof Lundström utan Orloff för det var det jag gjorde och då hittade jag inte.  :o :o
Jaså? Nåja, problemet löste sig.

Grimner

Nu har det gått flera veckor utan att någon här uppmärksammat det, så jag antar att jag får ta saken i egna händer för att det inte skall glömmas bort.

Den 8 september i år gick Olof Lundström Orloff bort, 84 år gammal. Hans mest kända (och även hans sista) röstskådespelarroll var utan tvivel huvudantagonisten Joe i den danska tecknade äventyrsfilmen Hjälp! Jag är en Fisk från 2000, som är en av mina personliga barndomsfavoriter.
Det är synd att han aldrig fick större uppmärksamhet som röstskådespelare, då han gjorde en alldeles strålande insats i den filmen - vilket lär säga en hel del, då han hade bland annat Allan Svensson, Torsten Wahlund, Evabritt Strandberg och Reine Brynolfsson att tävla med (för att inte tala om att han i den engelska dubbningen motsvarades av självaste Alan Rickman). Han lyckades leverera en genuint skräckinjagande rolltolkning som var vida överlägsen originalet, med en skådespelarinsats värdig vilken Disneyskurk som helst.
Han var mer känd på teaterscenen, där han var verksam i 44 år, samt i en oräknelig mängd radioteater. Vid sidan om skådespelet var han också en prisbelönt glaskonstnär.
Vila i frid, Olof.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/79/Olof_Lundstr%C3%B6m_Orloff_2014.jpg/1200px-Olof_Lundstr%C3%B6m_Orloff_2014.jpg
Piratkopiering är inte stöld - det är bevarande!
Stöld innebär förstörelse och förlust. Digital duplicering är skapande, och möjliggör för alla, oavsett bakgrund eller resurser, att ta del av livets mångfald. Det är inte bara etiskt, utan en ren dygd.
Tack till alla som fildelar. Ni är hjältar.

Steffan Rudvall


Grimner

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 september 2022 kl. 22:22:59Det är sorgligt men det har redan tagits upp på forumet.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=14955.0
Det var ju väldigt märkligt att jag aldrig fick upp den där tråden när jag sökte på namnet flera gånger, både via Google och forumets interna sökmotor, under de gångna veckorna. :-\
Piratkopiering är inte stöld - det är bevarande!
Stöld innebär förstörelse och förlust. Digital duplicering är skapande, och möjliggör för alla, oavsett bakgrund eller resurser, att ta del av livets mångfald. Det är inte bara etiskt, utan en ren dygd.
Tack till alla som fildelar. Ni är hjältar.