Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Rösten till Snövit i nya Blu-ray utgåvan av Snövit

Startat av VideX, 4 oktober 2009 kl. 20:16:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

VideX

Är det Anna-Lotta Larsson som gör rösten till Snövit på den nya utgåvan av Snövit?
För mig låter det som Myrra Malmberg.
Har precis sett Snövit på Blu-ray, har köpt Diamant-utgåvan...
Ruggigt bra bild och ljud, sen att filmen i sig är bra gjorde det inte sämre!

Daniel Hofverberg

Jag har tyvärr inte tillgång till Blu-Ray, men på nyutgåvan på DVD är det i alla fall såvitt jag kunnat avgöra helt och hållet 1982 års omdubb utan förändringar. Jag har gjort stickprovskontroller här och var, och överallt där jag kollat är det i alla fall definitivt Anna-Lotta Larsson som spelar Snövit (förutom då partierna som ligger i M&E-spåret). Jag har mycket svårt att tro att Disney skulle ha dubbat om Blu-Ray-utgåvan men inte den samtidiga DVD-utgåvan, så jag skulle tro att det är samma sak där.

På DVD-utgåvan anges för övrigt en fullständig rollista för de svenska rösterna efter sluttexterna, för första gången någonsin vad gäller Snövit; och där har Anna-Lotta Larsson crediterats för rollen. Det borde väl finnas dubbcredits via programmerat uthopp även på Blu-Ray?

Jag kan nämna att i Disneys pressmaterial inför Blu-Ray- och DVD-utgåvan, så stod det en delvis annorlunda rollista. Där crediterades Snövit till både Anna-Lotta Larsson och Jenny Wåhlander. Exakt var det kommer ifrån vet jag dock inte, för det gäller i alla fall definitivt inte själva filmen på DVD. Gissningsvis kommer Jenny Wåhlanders röst in i extramaterial, även om jag inte hunnit kolla det än.

VideX

Jag har inte jämfört DVD-utgåvan och Blu-rayutgåvan (båda ingår i Diamant-boxen). Skulle också tro att det är samma dubbning på båda utgåvorna.

Elios

Skulle Snövit ha haft en annan röst en Anna-Lotta Larsson?!

Mathilda Gustafsson




Lilla My


Elios

Citat från: Lilla My skrivet  5 december 2021 kl. 21:49:45
Skulle hon? Vad tror du?

Jag menar Jenny Wåhlander verkar det ha varit i extramaterialet. Har du Bluray utgåvan och vet att det inte stämmer eller?!  :o