Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Tintin (Insamlingstråd)

Startat av Goliat, 27 januari 2021 kl. 15:01:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Försöker bevara Tintin med svenska nydubbarna och originaldubbarna. Har dock haft lite svårt att hitta på alla. Har ni något att bidra med så hojta till! :)

Tintins Äventyr

ÅrFilmens namnSv originalSv Nydubb
1964Det hemliga vapnetJAJA
1969Månen tur och returJAJA
1970Den svarta önJANEJ
1970Enhörningens hemlighetJA NEJ
1970Rackham den Rödes skattJAJA
1971Den mystiska stjärnanJANEJ
1971Krabban med guldklornaJAJA
Långfilmer
1972Tintin och hajsjönJAJA
1969Solens TempelJAJA



Goliat

Har ni även tips på vilka medier de släppts på, hojta till. :)

salle

#2
Roligt initiativ. De äldre TinTin filmerna och serierna är ju grymma. Jag har själv TinTin i Hajsjön på ESSELTEs VHS-utgåva (vilket du redan verkar ha). Det är så vitt jag vet bara där som omdubben/nydubben finns. Jag tror jag saknar nydubben i övriga som du söker. Jag kan ha en av dem på landet, dock osäker vilken. Får ta och kolla och återkomma.

MOA

Tintin I Hajsjön e den enda Tintin filmen som int e bokbaserad

Goliat

Citat från: MOA skrivet 27 januari 2021 kl. 21:33:02
Tintin I Hajsjön e den enda Tintin filmen som int e bokbaserad

Det har du rätt i. Man gjorde väl en serietidning efteråt med stillbilder av serien om jag inte minns helt fel. :)

MOA

Citat från: papperskorg skrivet 28 januari 2021 kl. 19:44:44
Det har du rätt i. Man gjorde väl en serietidning efteråt med stillbilder av serien om jag inte minns helt fel. :)
Precis

Daniel Hofverberg

Citat från: papperskorg skrivet 27 januari 2021 kl. 15:01:17
Försöker bevara Tintin med svenska nydubbarna och originaldubbarna. Har dock haft lite svårt att hitta på alla. Har ni något att bidra med så hojta till! :)

Tintins Äventyr


   
     
     
     
     
     
     
     
     

     
     
     
     
ÅrFilmens namnSv originalSv Nydubb
1964Det hemliga vapnetNEJJA
1969Månen tur och retur (del 1+2)JAJA
1970Den svarta önJANEJ
1970Enhörningens hemlighetJANEJ
1970Rackham den Rödes skattJANEJ
1971Den mystiska stjärnanJANEJ
1971Krabban med guldklornaJANEJ
Långfilmer
1972Tintin och hajsjönJAJA
1969Solens TempelNEJJA
1970Den svarta önJANEJ
Vad gäller den gamla Belvision-serien, så dubbades aldrig Det hemliga vapnet för TV - det avsnittet sände aldrig SVT under 1960- och 1970-talet. Avsnittet sändes istället första och enda gången på SVT hösten 1990 som inslag i Barnjournalen, men där endast i franskspråkig originalversion med svensk text. Till skillnad från övriga avsnitt sändes det "avsnittet" i den ursprungliga fransk-belgiska formen, med 5-minutersepisoder. Jag tror att jag ska ha alla avsnitten inspelade därifrån, men det lär väl vara av mindre stort intresse i och med att den saknar svensk dubbning.

Men det finns ändå två dubbningar av Det hemliga vapnet - där är VHS-dubben från Esselte Video originaldubb, medan avsnittet senare dubbades om för DVD-utgåvan som gavs ut under 2000-talet (i en box tillsammans med Solens tempel och Tintin i hajsjön). Där fick avsnittet samma röster som i den kanadensiska 1990-talsserien Tintin (d.v.s. Nelvanas betydligt längre serie); d.v.s. med Mats Qviström som Tintin. Dubbcredits saknas, men med största säkerhet lär det ha varit Sun Studio som gjorde den dubbningen, i och med att de gjorde dubben av 1990-talsserien.

Jag tror att jag ska ha alla eller åtminstone de flesta VHS-utgåvor från Esselte Video med avsnitten av Tintins äventyr (med deras nydubb och i filmformat; d.v.s. med resuméer och "Missa inte nästa avsnitt"-speakers bortklippta). :)

Tyvärr har ju originaldubben av Tintin i Solens tempel aldrig släppts på VHS eller DVD. Förutom på bio släpptes den tydligen på 16 mm-film en gång i tiden.


Men vad är det för långfilm med Den svarta ön som du anger i din lista...? Någon sådan har jag aldrig hört talats om, utan bara avsnittet av Belvision-serien Tintins äventyr och avsnittet av Nelvana-serien Tintin... ???

Scoobydoofan1

Citat från: papperskorg skrivet 27 januari 2021 kl. 15:01:17
Försöker bevara Tintin med svenska nydubbarna och originaldubbarna. Har dock haft lite svårt att hitta på alla. Har ni något att bidra med så hojta till! :)

Tintins Äventyr


   
     
     
     
     
     
     
     
     

     
     
     
     
ÅrFilmens namnSv originalSv Nydubb
1964Det hemliga vapnetNEJJA
1969Månen tur och retur (del 1+2)JAJA
1970Den svarta önJANEJ
1970Enhörningens hemlighetJANEJ
1970Rackham den Rödes skattJANEJ
1971Den mystiska stjärnanJANEJ
1971Krabban med guldklornaJANEJ
Långfilmer
1972Tintin och hajsjönJAJA
1969Solens TempelNEJJA
1970Den svarta önJANEJ
Är mediadubb orginal dubbningen?

