Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Palmsöndagen (24:e mars och 28:e mars)

Startat av TBT_STR_QR, 24 mars 2024 kl. 10:53:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TBT_STR_QR

Idag, den 24:e mars, firas Palmsöndagen av katolska kristna och protestantiska kristna. Ortodoxa kristna firar Palmsöndagen den 28:e mars.

Palmsöndagen hänvisar till hur Jesus Kristus kom ridande på en åsna in till Jerusalem, där vägen var täckt med växter. Palmväxter symboliserar livskraft och seger, och förebådar den kommande segern över döden. Åsnan symboliserar fred.

Sakaria 9:9 i Gamla Testamentet indikerar att den utlovade messias skulle komma ridande på en åsna.


Oljemålning av Hippolyte Flandrin, 1842. Publik domän.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

BPS

Ursäkta mig, men tänker du starta trådar för varenda kristen högtid som finns? Det här är ju trots allt Dubbningsshemsidans Forum jag vet att du har startat tråden i Off-topic delen men behövs det verkligen så många trådar?

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 24 mars 2024 kl. 11:06:23Ursäkta mig, men tänker du starta trådar för varenda kristen högtid som finns? Det här är ju trots allt Dubbningsshemsidans Forum jag vet att du har startat tråden i Off-topic delen men behövs det verkligen så många trådar?
Och i synnerhet för högtider som få i Sverige firar nuförtiden...

Dessutom är det här knappast något som lockar till någon vidare diskussion, så då borde det räcka med en tråd för alla dessa istället för nya trådar för varenda obskyr högtid.