Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Legendaren Sven-Bertil Taube! 🔥🔥🔥🔥🔥

Startat av Elios, 12 november 2022 kl. 10:58:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Det var med tråkiga nyheter jag vaknade idag av att höra att den folkkära artisten och skådespelaren Sven-Bertil Taube gått bort. Han blev 87 år. Skit tråkigt. Såg han på Allsång på Skansen 2018 på genrepet. Inom dubbning kom jag tänka på att han gjort Rourke i Atlantis-En Försvunnen Värld och spelade mot Michael Caine och Robert Duvall i en liten roll i The Eagle Has Landed

EN ÄKTA LEGENDAR!! 🔥🔥🔥🔥🔥


Lillefot

Mycket tragiskt, Sverige har förlorat ännu en av dess fina skådespelare.

Hoppas att han får möta sin pappa i efterlivet.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Skokaka

Han var en riktig legend, må han vila i frid. Han kommer alltid att minnas. :( :'(

gstone

Han var den sista gentlemanan.

Han sa datamaskin och flymaskin.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: gstone skrivet 12 november 2022 kl. 16:19:25Han var den sista gentlemanan.

Han sa datamaskin och flymaskin.
Och så skojade han om att tatuera in en G-klav på hans mage i Så mycket bättre också. Hehe! ^^

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

ddubbning

Det är som sagt en legend som har gått bort. Sven-Bertil Taube var en fantastisk sångare och skådespelare och dessutom mångsidig.

Vila i frid.

Disneyfantasten

Det är onekligen synd att han inte fick fler dubbroller... (fast han kanske fick och tackade nej, vad vet jag)

Han får iallafall hälsa sin pappa där uppe.

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 12 november 2022 kl. 20:05:30Vila i frid, Rourke.  :'(

Den insatsen blev självaste Anders Öjebo imponerad av!

Den enda andra dubbning han gjort är den norsk-svenska filmen Folk och Rövare i Kamomilla Stad där han även medverkade som synlig skådespelare och sedan spelade in sina repliker på svenska. (den filmen har jag nostalgi av tack vare att jag som barn ägde en CD-skiva och att döma av rösterna så skulle jag säga att ljudet är detsamma som från filmen, då många av rösterna i den definitivt stämmer in på rollistan på Dubbningshemsidan)

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 november 2022 kl. 17:58:34Den insatsen blev självaste Anders Öjebo imponerad av!

Den enda andra dubbning han gjort är den norsk-svenska filmen Folk och Rövare i Kamomilla Stad där han även medverkade som synlig skådespelare och sedan spelade in sina repliker på svenska. (den filmen har jag nostalgi av tack vare att jag som barn ägde en CD-skiva och att döma av rösterna så skulle jag säga att ljudet är detsamma som från filmen, då många av rösterna i den definitivt stämmer in på rollistan på Dubbningshemsidan)
Men den filmen släpptes aldrig på Dvd eller video har jag för mig Daniel har sagt här på forumet eller har jag blandat ihop den med någon annan film!? 

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 13 november 2022 kl. 18:20:20Men den filmen släpptes aldrig på Dvd eller video har jag för mig Daniel har sagt här på forumet eller har jag blandat ihop den med någon annan film!?
Ja, tyvärr stämmer det att Folk och rövare i Kamomilla stad aldrig har släppts på vare sig VHS eller DVD i Sverige eller Norge - men enligt Swedish Film kom den tydligen ut på 16 mm-film en gång i tiden, utöver biovisningarna.

Enligt obekräftade uppgifter ville Thorbjørn Egner inte att filmen skulle släppas på något hemvideoformat, och hade tydligen t.o.m. skrivit in i sitt testamente att så inte får ske... :(

Han var tydligen missnöjd med filmen, men jag vill minnas att jag tyckte mycket om den - jag minns tydligt att jag såg den på bio 1988 och tyckte om den; men vad jag skulle tycka om den i dagens läge är förstås oklart.

Senast jag pratade med @Ovanliga dubbningar nämnde hon dock att hon har det svenska ljudet till filmen, men ingen bild alls, så om det bara gick att få tag i någon bild från någonstans i världen (på något språk) så hade det alltså gått att synka ihop...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 november 2022 kl. 18:33:39Ja, tyvärr stämmer det att Folk och rövare i Kamomilla stad aldrig har släppts på vare sig VHS eller DVD i Sverige eller Norge - men enligt Swedish Film kom den tydligen ut på 16 mm-film en gång i tiden, utöver biovisningarna.

Enligt obekräftade uppgifter ville Thorbjørn Egner inte att filmen skulle släppas på något hemvideoformat, och hade tydligen t.o.m. skrivit in i sitt testamente att så inte får ske... :(

Han var tydligen missnöjd med filmen, men jag vill minnas att jag tyckte mycket om den - jag minns tydligt att jag såg den på bio 1988 och tyckte om den; men vad jag skulle tycka om den i dagens läge är förstås oklart.

Senast jag pratade med @Ovanliga dubbningar nämnde hon dock att hon har det svenska ljudet till filmen, men ingen bild alls, så om det bara gick att få tag i någon bild från någonstans i världen (på något språk) så hade det alltså gått att synka ihop...

Jag har en CD-skiva med autentiskt ljud från filmen och med Hasse Alfredsson som berättarröst, utifrån den tycker jag iallafall att det är en riktigt bra film som håller väl än idag.

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 november 2022 kl. 18:33:39Enligt obekräftade uppgifter ville Thorbjørn Egner inte att filmen skulle släppas på något hemvideoformat, och hade tydligen t.o.m. skrivit in i sitt testamente att så inte får ske... :(

Så det är DÄRFÖR den är så jäädra svår att få tag i! Ååh Thorbjørn din lille skit...

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet 14 november 2022 kl. 04:04:12Så det är DÄRFÖR den är så jäädra svår att få tag i! Ååh Thorbjørn din lille skit...
Jag håller med, och framförallt tycker jag det är märkligt att en författare till en förlaga ska kunna ha sådan makt att han ensam ska kunna stoppa en film som säkerligen hundratals personer arbetat med från att ges ut...

Rimligtvis borde det ju finnas kontrakt upprättade som styr sådant här, så att det inte borde hänga på en enskild person. Jag menar, om Maj Sjöwall vore missnöjd med de senare Beck-filmerna är jag helt övertygad om att hon inte skulle kunna förhindra filmerna från att släppas på DVD eller streamingtjänster även om hon hade velat...
(Nu är hon förstås inte längre i livet, men även om hon hade skrivit in det i sitt testamente är jag övertygad om att det ändå inte hade hjälpt för att faktiskt stoppa Beck-filmerna från att kunna ges ut)