Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

I Mumindalen

Startat av Cadpig, 3 juni 2010 kl. 23:29:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 september 2022 kl. 18:33:58Jag antar att i tv-seriens universum så är de inte halvsyskon.
Ja de är ju släkt, Mymlan och Joxaren fick ju Snusmumriken, sedan fick ju Mymlan med okänd pappa My + massa fler. Så de är halvsyskon. My fjantar ju till sig och leker, hon gör ju inte det för hon har en sexuell dragning heller.

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet 26 september 2022 kl. 18:14:49Hur kan de som bestämde vilka avsnitt som ska dubbas behållt avsnitt med incest men helt struntat i 26 avsnitt för att de inte är basserade på Tove Janssons historier?
Exakt vari logiken finns kring vilka avsnitt som dubbats till svenska och/eller finska är det nog bara YLE som kan svara på.

Zebastian

Vad heter Lilla Mys storasyster? Har hon inget namn hon kallas ju bara Mymlans dotter?

Zebastian

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 september 2022 kl. 20:37:33Exakt vari logiken finns kring vilka avsnitt som dubbats till svenska och/eller finska är det nog bara YLE som kan svara på.
Att de tidigare nämnda 26 avsnitten inte dubbades är ju dock ganska förklarligt. För det första är dessa avsnitt inte del av I Mumindalen utan är en uppföljande serie och för det andra tar de sig väldigt stora friheter i dessa episoder.

gstone

Citat från: Zebastian skrivet 26 september 2022 kl. 20:38:15Vad heter Lilla Mys storasyster? Har hon inget namn hon kallas ju bara Mymlans dotter?
Stora My
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: Zebastian skrivet 26 september 2022 kl. 20:38:15Vad heter Lilla Mys storasyster? Har hon inget namn hon kallas ju bara Mymlans dotter?
Jag antar att hon heter Mymlan alltså på samma sätt som Mumintrollet heter Mumintrollet vilket var hans pappas namn också. Om jag inte missminner mig så kallas hon ju Mymlan i alla fall i I Mumindalen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet 26 september 2022 kl. 20:39:23Att de tidigare nämnda 26 avsnitten inte dubbades är ju dock ganska förklarligt. För det första är dessa avsnitt inte del av I Mumindalen utan är en uppföljande serie och för det andra tar de sig väldigt stora friheter i dessa episoder.
Nej, det är som sagt inte speciellt konstigt att Tanoshii Mūmin Ikka: Bōken Nikki inte dubbades till svenska (eller finska), som ju formellt sett är en helt annan serie även om den i Europa populärt brukar räknas som samma serie.

Då är det svårare att förklara de enstaka avsnitt av den ordinarie serien som hoppades över och inte dubbades till svenska - men förmodligen har väl YLE haft någon slags logik, men vad den i så fall varit går över mitt huvud...

Steffan Rudvall

#112
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 september 2022 kl. 20:59:01Nej, det är som sagt inte speciellt konstigt att Tanoshii Mūmin Ikka: Bōken Nikki inte dubbades till svenska (eller finska), som ju formellt sett är en helt annan serie även om den i Europa populärt brukar räknas som samma serie.
Den har dock dubbats till finska av YLE.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 september 2022 kl. 21:03:04Den har dock dubbats till finska av YLE.
Jaså, har den...? Jag hade fått intrycket att serien inte hade dubbats till finska heller, men jag har i och för sig inte sett serien på YLE själv...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 september 2022 kl. 21:13:26Jaså, har den...? Jag hade fått intrycket att serien inte hade dubbats till finska heller, men jag har i och för sig inte sett serien på YLE själv...
Den har väl två finska dubbningar nu en av YLE och en av MTV.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 september 2022 kl. 20:46:35Jag antar att hon heter Mymlan alltså på samma sätt som Mumintrollet heter Mumintrollet vilket var hans pappas namn också. Om jag inte missminner mig så kallas hon ju Mymlan i alla fall i I Mumindalen.
Precis, det är så i flera fall, vissa verkar inte heller ha så många och en del blandar sig. Även Snorkfröken är likt ett troll är hon en snork, hennes bror heter Snorken, troligen borde deras föräldrar heta Snorkmamma och Snorkpappa.

Sedan har ju Muminpappa en syster, hon kallas ju inte av namn utan enbart Moster, hon heter Mimmi-täti på Finska och Jane på Engelska.

