Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 mars 2021 kl. 12:23:09
Det verkar bero på vilken webbläsare man använder. Textningen fungerar för mig i Firefox, men inte i Chrome eller MS Edge.

Dessutom verkar SVT ha hittat på lite nya hyss på SVT Play som gör det svårare att ladda ner avsnittet. Jag lyckas inte tanka hem avsnittet korrekt, varken med hjälp av svtplay-dl eller youtube-dl. I båda fallen tycks bilden bli korrekt, men man får inte hem hela ljudspåret, bara några minuter i början.

Inget av nerladdningsprogrammen kan heller ladda ner undertexterna. Med hjälp av linjelyssnaren i Chrome ("verktyget för programmerare") kan jag hitta URL:en till undertextfilen, men det är bara de första 18 minuternas undertexter som är läsbara. Resten är ren rappakalja som ser ut att vara krypterat.

Disneydags verkar även finnas på Barnplay
https://www.svt.se/barnkanalen/barnplay/disneydags/
men där går det inte alls att se programmet. Om man försöker kommer man bara till en svart sida där det inte händer något mer.

Tillägg: Jag har nu mailat och anmält felen med textningen och Barnplay till
Ni andra som har sett felet kan väl också skriva dit och felanmäla, så kanske det går lite fortare att åtgärda.
Det verkar vara en enda röra med Disneydags... Med Internet Explorer 11 lyckas jag överhuvudtaget inte spela upp Disneydags - på SVT Play försöker den spela upp i en halv sekund, men kommer sen direkt tillbaka till skärmen där man väljer avsnitt. På Barnplay blir det precis som med Chrome och Edge bara en tom svart skärm.

Med den norskutvecklade webbläsaren Opera blir det precis som med Chrome och Edge - bild och ljud fungerar på SVT Play, men ingen textning dyker upp. :( Med Opera lyckas jag inte spela upp på Barnplay heller, men det blir inte likadant som i Chrome och Edge - med Opera får jag istället fram en förloppsindikator som visar på att videon laddar; men sen fastnar den i det läget och fortsätter ladda för evigt...

Med SVT Play-appen på Android-mobiler lyckas jag överhuvudtaget inte spela upp Disneydags om jag försöker spela på mobilens skärm - då får jag bara en svart skärm, där jag kan välja textning men där räkneverket/tidskoderna aldrig börjar räkna upp och det händer inget mer. Om jag däremot istället castar från mobilen till Chromecast med samma app så fungerar det bra - då får jag både bild, ljud och textning. Är det någon som har iPhone, som kan se om det fungerar felfritt med appen där eller om det fungerar likadant som på Android?

Vad har egentligen SVT ställt till med...? Vågar man gissa på att Disney har haft krav på att det ska finnas någon slags skydd/kryptering, och att SVT inte har testat sin tekniska lösning tillräckligt...? :(

Jag ska maila till SVT om de här problemen med textning, Barnplay och Android-appen.

Mycket irriterande också att inte Svtplay-dl eller Youtube-dl klarar av att ladda hem videon felfritt... :(


Penny på M.A.R.S. fungerar dock i alla webbläsare utom Internet Explorer, så där verkar de inte ha haft samma skumma skydd; trots att även det är från Disney...

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 mars 2021 kl. 17:36:24
Det är svagt av Disney, med alla sina resurser, att inte kunna tillhandahålla en ny och mera tidsenlig vinjett.
Jag instämmer fullständigt. Intressant att notera är för övrigt att den danska versionen av Disneydags, Disney Sjov på DR, fortfarande har kvar det ursprungliga klassiska Disneydags-introt från tidigt 1990-tal - d.v.s. A Disney Afternoon-introt. Så varför har Danmark fått behålla det ursprungliga introt under alla dessa år, medan Sverige tycks behandlas mer styvmoderligt...?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 mars 2021 kl. 02:03:37
Med SVT Play-appen på Android-mobiler lyckas jag överhuvudtaget inte spela upp Disneydags om jag försöker spela på mobilens skärm - då får jag bara en svart skärm, där jag kan välja textning men där räkneverket/tidskoderna aldrig börjar räkna upp och det händer inget mer. Om jag däremot istället castar från mobilen till Chromecast med samma app så fungerar det bra - då får jag både bild, ljud och textning. Är det någon som har iPhone, som kan se om det fungerar felfritt med appen där eller om det fungerar likadant som på Android?

