Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Konstiga dialoger i filmer

Startat av Disneyfantasten, 24 januari 2023 kl. 22:39:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

I "Djungelboken" så kallar Shere Khan gamarna för "koltrastar" i slutet, han säger "ge er iväg era koltrastar".

I "Robin Hood" så kallar Broder Tuck Sheriffen av Nottingham för "stork", men han är ju en varg, han säger "din tjuvaktiga stork".

I samma film ovannämnd så kallar Prins John Sir Väs för "koltrast" i början, han säger "den här kronan ger mig MAKT, MAKTER, åh förlåt mig min lilla koltrast, HA-HA-HA... MAKT", sen kallar han honom för "snåla ål", Lille John i förklädnad kallar honom även "larv", "kryp", "mask".

(i den filmen sjunger Marian "hur fort en människa lär", fast hon är ju en räv, på tal om det, Broder Tuck säger "stackars människor", alla karaktärer i filmen är ju djur, nog för att karaktärerna är människor i förlagan som filmen är baserad på men ändock)

I "Micke och Molle" så frågar Vixey Micke "när ska du bli vuxen?", vilket låter konstigt eftersom han redan är vuxen.

I "Törnrosa", när hon säger "aldrig" och sen "ikväll i stugan i skogsgläntan" (när hon träffat Prins Filip)

I "Pinocchio", när Pinocchio säger "jag undrar vad klockan är" (efter att han tittat på klockan och hört alla sina snidade klockor ringa sängdags)

En konversation ur "Alice i Underlandet";

>Filurkatten: Åh, på tal om det, om du vill veta det så tog han den vägen.

>Alice: Vem då?

>Filurkatten: Vita Kaninen.

>Alice: Gjorde han?

>Filurkatten: Vad då?

>Alice: Tog den vägen.

>Filurkatten: Vem då?

>Alice: Kaninen förstås.

>Filurkatten: Vilken kanin?

>Alice: Men sa du inte alldeles nyss...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 januari 2023 kl. 22:39:24I "Djungelboken" så kallar Shere Khan gamarna för "koltrastar" i slutet, han säger "ge er iväg era koltrastar".

I "Robin Hood" så kallar Broder Tuck Sheriffen av Nottingham för "stork", men han är ju en varg, han säger "din tjuvaktiga stork".

I samma film ovannämnd så kallar Prins John Sir Väs för "koltrast" i början, han säger "den här kronan ger mig MAKT, MAKTER, åh förlåt mig min lilla koltrast, HA-HA-HA... MAKT", sen kallar han honom för "snåla ål", Lille John i förklädnad kallar honom även "larv", "kryp", "mask".

(i den filmen sjunger Marian "hur fort en människa lär", fast hon är ju en räv, på tal om det, Broder Tuck säger "stackars människor", alla karaktärer i filmen är ju djur, nog för att karaktärerna är människor i förlagan som filmen är baserad på men ändock)

I "Micke och Molle" så frågar Vixey Micke "när ska du bli vuxen?", vilket låter konstigt eftersom han redan är vuxen.

I "Törnrosa", när hon säger "aldrig" och sen "ikväll i stugan i skogsgläntan" (när hon träffat Prins Filip)

I "Pinocchio", när Pinocchio säger "jag undrar vad klockan är" (efter att han tittat på klockan och hört alla sina snidade klockor ringa sängdags)

En konversation ur "Alice i Underlandet";

>Filurkatten: Åh, på tal om det, om du vill veta det så tog han den vägen.

>Alice: Vem då?

>Filurkatten: Vita Kaninen.

>Alice: Gjorde han?

>Filurkatten: Vad då?

>Alice: Tog den vägen.

>Filurkatten: Vem då?

>Alice: Kaninen förstås.

>Filurkatten: Vilken kanin?

>Alice: Men sa du inte alldeles nyss...
Angående Filurkatten så är ju hela grejen med karaktären att han ska vara konstig därför är konversationer med honom också konstiga...

Angående Aurora så ska det väl föreställa att hon är lite chockad så att hon liksom säger det första som hon kommer på...

Angående Djungelboken och Robin Hood så är det mesta liknelser och metaforer som självklart inte menas ordagrant...

Bara för att Micke är vuxen behöver det ju inte betyda att han beter sig som en sådan och det är nog det som åsyftas...

Att de kallar sig själva för människor beror på att de är antrophomorfiska djur som tar människornas plats i den världen...

Pinocchio ska ju föreställa att vara "nyfödd" så han kan väl helt enkelt inte klockan själv ännu han gick ju aldrig till skolan...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 januari 2023 kl. 22:53:09Angående Filurkatten så är ju hela grejen med karaktären att han ska vara konstig därför är konversationer med honom också konstiga...

Angående Aurora så ska det väl föreställa att hon är lite chockad så att hon liksom säger det första som hon kommer på...

