Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Olika tecken på rubriker

Startat av Elios, 3 februari 2023 kl. 18:09:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

En fråga bara? Blir jämt förvirrad att när jag ska fylla i ett namn med en titel på så blir det såhär i mörk svart men sen om vi nu säger jag ska ha Aristocats att nämna såhär om det då är slutet på en mening där jag slutar meningen men film namnet ska man då med punkten i det svarta?
Så om jag skriver den där filmen var väldigt bra den Aristocats. Med punkten där efteråt eller hur fungerar lite grammatiken till sånt här för var så längesen jag gick i skolan och kommer inte ihåg riktigt alla stilar. Var ju jämt att man skulle skriva fint och inte slarvigt så att man inte såg det med om bokstaven B skrevs väldigt stort etc.
Nu lärde jag inte mig så inom datorer om att skriva men hade ändå varit intressant här hur ni tänker och tycker det ska vara?
Sen i dessa teckensnitt eller vad man nu kallar det så när ska man använda den här skrivstilen till exempel eller den svarta som här och den här med sträck under och ska man ha med punkten eller frågetecknet i slutet som en vanliga fråga? Så som jag då har här men även punkt. 

Daniel Hofverberg

Nej, om du använder fetstil eller kursiv stil vid titlar eller som betoning på ord ska inte skiljetecken efter titeln vara med där. Använder du det till titlar ska bara själva titeln med, så om det är en titel med punkt eller frågetecken i namnet ska punkten givetvis vara fetstil. Med andra ord Aristocats utan något annat, medan däremot Vem satte dit Roger Rabbit? med frågetecknet också i fetstil.

I undantagsfall kan det finnas anledning att kursivera eller fetstila en hel mening, och i så fall ska givetvis punkt eller frågetecken i slutet med. Men det är väldigt sällsynt att det finns anledning till det.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 februari 2023 kl. 20:37:05Nej, om du använder fetstil eller kursiv stil vid titlar eller som betoning på ord ska inte skiljetecken efter titeln vara med där. Använder du det till titlar ska bara själva titeln med, så om det är en titel med punkt eller frågetecken i namnet ska punkten givetvis vara fetstil. Med andra ord Aristocats utan något annat, medan däremot Vem satte dit Roger Rabbit? med frågetecknet också i fetstil.
Fast just Vem satte dit Roger Rabbit ska faktiskt inte ha något frågetecken i titeln. Det lär bero på vidskepelse. I Hollywood betyder det otur att avsluta en titel med frågetecken. :)

Det finns dock andra filmer som trots det avslutar titeln med ett frågetecken, t.ex. Shall We Dance?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Shall_We_Dance%3F

Skokaka

Typiskt, och jag som också hade punkter i fetstil... Jag använder numera fetstil när jag nämner en film, serie, spel, avsnitt, eller något för att det ska vara tydligt. Nåja, nu vet jag i hela fall att punkterna ska inte vara i den stilen...