Jag har testat tre Apple-enheter med SVT Play-appen: Apple TV, iPad och iPhone. Samtliga kan spela upp programmet, men textningen fungerar väldigt slumpmässigt. På Apple TV fungerade inte textningen till en början, men efter att ha trixat lite och spolat fram och tillbaka i programmet kom den plötsligt igång. På iPad fungerade textningen igår, men inte alls idag på morgonen. På iPhone har jag inte lyckats få fram några texter alls i Disneydags. (Det är inte alls säkert att det är någon egentlig skillnad mellan de här tre Apple-enheterna, utan det kanske bara är slumpen som avgör om det fungerar.)

Även tillägget till Kodi på Raspberry Pi fungerar för att se programmet, men textningen fungerar inte.

Dessutom får jag inte fram några texter alls i Firefox idag, trots att det fungerade igår.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 mars 2021 kl. 02:03:37
Vad har egentligen SVT ställt till med...? Vågar man gissa på att Disney har haft krav på att det ska finnas någon slags skydd/kryptering, och att SVT inte har testat sin tekniska lösning tillräckligt...? :(

Jag har tänkt samma tanke, men man tycker att om så vore fallet skulle SVT ha infört något ordentligt skydd så att hela avsnittet var krypterat och låst. Det går trots allt att tanka hem hela videon, förutom att man bara får ljud under några minuter i början.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 mars 2021 kl. 02:03:37
Jag ska maila till SVT om de här problemen med textning, Barnplay och Android-appen.

Mycket irriterande också att inte Svtplay-dl eller Youtube-dl klarar av att ladda hem videon felfritt... :(

Förutom att jag mailade SVT Play igår har jag även lagt in en buggrapport hos svtplay-dl.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 mars 2021 kl. 02:03:37
Jag instämmer fullständigt. Intressant att notera är för övrigt att den danska versionen av Disneydags, Disney Sjov på DR, fortfarande har kvar det ursprungliga klassiska Disneydags-introt från tidigt 1990-tal - d.v.s. A Disney Afternoon-introt. Så varför har Danmark fått behålla det ursprungliga introt under alla dessa år, medan Sverige tycks behandlas mer styvmoderligt...?

Man kan diskutera vilket land som är mest styvmoderligt behandlat. Disney Sjov har visserligen det klassiska introt, men också en massa irriterande "knappar" som övergångar mellan avsnitten inne i programmet, och sluttexterna till serierna är bortkapade. Listorna på de danska rösterna kommer i en klump i slutet av programmet.

I Sverige får vi mestadels oförvanskade serieavsnitt med för- och sluttexterna intakta, och med dubbningscredits i anslutning till respektive avsnitt.

clara liljeberg

så att disneyania kan få sina textförklaringar på varje avsnitt.

Anders M Olsson

Felet med textningen och problemet med att ladda ner finns även på Doktor McStuffins som publicerades på SVT Play idag.

Jag har nu lyckats ladda ner ljudet med hjälp av VLC media player. Det kunde jag muxa ihop med bilden som jag laddade ner tidigare med svtplay-dl där stora delar av ljudet saknades.

Textningen har jag inte lyckats få hem i sin helhet. Som en workaround tills SVT löser problemet har jag extraherat text-tv-textningen ur digitala inspelningar från kabel-tv.

Daniel Hofverberg

#679
Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 mars 2021 kl. 19:54:10
Felet med textningen och problemet med att ladda ner finns även på Doktor McStuffins som publicerades på SVT Play idag.
Jag lyckas inte heller få någon textning på Doktor McStuffins. :( Den fungerar däremot på mobil i Android, med fungerande text.