Angående Djungelboken och Robin Hood så är det mesta liknelser och metaforer som självklart inte menas ordagrant...

Bara för att Micke är vuxen behöver det ju inte betyda att han beter sig som en sådan och det är nog det som åsyftas...

Att de kallar sig själva för människor beror på att de är antrophomorfiska djur som tar människornas plats i den världen...

Pinocchio ska ju föreställa att vara "nyfödd" så han kan väl helt enkelt inte klockan själv ännu han gick ju aldrig till skolan...

Hoppsan, jag menade Geppetto, inte Pinocchio, Pinocchio har ju inte ens fått liv ännu, jag måste ha skrivit fel i hastigheten.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 januari 2023 kl. 23:00:02Hoppsan, jag menade Geppetto, inte Pinocchio, Pinocchio har ju inte ens fått liv ännu, jag måste ha skrivit fel i hastigheten.
Geppetto borde i högsta grad veta vad klockan var då hans yrke innefattar att skapa sådana, så där håller jag med om att det är lite konstigt.

Disneyfantasten

I Aristocats, när George anländer fram till Madame Adelaide Bonfamilles kvartér så säger han "hoppsan, jag är inte så vig sen jag var 80", och senare när han går upp för trappan och Edgar erbjuder honom hissen så säger han "åh, den där fågelburen, dumheter, hissar är bara till för gamlingar".

(fast han är ju själv gammal och ovig, men å andra sidan är det ändå riktigt roligt att han säger så)

Adam Larsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 januari 2023 kl. 23:34:42I Aristocats, när George anländer fram till Madame Adelaide Bonfamilles kvartér så säger han "hoppsan, jag är inte så vig sen jag var 80", och senare när han går upp för trappan och Edgar erbjuder honom hissen så säger han "åh, den där fågelburen, dumheter, hissar är bara till för gamlingar".

(fast han är ju själv gammal och ovig, men å andra sidan är det ändå riktigt roligt att han säger så)
Det är ju det som är meningen att det ska vara roligt fast inte går ihop.

Disneyfantasten

Citat från: Adam Larsson skrivet 24 januari 2023 kl. 23:41:16Det är ju det som är meningen att det ska vara roligt fast inte går ihop.

Jo, konstiga saker kan absolut vara roliga, och så är ju fallet i många fall.

Lilla My

#7
I "Djungelboken" så kallar Shere Khan gamarna för "koltrastar" i slutet, han säger "ge er iväg era koltrastar".
I "Robin Hood" så kallar Broder Tuck Sheriffen av Nottingham för "stork", men han är ju en varg, han säger "din tjuvaktiga stork".
I samma film ovannämnd så kallar Prins John Sir Väs för "koltrast" i början, han säger "den här kronan ger mig MAKT, MAKTER, åh förlåt mig min lilla koltrast, HA-HA-HA... MAKT", sen kallar han honom för "snåla ål", Lille John i förklädnad kallar honom även "larv", "kryp", "mask".

Hur är någon av de här "konstiga"? Att kalla ett djur för något annat är ju som att kalla en människa för ett djur i syfte att förlöjliga eller överdriva. Det är öknamn.

(i den filmen sjunger Marian "hur fort en människa lär", fast hon är ju en räv, på tal om det, Broder Tuck säger "stackars människor", alla karaktärer i filmen är ju djur, nog för att karaktärerna är människor i förlagan som filmen är baserad på men ändock)

De är fabler och således djur som agerar som människor. Att använda ordet "människa" här fungerar helt okej.

I "Micke och Molle" så frågar Vixey Micke "när ska du bli vuxen?", vilket låter konstigt eftersom han redan är vuxen.

För att hon ansåg att han inte var vuxen, alltså mogen. En person kan vara 50+ och fortfarande bete sig omoget och barnsligt. Hon sa i princip "när ska du bli mogen?".

I "Törnrosa", när hon säger "aldrig" och sen "ikväll i stugan i skogsgläntan" (när hon träffat Prins Filip)

Hon ändrade sig.

I "Pinocchio", när Pinocchio säger "jag undrar vad klockan är" (efter att han tittat på klockan och hört alla sina snidade klockor ringa sängdags)

Kallas för humor.
Dessutom kan en klocka ringa utan att man är säker på vilken exakt tid det är. "Sängdags" är ingen specifik tid som klockor ringer på. Min mamma har en gammal klocka och jag blir ofta förvirrad om den slår tio eller tolv eftersom man måste räkna antalet gånger den slår. Det enda han antagligen vet om när alla klockor ringer är att det är en exakt tid, men det betyder inte att han vet exakt tid.

Men, som sagt, humor. En miljon klockor slår - "hm jag undrar vad klockan är" - Humor!

En konversation ur "Alice i Underlandet";

Underlandet är konstigt och knasigt och framför allt katten är gjord för att förvirra och snurra till det, vilket han gör.

