Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Bluray och DVD

Startat av moviefan, 3 maj 2021 kl. 20:09:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

S¨åg i kväll Den Perfekta Stormen på bluray, och tycker att bildkvaliten är mycket bättre än dvd utgåvan. Även Deep Blue Sea, har bra bild på bluray, kanske bättre än dvd utgåvan. Vilka bluray utgåvor tycker ni ser bättre ut än dvdn ?  Vilka titlar anser ni förtjänar släppas på bluray, som bara släppts tidigare på dvd ? 

Steffan Rudvall

#1
Citat från: moviefan skrivet  3 maj 2021 kl. 20:09:34
S¨åg i kväll Den Perfekta Stormen på bluray, och tycker att bildkvaliten är mycket bättre än dvd utgåvan. Även Deep Blue Seaa, har bra bild på bluray, kanske bättre än dvd utgåvan. Vilka bluray utgåvor tycker ni ser bättre ut än dvdn ?  Vilka titlar anser ni förtjänar släppas på bluray, som bara släppts tidigare på dvd ?
De flesta Bluray utgåvor ser bättre ut eftersom att det är högre upplösning.

Det finns dock undantag som Svärdet i stenen där till och med VHS är att föredra.

moviefan

Hoppas Babe den modiga lilla grisen, Rädda Willy, Svanprinsessan mfl, släpps på bluray.   :)

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 maj 2021 kl. 20:14:45
Det finns dock undantag som Svärdet i stenen där till och med VHS är att föredra.

p.g.a. ljudet...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 maj 2021 kl. 20:22:34
p.g.a. ljudet...
Inte bara ljudet även bilden är väldigt dålig på blu-ray utgåvan.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 maj 2021 kl. 20:23:27
Inte bara ljudet även bilden är väldigt dålig på blu-ray utgåvan.

Ja, det har du rätt i...

DVD-utgåvorna har dock bra bild men dåligt ljud... (närmare bestämt 2002 & 2009-års DVD-utgåvor)

moviefan

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 maj 2021 kl. 20:26:14
Ja, det har du rätt i...

DVD-utgåvorna har dock bra bild men dåligt ljud... (närmare bestämt 2002 & 2009-års DVD-utgåvor)

Det finns många bra filmer som förtjänar bluray utgåva. Är glad för att Balto ska släppas på BR.

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet  3 maj 2021 kl. 20:27:35
Det finns många bra filmer som förtjänar bluray utgåva. Är glad för att Balto ska släppas på BR.

Jag hoppas att även Tummelisa och Pingvinen och Lyckostenen släpps på Bluray, det är onekligen synd att dessa inte släpps på DVD i Sverige alls... (Tummelisa har det, dock svensktextad, dock fanns det en tidigare DVD-utgåva med snapcase-fodral som hade svenskt tal, men senare nyutgåvor var svensktextade, oklart varför dock), även Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot med flera andra skulle vara skönt att ha på Bluray...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 maj 2021 kl. 20:26:14
Ja, det har du rätt i...

DVD-utgåvorna har dock bra bild men dåligt ljud... (närmare bestämt 2002 & 2009-års DVD-utgåvor)
Jag har dock för mig att Svärdet i stenen kom på DVD 1999 inte år 2002...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 maj 2021 kl. 20:30:44
Jag har dock för mig att Svärdet i stenen kom på DVD 1999 inte år 2002...

Den kom ut på DVD 1999 OCH 2002!  ;)

1999-års DVD-utgåva har dock monoljud och därför tillhör den undantagen bland DVD-utgåvorna av klassikerna utgivna 1999-2000 (som saknar bonusmaterial), den enda andra DVD-utgåvan från denna perdiod som jag tänker införskaffa är 2000-års DVD-utgåva av Pongo och De 101 Dalmatinerna, för att undersöka det där med Danny, då creditlistan enligt uppgift felaktigt anger Jan Koldenius...

Gustav Jonsson

Den första Landet för längesedan filmen borde komma på blu-ray.

moviefan

Finns även många bra spelfilmer, som borde släppas på bluray.

Steffan Rudvall

Citat från: Gustav Jonsson skrivet  3 maj 2021 kl. 20:37:02
Den första Landet för längesedan filmen borde komma på blu-ray.
Den finns faktiskt på Bluray med svenskt tal men utgåvan verkar vara utgången.

Jag tror att CDON möjligtvis kan ha den men jag är inte säker.

moviefan

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 maj 2021 kl. 20:38:05
Den finns faktiskt på Bluray med svenskt tal men utgåvan verkar vara utgången.

Jag tror att CDON möjligtvis kan ha den men jag är inte säker.

Anastasia släpptes på bluray, men verkar vara utgången.

Scoobydoofan1

Citat från: Gustav Jonsson skrivet  3 maj 2021 kl. 20:37:02
Den första Landet för längesedan filmen borde komma på blu-ray.
Den kommer till blu-ray?