Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Kommande tävlingar på Dubbningshemsidan (Feedback önskas!)

Startat av Daniel Hofverberg, 12 oktober 2017 kl. 01:55:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Ja, tyvärr har mina datorproblem förvärrats, så att jag inte haft möjlighet att ta bort tävlingen... :(

Just nu fungerar inte mycket alls med min dator, och därför har jag tyvärr heller inte haft möjlighet att färdigställa någon av de två tävlingar som är på gång - det går helt enkelt inte så bra att utveckla eller testa, då datorn hänger sig eller startar om sig själv stup i kvarten och webbläsarna också stänger ner sig okontrollerat... :(

De alternativ jag har just nu är därför att antingen skjuta upp tävlingarna lite grand, så att de publiceras lite senare än jag hade önskat, eller att göra en av tävlingarna enklare och hoppa över spel till förmån för frågor och/eller lottdragning av vinnare (som är betydligt enklare att ordna tekniskt)...

Elios

Fick idag äntligen hem A Star Is Born på Blu-ray och förstod att det kanske var lite krångel med din dator där Daniel. Så det är lugnt.  ;D

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 31 januari 2020 kl. 04:50:43
Fick idag äntligen hem A Star Is Born på Blu-ray och förstod att det kanske var lite krångel med din dator där Daniel. Så det är lugnt.  ;D
Ja, tyvärr strular laptopen oerhört mycket; och just därför har jag tyvärr inte kunnat få klar nästa tävling än... :(

Men vid det här laget ska alla som vunnit i någon tävling hittills ha fått sina vinster. :)

saintetienne

Hämta ut vinsterna idag ;)

Hoppas att du får rätt på din dator (själv är jag inte mycket för laptop) jag kör stationär dator istället.

Daniel Hofverberg

Pinsamt nog upptäckte jag precis att jag tydligen helt glömt bort en av tävlingarna från 2019 - närmare bestämt Aquaman-tävlingen, som jag aldrig ens utsett vinnare till, trots att den avslutades för åtskilliga månader sedan... Jag vet inte riktigt hur det här har gått till som, men den tävlingen verkar helt ha fallit mellan stolarna som jag inte upptäckt förrän nu... :'(

Om jag inte hade haft så stora datorproblem så länge är det möjligt att jag upptäckt det här för länge sedan, men jag vet inte riktigt hur jag kunnat missa den tävlingen då jag var 100% säker på att alla vinster till redan avslutade tävlingar (förutom Nyckeln till frihet då, förstås) var ivägskickade och klara... Såvitt jag kan se har ingen efterlyst eller nämnt något om tävlingen heller, varken här i tråden eller via e-post, så kanske är det fler än jag som glömt bort den.

Det här är oerhört olyckligt, och jag kan bara be så mycket om ursäkt för det inträffade. :( Nu när jag upptäckt detta kommer jag gå igenom och utse vinnarna snarast. Förhoppningsvis ska jag kunna lyckas komma åt databasen med resultaten trots datorstrulen, och i så fall kommer jag utse vinnarna och maila berörda vinnare inom någon dag. Då ska jag också försöka kunna utse vinnare till Nyckeln till frihet-tävlingen.

På grund av datorproblemen har jag heller inte lyckats få klar nästa tävling än, men jag hoppas kunna publicera den inom ett par dagar; vilket är lite för sent men trots allt inom rimlighetens gräns. :) Tyvärr kommer jag nog dock att tvingas offra kompatibilitet med mobiltelefoner och surfplattor för nästa tävling och göra den endast för datorer - det är något jag verkligen inte vill, men det ser ut som att det skulle ta mycket längre tid att få spelet ifråga att fungera i mobil än det är möjligt och försvarbart att lägga ner just nu...

saintetienne

Hur gick det i "Nyckeln till frihet-tävlingen".
Hoppas det löser sig med dina datorproblem. Jag vet hur frustrerande det kan vara.
Kan du ge någon hint om vad DET är för filmer som är på gång.

