Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Norska/danska/finska röster och credits

Startat av Daniel Hofverberg, 25 oktober 2020 kl. 02:48:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 mars 2023 kl. 17:04:13Okej, sist jag frågade var 150 creditlistor färdiga av totalt 241, så då undrar jag: hur långt har du kommit nu?
I skrivande stund är 185 creditlistor inmatade och klara av totalt 248 stycken. :)
 
Så det går sakta men säkert framåt, men det har som du ser också tillkommit några creditlistor. Idag har jag ägnat några timmar åt att sammanställa credits till Bompibjørnene (Bumbibjörnarna), vilket tog sin lilla tid för att få ordning på vilka säsonger som respektive skådespelare medverkar i; men jag ansåg att det var nödvändigt då det är en sådan klassiker som alla känner till och som därför är i stort behov av credits...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 mars 2023 kl. 02:31:34I skrivande stund är 185 creditlistor inmatade och klara av totalt 248 stycken. :)
 
Så det går sakta men säkert framåt, men det har som du ser också tillkommit några creditlistor. Idag har jag ägnat några timmar åt att sammanställa credits till Bompibjørnene (Bumbibjörnarna), vilket tog sin lilla tid för att få ordning på vilka säsonger som respektive skådespelare medverkar i; men jag ansåg att det var nödvändigt då det är en sådan klassiker som alla känner till och som därför är i stort behov av credits...

Som det ser ut nu verkar det som att du kommer bli klar innan 1 maj iallafall...

Marcusen

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 mars 2023 kl. 07:24:30Som det ser ut nu verkar det som att du kommer bli klar innan 1 maj iallafall...
Nej! Den borde publiceras 17 maj!

Disneyfantasten

Citat från: Marcusen skrivet 27 mars 2023 kl. 08:21:44Nej! Den borde publiceras 17 maj!

Inte som det ser ut nu, han sa själv att 185 av 248 är färdiga (jämfört med förra veckans 150 av 241), isåfall menar du antagligen 17 april.

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet 27 mars 2023 kl. 08:21:44Nej! Den borde publiceras 17 maj!
Det hade ju i och för sig varit passande, men är allting testat och klart kommer jag nog inte slira på det avsiktligt bara för att tajma in Nationaldagen... ;)

Marcusen

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 mars 2023 kl. 08:30:23Inte som det ser ut nu, han sa själv att 185 av 248 är färdiga (jämfört med förra veckans 150 av 241), isåfall menar du antagligen 17 april.
Om jag menade 17e april så hade jag skrivit det. 17 april är inte Norges nationaldag 

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 mars 2023 kl. 08:44:51Det hade ju i och för sig varit passande, men är allting testat och klart kommer jag nog inte slira på det avsiktligt bara för att tajma in Nationaldagen... ;)
Citat från: Marcusen skrivet 27 mars 2023 kl. 09:28:04Om jag menade 17e april så hade jag skrivit det. 17 april är inte Norges nationaldag
Jag tänkte inte på nationaldag, jag tänkte mer på att Daniel hade 185 norska creditlistor klara av 248 totalt, jämfört med förra veckans 150 av 241 totalt, alltså att hans arbete går framåt och flyter på bra, därför ser det ut som det kommer bli klart nästa månad.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Så, nu har vi kommit till en ny söndag, sist var det 185 av 248 creditlistor som blivit klara, så hur långt har du kommit nu?

gstone

Jag har läst mycket om Norska , finska och danska dubbningar den sneaste veckan plus några dagar.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 april 2023 kl. 09:29:25Så, nu har vi kommit till en ny söndag, sist var det 185 av 248 creditlistor som blivit klara, så hur långt har du kommit nu?
I skrivande stund är 248 creditlistor inmatade och klara, av totalt 256 stycken. Så jag bör vara klar med inmatningen av de nuvarande creditlistorna idag eller imorgon, men sen kommer det säkert att tillkomma några till innan avdelningen lanseras. :)

Frågan är bara hur lång tid det tar att lösa buggen, så att det faktiskt går att se några norska creditlistor och att avdelningen faktiskt fungerar...? Jag tvingades ju tyvärr ta till en hårdkodad fullösning för att undvika att sajten blandade ihop svenska och norska creditlistor för ett tag sedan, men innan Norske stemmer og credits faktiskt lanseras så måste det förstås göras om till en mer hållbar lösning så att de norska creditlistorna visas korrekt.

