Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Fråga om falska virusvarningar på Dubbningshemsidan

Startat av Daniel Hofverberg, 1 oktober 2009 kl. 09:46:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

På senare tid har jag upptäckt att det ibland dyker upp falska virusvarningar vid besök på Dubbningshemsidan, där det via JavaScript kommer fram dialogrutor som varnar om potentiella virus, och därefter automatiskt vidarebefordrar till en falsk virussökningssida där man blir ombedd att ladda ner "antivirusprogram" som i själva verket är spyware.

Det här händer långt ifrån jämt, men då och då när man går till olika sidor på Dubbningshemsidan eller forumet.

Min fråga är därmed: Är det någon mer än mig som råkar ut för detta, eller har jag fått in något spyware eller dylikt i min dator som orsakar dessa problem? Om det händer för alla, så måste det röra sig om något skumt med mitt webbhotell, som jag i så fall måste ta upp med dem. Men det kan jag inte gärna göra innan jag vet om det bara gäller mig eller inte, då det ju alltid är tänkbart att något skumt kommit in i min dator som orsakar dessa fenomen.

Jag uppskattar besked från så många som möjligt; i synnerhet bland er som besöker forumet och/eller sajten förhållandevis ofta. Ju oftare man besöker sajten, desto större bör ju sannolikheten vara att man råkat ut för detta om det nu är ett generellt problem.

Erika

Det har hänt mig flera gånger den senaste veckan, både på min dator och andra datorer jag suttit vid. 

Daniel Hofverberg

Det låter inte bra. Är det precis som för mig så att du inte får dessa på andra webbsidor, utan bara Dubbningshemsidan?

I så fall måste jag kontakta webbhotellet och höra vad som kan orsaka det här. Jag har mycket svårt att tro att Google-annonserna skulle kunna orsaka såna skumma fenomen, och något annat i koden på själva sidorna finns ju inte som kan göra att sånt uppstår.

ddubbning

Detta har hänt även mig ofta den senaste tiden då¨jag besökt Dubbningshemsidan, särskilt tycks det ske när jag klickar på länken för att gå till forumet. Istället för att fönstret med forumet öppnas så kommer "antivirusprogrammets" dialogruta upp och ger sin falska varning och sen vidarebefodras man till nedladdningen av "antivirusprogrammet".

Det har hänt mig åtminstone någon gång förr på någon annan webbsida, om jag inte minns helt fel, men jag kan inte minnas att det någonsin hänt så ofta som här.

Hoppas att det går att få bukt med problemet, det otäcka är ju att den som laddar ner programmet i tron att det är ett antivirusprogram i själva verket laddar ner ett skadligt program. Själv har jag dock avbrutit sidan innan något laddats ner.

Daniel Hofverberg

Tack för beskedet. Det låter onekligen mycket oroväckande, och jag håller med att det är väldigt riskabelt för mindre insatta besökare som kan luras att tro att det är legitima sidor.

Det märkliga är att jag nu såg att samma sak händer även när jag besöker mitt webbhotells hemsida, så problemet verkar alltså gissningsvis uppstå på alla webbsidor som ligger på samma server. Kanske har de fått in något spyware på deras webbserver...? Jag har i alla fall mailat webbhotellets serveradministratör nu, och hoppas att de kan komma till botten med det här snarast.

Jag borde förstås ha gjort det redan när problemen började, men ärligt talat trodde jag fram tills nyligen att det var jag som fått in något skit i min dator.

Elios

Det har även hänt mig men senaste det hände var väl igår och jag har bara gott vidare.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 oktober 2009 kl. 14:19:28
Tack för beskedet. Det låter onekligen mycket oroväckande, och jag håller med att det är väldigt riskabelt för mindre insatta besökare som kan luras att tro att det är legitima sidor.

Det märkliga är att jag nu såg att samma sak händer även när jag besöker mitt webbhotells hemsida, så problemet verkar alltså gissningsvis uppstå på alla webbsidor som ligger på samma server. Kanske har de fått in något spyware på deras webbserver...? Jag har i alla fall mailat webbhotellets serveradministratör nu, och hoppas att de kan komma till botten med det här snarast.

Jag borde förstås ha gjort det redan när problemen började, men ärligt talat trodde jag fram tills nyligen att det var jag som fått in något skit i min dator.