Daniel Hofverberg

Efter många om och men har jag äntligen lyckats färdigställa och publicera nästa tävling, och den här gången handlar det om succéfilmen Ad Astra, som ju släpptes på DVD och Blu-Ray för nån vecka sedan. :)
https://www.dubbningshemsidan.se/adastra-tavling.php

Den här gången är det alltså arkadspelet Space Invaders från 1977 som står i centrum, och som jag nämnt förut har jag den här gången tvingats offra kompatibilitet med mobil och surfplatta - jag kunde tyvärr inte hitta åt någon HTML5-variant av den här klassikern som fungerade med mobil, och det visade sig tyvärr ta alldeles för lång tid att själv göra nödvändiga ändringar för det. Det skulle ha tagit veckors arbete att få allt att fungera i mobil och surfplatta, då spelet var utformat på ett så bökigt sätt, att det helt enkelt inte var genomförbart. Väldigt tråkigt, då jag helst vill att allt på Dubbningshemsidan ska fungera på både dator, mobil och surfplatta; men eftersom spelet redan är kraftigt försenat var det helt enkelt inte försvarbart att lägga ner ytterligare en massa tid på det. :(

Nu ska jag försöka få nästa tävling klar, och den är ännu äldre och borde ha publicerats för ett par månader sedan; men som tyvärr inte gått att göra på grund av datorproblemen. Det enda jag kan avslöja om den är att den tävlingen går ut på (nästan) det enda spel jag har nostalgiska känslor för, och det första spelet jag spelade i livet. Då det inte är någon hemlighet hur gammal jag är, så kan det kanske vara en liten ledtråd för att lista ut vilket spel ni ska spela där... ;)


Citat från: saintetienne skrivet 16 februari 2020 kl. 18:50:51
Hur gick det i "Nyckeln till frihet-tävlingen".
Nu ska alla vinnare i Nyckeln till frihet- och Aquaman-tävlingarna ha kontaktats via e-post. :) Har ni inte fått något mail än, så kan ni nog tyvärr räkna med att ni inte vunnit.

Daniel Hofverberg

Det har kommit till min kännedom att det tydligen finns en bugg/begränsning i Space Invaders-spelet, så att man blir fast utan att kunna göra något om man faktiskt lyckats skjuta ned alla rymdvarelser - då kan man inte längre dö eller avsluta spelet, utan blir fast utan att kunna göra något för evigt... :( Själv har jag aldrig lyckats komma så långt, och därför har jag inte hittat åt det felet själv under mina tester.

Jag beklagar verkligen det inträffade. Mina kunskaper i JavaScript är tyvärr inte så bra som jag hade önskat, men jag ska göra mitt allra bästa för att försöka hitta en lösning på det här problemet snarast. :)

Dubby-Doo

Förutom problemet med att Space Invaders kan hålla på i evigheter, är det en sak till du kanske skulle kunna titta på: Nu blir spelet lika brett som browserfönstret, så spelar man i maximerat fönster på en monitor med upplösning 2048x1080 har invaderarna längre väg att vandra och man har mer tid på sig att skjuta ner dem, än om browserfönstret har mindre/smalare storlek. Det kanske kan vara en förklaring till varför du inte stött på evighetsproblemet.
Går det att sätta någon maxstorlek på spelplanen? T.ex. 800x800, eller vad som kan vara lämpligt? Så spelet inte blir större än angivet, medan det i mindre upplösning kan fungera som idag.

Daniel Hofverberg

Det har jag faktiskt inte funderat över, men det har du förstås rätt i. Jag har ingen dator med fullt så hög upplösning, så det skulle mycket riktigt kunna förklara varför jag inte lyckats komma så långt så att alla rymdvarelser är borta. Jag ska se över det också. :)

Ärligt talat gissar jag att det problemet är lättare att lösa än problemet med att man blir fast på en tom spelplan "för evigt", men jag ska försöka hitta en lösning på båda problemen. :)

Tyvärr är jag inte så kunnig på JavaScript som jag hade önskat, så det bästa vore om någon som är bra på JavaScript kunde hjälpa mig med både den här och kommande tävlingar, men i brist på annat ska jag göra mitt bästa...

Det kommer dock dröja lite innan jag ens kan försöka lösa problemen, då jag formaterade om datorns hårddisk igår och ännu inte har installerat alla nödvändiga programvaror för att kunna utveckla och felsöka spelet. Men jag hoppas få igång datorn fullt ut under kvällen, så att jag ikväll eller imorgon kan börja titta på det här.

Än en gång kan jag bara beklaga det inträffade - jag brukar verkligen testa spelen bättre än så här, men i och med datorproblemen måste jag medge att jag förmodligen lagt ner lite mindre tid på test än vanligt... :(

Daniel Hofverberg

Tyvärr visade det sig vara mer svårlösligt än jag trodde att få till det här, då spelet jag utgått ifrån tydligen inte var ett färdigt sådant trots allt utan var ofullständigt som inte var avsett att göra något alls när alla utomjordingar tagit slut... :(

Mina JavaScript-kunskaper verkar också vara lite för bristfälliga för att kunna få till det här, men jag fortsätter försöka och ska försöka få till något så fort som möjligt. :)

Under tiden har jag tagit bort spelet från startsidan, och när jag får till spelet kommer jag att nollställa resultatet så att alla tävlar på lika villkor. Det ger alltså inget att skicka in resultat just nu.