Erik Friman

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 29 januari 2021 kl. 05:59:38
Är mediadubb orginal dubbningen?
Nej, det är SVT (Sveriges Television), som från början fram tills innan 1979 hette SR (Sveriges Radio).

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 29 januari 2021 kl. 05:59:38
Är mediadubb orginal dubbningen?
Det är SVT själva som har gjort den dubbningen. Jag förstår inte hur Media Dubb skulle ha gjort en dubbning innan dem fanns.

Daniel Hofverberg

Nej, det vore en sensation om Media Dubb hade kunnat dubba något närmare 18 år innan företaget fanns - och runt 15 år innan Lasse Svensson ens började ägna sig åt dubbning... ;)

Citat från: Erik Friman skrivet 29 januari 2021 kl. 07:23:00
Nej, det är SVT (Sveriges Television), som från början fram tills innan 1979 hette SR (Sveriges Radio).
Medan omdubben gjordes för Esselte Video av något Studio 19, som jag tyvärr inte lyckas hitta några uppgifter om överhuvudtaget... :(

Någon annan som vet något om det mystiska "dubbningsbolaget"? Det lär väl med all säkerhet ha varit någon allmän ljudstudio, som inte huvudsakligen ägnade sig åt dubbning, men jag hittar inget i företagsregistret som verkar stämma överens med detta.

Adam Larsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 29 januari 2021 kl. 05:59:38
Är mediadubb orginal dubbningen?
Du kan inte utgå ifrån att alla originaldubbningar är gjorda av mediadubb bara för att Sun Studio dubbat åt Cartoon Network.

Scoobydoofan1

Citat från: Adam Larsson skrivet 29 januari 2021 kl. 09:17:52
Du kan inte utgå ifrån att alla originaldubbningar är gjorda av mediadubb bara för att Sun Studio dubbat åt Cartoon Network.
Känner inte till andra dubbningsbolag, hur ska man veta?

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 januari 2021 kl. 02:40:55Men vad är det för långfilm med Den svarta ön som du anger i din lista...? Någon sådan har jag aldrig hört talats om, utan bara avsnittet av Belvision-serien Tintins äventyr och avsnittet av Nelvana-serien Tintin... ???

Den svarta ön ser du som säsong 6 här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Herg%C3%A9%27s_Adventures_of_Tintin

Är inte flmerna är väl ihopklippta av serien?

Har du möjlighet att hjälpa till att bevara dubbarna som du har som saknas? Solens tempel kanske man får avvakta med tills vidare. Kan ju dyka upp om man har tur.

Daniel Hofverberg

Citat från: papperskorg skrivet 29 januari 2021 kl. 15:37:15
Den svarta ön ser du som säsong 6 här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Herg%C3%A9%27s_Adventures_of_Tintin

Är inte flmerna är väl ihopklippta av serien?
Det gjordes ju "filmversioner" av samtliga avsnitt av Tintins äventyr - både Månen tur och retur, Krabban med guldklorna, Enhörningens hemlighet, Rackham den Rödes skatt, Den svarta ön, Den mystiska stjärnan och Det hemliga vapnet. Alla dessa är såvitt jag förstår identiska som TV-serieavsnitten, förutom att alla resuméer, "Missa inte nästa spännande avsnitt"-speakers, förtexter, eftertexter och liknande är bortklippt, så att det blir som en sammanhängande film.

Det är dessa filmversioner som Esselte Video använde till sina VHS-utgåvor, varför de inledande och avslutande speakerrösterna alltså aldrig dubbades i den dubbningen. Tydligen sände SVT en gång i tiden även filmversionerna av alla eller åtminstone de flesta av avsnitten med sin dubbning (med Tomas Bolme som Tintin) - men tyvärr har ingen av dessa sänts i repris efter 1970-talet, så alla dessa saknar jag helt. :( Tråkigt, då det hade varit väldigt intressant att veta om SVT sände även filmversionerna i nedklippt skick eller om dessa var oklippta - i och med att SVT klippte bort ett flertal scener ur TV-serien vid alla sändningar av serien, som de ansåg inte passande för barn... Utan tillgång till dessa filmversioner kan man alltså inte veta om dessa scener någonsin dubbades av SVT, eller om de klippte i avsnitten innan dubbningen.

Men varför då ta upp just Den svarta stjärnan som långfilm, då ju filmversioner av samtliga 7 avsnitten producerats utöver TV-serien med 5-minutersepisoder (som SVT satte ihop till längre avsnitt)...?

Citat från: papperskorg skrivet 29 januari 2021 kl. 15:37:15
Har du möjlighet att hjälpa till att bevara dubbarna som du har som saknas?
Jag har för mig att jag ska ha digitaliserade versioner av alla VHS-utgåvorna från Esselte Video, men jag är tyvärr inte säker på var. Jag ska försöka leta fram dem. :)


Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 29 januari 2021 kl. 12:48:52
Känner inte till andra dubbningsbolag, hur ska man veta?
Då är det väl hög tid att du sätter dig in i andra dubbningsbolag - inte minst i och med att Media Dubb upphörde att existera för 29 år sedan...

Nog för att nuvarande Eurotroll är snarlikt det gamla Media Dubb, med samma grundare och till viss del samma personal, men ändock...