Varsågod. Vi får hoppas att webbhotellet kommer till rätta med problemet.

Daniel Hofverberg

Jag har fått svar från webbhotellets chef. Han säger att de har fått rapporter om det här från annat håll, och har försökt komma till botten med det. Men trots omfattande scanning för både virus och spyware på deras servrar har de ännu inte lyckats att hitta åt något. Men de ska fortsätta försöka, så jag hoppas att problemet löser sig snart.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 oktober 2009 kl. 09:24:38
Jag har fått svar från webbhotellets chef. Han säger att de har fått rapporter om det här från annat håll, och har försökt komma till botten med det. Men trots omfattande scanning för både virus och spyware på deras servrar har de ännu inte lyckats att hitta åt något. Men de ska fortsätta försöka, så jag hoppas att problemet löser sig snart.


Ok, då får vi hoppas att det hela löser sig så fort som möjligt, för det är onekligen irriterande när det händer plus att det framför allt finns en stor risk i att folk kan ladda ner det falska programmet.

Daniel Hofverberg

Webbhotellet meddelar nu att de tror att de har löst problemet. Men tydligen är det ganska komplicerat och det orsakas av någon form av nytt hackningsförsök som inte många känner till, så därför är det inte lätt att veta med säkerhet.

Därför ber jag er att posta här om ni fortfarande drabbas av dessa falska virusvarningar, så att jag i så fall får meddela serveradministratören att det faktiskt inte är löst.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 oktober 2009 kl. 09:13:50
Webbhotellet meddelar nu att de tror att de har löst problemet. Men tydligen är det ganska komplicerat och det orsakas av någon form av nytt hackningsförsök som inte många känner till, så därför är det inte lätt att veta med säkerhet.

Därför ber jag er att posta här om ni fortfarande drabbas av dessa falska virusvarningar, så att jag i så fall får meddela serveradministratören att det faktiskt inte är löst.


Jag fick just en falsk virusvarning igen, på samma sätt som tidigare. Men denna gång reagerade mitt egna högst icke-falska virusprogram och varnade för en trojan. Eftersom den icke-falska varningen kom i samma veva som den falska "virusvarningen" så måste det ha varit den sistnämnda som utlöste den förstnämnda. Via mitt icke-falska virusprogram tog jag bort den infekterade filen från min dator.

Daniel Hofverberg

Det var tråkigt att höra. Jag tänkte just skriva att jag inte fått någon virusvarning på fyra dagar, men precis när jag skulle posta det så drabbades även jag återigen av samma sak.

Då verkar det alltså inte vara löst trots allt. Problemet verkar ha minskat, då jag aldrig förut varit med om att det gått fyra dagar utan en enda sådan, men uppenbarligen är det inte helt borta. Jag får lov att maila till webbhotellet och meddela det.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 oktober 2009 kl. 22:17:31
Det var tråkigt att höra. Jag tänkte just skriva att jag inte fått någon virusvarning på fyra dagar, men precis när jag skulle posta det så drabbades även jag återigen av samma sak.

Då verkar det alltså inte vara löst trots allt. Problemet verkar ha minskat, då jag aldrig förut varit med om att det gått fyra dagar utan en enda sådan, men uppenbarligen är det inte helt borta. Jag får lov att maila till webbhotellet och meddela det.


Ja, det är helt klart att det irriterande problemet tyvärr fortfarande finns kvar. Det låter som en bra idé att återigen göra webbhotellet uppmärksam på problemet , det förefaller ju som det skulle behöva tas rejäla krafttag mot det så att det försvinner en gång för alla.

Daniel Hofverberg

Nu har jag fått följande svar från webbhotellets serveradministratör:

CitatI have finally located the source of this on another customers website. I have removed the file in question so hopefully this will not re-occur again. Please let me know if you do happen to notice anything strange.

Så förhoppningsvis bör alltså alla problem vara lösta nu. Men skulle ni fortfarande drabbas av det här, så se till att meddela här så jag får rapportera på nytt.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 oktober 2009 kl. 12:59:44
Nu har jag fått följande svar från webbhotellets serveradministratör:

Så förhoppningsvis bör alltså alla problem vara lösta nu. Men skulle ni fortfarande drabbas av det här, så se till att meddela här så jag får rapportera på nytt.


Det låter bra och vi får hoppas att problemet med detta är löst.