Citat från: gstone skrivet 26 september 2022 kl. 20:40:45Stora My
Nej, moomin.com hänvisar att hon kallas Mymlan (yngre).

Citat från: Zebastian skrivet 26 september 2022 kl. 20:39:23Att de tidigare nämnda 26 avsnitten inte dubbades är ju dock ganska förklarligt. För det första är dessa avsnitt inte del av I Mumindalen utan är en uppföljande serie och för det andra tar de sig väldigt stora friheter i dessa episoder.
En del av dem finns men som du skriver tog de stora friheter. Många är inspirerade av comicstrips som gavs ut i samlingsböcker, haft tur att vi har några kvar på biblioteket här. Piratavsnittet finns ju som strips bland annat. Men det var typ 3 spalter. Så ett avsnitt på 20 min av det lilla. Mycket utfyllnad. 😉

Men det stämmer, de ville fylla ut med mer eftersom serien gick så bra och det fanns förfrågan på fler. Som jag förstod det gjordes detta lite utan Toves godkännande.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 september 2022 kl. 21:13:26Jaså, har den...? Jag hade fått intrycket att serien inte hade dubbats till finska heller, men jag har i och för sig inte sett serien på YLE själv...

De dubbade enbart de odubbade avsnitten och gav ut en box. Finns som lösa att köpa. Konstigaste är att de som har svenskt tal fick vara kvar. Men de dubbade inte om de sista. Tror det är YLE som dubbade resten också, de gav sedan MTV rättigheterna (den visas redan där, även filmen har visats i 1080p men det var inte den nyremastrade utan den finska remastringen som är skit), tror iaf det är YLE, för de gav ut dvderna iaf.

https://cdon.fi/elokuvat/muumi-37-muumien-metkut-p41318472

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet 26 september 2022 kl. 21:49:43Precis, det är så i flera fall, vissa verkar inte heller ha så många och en del blandar sig. Även Snorkfröken är likt ett troll är hon en snork, hennes bror heter Snorken, troligen borde deras föräldrar heta Snorkmamma och Snorkpappa.

Sedan har ju Muminpappa en syster, hon kallas ju inte av namn utan enbart Moster, hon heter Mimmi-täti på Finska och Jane på Engelska.
Nej, moomin.com hänvisar att hon kallas Mymlan (yngre).
En del av dem finns men som du skriver tog de stora friheter. Många är inspirerade av comicstrips som gavs ut i samlingsböcker, haft tur att vi har några kvar på biblioteket här. Piratavsnittet finns ju som strips bland annat. Men det var typ 3 spalter. Så ett avsnitt på 20 min av det lilla. Mycket utfyllnad. 😉

Men det stämmer, de ville fylla ut med mer eftersom serien gick så bra och det fanns förfrågan på fler. Som jag förstod det gjordes detta lite utan Toves godkännande.
De dubbade enbart de odubbade avsnitten och gav ut en box. Finns som lösa att köpa. Konstigaste är att de som har svenskt tal fick vara kvar. Men de dubbade inte om de sista. Tror det är YLE som dubbade resten också, de gav sedan MTV rättigheterna (den visas redan där, även filmen har visats i 1080p men det var inte den nyremastrade utan den finska remastringen som är skit), tror iaf det är YLE, för de gav ut dvderna iaf.

https://cdon.fi/elokuvat/muumi-37-muumien-metkut-p41318472
Ja men den här uppföljar serien har väl också gått på YLEs tv-kanaler...

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 september 2022 kl. 21:54:00Ja men den här uppföljar serien har väl också gått på YLEs tv-kanaler...
Det tror jag att den har, det var inte länge sedan den gick över till MTV.fi (inklusive stop motion-versionen av Mumin), YLE har dock den nya animerade enbart och verkar inte ha planer att visa 90-talets serie igen.

Lilla My

Citat från: Zebastian skrivet 26 september 2022 kl. 20:38:15Vad heter Lilla Mys storasyster? Har hon inget namn hon kallas ju bara Mymlans dotter?
Mymlan. De har samma namn. Ja, det är udda. Därför som hon kallas "Mymlans dotter" ibland för att skilja på de två.

Steffan Rudvall

Citat från: Lilla My skrivet 27 september 2022 kl. 19:42:16Mymlan. De har samma namn. Ja, det är udda. Därför som hon kallas "Mymlans dotter" ibland för att skilja på de två.
Jag har för mig att hennes mamma har kallats Mymlans mamma vid något tillfällle också vilket stärker teorin om att man ärver sina namn.