Jag kan bara beklaga det inträffade, och då min skärmupplösning inte är alltför hög har jag helt enkelt inte lyckats tillräckligt bra under mina tester. Nu har jag dock till sist lyckats att få bort alla utomjordingar för återskapa problemet, men det verkar inte vara så lätt som jag trodde att programmatiskt från JavaScript kunna "läsa av" när alla utomjordingar är borta (för att kunna handskas med det)...

Daniel Hofverberg

Det har tagit lång tid, men nu har jag äntligen lyckats att "känna av" när alla rymdvarelser är borta, så att man därigenom ska kunna handskas med den situationen och se till så att man inte blir "fast för evigt". Återstår att lägga in kod för att faktiskt hantera det hela, och antingen ladda en ny nivå eller (i värsta fall) skicka in spelet som avslutat; men om inget strular hoppas jag kunna lägga tillbaka spelet och lansera tävlingen på nytt inom de närmaste dagarna. :)

Daniel Hofverberg

Nu ska äntligen buggarna vara lösta, och det ska inte längre vara möjligt att "fastna" i spelet när utomjordingarna är borta utan att något händer. Nu kommer man istället till en ny bana, som går lite snabbare, när man skjutit ned alla rymdvarelser. Nu är alltså spelet uppe igen, och ni är välkomna att börja spela igen. :)
https://www.dubbningshemsidan.se/adastra-tavling.php

Jag har nu också begränsat spelytan lite grand, så att inte hela webbläsarfönstret används på en högre skärmupplösning. Jag har valt en bredd på 1024 pixels, då jag tyckte det gav den rimligaste kompromissen så att spelet inte blir varken för lätt eller för svårt. På så sätt kan man inte längre få orimliga fördelar av att spela med väldigt hög skärmupplösning. Har man en ovanligt låg skärmupplösning får man dock ändå tydliga nackdelar, i och med att spelet är uppbyggd på pixels och inte procentuell skalning av objekt. Men tyvärr finns det inget jag kan göra åt det, då det skulle kräva alldeles för stora förändringar i spelet.

För att inte de som skickade in tävlingsbidrag förut, medan spelet gav orättvisa fördelar för de med högre upplösning, ska ha fått lättare att få poäng har jag nu rensat hela databasen - ni som spelade förut måste alltså spela på nytt och skicka in nya resultat, då era gamla resultat inte finns kvar. :(

Nästa tävling hoppas jag kunna publicera inom några dagar, för det ska i alla fall inte lida av samma problem med att det går att vara "för bra". Jag kan också avslöja att det precis har blivit klart med ännu en tävling på Dubbningshemsidan, som kommer att publiceras under mars månad. :) Båda tävlingarna kommer att bygga på spel som inte funnits på Dubbningshemsidan förut.

Dubby-Doo

Tack för buggfixarna. :)
Det kanske har gjort att du lärt dig lite mer JavaScript som du kan ha användning för vid framtida tävlingar, så det inte känns som helt bortkastad tid menar jag. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Dubby-Doo skrivet 28 februari 2020 kl. 09:11:50
Tack för buggfixarna. :)
Det kanske har gjort att du lärt dig lite mer JavaScript som du kan ha användning för vid framtida tävlingar, så det inte känns som helt bortkastad tid menar jag. :)
Ja, lite grand har jag lärt mig; så det är inte helt bortkastat - men samtidigt inte riktigt tid jag hade just nu, i och med datorproblemen plus att min VHS-video dessutom lagt av i veckan... :(

Nästa tävling gäller ett spel som verkar lite mer stabilt och färdigt, så där ska det nog inte kunna krångla på samma sätt. Å andra sidan ska det spelet fungera även i mobil och surfplatta, vilket gör att det måste testas och anpassas på fler plattformar... Lite sådan test återstår, plus en del säkerhetshänsyn för att omöjliggöra (läs: försvåra) fusk. Nyckeln till frihet-tävlingen gjorde att jag såg hur viktigt det var, då det var ett par personer där som skickat in tävlingsbidrag där de fick tider på 1 - 2 sekunder; och givetvis är det teoretiskt omöjligt att kunna klara av labyrintspelet på den korta tiden...