Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Tomtens Verkstad (Santas Workshop) Disney+

Startat av Samlaren, 17 december 2021 kl. 21:42:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 januari 2022 kl. 16:11:15
Kan du visa en bild på hur din vhs-kassett ser ut?

Enbart bilden i inlägg 55, har enbart en digitalisering.

Steffan Rudvall

Citat från: Tecknad Film skrivet 12 januari 2022 kl. 16:13:54
Enbart bilden i inlägg 55, har enbart en digitalisering.
Då verkar det som att det har blivit något fel med den då den av någon anledning innehåller originaldubbningen.

Det vill säga att du har jämfört Disney Plus versionen med originaldubbningen och inte den rättade versionen av omdubbningen.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 januari 2022 kl. 16:16:46
Då verkar det som att det har blivit något fel med den då den av någon anledning innehåller originaldubbningen.

Det vill säga att du har jämfört Disney Plus versionen med originaldubbningen och inte den rättade versionen av omdubbningen.
trevligt att man fått tag i originaldubben IFS. Men skulle vilja jämföra den ändå i bättre kvalité. Märkligt dock.

Steffan Rudvall

Citat från: Tecknad Film skrivet 12 januari 2022 kl. 16:18:33
trevligt att man fått tag i originaldubben IFS. Men skulle vilja jämföra den ändå i bättre kvalité. Märkligt dock.
Kan du förklara exakt vad det är du har jämfört? Det skulle isåfall underlätta och förklara lite vad det är som har hänt....

Den här VHS och DVD utgåva innehåller omdubbningen med den felaktiga repliken. Det är alltså samma dubbning som finns på Disney Plus.


Det här är samma dubbning men med en rättad replik.
[delete this bit 662b5e15bbfa2][insert an at symbol here]boavideo[insert a dot here]com_20140919_152549_020_resize.jpg" alt="" class="bbc_img" loading="lazy">

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 januari 2022 kl. 16:20:29
Kan du förklara exakt vad det är du har jämfört? Det skulle isåfall underlätta och förklara lite vad det är som har hänt....

Den här VHS och DVD utgåva innehåller omdubbningen med den felaktiga repliken. Det är alltså samma dubbning som finns på Disney Plus.


Det här är samma dubbning men med en rättad replik.
[delete this bit 662b5e15bbff4][insert an at symbol here]boavideo[insert a dot here]com_20140919_152549_020_resize.jpg" alt="" class="bbc_img" loading="lazy">

Jo jag jämför ibland olika dubbningar. Hur de är tajmade (svengelska), hur det arbetat med ljudet, om det är skillnad i ljudeffekter. Ibland sker det att ljudeffekter ligger samma men att musik har förskjutits. Om de gjort ändringar i scener och liknande.

Tycker det är intressant och man kan få ut lite historia samt vilka tekniker som användes när och var. Vilket som för mig är väldigt intressant. Men jag är nog ensam om det intresset.

Jag får leta vidare och hoppas på att finna den rätta. För jag tar på orden men jag går lite djupare ändå med jämförelser.

Steffan Rudvall

Citat från: Tecknad Film skrivet 12 januari 2022 kl. 16:30:20
Jo jag jämför ibland olika dubbningar. Hur de är tajmade (svengelska), hur det arbetat med ljudet, om det är skillnad i ljudeffekter. Ibland sker det att ljudeffekter ligger samma men att musik har förskjutits. Om de gjort ändringar i scener och liknande.

Tycker det är intressant och man kan få ut lite historia samt vilka tekniker som användes när och var. Vilket som för mig är väldigt intressant. Men jag är nog ensam om det intresset.

Jag får leta vidare och hoppas på att finna den rätta. För jag tar på orden men jag går lite djupare ändå med jämförelser.
Så du har jämfört versionen som finns på Disney Plus med en digitaliserad version av Disneys Julfavoriter?

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 januari 2022 kl. 16:32:50
Så du har jämfört versionen som finns på Disney Plus med en digitaliserad version av Disneys Julfavoriter?

Bland annat, även en inspelad från Disney channel en gång i tiden ocensurerad. Det är samma dubbning som Disney+ men Disney+ har klippt sin

Marcusen

Citat från: Tecknad Film skrivet 12 januari 2022 kl. 16:34:21
Bland annat, även en inspelad från Disney channel en gång i tiden ocensurerad.
Okej den på Disney plus och den på julfavoriter är iallafall exakt samma dubbning men den senare är rättad

Goliat

Citat från: Marcus R skrivet 12 januari 2022 kl. 16:38:01
Okej den på Disney plus och den på julfavoriter är iallafall exakt samma dubbning men den senare är rättad

Jo, men jag vill ändå jämföra hela.  ;)

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 januari 2022 kl. 16:20:29
Kan du förklara exakt vad det är du har jämfört? Det skulle isåfall underlätta och förklara lite vad det är som har hänt....

Den här VHS och DVD utgåva innehåller omdubbningen med den felaktiga repliken. Det är alltså samma dubbning som finns på Disney Plus.


Det här är samma dubbning men med en rättad replik.
[delete this bit 662b5e15bc152][insert an at symbol here]boavideo[insert a dot here]com_20140919_152549_020_resize.jpg" alt="" class="bbc_img" loading="lazy">
Jag äger den DVD:n

Goliat

Jag är lite förvirrad. Av de två jag la upp, vilken av 1 och 2 är originaldubben och vilken är omdubben?

Steffan Rudvall

Citat från: Tecknad Film skrivet 13 januari 2022 kl. 08:50:40
Jag är lite förvirrad. Av de två jag la upp, vilken av 1 och 2 är originaldubben och vilken är omdubben?
Du är inte ensam om att vara förvirrad...

Goliat

Jag förstår nu lite bättre. Den från Disney channel är originaldubben, den från Disney+ är omdubben (fel), men jag jämförde visst med Disney Channel för jag var övertygad om att den var omdubben (samma som Disney+), det förklarar saken. För nu när jag tittar på Disney+ versionen inser jag att jag vända på de där två.