Men min ambition om lansering lagom till påsk lever i alla fall fortfarande, eller åtminstone tills innan påsken är över (d.v.s. senast annandag påsk). Men buggar är alltid svårt att tidsberäkna, då det kan ta allt från 10 minuter till 10 timmar att lösa...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 april 2023 kl. 21:06:27I skrivande stund är 248 creditlistor inmatade och klara, av totalt 256 stycken. Så jag bör vara klar med inmatningen av de nuvarande creditlistorna idag eller imorgon, men sen kommer det säkert att tillkomma några till innan avdelningen lanseras. :)

Frågan är bara hur lång tid det tar att lösa buggen, så att det faktiskt går att se några norska creditlistor och att avdelningen faktiskt fungerar...? Jag tvingades ju tyvärr ta till en hårdkodad fullösning för att undvika att sajten blandade ihop svenska och norska creditlistor för ett tag sedan, men innan Norske stemmer og credits faktiskt lanseras så måste det förstås göras om till en mer hållbar lösning så att de norska creditlistorna visas korrekt.

Men min ambition om lansering lagom till påsk lever i alla fall fortfarande, eller åtminstone tills innan påsken är över (d.v.s. senast annandag påsk). Men buggar är alltid svårt att tidsberäkna, då det kan ta allt från 10 minuter till 10 timmar att lösa...

Ojdå, ännu mer...

Nåja, det ser ut att flyta på bra vid det laget, då blir du kanske färdig innan månadens slut...

Du verkar ha fler norska creditlistor klara vid starten än svenska... (du nämnde själv att du hade 250 svenska creditlistor klara vid starten)

Daniel Hofverberg

Alla creditlistor är inmatade och klara, även om det säkert kan bli någon eller några till innan lansering.

Däremot verkar det vara svårare än jag trodde att få till det hela tekniskt, så att rätt creditlistor visas och att den hämtar rätt språk. Jag har suttit med det här nu i ett par timmar, men har bara skrapat på ytan av allt som behöver göras; så det verkar tyvärr bli ganska omfattande att få PHP-skripten att fungera för både svenska och norska... :(

Min ambition är fortfarande att kunna lansera avdelningen innan påsken är över, men det beror helt på hur mycket tid jag får att kunna sitta med det här, om jag kommer på något smart sätt att lösa det på och om jag har tur eller inte.

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 april 2023 kl. 22:05:27Du verkar ha fler norska creditlistor klara vid starten än svenska... (du nämnde själv att du hade 250 svenska creditlistor klara vid starten)
Mycket möjligt, även om jag inte minns exakt hur det var vid starten av den svenska.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 april 2023 kl. 02:10:48Alla creditlistor är inmatade och klara, även om det säkert kan bli någon eller några till innan lansering.

Däremot verkar det vara svårare än jag trodde att få till det hela tekniskt, så att rätt creditlistor visas och att den hämtar rätt språk. Jag har suttit med det här nu i ett par timmar, men har bara skrapat på ytan av allt som behöver göras; så det verkar tyvärr bli ganska omfattande att få PHP-skripten att fungera för både svenska och norska... :(

Min ambition är fortfarande att kunna lansera avdelningen innan påsken är över, men det beror helt på hur mycket tid jag får att kunna sitta med det här, om jag kommer på något smart sätt att lösa det på och om jag har tur eller inte.
Mycket möjligt, även om jag inte minns exakt hur det var vid starten av den svenska.
Så, det blir alltså klart innan april-månaden är slut? (eller åtminstone innan maj-månaden är slut?)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 april 2023 kl. 14:23:32Så, det blir alltså klart innan april-månaden är slut? (eller åtminstone innan maj-månaden är slut?)
Vid programmering är det alltid väldigt svårt att tidsbestämma något med någon form av visshet, och i synnerhet vid buggar och problem av olika slag. Det man tror ska bli lätt som en plätt kan ibland ta månader av intensivt arbete, och det man tror är helt olösligt kan ibland lösa sig på en kvart...

Men om vi säger så här: Min ambition är fortfarande att få det här klart innan påskhelgen är över, eller åtminstone innan nästa veckas slut. Men allt beror på hur mycket tid jag hinner ägna åt det här (då min bror och hans barn kommer på besök över påsk, och då vill jag liksom inte låsa in mig i ett rum och aldrig träffa dem...), hur mycket annan tid som går åt till annat arbete på Dubbningshemsidan, om jag hittar någon bra lösning på dilemmat och hur lång tid det tar att koda.

Ibland händer det exempelvis att man tänker fel, så att man efter att ha programmerat i veckor inser att ens lösning faktiskt inte fungerar, så man måste börja om från början igen.

Det finns också två grundläggande sätt att ordna Norske stemmer og credits på - genom att göra en ny fil och duplicera merparten av koden från Svenska röster och credits, eller genom att hitta ett flexibelt och dynamiskt sätt där samma kod/filer fungerar för bådadera och även för kommande språk. Som du förstår föredrar jag den sistnämnda lösningen i möjligaste mån...