Elios

#8
Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 januari 2023 kl. 22:39:24I "Djungelboken" så kallar Shere Khan gamarna för "koltrastar" i slutet, han säger "ge er iväg era koltrastar".

I "Robin Hood" så kallar Broder Tuck Sheriffen av Nottingham för "stork", men han är ju en varg, han säger "din tjuvaktiga stork".


Shere Khan säger faktiskt inte "koltrastar" utan "fåntrattar" och i Robin Hood så säger han faktiskt inte "din tjuvaktiga stork" utan "din tjuvaktiga skurk" som jag kan höra och när jag satt på texten står det också så. Du måste nog ha blandat ihop det med att Robin Hood klär ut sig till en stork under själva paraden.

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 januari 2023 kl. 23:34:42I Aristocats, när George anländer fram till Madame Adelaide Bonfamilles kvartér så säger han "hoppsan, jag är inte så vig sen jag var 80", och senare när han går upp för trappan och Edgar erbjuder honom hissen så säger han "åh, den där fågelburen, dumheter, hissar är bara till för gamlingar".

(fast han är ju själv gammal och ovig, men å andra sidan är det ändå riktigt roligt att han säger så)

Tror han är sarkastisk när han säger det.

Elios

#10
Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 januari 2023 kl. 22:39:24I samma film ovannämnd så kallar Prins John Sir Väs för "koltrast" i början, han säger "den här kronan ger mig MAKT, MAKTER, åh förlåt mig min lilla koltrast, HA-HA-HA... MAKT", sen kallar han honom för "snåla ål", Lille John i förklädnad kallar honom även "larv", "kryp", "mask".
Koltrasterna vet jag inte vart dom kommer ifrån men när jag ser det så säger han följande: "Den här kronan ger mig Makt! Makt!" Sen så slår han Väs med spegeln och så säger han följande: "Förlåt. Ett elakt hån skratt. Hahaha... Makt!"

Sen är väl Lille John irriterad på Sir Väs så då vill han väl säga det ena krypet efter det andra då han ogillar han så pass mycket så därför kallar han honom för det.

Men det jag reagerade på litegrann var faktiskt att jag kunde förstå förvirringen att han senare i vagnen innan dem träffar på Robin Hood som en spågumma så kallar han Väs för reptil och att han går gå till Nottingham. Men det där felet rättas till redan i filmen då (nu höll jag på att säga Kaa) Väs säger att ormar går inte utan dem krälar. Hehehe! Det var ju faktiskt bara roligt och det är också det som är själva charmen i filmen. 😁😁😁😁

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 januari 2023 kl. 22:39:24(i den filmen sjunger Marian "hur fort en människa lär", fast hon är ju en räv, på tal om det, Broder Tuck säger "stackars människor", alla karaktärer i filmen är ju djur, nog för att karaktärerna är människor i förlagan som filmen är baserad på men ändock)
När Marian sjunger så tänker jag att hon sjunger om en människa så det känns inte särskilt som det är kopplat till sig själv hon sjunger. Fast det är ju ingen människa med i filmen så visst kan jag förstå en viss förvirring där.
Att han sen säger om människor kan ju ha med att det folket kallar sig kanske människor. Men vad vet jag!? Det är väl så dem tänkt och i originalet så säger dom ju som dom översatt då. Poor People. Det är ju ingenting jag tror så många tänker på.

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 januari 2023 kl. 22:39:24I "Micke och Molle" så frågar Vixey Micke "när ska du bli vuxen?", vilket låter konstigt eftersom han redan är vuxen.
Hur vet man att han är vuxen? Han kan lika gärna fortfarande vara tonåring eller nästan vuxen. Sen så säger hon väl det i ren frustration med hur löjlig han är där när han fallit i vattnet. 

Elios

#13
Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 januari 2023 kl. 22:39:24I "Törnrosa", när hon säger "aldrig" och sen "ikväll i stugan i skogsgläntan" (när hon träffat Prins Filip)
Hon kom nog på och fick panik först att nej vi kan nog inte ses och sen när han frågar om dem kan ses igen så har hon en plan (ursäkta Sickan. Förlåt. Charles-Ingvar Jönsson! ) att hon kanske nog ändå kan lösa det så då föreslår hon skogsgläntan istället.

Elios

#14
Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 januari 2023 kl. 22:39:24I "Pinocchio", när Pinocchio säger "jag undrar vad klockan är" (efter att han tittat på klockan och hört alla sina snidade klockor ringa sängdags)
Var kanske som så att han hade druckit då det visar sig att när han kollar på sin egen klocka så visar det två herrar som skålar med varsin öl.
Tror faktiskt att det var det som skulle vara det roliga och själva poängen faktiskt. Att han var så förvirrad.
Det jag däremot reagerade på desto mer var hur klockorna såg ut med en halshuggning på gång, en jägare som skjuter, barnaga. Är ju inte direkt familjevänligt precis.