Däremot lyckas jag nu få textning på Disneydags i Chrome och Edge, som inte fungerade i morse. Svårt att säga om de har ändrat/löst något, eller om det bara är en tillfällighet...?

Edit: Det verkar vara väldigt slumpartat - nu några timmar senare lyckas jag inte längre få någon textning i Disneydags, men däremot får jag det i Doktor McStuffins... ???

Daniel Hofverberg

Jag har nu fått följande svar från SVT:

Citat från: Sveriges TelevisionHej!

Nu ska textningen vara åtgärdad för både McStuffins och Disneydags. Tack för att du uppmärksammade oss på detta!

Vad det gäller barnPlay har vi just nu tekniska begränsningar vad det gäller dessa två program. Vi beklagar detta och hänvisar dig istället till SVTPlay.se som du redan verkar använda :)

Bästa hälsning,  Björn
Publikredaktör
Fast tvärtemot hans uttalande får jag åtminstone just nu ingen textning på Disneydags... :( Fungerar det för er andra?

clara liljeberg

nu borde jag ha skickat brevet till svt och frågat om det går bra att få till art attack så att andra blir inspirerande till att skapa konst som att göra egna drakvingar och drakmarionett.

Anders M Olsson

#682
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 mars 2021 kl. 14:01:44
Jag har nu fått följande svar från SVT:
Fast tvärtemot hans uttalande får jag åtminstone just nu ingen textning på Disneydags... :( Fungerar det för er andra?

Nu har jag testat lite. På Disneydags får jag just nu text i Google Chrome, Apple TV, iPad och iPhone, men inte i MS Edge och Firefox.

Doktor McStuffins får jag just nu text i iPad, men inte i någon annan enhet eller webbläsare.

Det verkar vara minst sagt slumpmässigt. Om jag testar igen lite senare kanske jag får ett annat resultat?

Jag kan också konstatera att undertexterna ligger som krypterade filer på servern, vilket jag tror är lite ovanligt. Inte ens de stora betaltjänsterna såsom Netflix, Disney+, Hulu m.fl. brukar bry sig om att kryptera undertexter.

Men det är en ganska löjlig kryptering som SVT använder, eftersom nyckeln också skickas med samtidigt i en egen fil. Jag har nu lyckats tanka ner undertexterna till de första avsnitten av både Disneydags och Doktor McStuffins genom att hämta hem båda filerna text-0.vtt (de krypterade undertexterna) och serve.key (nyckeln för att låsa upp filen) till respektive program.

Jag vet inte vad SVT tror att de kan åstadkomma genom att kryptera undertexterna... ?!?


clara liljeberg

nu har jag skickat brevet till svt så att de kan göra art attack på svtplay så att några få skapa grejer av återvunna material som att man gör en fjäderpenna och en egen astekkonst.

Daniel Hofverberg

Jag har mailat tillbaka till SVT Play, om att textningen fortfarande inte fungerar, och fick då följande svar:

Citat från: Sveriges TelevisionHej igen!

Det låter märkligt! Är det svensk text, eller svensk text för hörselskadade som du eftersöker?
Ett märkligt svar, i och med att översättningstext ju alltid är inbränd och inte går att vare sig välja eller välja bort...

Och Doktor McStuffins har ju inte minsta lilla översättningstext, då SVT Play bara publicerar den med svensk dubbning... :( Och för Disneydags är det ju bara kortfilmerna som är på engelska och textade.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 mars 2021 kl. 02:07:30
Jag har mailat tillbaka till SVT Play, om att textningen fortfarande inte fungerar, och fick då följande svar:
Ett märkligt svar, i och med att översättningstext ju alltid är inbränd och inte går att vare sig välja eller välja bort...

Och Doktor McStuffins har ju inte minsta lilla översättningstext, då SVT Play bara publicerar den med svensk dubbning... :( Och för Disneydags är det ju bara kortfilmerna som är på engelska och textade.

Jag har kört testerna igen på tre webbläsare och tre Apple-enheter med SVTs app:

I Disneydags får jag inte längre någon text alls, varken i webbläsarna eller Apple-enheterna.

I Doktor McStuffins fungerar textningen i alla tre Apple-enheterna (iPhone, iPad och Apple TV). Det fungerar även i Google Chrome, men inte i Firefox och MS Edge.

M.a.o. helt annat resultat än jag fick i måndags kväll. :(

Daniel Hofverberg

Mycket märkligt vad det egentligen är som strular, och ger så väldigt inkonsekventa resultat... :(

Har du fått något svar på ditt mail till SVT?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 mars 2021 kl. 08:51:07
Mycket märkligt vad det egentligen är som strular, och ger så väldigt inkonsekventa resultat... :(

Har du fått något svar på ditt mail till SVT?

Jag har inte fått något svar från SVT sen i söndags kväll, och då skrev de:
"Jag har tagit vidare ärendet till ansvariga som får kika närmare på det här. En lösning bör finnas inom kort."

Jag misstänker att problemen har med krypteringen att göra. När jag använder "Verktyg för programmerare" i Google Chrome för att kika på nätverkstrafiken ser jag ibland en textfil som börjar i klartext, men som tycks vara krypterad en bit ner. Men ibland är filen krypterad rakt igenom. Till skillnad mot en del andra streamingtjänster (som t.ex. Disney+) är textningen på SVT Play inte fragmenterad i många små filer, utan det är bara en enda fil per program.

Det verkar för mig väldigt långsökt att SVT avsiktligt skulle använda delvis krypterade filer. Antingen borde en fil vara krypterad rakt igenom, eller inte alls. Det kan vara dessa "halvkrypterade" filer som ställer till med problem.

Sen kan jag för mitt liv inte fatta varför det ska vara nödvändigt att kryptera undertexterna. Nyckeln skickas ju samtidigt i klartext, och kan hämtas av vem som helst. Om man vet så mycket om hur nätverkstrafiken fungerar att man kan ladda ner textfilen, ja då kan man också ladda ner nyckeln och låsa upp filen.

JK Animation

Citat från: MOA skrivet  6 mars 2021 kl. 13:04:28
Hur länge har den funnits?
På SVT användes den först i samband med att Bolibompa sände en Disneyserie varje fredagskväll ungefär 2003-2005 och sedan har den varit svenskt Disneydagsintro sedan 2005.

Anders M Olsson

#689
Nu har jag testat textningen igen på eftermiddagen idag, och får återigen ett helt annat resultat. Nu fungerar textningen bara i Firefox (i båda programmen), men inte alls i några andra webbläsare eller Apple-enheter.

Dessutom kom jag att tänka på att jag faktiskt har en SVT Play-app i min Panasonic-TV. Där gick det inte alls att spela upp Disneydags eller Doktor McStuffins, men alla andra program fungerar bra. Jag fick följande felmeddelande:



Däremot går det bra att se programmen (utan textning) i Kodi med hjälp av tillägget för SVT Play som ju inte är någon officiell app från SVT, utan ett hobbyprojekt. Appen i Panasonic TV måste väl ses som en officiell app, men där fungerar det inte alls, varken med eller utan textning!

Det är tydligt att SVT har vidtagit en del speciella åtgärder med de båda Disneyprogrammen, förmodligen för att försvåra nerladdning efter krav från Disney. Tyvärr har det, som med alla DRM-skydd, i vanlig ordning medfört problem för legitima användare. Men det stoppar självklart inte dem som verkligen vill ladda ner programmen.

De "tekniska begränsningar vad det gäller dessa två program" som gör att de inte fungerar i Barnplay talar ju också sitt tydliga språk. Jag gissar att SVT desperat vill hindra nerladdning, men allt de lyckas med är att ställa till problem för sig själva och för användare som bara vill streama.